Aihe: Kitaroitten ostaminen saksasta
1 2
tomi10
16.10.2006 16:18:24
Kannattaako noin 2000€ arvoista kitaraa tilata thomannilta tai musikproduktivilta vai kannattaisiko ostaa suomesta maahantuojalta? Onko kokemuksia?
saastara
16.10.2006 16:29:46
Kannattaako noin 2000€ arvoista kitaraa tilata thomannilta tai musikproduktivilta vai kannattaisiko ostaa suomesta maahantuojalta? Onko kokemuksia?

Huomioonotettava asia on toki myös se, että haluatko sijoittaa 2000€ kitaraan jota et ole koskaan kokeillut..?
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Twinkle
16.10.2006 16:48:05
Huomioonotettava asia on toki myös se, että haluatko sijoittaa 2000€ kitaraan jota et ole koskaan kokeillut..?

kolmas viesti sisälsi jo tämän, kesti odotettua kauemmin.
Jormaz
16.10.2006 16:48:07 (muokattu 16.10.2006 17:19:20)
Itse uskaltaisin kevyesti esim. 2000 € Jacksonin tilata testaamatta. En ole kuullut oleellisesta laadun heittelystä sillä saralla. Ainakin Gibsoneista porukalla on ilmeisesti kovinkin vaihtelevia kokemuksia.
M-Z-A!
kimurantti1
16.10.2006 17:13:23 (muokattu 16.10.2006 17:15:15)

Ei todellakaan kannata sijoittaa 2000 euroa soittimeen, jota ei pääse itse kokeilemaan ja varmistumaan sen toimivuudesta. Jos käykin niin että soitin on susi, niin siinä ei paljoa lohduta vaikka lavassa kuinka lukisi Gibson/PRS/ESP/whatever. Em. tilanteessa ei myöskään anna paljoa lohtua se muutaman satasen säästö, kun tilasi kitaran ulkomailta kokeilematta.

Toki kallista kitaraa ostaessa voi yleensä luottaa siihen, että se on mennyt tarkan laadunvalonnan läpi, mutta ihmiset niitä kitaroita kaikkialla tekevät, oli se sitten 200 euron Squier tai 2000 euron Tom Anderson.

Suomessa vaan on ongelmana pienet markkinat, eikä liikkeet voi pitää kovin montaa tuhansien eurojen arvoista soitinta hyllyssä, joten todennäköisesti joutuvat paikallisetkin liikket sen tilaamaan. Miten siis toimia? -> Ainakin minä jätän ostamatta.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Twinkle
16.10.2006 17:22:33

Suomessa vaan on ongelmana pienet markkinat, eikä liikkeet voi pitää kovin montaa tuhansien eurojen arvoista soitinta hyllyssä, joten todennäköisesti joutuvat paikallisetkin liikket sen tilaamaan.

Suomenkielellä: Kauppakin sen joutuu tilaamaan, niin sama se tilaatko 2000 euron soittimesi saksasta vai suomessa välikäden kautta, postimyynnissä vaan on se vaihto/palautusoikeus mikä tekee helpommaksi huonon soittimen palauttamisen.

Ikänä minä en tosin kaupan hyllystä ole huonoa soitinta saanut saatika sellaista uutena sellaista nähnyt, joten minulta tämäkin "testaa ensin" -legenda on jäänyt kokonaan todistamatta.
oiva tumpeloinen
16.10.2006 17:24:35
Suomenkielellä: Kauppakin sen joutuu tilaamaan, niin sama se tilaatko 2000 euron soittimesi saksasta vai suomessa välikäden kautta, postimyynnissä vaan on se vaihto/palautusoikeus mikä tekee helpommaksi huonon soittimen palauttamisen.

Eipä vain onnistu ulkomaille palauttamienn niinkään helposti. Tai siis onnistuu, jos liike siihen suostuu, mutta mitään automaagista 14 pv:n palautusoikeutta siellä ei ole.
Twinkle
16.10.2006 17:27:21
Eipä vain onnistu ulkomaille palauttamienn niinkään helposti. Tai siis onnistuu, jos liike siihen suostuu, mutta mitään automaagista 14 pv:n palautusoikeutta siellä ei ole.

omien kokemusten perusteella, takuut, palautusoikeudet sun muut on melkoista helvettiä täällä suomen maalla. Kummallista kun toiseen valtioon se on ollut helpompaa, mutta voi olla tuurista kiinni sekin.
kimurantti1
16.10.2006 17:29:45 (muokattu 16.10.2006 17:32:00)
Suomenkielellä: Kauppakin sen joutuu tilaamaan, niin sama se tilaatko 2000 euron soittimesi saksasta vai suomessa välikäden kautta...

Tai sitten ei tilaa ollenkaan, vaan ostaa kitaran jota pääsee kokeilemaan. Tarvittaessa tekee vaikka Ryan Airilla pikavisiitin Saksaan. Ei maksa paljoa.

postimyynnissä vaan on se vaihto/palautusoikeus mikä tekee helpommaksi huonon soittimen palauttamisen.

Onko sulla (tai jollain muulla) käytännön kokemuksia, että miten tämä toimii? Kitaroiden laadussa kun on sellaisia tekijöitä, jotka ei välttämättä mene valmistusvikojen piikkiin. Jos siinä 2000 euron Gibsonissa on reunalistat vähän koholla, niin se tuskin on pätevä syy palauttaa soitin kauppaan. Tai jos se uusi Fenderin Deluxe Strato ei soikaan niinkuin pitäisi, vaikka mitään yhtä ulkoista syytä siihen ei ole.

Ikänä minä en tosin kaupan hyllystä ole huonoa soitinta saanut saatika sellaista uutena sellaista nähnyt, joten minulta tämäkin "testaa ensin" -legenda on jäänyt kokonaan todistamatta.

Tässäpä kokemuksemme eroaa: minä taas olen tämän "testaa ensin" -legendan joutunut todistamaan.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
J.RA
16.10.2006 19:13:22
Jos siinä 2000 euron Gibsonissa on reunalistat vähän koholla, niin se tuskin on pätevä syy palauttaa soitin kauppaan. Tai jos se uusi Fenderin Deluxe Strato ei soikaan niinkuin pitäisi, vaikka mitään yhtä ulkoista syytä siihen ei ole.

Ensimmäinen on kyllä ihan kelpo syy, mutta jälkinmäisessä jää yleensä asiakkaalla kyllä luu käteen...

Itse olen uskaltanut kalliitakin soittimia tilailemaan. Ihan vain siitä syystä että olen vasuri. Kaikki on mennyt kyllä ihan ongelmitta. Ei ole täysisä susia vastaan tullut.

Vahvistin puolella olen joutunut käyttämään takuuta kun vahvistin pimeni parin tunnin käytön jälkeen. Takuut hoituvat todella mallikkaasta ja suht nopealla ajalla. Jouduin tosin hiukan odottelemaan uutta vahvistinta, koska ei ollut ko. mallia varastossa ja valmistajalla vaikeuksia toimittaa uusia. Ei siis liikkeen vika. Kokonaisuudessaan jäi sellainen fiilis, että palauttaminen onnistui mutkattomammin ja minun kannalta helpommin saksaan kuin 50km päähän helsinkiin. Kauppa oli Thomann.
-Sellasta se vaan on-
Twinkle
16.10.2006 19:20:36
Onko sulla (tai jollain muulla) käytännön kokemuksia, että miten tämä toimii?

Pian käyttöönoton jälkeen hajonnutta elektroniikkaa olen jonkin verran joutunut vaihtamaan, mutta tähän mennessä yksikään soitin ei ole ollut ritsa ostettaessa. Muuta roinaa

Kitaroiden laadussa kun on sellaisia tekijöitä, jotka ei välttämättä mene valmistusvikojen piikkiin. Jos siinä 2000 euron Gibsonissa on reunalistat vähän koholla, niin se tuskin on pätevä syy palauttaa soitin kauppaan. Tai jos se uusi Fenderin Deluxe Strato ei soikaan niinkuin pitäisi, vaikka mitään yhtä ulkoista syytä siihen ei ole.

Kuten alla sanottu, jos gibsonin reunalista on kohollaan niin se on valmistusvirhe ja sen saa palauttaa, jos Fenderistä puuttuu "Se mojo mikä saa sen laulamaan kuin enkelikuoron" niin tilanne onkin aika subjektiivinen, etenkään jos mitään esteettisesti havaittavaa ongelmaa ei ole. Itse en ole törmännyt, mutta tiedän että täällä on jumalattomasti pro-äijiä jotka on.

Tässäpä kokemuksemme eroaa: minä taas olen tämän "testaa ensin" -legendan joutunut todistamaan.

Minä en, mutta ootellaan jos vaikka joskus joutuisi.
UKKOMIES
16.10.2006 19:31:58
Käy suomessa testaamassa tilaa saksasta ;)
oiva tumpeloinen
16.10.2006 19:36:10
Käy suomessa testaamassa tilaa saksasta ;)

just toihan estää esim. tiettyä yksilöä olemasta susi. Muutenkin kannattaa kaikki ostaa sieltä ulkomailta. Eipähän kauan löydy niitä paikkoja täältä, missä voi kokeilla.
Werde
16.10.2006 19:36:24
Kuten alla sanottu, jos gibsonin reunalista on kohollaan niin se on valmistusvirhe ja sen saa palauttaa, jos Fenderistä puuttuu "Se mojo mikä saa sen laulamaan kuin enkelikuoron" niin tilanne onkin aika subjektiivinen, etenkään jos mitään esteettisesti havaittavaa ongelmaa ei ole. Itse en ole törmännyt, mutta tiedän että täällä on jumalattomasti pro-äijiä jotka on.

Haha, tää oli hyvä +
Jungleman
16.10.2006 19:37:57

Minä olen nähnyt huonoja soittimia kaupan hyllyllä, jopa kokeillut sellaisia. Olen vertaillut useaa samanmallista kitaraa keskenään ja huomannut selkeitä eroja mm. painossa, kaulaprofiilissa, kaulataskun tiukkuudessa (pulttikaulaisissa siis), kaulan puunsyiden kulkusuunnissa (voi vaikuttaa kaulan käyristymiseen vuosien kuluessa) ynnä muissa rakenteellisissa tekijöissä. Puhumattakaan sellaisista seikoista kuin nauhojen viimeistely, akustinen sointi jne. Olen aina soittimen (uuden sellaisen) ostaessani pyrkinyt valitsemaan parhaan tarjolla olevan yksilön.

Keskenään "identtisiä" kitaroita rinnakkain vertaillessani olen törmännyt merkittäviin eroihin. Jopa siinä määrin että voin sanoa yhden kitaran olevan "huono", toisen "samanlaisen" taas "hyvä".

Näihin kokemuksiini nojaten minä en lähtisi tilaamaan kitaraa, jollen tietäisi, millaisen yksilön olen saamassa. Jos puhutaan muutaman satasen liukuhihnaluutusta, voin hieman tinkiä periaatteesta, mieluiten en silloinkaan.

Ugh.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Fin_Rocker
16.10.2006 19:49:22 (muokattu 16.10.2006 19:52:52)
omat kauppa kokemukset:

Thomanilta olen ostanu kahdesti kitaran, tuli nopeasti ja hyvin pakattuna.
Musikstoresta tilasin nyt ja vaikuttanut loistavalta paikalta. Banzai effectsiltä tilasin kaksi mikkiä täällä on halvat postikulut. mutta toinen mikki ei ole tullut vieläkään, duncan firma sössinyt tai jtn.

Kotimaisissa olen käynyt paikallisessa musiikki s:ssä, jonka palvelu oli loistavaa. Hesan f-musiikin myyjä oli kauhea tyranni.

Alkup kysymykseen: thomann voisi olla ihan hyvä firma kalliin kitaran ostamiseen, mutta kannattaa silti käydä nyt ainakin paikallisessa soitinliikkeessä sitäennen.
Mika K
16.10.2006 20:36:57
Ainakin täälläpäin missä asun musiikkiliikkeet (2) ovat sen verran pieniä ja valiloimat pieniä, että tilaamaan joutuu varmasti mikäli mielii saada juuri sen kitaran minkä haluaa. Ja jos se tilataan liikkeeseen, niin aivan varmasti se on vain ja ainoastaan yksi kitara kyseistä mallia. Mistään parhaan yksilön löytämisestä on siis aivan turha puhua, kun se ei ole mahdollista. Useampia yksilöitä (esim. 3-5) ei ole yksinkertaisesti mahdollista testata, kun kauppias ei suostu tilaamaan useampia "lojumaan" hyllyyn. Näin siis omien kokemuksien pohjalta.

Lisäksi paikallisissa liikkeissä on tullut sekä itselleni että tutuilleni vastaan sellaisia kitaroita mitä ei yksinkertaisesti saisi yrittää kaupitella eteenpäin. On ollut kaulaa propellilla, säädöt ihan mitä sattuu, niin surkeat kielet että ei saa vireeseen. Yleisesti ottaen sellaisia kitaroita millä testaus ei onnistu tai siitä ei ole mitään hyötyä.

Tuossa nyt tuli listattua muutamia asioita minkä takia itse tilasin vuosi takaperin kitaran Saksasta.
LaXu
16.10.2006 21:05:57
Ainakin täälläpäin missä asun musiikkiliikkeet (2) ovat sen verran pieniä ja valiloimat pieniä, että tilaamaan joutuu varmasti mikäli mielii saada juuri sen kitaran minkä haluaa. Ja jos se tilataan liikkeeseen, niin aivan varmasti se on vain ja ainoastaan yksi kitara kyseistä mallia. Mistään parhaan yksilön löytämisestä on siis aivan turha puhua, kun se ei ole mahdollista. Useampia yksilöitä (esim. 3-5) ei ole yksinkertaisesti mahdollista testata, kun kauppias ei suostu tilaamaan useampia "lojumaan" hyllyyn. Näin siis omien kokemuksien pohjalta.

Minä olen usein törmännyt siihen, että samaa mallia kyllä löytyy toinenkin ainakin halvempien kitaroiden kohdalla, mutta samaa väriä ei kyllä sitten kuin korkeintaan varastosta. Omistamani Yamahan BB414 basson ja Morgan ST280 straton muun muassa valitsin useamman samanlaisen mutta eri värisen joukosta.

Tähän mennessä olen kyllä uudet kitarat saanut ostettua ihan kotimaan kaupoista, välillä jopa Sakemannien kauppoja paremmilla hinnoilla. Käytetyt on sitten tulleet Suomesta, Saksasta ja Japanista. Minua ei juuri haittaa jos kitarasta joutuu jokusen kympin enemmän maksamaan jos sitä pääsee testaamaan eli saa valita mieleisen eikä tarvi ostaa sikaa säkissä. Olen myös välillä kysynyt josko saisi samanvärisen toisen yksilön kokeiltavaksi ja ovat tarkastaneet varastolta saatavuuden ja yleensä seuraavana päivänä olisi saanut testattavaksi. Eli kannattaa kysyä, kuitenkin vaikka soitin olisi aivan moitteettomasti valmistettu voi siinä olla ongelmia. Esim. noita edellä mainittuja Yamahan BB414 bassoja testasin yhteensä kolmea ja yhdessäkään ei ollut valmistusvikoja, mutta kahdessa oli kuolleita kohtia otelaudalla bassoille tyypillisissä paikoissa.

Se on kyllä valitettavaa, että usein kauppojen kitarat eivät ole todellakaan parhaassa iskussa - tehtaan vuoden vanhat kielet, elektroniikka puoliksi hajalla ym. Luulisi olevan liikkeellekin eduksi pitää kaikki laitteet soittokunnossa tai säätää uudet kitarat hyvin jos sitä ei ole tehtaalla viitsitty tehdä. Tuo Yammun basso on tähän mennessä ensimmäinen ostamani kitara, joka ei tarvinnut minkäänlaista säätöä oston jälkeen ja mä olen mielestäni melko nirso säätöjen suhteen..satulat viilaan tai vaihdan lähes poikkeuksetta.
kimurantti1
16.10.2006 21:10:53 (muokattu 16.10.2006 21:11:14)
Tuo Yammun basso on tähän mennessä ensimmäinen ostamani kitara...

Öö..anteeksi mitä? :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)