Aihe: The Stooges/Iggy & The Stooges/Iggy Pop
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Marlowe
14.10.2006 09:23:45
Lueskelen parasta aikaa Joe Ambrosen "Raakaa voimaa" -opusta, joka on melko onnistunut elämäkerta. Kirjailija ei ole lähtenyt hymistelylinjalle, vaan on käsitellyt Iggyn vaiheita melko kriittisesti ja lytännyt kylmästi jotkut miehen levyistä ja mielipiteistä.

Andy McCoystakin kerrotaan:

"Vahvaa uutta bändiä johti pahamaineinen kitaristi Andy McCoy, joka oli aikaisemmin soittanut suomalaisessa Särkyneiden Toiveiden Bulevardin vuokralaisyhtyeessä Hanoi Rocksissa. McCoy oli kiinnostava muusikko ja monessa paikassa - Lontoossa, Los Angelesissa, Tokiossa - oltiin valmiita maksamaan jo pelkästään hänen näkemisestään..." (s. 301)

"Eräänä päivänä hedonismistaan tunnettu McCoy ilmestyi harjoituksiin kolme tuntia myöhässä lemuten viinalta, jolloin Iggy räjähti: "Senkin pikku runkku, jos rupeat sekoilemaan minä hakkaan sinut p*llun päreiksi". McCoy mutisi jotakin siitä kuinka hän oli juuttunut ruuhkaan, mihin hänen työnantajansa vastasi: "Ei dokaamista ennen treenejä, tiedät kyllä säännöt. Ryhdistäydy tai häivy". Sitten Pop sinkosi mikkitelineensä kohti rumpuja ja marssi loukkaantuneena ulos harjoitustilasta. (s. 303)
"Drove downtown in the rain nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop. (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Abysmal
14.10.2006 10:10:46 (muokattu 14.10.2006 10:14:04)
Itse luin kyseisen kirjan pari viikkoa sitten.

1980-luvun alkua koskeva osio tarjosi mulle ehkä eniten uutta tietoa Popin urasta.
Miehen elämän ensimmäiset askeleet nyt ovatkin asia erikseen. Seitkytluku oli pitkälti kartoitettuna Please Kill Me teoksen ja David Bowie -elämänkertojen ansiosta. 90-luvun osio käytiin läpi ehkä hieman liian verkkaisesti ja painopiste tuntuikin olevan Iggyä koskevissa elokuvissa, eikä esimerkiksi Iggyn urassa. Tämän vuosituhannen puoleinen teksti jätti mut puolestaan miettimään Iggyn varallisuutta. Joutuuko mies ikuisesti keikkailemaan ilman paitaa elantonsa vuoksi? Eihän Pop toki köyhä ole, muttei kuitenkaan myönnä olevansa tarpeeksi varakas jäämään eläkkeellekkään. No, ehkä Stoogesin toinen tuleminen on auttanut asiaa.

Melko kritisoiva tämä Joe Ambrose Iggyä kohtaan onkin, mutta hänhän tekee jo alkupuheessaan selväksi ettei ole mikään Iggy-fani.
Artist
14.10.2006 11:28:42 (muokattu 14.10.2006 11:29:59)
Lueskelen parasta aikaa Joe Ambrosen "Raakaa voimaa" -opusta, joka on melko onnistunut elämäkerta. Kirjailija ei ole lähtenyt hymistelylinjalle, vaan on käsitellyt Iggyn vaiheita melko kriittisesti ja lytännyt kylmästi jotkut miehen levyistä ja mielipiteistä.

"Eräänä päivänä hedonismistaan tunnettu McCoy ilmestyi harjoituksiin kolme tuntia myöhässä lemuten viinalta, jolloin Iggy räjähti: "Senkin pikku runkku, jos rupeat sekoilemaan minä hakkaan sinut p*llun päreiksi". McCoy mutisi jotakin siitä kuinka hän oli juuttunut ruuhkaan, mihin hänen työnantajansa vastasi: "Ei dokaamista ennen treenejä, tiedät kyllä säännöt. Ryhdistäydy tai häivy". Sitten Pop sinkosi mikkitelineensä kohti rumpuja ja marssi loukkaantuneena ulos harjoitustilasta. (s. 303)

Tämä pätkähän on suoraan Alvin Gibbsin kirjasta "Neighborhood Threat", joka siis keskittyy pelkästään tuohon Instinct levyn maailmankiertueeseen...

Muistelinkin, että tossa Ambrosen kirjassa oli lainailtu melko paljon muista teoksista...
"Here is something you can't understand..."
Marlowe
14.10.2006 11:33:38
Muistelinkin, että tossa Ambrosen kirjassa oli lainailtu melko paljon muista teoksista...

Joo, tämä pitää kyllä paikkaansa. Ambrose turvautuu suoriin sitaatteihin usein, paikka paikoin suorastaan häiritsevän paljon.
"Drove downtown in the rain nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop. (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Sarko
15.10.2006 02:30:41
Meikä edustaa tässä diggailussa ehdottomasti "The Stooges" ja "Funhouse"-koulukuntaa eli pre-Williamson kätyreitä. Jos Rock-musiikki pitäisi kiteyttää yhteen levyyn, se olisi "Funhouse". Toki "Raw Power"-lättykin on silkkaa sulaa kultaa mutta kokonaisuutena Naurutalo vie meitsistä voiton.

Long live Ron Asheton!
Stakes are high, but so am i.
Artist
15.10.2006 20:22:17
Meikä edustaa tässä diggailussa ehdottomasti "The Stooges" ja "Funhouse"-koulukuntaa eli pre-Williamson kätyreitä. Jos Rock-musiikki pitäisi kiteyttää yhteen levyyn, se olisi "Funhouse". Toki "Raw Power"-lättykin on silkkaa sulaa kultaa mutta kokonaisuutena Naurutalo vie meitsistä voiton.

Long live Ron Asheton!

Tästä ei voi olla eri mieltä.

Olen tässä tullut tulokseen, että "Fun House" ei välttämättä ole pelkästään paras Stooges levy, vaan se saattaa hyvinkin olla paras levy ylipäänsä. Tossa pari viikkoa sitten kuuntelin joka aamu levyn läpi, hyvin lähti päivä käyntiin.

Voisikin olla taas aika kaivaa tuo hyllystä, pariin päivään ei ole tullut kuunneltua...
"Here is something you can't understand..."
Klassikko
15.10.2006 22:21:57 (muokattu 15.10.2006 22:38:56)
Iggy & The Stooges lienee se ykkössuosikki keikkajärjestäjien kv. liiton vuotuisessa "easy rider of the year" -äänestyksessä.

http://www.thesmokinggun.com/archive/1004061iggypop1.html
"I'd love to talk philosophy, but I gotta take a piss. Man, that philosophy runs right through ya..." (David Lee Roth)
Planetist
15.10.2006 22:44:29
Iggy & The Stooges lienee se ykkössuosikki keikkajärjestäjien kv. liiton vuotuisessa "easy rider of the year" -äänestyksessä.

http://www.thesmokinggun.com/archive/1004061iggypop1.html

Haha, aika hulvaton. Etenkin viimeinen sivu tuli aika kulman takaa :)
Sun pitää liata kätes vereen ja pitää sydämes puhtaana.
didjagetany
27.10.2006 11:21:04
Ei fiddu, mä meinaan joka kerta rikkoa tärykalvoni, kun kuuntelen Fun Housea, pakko vaan pistää koko ajan lisää volaa! Potkii niin helkkaristi, karvat nousee pystyyn, aallot liplattaa pitkin selkäpiitä. Kuulokekuuntelussa varsinkin aika vaarallista. Mut rock'n'roll on vaarallinen asia!

Ehdottomasti 10 kovimman levyn joukossa ikinä tässä maailmassa!, ehkä kovin! Piste!
"The thousandth and tenth day of the human totem pole"
Paperilyhty
26.01.2007 20:50:14 (muokattu 26.01.2007 21:05:15)
(Anteeksi, jos nostan väärän ketjun, muistan kyllä Stoogesin vilahdelleen täällä viimeaikaisissa keskusteluissa, mutta en nyt osannut kexiä tarkalleen, missä... :)

Uusi Stooges-biisi, My Idea Of Fun kuultavissa myspacessa! 8) Sanoisinko näin äkkiseltään vaikka, että "kyllä kulkee". Olipa huonosti sanottu. Tuossa kuitenkin.
http://www.myspace.com/iggyandthestooges

e: olen kuunnellut tämän nyt aika monta kertaa, kyllä tässä jotain täytyy olla! Yeahyeah.
"We always wanted to sell out but no one was buying" - Wayne Kramer, MC5
ministeri
26.01.2007 23:16:45

Stoogesista olen jo pitkään tykännyt. se on yksi kulmakivi...mutta toi uusi biisi ei ihmeemmin kolahtanut.
hilipati hippan
mr_b
27.01.2007 14:08:16

Summer in the city and winters in Miami
Sarko
27.01.2007 15:14:23
En uudelta Stoogesilta odotellutkaan mitään "Fun House"-tasoista rockmyrskyä mutta onnistuipa positiivisesti yllättämään tämä "My Idea Of Fun"! Klassista Detroit-rockausta laadukkaimillaan, eikä suinkaan vähiten Ron Ashetonin paiskoessa juuri SILLÄ legendaarisella soundillaan. Jään kyllä innolla odottamaan "The Wierdness"-LP:tä.

Outoa muuten, mieleen tuli tuosta biisistä Radio Birdman.
Stakes are high, but so am i.
Paperilyhty
27.01.2007 15:31:05
Pistetäänpä tämäkin tänne:

http://link.brightcove.com/services … ayer/bcpid429035574?bctid=433318579

Ah, klassinen autolla ajelua pimeässä kaupungissa -video! 8) Mutta eikös tämä ole cover siitä muutaman vuoden takaisesta ruotsalaisesta rap-hitistä "I'm a hiphopper". Niinhän tuossa otsikossakin lukee kyllä, "Teddybears" - kyseessä taisi olla sellainen kuin Teddybears Sthlm.
Onko tämä jokin Iggyn soolojuttu? Lisätietoja, kiitos :)
"We always wanted to sell out but no one was buying" - Wayne Kramer, MC5
Artist
27.01.2007 15:58:12 (muokattu 27.01.2007 15:58:45)
Ah, klassinen autolla ajelua pimeässä kaupungissa -video! 8) Mutta eikös tämä ole cover siitä muutaman vuoden takaisesta ruotsalaisesta rap-hitistä "I'm a hiphopper". Niinhän tuossa otsikossakin lukee kyllä, "Teddybears" - kyseessä taisi olla sellainen kuin Teddybears Sthlm.

En ole ihan varma, mutta olen kuvitellut, että homma meni niin, että Iggy vieraili tuossa Teddybearsin "Punkrocker" kappaleessa. Myöhemmin sitten tuli Teddybears Sthlm:n versio "Hiphopper".

Mutta voi olla, että olen täysin väärässä.

Edit: ja kyllä tuo ihan lupaavalta kuulostaa tuo "My Idea Of Fun"
"Oh, baby I'm born to lose"
C.F.D.T
27.01.2007 19:39:38
upeeta kamaa kyllä!
Raw Power on nimensä veroinen pläjäys eli raakaa voimaa, rock n roll ei paljon vaarallisemmaksi tästä pääse!
myös Fun House ja eka levy pitävät sisällään luokattoman kovia ralleja: 1969, Real Cool Time, 1970..

Iggyn sooloista omistan Idiotin, Lust For Life ja Skullringin. Brick By Brickiä olen kuullut myös paljon (Pussy Power!!). Näistä Lust For Life on mielestäni kovin, ehkä koska olen omistanut sen pisimpään.. The Idiotilla on myös pahiksia: Nightclubbing on törkeän kova!
Mielestäni Skullringillä olleet uudet Stooges-styget olivat kyllä kelpo kamaa myös, että mielellään ottaisin levyllisenkin sitä!

+ 2 kertaa nähnyt livenä Iggy & The Stoogesin: Roskilde 2004 ja Sauna 2006..

..ja yksi viehättävä nainen assosioi The Passenger kappaleen minuun.. Jesh!
"You Can't Dis Hip Hop So Don't You Even Go There" KRS-One
mr_b
28.01.2007 02:36:54

Jos olen oikein ymmärtänyt tämän niin Ruotsissa oli yhtye nimeltä Teddybears Sthlm (Stockholm, tajuattehan), joka teki tanssittavaa tavaraa rockasenteella. Yhtyeellä oli kappale nimeltä Punkrocker, josta sitten Thomas Rusiak teki version Hiphopper ihan Teddybearsin kanssa ja tuo oli iso hitti Ruotsissa ja muuallakin muutama vuosi sitten. Nyt Teddybears Sthlm yrittää sitten Amerikan valloitusta pelkän Teddybears nimen alla ja on taasen tehnyt tuosta kappaleesta uuden version, nyt Iggyn kanssa. http://www.myspace.com/teddybears

Itse asiassa pidän tuosta väännöstä vaikka voisi se vähän rokimpikin olla. Iggyn ääni huokuu hullua karismaa, kuten itse asiassa koko mieskin ja karisman määrä tuntuu vain kasvavan miehen vanhetessa.
Summer in the city and winters in Miami
salmivaara
28.01.2007 15:05:26

Tossa uudessa biisissä heikoin lenkki on Iggy, valitettavasti. Pitänee vielä muutaman kerran kuunnella jos alkas sekin puoli toimimaan.

http://link.brightcove.com/services … ayer/bcpid429035574?bctid=433318579

Loistava biisi, komee video.
Against the grain
ministeri
28.01.2007 15:06:25

Kuuntelempa pitkästä aikaa Fun housea...

Kyllä mä vaan olen sitä mieltä että Raw power on paree...Mutta kovia levyjä ovat kaikki ei siinä mitään.
hilipati hippan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)