Aihe: Kerro levykokoelmastasi?!
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Rainer Frilund
17.10.2006 08:05:58 (muokattu 17.10.2006 08:28:53)

Koneella mulla on ollu lista jo joitakin vuosia. Siellä om merkitty levyn lisäksi myös ostopäivä, ostopaikka ja vielä hintakin. Mahtaakohan joku muu harrastaa samaa?

Joo...
1562 CD:tä. Älppyjä, vinyylisinkkuja yms. ei ole
vielä kirjattu mihinkään.

Tuohon levykokoelman tietojen tallentamiseen
löytyy useitakin työkaluja, joissa pistetään CD
tietokoneen romppuasemaan, jonka jälkeen
ohjelma hakee levyn tiedot netistä ja tallentaa
tiedot tietokantaan.

Käyttämässäni softassa (Music Collector)
ostopäivämäärä kirjautuu automaattisesti,
kun levyn lisää ostopäivänä. Yksi kenttä
vähemmän editoitavaa (kunhan syöttää
levyn kantaan heti ostopäivänä) ;-).

P.S.
Tämä ei ollut maksettu "mainos".

Edit:
Pikageneroin tietokannasta CD-kokoelmalistan:
http://www.saunalahti.fi/fubb/cd-kokoelma/index.html
Kaipais stailausta, vaan tämäpä meni
pikaisesti työaikana ... oops!
Like trees, children change as they twist and turn. You suffer alone for the peace that you yearn. You can weep and moan, feel the need to run, But you'll be leaving behind a loaded gun.
Jzzka
17.10.2006 08:38:58

Eli minkäslaisia musiikin/levynkeräilijöitä täältä löytyy?

Inventaario jatkuu edelleen ja aloittamani "kuuntelen kaikki levyni a:sta ö:hön" -projekti venyy pitkäksi kuin nälkävuosi, kun tulee noita levyjä osateltuakin vähän väliä. Näyttäisi olevan tällä hetkellä 336 levyä tuota populaarimusiikin osastoa ja sitten varmaan viitisenkymmentä klassisen musiikin levyä.

Uskoisin jakauman olevan koti-ulkomaisten välillä noin 50-50. Eniten esiintymiä levyhyllyssäni on kerännyt varhaisnuoruuden juttu Eppu Normaali, mutta tämä kertoo oikeastaan enemmän myöhemmästä musiikkimakuni pirstoutumisesta niin paljon eri alueille, ettei yhden artistin kaikkia levyjä saa hommattua mitenkään. Eli hyllystä löytyy kaikkea Anna Eriksonista Panteraan. Ja paljon siltä väliltä. Tekno-osasto ja fuusio eivät hyllyyni eksy, muut kyllä.

Keräily jatkuu. Levyjä, joita hyllystäni puuttuu on noin miljoona ja rahaa ei ole koskaan tarpeeksi. Kaikki aitoja, ostettuja cd-levyjä. Ostelen lisää aina kun rahaa on.

Löytyy myös siis tuolta levylistat-osiosta oman nimimerkkini alta.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
MK73
17.10.2006 08:53:35 (muokattu 17.10.2006 09:37:13)
Järjestelypuolesta... Mulla cd:t on toistaiseksi hyllyssä ihan sekaisin, mutta silti omilla paikoillaan :) Rakkaimmat levyt parhailla paikoilla jne.. Koneelle naputin ne aakkosjärjestykseen. Jaottelua genreittäin olen myös kokeillut, aika paljon on vaan sellaista sillisalaattia, jota ei voi oikein lokeroida. Metalli, konemusiikki, puhdas reggae ja klassinen loistavat mun hyllyssä poissaolollaan.
Feggy
17.10.2006 08:56:24

Käyttämässäni softassa (Music Collector)
ostopäivämäärä kirjautuu automaattisesti,
kun levyn lisää ostopäivänä. Yksi kenttä
vähemmän editoitavaa (kunhan syöttää
levyn kantaan heti ostopäivänä) ;-).

Kokeilin kerran tuon ohjelman demoa ja kieltämättä oli vaikuttava softa. Kunhan joskus jaksan sen listan tehdä, hankin tuon ensin.
Marlowe
17.10.2006 10:08:40 (muokattu 17.10.2006 10:10:49)
- Levyjä on noin 1500 kappaletta, ja etupäässä mukana on 1960- ja 1970-lukujen musiikkia. Tyylisuuntia on vähän kaikenlaisia punkista souliin ja rockista kantriin, tosin jazz ja heavy ovat melko heikosti edustettuna. Klassista ei ole lainkaan.

- Levyt ovat aakkosjärjestyksessä artistin sukunimen (ihmisiltä, jotka pitävät Scott Walkerin levyjä S:n kohdalla, pitäisi viedä kansalaisoikeudet) ja yhtyeen nimen mukaan.

- Jos samalta bändiltä on useampi levy, niin silloin ne laitetaan kronologiseen järjestykseen. Kokoelmien suhteen olen vähän epävarma, mutta yleisimmin ne on pistetty viimeiseksi bändin sisällä.

- Useiden esittäjien tuotoksia sisältävät kokoelmat on sijoitettu hyllyyn alkukirjaimen mukaan ("Stiff, Stiffer, Stiffest" löytyy siis Stiff Little Fingersien ja Stephen Stillsin välistä).

- Kiinnostavat musiikkilehtien mukana tulleet kokoelmat ovat levyhyllyn viimeisellä rivillä. Lisäksi kaappiin on kätketty nöyryyttävän huonoja levyjä ja sellaisia, joita yritän mahdollisesti kaupata pois.

- Levyt on luetteloitu Muusikoiden.netin levylistaan ja Rateyourmusic.comin listaan:

http://muusikoiden.net/levylista/selaa.php?list_id=1439

Levyt olen luokitellut vuodenajoittain, kesälle, syksylle, talvelle ja keväälle löytyy omat kategoriansa.

Tämä on aidosti mielenkiintoinen tapa järjestellä musiikki. Olen joskus harkinnut myös tuota puhtaasti kronologista järjestystä (Robert Johnson - Elvis Presley - Louis Prima... The Pipettes) mutta sitten edellä kuvailtu Big Star -ongelma tulee rasitteeksi.
"Drove downtown in the rain nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop. (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
kivi
17.10.2006 13:16:43 (muokattu 17.10.2006 13:17:59)
Tämä on aidosti mielenkiintoinen tapa järjestellä musiikki. Olen joskus harkinnut myös tuota puhtaasti kronologista järjestystä (Robert Johnson - Elvis Presley - Louis Prima... The Pipettes) mutta sitten edellä kuvailtu Big Star -ongelma tulee rasitteeksi.

Kenties siinä tapauksessa voisi laittaa Big Starin kohtaan Chilton, Alex, ja ajankohdaksi Box Topsien "The Letter" -biisin julkaisuajankohdan.
:-)

Huumori huumorina, mutta mulla on The Stooges kohdassa Pop, Iggy; ja Tyrannosaurus Rex / T.Rex kohdassa Bolan, Marc; Crazy Horse Y:ssä niinkuin Young, Neil; The Modern Lovers kohdassa Richman, Jonathan ja niin edespäin. Helpottaa elämää tuollaisten artistien kohdalla, jotka vaihtavat bändiä (tai bändin nimen kirjoitusta) kuin paitaa.

Kokoelmat on pakko pitää omana osionaan. En koskaan muista niiden nimiä:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
17.10.2006 13:24:29
Rainer Frilund:

Edit:
Pikageneroin tietokannasta CD-kokoelmalistan:
http://www.saunalahti.fi/fubb/cd-kokoelma/index.html
Kaipais stailausta, vaan tämäpä meni
pikaisesti työaikana ... oops!

Uh... jo ekan sivun alalaidassa Alex Harvey on A:ssa.
:-P

Kumpi muuten on teidän mielestänne oikea aakkostus?:

Harvey, Alex the Sensational Band
vai
Sensational Alex Harvey Band, The
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mika Antero
17.10.2006 13:29:00

vai

Nää on ikuisuuskysymyksiä, kirjastoimmeisenä näitä joutuu ratkomaan toisinaan töissäkin, siksi pidän kotona vähän vapaampaa linjaa... Itselläni on Harvey tuon jälkimmäisen tyylin mukaan.

Tunnustaako joku panevansa kaikki taiteilijanimetkin sukunimi-etunimi -järjestykseen? Miljoona, Pelle; Waters, Muddy; Perusjätkä, Maukka; Wolf, Howlin'. Ei kai sentään...
Bonham
17.10.2006 13:29:22

vai

Jälkimmäinen... ehdottomasti! :)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Bonham
17.10.2006 13:30:12
Nää on ikuisuuskysymyksiä, kirjastoimmeisenä näitä joutuu ratkomaan toisinaan töissäkin, siksi pidän kotona vähän vapaampaa linjaa... Itselläni on Harvey tuon jälkimmäisen tyylin mukaan.

Tunnustaako joku panevansa kaikki taiteilijanimetkin sukunimi-etunimi -järjestykseen? Miljoona, Pelle; Waters, Muddy; Perusjätkä, Maukka; Wolf, Howlin'. Ei kai sentään...

Entäs tää: Bon Marley & The Wailers???

Kaikkia kolmea versiota löytyy tuttavapiiristä...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Mika Antero
17.10.2006 13:40:40 (muokattu 17.10.2006 13:44:49)
Entäs tää: Bon Marley & The Wailers???

Kyllä nää tällaiset menee minulla Marley, Bob -muottiin. Sen sijaan esim. Jon Spencer Blues Explotition on jostain syystä j:ssä.

EDIT: Oho, Spencer on levylistassa j:ssä, mutta hyllyssä s:ssä. Päätöksiä, päätöksiä, aina vain päätöksiä...
slowdive
17.10.2006 14:09:40 (muokattu 17.10.2006 17:03:59)

Tottakai, ainut looginen tapa. Miten sitä tekisi eron taitelijanimen ja "taiteilijanimen" välillä?
Itsekin tein tosin poikkeuksen T-Model Fordin kohdalla.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
rheinone
17.10.2006 14:11:48 (muokattu 17.10.2006 14:15:21)

vai

Kyllä mun hyllystä SAHB löytyy ässän kohdalta, ku sehän on bändin nimi vissiin. Gene Vincent on geessä, samoin kuin Kari Tapio olis koossa.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Mika Antero
17.10.2006 14:16:39 (muokattu 17.10.2006 14:18:45)
Tottakai, ainut looginen tapa. Miten sitä tekisi taitelijanimen ja "taiteilijanimen" välillä?
Itsekin tein tosin poikkeuksen T-Model Fordin kohdalla.

Loogisuudesta en tiedä, mutta kyllä minulla on Pelle peessä ja Muddy ämmässä jne. Ja T-Model äffässä, koska Ford on tietääkseni ihan oikea sukunimi. Ongelmia tietenkin tulee, mutta minun pienessä päässäni taiteilijanimellä ja taiteilijanimellä on eroa.

Wolf, Howlin'... Oh Lord.
M-Juhana
17.10.2006 14:17:10 (muokattu 17.10.2006 14:18:28)

vai

Mä laittaisin H:n mukaan.

Olen itse käyttänyt taiteilijan sukunimeä, kuten edellä. Muutaman poikkeuksen muodostaa nimi, jonka olen ihan vapaasti tulkinnut puhtaasti taiteilijanimeksi. Mm B.B. King, Howlin' Wolf, T-Bone Walker....jne.

Lis: tuossahan kenkkunen pohti samaa....
Mika Antero
17.10.2006 14:22:04
Jaakko Teppo on ikuinen ongelma. Eikös Teppo ole kuitenkin äijän sukunimi? Kuitenkin Jaakko Tepon mieltää samalla tavalla kuin Matti-Eskon ja Kari Tapion etunimiksi.
slowdive
17.10.2006 14:24:06
Entäs Captain Beefheart?
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
Mika Antero
17.10.2006 14:24:23 (muokattu 17.10.2006 14:26:33)
Entäs Captain Beefheart?

Ceessä. Luonnollisesti...

EDIT: Ehkä pitäisikin järjestellä hylly artistien oikeiden nimien perusteella.
Burnett, Chester
Vliet, Don Van (vai Van Vliet, Don...)
Tiili, Petri
jne.

Sais taas vieraille selitellä.
M-Juhana
17.10.2006 14:31:25

Jaakko Teppo on ikuinen ongelma. Eikös Teppo ole kuitenkin äijän sukunimi? Kuitenkin Jaakko Tepon mieltää samalla tavalla kuin Matti-Eskon ja Kari Tapion etunimiksi.

Jahas...mulla Jaakko Teppo on tulkittu vapaasti taiteilijanimeksi ja on J:ssä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)