Piru-Ile 17.10.2006 19:18:36 | |
---|
Sain tässä päähäni sanoituksia tehdessäni, että pistänpä erääseen kappaleeseeni kohdan, jossa huudahdetaan "it's certain!". Jutun ideana ja ongelmana on, että tuon pitäisi kuulostaa siltä kuin sen huutaisi tuhatpäinen ihmisporukka, kuten vaikka keikkayleisö tai pallopelin katsomo. Mutta onko tätä edes mahdollista toteuttaa alle kymmenellä ihmisellä ja kuinka hyvää jälkeä siitä tulisi? http://www.blackhearted.tk / http://www.mikseri.net/blackheart Käykääpä kuuntelemassa. |
Antti1 17.10.2006 19:24:03 | |
---|
Mä en oo kokeillut, mutta miettinyt samaa. Toteutus on varmasti vaativa, jos haluaa autenttista meininkiä. Pitäisi olla ison paikan akustiikkaa ja todella monia erilaisia ääniä mukana siinä. Varmaan joudut puljaamaan kaikujen, viiveiden ja monien eri ottojen kanssa kyllästymiseen asti. Oiskohan jostain melodynesta apua tämmöiseen? Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
Timo JM 17.10.2006 19:26:59 | |
---|
...siis mun mielestä. |
Piru-Ile 17.10.2006 19:30:40 | |
---|
Kiitokset. Eli mahdollisuudet siihen on. Täytyy jutella asiasta vielä sen hepun kanssa, joka tulee biisit äänittämään sitten jossain välissä. http://www.blackhearted.tk / http://www.mikseri.net/blackheart Käykääpä kuuntelemassa. |
Sain tässä päähäni sanoituksia tehdessäni, että pistänpä erääseen kappaleeseeni kohdan, jossa huudahdetaan "it's certain!". Jutun ideana ja ongelmana on, että tuon pitäisi kuulostaa siltä kuin sen huutaisi tuhatpäinen ihmisporukka, kuten vaikka keikkayleisö tai pallopelin katsomo. Mutta onko tätä edes mahdollista toteuttaa alle kymmenellä ihmisellä ja kuinka hyvää jälkeä siitä tulisi? Joskus käytin sellaista kikkaa "kuoron" tekemiseen että nostin taustan korkeutta ensin puoli sävelaskelta ja lauloin siltä korkeudelta. Sitten nostin taas puoli sävelaskelta lisää ja lauloin siltä korkeudelta. Tällaisia ottoja tuli nauhoitettua muistaakseni viideltä eri korkeudelta. Sen jälkeen laskin lauluraidat sille sävelkorkeudelle mistä kappale meni ja panoroin ottoja eri paikkoihin. En tiiä toimiiko tossa sun jutussa, mutta voisit vaikka yhdelle raidalle tota testata. Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä. |
kivi 17.10.2006 19:55:38 | |
---|
Sain tässä päähäni sanoituksia tehdessäni, että pistänpä erääseen kappaleeseeni kohdan, jossa huudahdetaan "it's certain!". Jutun ideana ja ongelmana on, että tuon pitäisi kuulostaa siltä kuin sen huutaisi tuhatpäinen ihmisporukka, kuten vaikka keikkayleisö tai pallopelin katsomo. Mutta onko tätä edes mahdollista toteuttaa alle kymmenellä ihmisellä ja kuinka hyvää jälkeä siitä tulisi? Trikki voisi olla se, että tehdään erikseen kohu ja erikseen huuto, ja miksataan ne yhteen. Niin se elokuvissakin tehdään. Hyvää hurrausta tarttuu nauhalle joskus vahingossa. Advertsin "Cast of Thousands" -biisin alussa oleva väkijoukon hurraus ilmestyi (kaikkien kauhuksi) biisiin itsestään äänitysvaiheessa, ja kun kellaristudiota oli aikansa manattu kummituksista, selvisi että hälyn oli aiheuttanut British Spring -jousikaiun putkessa nukkunut rotta (!), joka heräsi biisin alussa äkilliseen meluun ja juoksi selkä jousia hangaten pakoon. Samoin käsittääkseni Pelle Miljoonan "Pelko ja viha" -levyllä oleva väkijoukon kohu on todellisuudessa kitaravuotoa rumpujen overheadien läpi kuultuna, tästä en kyllä ole varma. |
Aki 17.10.2006 20:55:09 | |
---|
Kyllähän sitä eräskin gregoriaanista musiikkia levyttänyt kuoroporukka oli todellisuudessa vain kvartetti, vai oliko se nyt tuplakvartetti. Itse kokeilisin juuri äänittää vaikka viiden hengen porukkaa joka huutaa fraasin yhteen mikkiin (muista hi-pass filtteri melko korkeelle) vaikka kymmenen kertaa, ja niille joku ambienssi. Noi pitch-jipot kuulosti kyllä kans asialliselta idealta. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Timo JM 17.10.2006 22:11:36 | |
---|
Itse kokeilisin juuri äänittää vaikka viiden hengen porukkaa joka huutaa fraasin yhteen mikkiin... Toi on kyllä varmaan paras tapa lopputuloksen kannalta. (Ellei sitten saa koko Wembleytä huutamaan.) Pari kolme ottoa kuulostaa oikein prosessoituna jo aika isolta ja ainahan niitä ottoja voi olla useampiakin. Kannattaa vain laittaa hemmot mikin ympärille vähän eri etäisyyksillä ja vaihtaa huutajien järjestyksiä ottojen välillä. ...siis mun mielestä. |
askomiko 17.10.2006 23:17:15 | |
---|
Tein joskus testin jotta monta raitaa jaksaa kone pyörittää, lauleskelin siinä jotakin rölöä noin 60 kertaa päällekkäin. Lopputulos kuulosti marttakerholta hirsimökissä. Tila kertautuu paljon. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
loosah 17.10.2006 23:51:04 | |
---|
Joskus ollaan tehty tällasia "oo--oo-ooo-oo-oo"-typpisiä stadionhuutoja. Kyllä niistä selviää pahimmassa tapauksessa jopa kolmella äijällä. Huuto ei kuitenkaan ole pitchissä, niin ku laulu, joten saman äänen tuplautumisongelmaa ei tule niin helposti. Tuplaaminen, triplaaminen, quadraaminen ja pentaaminen on siis helppoa helppoa =) Ku vetää 8-12 raitaa huutoja kolmella äijällä, ni lopputulos on jo aika kiva. Korvaa on yllättävän helppo huijata. Sitte tilaa, sopiva delay ja joukkoon vielä äänitehosteena yleisön peruskohinaa, ni homma on done. GIGO |
Mättöpiiska 18.10.2006 01:09:05 | |
---|
Onhan niitä livelevyjä, joihin on feikattu, että yleisö laulaisi ihan hulluna mukana... Itse tein joskus äänikollaasia, jossa mukamas iso joukko viheltäisi moniäänisenä Finlandiaa. Äänitys hoidettiin nopeasti siten, että napattiin lähin mikrofoni kouraan ja vedettiin siltä istumalta kolme erilaista ottoa sen kummemmin mitään häiriöitä eliminoimatta. Lopputuloksessa kaikkien raitojen kohinat moninkertaistuivat mutta pienen kikkailun jälkeen suhina kuulosti ihan tuulelta, ja että homma olisi oikeasti tehty ulkotiloissa ihan törkeän suurella jengillä. |
milcoin 18.10.2006 11:57:55 (muokattu 18.10.2006 14:10:49) | |
---|
Mulla taas on kokemuksia siitä et saman tai edes kolmen tyypin äänen tuplaaminen toimii vaan tiettyyn pisteeseen asia. Ison väkijoukon huudossa on vaan niin paljon enemmän informaatiota kuin kolme tyyppiä voi saada aikaan. Sama koskee handclapsejä. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |