Aihe: Itse tekemään luusatulaa
1 2
discominister
13.10.2006 18:19:01
Yamaha ERG-121 ainaisen kielten särinän innoittama olen suunnitellut uuden luisen satulan tekemistä itse.
Toimenpidehän ei sinänsä maksa kuin vaivan, jos saan esim. joltain metsästäjältä hankittua pienen palan hirvenluuta veloituksetta.
Mitä olette mieltä ja keksittekö jotain erityistä huomioitavaa?
Chieftain
13.10.2006 18:25:12

joltain metsästäjältä hankittua pienen palan hirvenluuta veloituksetta.

http://www.youtube.com/watch?v=sAJqGmNuY7Y

sori, oli pakko
"Kulutin paljon rahaa viinaan, naisiin ja nopeisiin autoihin. Loput tuhlasin." George Best (1946-2005)
discominister
14.10.2006 00:30:16
http://www.youtube.com/watch?v=sAJqGmNuY7Y

sori, oli pakko

Kiitos tästäkin :D
Mutta tietääkö joku, esim. mistä kohdasta hirveä se luun pala kannattaa sivaltaa?
Jormaz
14.10.2006 01:51:35
keksittekö jotain erityistä huomioitavaa?

Luusatulan hionta saa aikaan mukavat tuoksut.
Jetzt gehts wieder aufwärts
mapi
15.10.2006 16:40:36
Jos tunnet jonkun metsästäjän niin luita saat ilmaiseksi varmasti säkkikaupalla.
Itse lähtisin tekemään varmaankin kylkiluusta tai sääriluusta, kun ne ei oo kovin isoja ja valmiiks jo vähän "sinnepäin" muotoisia. En tiedä sitten millaisia ongelmia tulee vastaan, koska en aiheesta sen enempää tiedä.
lindo
15.10.2006 19:43:53 (muokattu 15.10.2006 19:48:42)
Voi hirven muna, ostakaa nyt kaupasta se satula, ei se niin paljon maksa. :P

Maksalaatikonkin voi tehdä itse, mutta on se paljon helpompi ostaa kaupasta, ja se on myös yleensä paremman makuistakin.
Rok rok
t-mies
15.10.2006 21:01:39
Ilmeisesti sinulla on hyvä syy tehdä se satula itse nimenomaan luusta. Toinen vaihtoehto on hakea soitinkaupasta kourallinen muovisia satuloita eri levyisinä ja paksuisina muutaman euron hintaan.

Niitä on helppo viilalla saada oikeaan muotoon. Jos pitää ottaa paljon pois, rälläkkä esiin ennen viilaa.

Riippuen kohteessa tässäkin voi tehdä virheitä kuten itse olen joskus tehnyt. Vaihdoin joskus siltamikkiseen akustiseen liian paksun satulan, eikä mikki enää toiminut halutulla tavalla. Eli, tässäkin asiassa on hyva vähän tietää mitä on tekemässä.
poppamies
15.10.2006 22:25:21

...Riippuen kohteessa tässäkin voi tehdä virheitä kuten itse olen joskus tehnyt. Vaihdoin joskus siltamikkiseen akustiseen liian paksun satulan, eikä mikki enää toiminut halutulla tavalla. Eli, tässäkin asiassa on hyva vähän tietää mitä on tekemässä.

No nyt on pakko sekaantua ettei tulisi mitään sekaannusta. Se osa minkä vaihdoit akustiseen kitaraasi ei suinkaan ole "satula" vaan talla! Satula on siellä viritinpäässä. Se on totta että akustisen talloja on kahta paksuutta.
On muuten aikalailla hämäävää että se osa mitä suomenkielessä sanotaan satulaksi on englanniksi "nut", ja se mitä suomeksi kutsutaan tallaksi on englanniksi "saddle"=satula?
Starlia
17.10.2006 20:43:00
Jos soitat heviä, niin kyseeseen ei voi tulla kuin oman ruumiisi luu. Siitä sitten vain arpomaan, minkä luun hommaa varten irroitat.
lindo
17.10.2006 22:53:39

On muuten aikalailla hämäävää että se osa mitä suomenkielessä sanotaan satulaksi on englanniksi "nut", ja se mitä suomeksi kutsutaan tallaksi on englanniksi "saddle"=satula?

Tallahan on englanniksi "bridge" eli silta. "saddles" on mun mielestä nuo tallapalat.

http://www.guitardoctor.com/guitardiagramsmall.jpg
Rok rok
Murgo
18.10.2006 09:50:21

Ja siltamikki tarkoittane piezoa tallan alla, joka ei todellakaan toimi, jos "tallaluu" ei liiku urassaan vapaasti. Eli pitää mennä paikalleen kevyesti painamalla,muuten ei nojaa tarpeeksi piezoliuskaan.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
lindo
18.10.2006 21:48:22
Ja tallamikki on sitten taas se eka mikki tallasta lapaan päin katsottuna :D
Rok rok
t-mies
18.10.2006 23:14:33

Taidan itse olla nutcase.

Tallahan on englanniksi "bridge" eli silta. "saddles" on mun mielestä nuo tallapalat.

Tätä tarkoitin.

Ja siltamikki tarkoittane piezoa tallan alla, joka ei todellakaan toimi, jos "tallaluu" ei liiku urassaan vapaasti. Eli pitää mennä paikalleen kevyesti painamalla,muuten ei nojaa tarpeeksi piezoliuskaan.

Juuri näin, kiitos.

Mutta sivistäkääpä tietämätöntä mitä luulla haetaan mahdollisen saundin lisäksi verrattuna eri muovin tapaisiin yhdisteisiin?
lindo
18.10.2006 23:54:34 (muokattu 18.10.2006 23:55:23)
Mutta sivistäkääpä tietämätöntä mitä luulla haetaan mahdollisen saundin lisäksi verrattuna eri muovin tapaisiin yhdisteisiin?

En tiedä mutta mä sanoisin että kyseessä on lähinnä sama juttu kuin jos on helmiäisupotukset otelaudassa, ja sitten on upotukset jota on OIKEASTI helmiä.

Joku viilaaja kertokoot "oikean" vastauksen :P
Rok rok
Little Savage
19.10.2006 04:02:48

Ei satula vaikuta ku avosointuihin vaikka uskovaiset muuta väittäis.
Mun toinen nimi on missä vitussa on pletkra. -Yngwie Malmsteen
JMP71
19.10.2006 18:01:06 (muokattu 19.10.2006 18:02:09)
Yamaha ERG-121 ainaisen kielten särinän innoittama olen suunnitellut uuden luisen satulan tekemistä itse.
Toimenpidehän ei sinänsä maksa kuin vaivan, jos saan esim. joltain metsästäjältä hankittua pienen palan hirvenluuta veloituksetta.
Mitä olette mieltä ja keksittekö jotain erityistä huomioitavaa?

Luisia satulaihioita saa myös musiikki-liikkeistä. Voi olla helpompi lähtä sellaisesta tekemään. Sp-elektroniikasta saa myös jos paikallisesta ei löydy/tilaamine kestää.

Ja niin joo, tilaat mahdollisimman lähelle nykyisen satulan kokoa olevan aihion, luun työstö on kovaa hommaa.
Alkoholi lyhentää ihmisen ikää, mutta toisaalta ehtii nähdä kaksin verroin. -K.Palsa-
lindo
20.10.2006 11:39:04
Ei satula vaikuta ku avosointuihin vaikka uskovaiset muuta väittäis.

Tosiaankin. Kielihän ei soi satulan ja tallan välillä muuten kuin ns. vapaana. Hyvä huomio :)
Rok rok
Teijo K.
22.10.2006 14:10:34 (muokattu 22.10.2006 14:36:19)

Voi hirven muna, ostakaa nyt kaupasta se satula, ei se niin paljon maksa. :P

Maksalaatikonkin voi tehdä itse, mutta on se paljon helpompi ostaa kaupasta, ja se on myös yleensä paremman makuistakin.

Ei muuten tasan pärjää lähellekään yksikään kaupan maksalaatikko itse tehdylle ei lähellekään.

Nuihin englanninkielisiin termeihin senverran, että briteillä ja amerikkalaisilla on omat toisistaan poikkeavat terminsä. Vaikeaksi homman tekee se, että näistä on aika vähän edes laajoissakaan sanakirjoissa.

Am, engl, nut -satula, bridge - talla, saddle - tallaluu akustisessa kitarassa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
poppamies
22.10.2006 19:13:14

...Am, engl, nut -satula, bridge - talla, saddle - tallaluu akustisessa kitarassa.

Saddle on kyllä se nimenomainen tallapala kaikissa kitaroissa, myös sähkökitaroissa ja bassoissa. Niinkuin sanoin niin saddle=satula, saddle=tallapala/luu aiheuttaa hämminkiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)