Aihe: Keikkapalkkion suuruus
1 2 3 4 57 8 9 10 11
northern
11.10.2006 16:52:53

Ollaan bändin kanssa sovittu että tästä eteenpäin pyydämme aina edes pientä korvausta esiintymisestä. Millaisia palkkioita itse olette pyytäneet ja minkälaisista tilaisuuksista?
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Guitar Hero
11.10.2006 17:08:06
Ollaan bändin kanssa sovittu että tästä eteenpäin pyydämme aina edes pientä korvausta esiintymisestä. Millaisia palkkioita itse olette pyytäneet ja minkälaisista tilaisuuksista?

200e ylöspäin tai alaspäin keikasta riippuen
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
Bonham
11.10.2006 17:08:24

Kulut peittoon... rajoittaa tietysti sikäli, että pitkä matka vaatii suuria kuluja.

Usein törmää tarjoukseen mallia; "Keikkaliksaa emme tahtoisi kuin 200 euroa + majoitus + ruokailut kuudelle...". Sikäli menee pienleen, että nuo kulut ovat jo helposti enemmän kuin itse rahallinen summa. Mielummin laittaa koko summan ja hoitaa sitten itse siitä nuo muut kulut.

Silloin kannattaa pyytää, jos on toiveita, että ne ovat kohtuullisia maksajan kannalta...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Jööhannes
11.10.2006 22:16:04
Kahdesti ollaan saatukeikkapalkkio: 80e ja vapaaliput Ilosaarirockiin. Mutta ei se haittaa, me tehdään tätä hommaa puhtaasti soittamisen ilosta. Toki pyrimme siihen, että joskus voisimme saada tästä jotain rahaakin :)
Groke's Clanin uusi demo julkaistu! Nyt kipin kapin kuuntelemaan sitä -> www.grokesclan.com tai www.mikseri.net/grokesclan.
Teijo K.
11.10.2006 23:04:12

Täysin kiinni siitä millä bändillä ollaan liikkeellä. Tuo omaa musaa soittava kokoonpano on soittamisen ilosta kasattu, ei keikkaliksaa siis olla otettu. Viihdemusaa kun soitan eri porukalla niin liiton minimit vähintään.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
baron
11.10.2006 23:09:32

Jos tikkarit saa niin siitä täytyy olla kiitollinen!
"Speaking about music is like dancing about architecture"
miscage
12.10.2006 10:38:40
Myö maksetaan niille.
"Boy, everyone is stupid except me." -Homer Simpson
Lennu
12.10.2006 13:51:18

Firmoilta 2500. Ihan kepeesti.
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
goddess
14.10.2006 11:58:07
Mikä mahtaa olla "liiton minimi"? Yritin kaivella netistä tietoja, mutta heikohkolla menestyksellä.

Mikä olisi kohtuullinen korvaus seuraavilla raja-arvoilla:
* bändissä on 5 jäsentä
* bändi hoitaa roudauksen itse
* esiintyminen kestää 2x45 minuuttia
* keikkapaikka järjestää sapuskat + virvokkeet.
Bonham
14.10.2006 12:18:29
Mikä mahtaa olla "liiton minimi"? Yritin kaivella netistä tietoja, mutta heikohkolla menestyksellä.

Mikä olisi kohtuullinen korvaus seuraavilla raja-arvoilla:
* bändissä on 5 jäsentä
* bändi hoitaa roudauksen itse
* esiintyminen kestää 2x45 minuuttia
* keikkapaikka järjestää sapuskat + virvokkeet.

Mahdoton yhtälö, koska:

Myydäänkö pääsylippuja vai ei, ja jos, niin minkä hintaisia
Mikä viikonpäivä ja kellonaika
Mikä tapahtuma kyseessä
Kuka järjestää
Paljonko tulee bändille matkaa
Onko bändi ns suosittu vai demotasoa

Jne jne... ei näissä ole mitään standardia.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Janus
14.10.2006 12:40:34 (muokattu 14.10.2006 15:54:31)

http://www.musicfinland.com/sml/pdf/liksalista.pdf

ja tuolta kohta "Ravintolamuusikot".

Lisäksi Muusikko-lehdessä (helmikuu 2006) liiton pääluottamusmies Aarne Vesterinen kirjoittaa seuraavasti:

Olen käynyt mielenkiintoisia keskusteluja muusikkojen keikkaliksoista, ja muista alaan liittyvistä epäselvyyksistä. Tieto tuntuu olevan vähän hakusessa niin myyjien, ostajien, laulajien kuin soittajienkin keskuudessa, epäselvyyttä tuntuu olevan kaikilla tahoilla. Ei tarvitse olla ekonomi ymmärtääkseen, että työ josta koituu vain kuluja (eli palkkapussissa on vain kulukorvauksia), olisi viisainta jättää tekemättä.

Usein, liian usein kysytty kysymys on, että mitä se myyntihinta pitää olla jotta voidaan saada/maksaa ainakin TESin mukainen minimiliksa?

Tässä esimerkkilaskelma, joka on siis minimi, tämän alle ei voi, eikä missään tapauksessa pidä mennä. Tämä koskee ravintoloissa ja laivoilla tehtyä työtä.

BÄNDIN (TRIO) MYYNTIHINTA 01.01.2006

Arkipäivät                                            Lauantait
2 x 101,51                                            2 x 120,50
1 x 108,55                                            1 x 127,56
__________                                            __________
    311,57                                                368,56
     42,06   Lomakorvaus 13,5%                             49,76
    353,63   Bändin bruttopalkka                          418,32
     72,88   Työnantajakulut 20,608%                       86,21
    426,51   Palkkakustannus kokonaisuudessaan            504,53

Yllä oleviin palkkoihin lisätään kulukorvaukset, kuten matkakulut ja mahdolliset päivärahat. Lisäksi ohjelmatoimistot laskuttavat oman provisionsa.

(Vesterisen listauksessa siis liksat - eli aivan laskelmien alussa olevat muusikon ja muusikkoyhdysmiehen palkat - ovat vuoden alussa voimassa olleiden tariffien mukaisia. Ajan tasalla oleva lista löytyy aina Muusikkojen Liiton sivuilta, osoitteesta www.musicfinland.com/sml .)

EDIT: siis myös toi liksalaskelmataulukko on peräisin sellaisenaan suoraan A.Vesterisen artikkelista. En viitsinyt käyttää siinä kohtaa lainausmoodia, koska toi fixed width -teksti on kursiivilla sangen vittumaisen näköistä, etenkin taulukkotyyppisessä ratkaisussa.
uruttaja
14.10.2006 15:35:29
Janukselle plussaa vaivannäöstä.

Olet tosin imuroinut vanhat liksat.

Uudet on arkena 103,44 ja lauantaina 122,79 rivimiehellä ja yhdyshenkilöllä 110,61 ja 129,98. Noihin kun lisätään lomakorvaus niin käytännön liksa yleisimmälle keikkapäivälle, lauantaille, on luokkaa 140-150 euroa per nokka.

Tuo on siis palkkaa. Matkakulut+päivärahat tietenkin päälle.

Koskee muuten sitten ihan kaikkea ravintolassa soitettavaa musiikkia.
Janus
14.10.2006 15:51:21
Janukselle plussaa vaivannäöstä.

Olet tosin imuroinut vanhat liksat.

En ole. Kuten tuohon loppuun postasin, niin ihan ekasta linkistä (liksalista.pdf) löytyy ajantasaiset liksat ja tariffit (eli juuri noi sun luettelemasi). Toi Vesterisen lainaus ja laskelmat taas on 10kk takaa ja lainaus on as is, eli en lähtenyt muuttelemaan liksoja "tämän päivän" mukaisiksi ja laskemaan prosentteja uudestaan, kun periaate selviää alkuperäistekstiä sanasta sanaan lainaamalla oikein hyvin.
uruttaja
14.10.2006 18:28:06
En ole. Kuten tuohon loppuun postasin, niin ihan ekasta linkistä (liksalista.pdf) löytyy ajantasaiset liksat ja tariffit (eli juuri noi sun luettelemasi). Toi Vesterisen lainaus ja laskelmat taas on 10kk takaa ja lainaus on as is, eli en lähtenyt muuttelemaan liksoja "tämän päivän" mukaisiksi ja laskemaan prosentteja uudestaan, kun periaate selviää alkuperäistekstiä sanasta sanaan lainaamalla oikein hyvin.

Joka tapauksessa hyvä kirjoitus sinulta.
uruttaja
14.10.2006 21:18:59
Jep.

Enää ei tarvi tietää kuin kaksi asiaa;

-minkähänlaisesta triosta on kyse, eli soittaako trio 4x45 min tanssimussa vai akkareilla 2x45 minsaa?

-ja KUKA VITTU NOI TOMMOSET LIKSAT MAKSAA TRIOLLE? Tolla logiikalla myyntihnta olisi niin kohtuuton, että keikat loppuis alta aikayksikön.

Meikäläinen sivutoimisena muusikkona on todellakin riippuvainen kulukorvauksista, eikä noita esim. mainitsemiani triotyyppejä joida mitenkään verrata toisiinsa, tai voidaan, muttei asettaa samalle vaatimusviivalle.

Ei nuo tariffiliksat rajaa millään lailla bändin kokoonpanoa. Ravintolassa muusikon työtä tekevälle muusikolle on vaan saatu sovittua yllämainittu palkan alaraja. Ei kukaan kiellä sinua laskuttamasta enempää, kulukorvauksethan tulevat palkan päälle.

Tuommoset liksat maksaa ohjelmatoimisto, joka maksaa palkan sinulle. Harvemmin ravintolat palkkaavat bändejä omiksi työntekijöikseen, en edes muista milloin itse olisin ollut ravintolan palkkalistoilla.

Mikä tuossa logiikassa on pielessä? Jokainen ravintoloitsija tietää tasan tarkkaan, paljonko maksaa pullo kossua, tarjoilijan työpanos, sipsipussi, tai vaikkapa muusikko ravintolaan. Hänen tehtävänsä on sitten valita, millä menekinedistämistavoilla hänen liiketoimintansa on optimissa. Mun mielestä ravintoloitsija lisää palveluvalikoimaansa ihan omien resurssiensa mukaan. Ei viinatukkukaan myy sille Hennesyä Pöytäviinan hinnalla, että sillä kapakoitsijalla jäis enempi hilloo käteen. Siis haloo sun huudolle.
sirdickyj
14.10.2006 22:16:32
Ei nuo tariffiliksat rajaa millään lailla bändin kokoonpanoa. Ravintolassa muusikon työtä tekevälle muusikolle on vaan saatu sovittua yllämainittu palkan alaraja. Ei kukaan kiellä sinua laskuttamasta enempää, kulukorvauksethan tulevat palkan päälle.

Tuommoset liksat maksaa ohjelmatoimisto, joka maksaa palkan sinulle. Harvemmin ravintolat palkkaavat bändejä omiksi työntekijöikseen, en edes muista milloin itse olisin ollut ravintolan palkkalistoilla.

Mikä tuossa logiikassa on pielessä? Jokainen ravintoloitsija tietää tasan tarkkaan, paljonko maksaa pullo kossua, tarjoilijan työpanos, sipsipussi, tai vaikkapa muusikko ravintolaan. Hänen tehtävänsä on sitten valita, millä menekinedistämistavoilla hänen liiketoimintansa on optimissa. Mun mielestä ravintoloitsija lisää palveluvalikoimaansa ihan omien resurssiensa mukaan. Ei viinatukkukaan myy sille Hennesyä Pöytäviinan hinnalla, että sillä kapakoitsijalla jäis enempi hilloo käteen. Siis haloo sun huudolle.

Höpö höp.

Laskeppas huvikses, paljonko on esim. 5 hengen bändin esiintymisen hinta, jos bändi asuu Helsingissä ja keikka on vaikkapa Kupiossa.

Jos kaikille pitää jäädä palkkaa maksettavaks toi 103,- niin se on jo 515, siihen päälle sotu kulut, joku 20%/äijä. Sitten pitäis saad kilskorvauksia, jos mennään kahdella autolla (niinkun esim. me) 0,42x796 tuplana, eli 668,- osapuilleen. Ja päälle vielä 150,- päivärahoina, + mahdollinen toimiston provikka. Eli jotta jäis toi liiton minimi laskutettavaks, olis bändin hinta oltava osapuilleen 1600,-. Moniko maksaa tommosia hintoja? Ja kukas sen määrittelee, että minkälaisesta bändistä on kyse, mitä musaa, montako settiä jne.?

Onko niin, että pienempien bändien pitäis nyt lopettaa keikkailu, koska liiton minimit ja muut ei täyty? Ehei, spedet. Tuolla esim. Bonham voi valottaa, monelleko bändille on varaa maksaa tommosia hintoja, ja tossa meikäläisen kuviossahan ei vielä kukaan roudaa, miksaa tms.
Pataan! ...+alv.
sirdickyj
14.10.2006 22:19:16

Pitää vielä takertua tähän humppalogiikkaan, jonka mukaan artisti on työsuhteessa ohjelmatoimistoon. Ei ole, vaan ainakin meikäläisen kohdalla ohjelmatoimisto välittää mulle keikkoja, joista laskutetaan yhdessä sovittu määrä. Ohjelmatoimisto muuttaa sitten kulukorvauksien jälkeen sen palkkion osuuden palkaksi, mikä maksettavaksi jää.
Pataan! ...+alv.
uruttaja
14.10.2006 22:54:44 (muokattu 14.10.2006 23:12:55)
Höpö höp.

Laskeppas huvikses, paljonko on esim. 5 hengen bändin esiintymisen hinta, jos bändi asuu Helsingissä ja keikka on vaikkapa Kupiossa.

Jos kaikille pitää jäädä palkkaa maksettavaks toi 103,- niin se on jo 515, siihen päälle sotu kulut, joku 20%/äijä. Sitten pitäis saad kilskorvauksia, jos mennään kahdella autolla (niinkun esim. me) 0,42x796 tuplana, eli 668,- osapuilleen. Ja päälle vielä 150,- päivärahoina, + mahdollinen toimiston provikka. Eli jotta jäis toi liiton minimi laskutettavaks, olis bändin hinta oltava osapuilleen 1600,-. Moniko maksaa tommosia hintoja? Ja kukas sen määrittelee, että minkälaisesta bändistä on kyse, mitä musaa, montako settiä jne.?

Onko niin, että pienempien bändien pitäis nyt lopettaa keikkailu, koska liiton minimit ja muut ei täyty? Ehei, spedet. Tuolla esim. Bonham voi valottaa, monelleko bändille on varaa maksaa tommosia hintoja, ja tossa meikäläisen kuviossahan ei vielä kukaan roudaa, miksaa tms.

Ei tarvitse lopettaa keikkailua. 1600 on nakkiraha esim. Lennun coverbändille tai mun.

Toisaalta sinähän saat tehdä ilmaiseksikin keikkaa jos niin haluat. Harrastustoimintaa tes ei koske.

Settien lukumäärällä tai bändin koolla ei ole merkitystä.

Sun pitää hoksata se, että haluatko sinä sen teidän bändille kuuluvan fyrkan, vai haluaako joko ohjelmatoimisto tai ravintoloitsija sen. Valinta on vapaa.

Tottakait mullekin on tuttu tilanne se, että kapakoitsija sanoo, että tulkaa vetämään, katotaan paljonko tulee porukaa, saatte lipputulot. Kyllä tuohon muutamaan tuhanteen keikkaan mahtuu niitäkin monta.

Jos haluaa soittaa pitsapalkalla tai muutamalla ilmaisella oluella, niin siitä vaan. En vaan jaksa ikinä ymmärtää sitä, että miksi ihmeessä käydään ammattiin valmistavia kouluja, ostetaan kymmenien tuhansien eurojen vehkeet ja sitten tehdään ammattityötä ilmaiseksi. Ei mene minulla jakeluun ollenkaan.

Kuten jo äsken sanoin, ravintoloitsija tietää kyllä paljonko bändi,sipsi,kossu jne. maksaa.
uruttaja
14.10.2006 22:56:10 (muokattu 14.10.2006 23:11:45)
Pitää vielä takertua tähän humppalogiikkaan, jonka mukaan artisti on työsuhteessa ohjelmatoimistoon. Ei ole, vaan ainakin meikäläisen kohdalla ohjelmatoimisto välittää mulle keikkoja, joista laskutetaan yhdessä sovittu määrä. Ohjelmatoimisto muuttaa sitten kulukorvauksien jälkeen sen palkkion osuuden palkaksi, mikä maksettavaksi jää.

Ohjelmatoimisto on jokatapauksessa sinun työnantajasi. Halusit sinä sitä tai et. Ja kääntäen, sinä olet ohjelmatoimiston työntekijä halusi ohjelmatoimisto sitä tai ei. Miten te sen liksan jaatte, on sitten teidän oma asianne. Joku sen rahan joka tapauksessa vie.

EDIT: humppalogiikka???? Haloo. Ihan samoja Van Haleneita tai Superstitioneja minäkin vedän ku sinä.

EDIT ". Teidän bändi on just sen näköinen, että sillä saa vaivatta 2000 euroa keikasta tuosta vaan.

EDIT 3: Oulusta on keskimäärin keikalle aina pidempi matka kuin Hesasta Kuopioon. Siitä huolimatta coverpopbändin varsinkaan ei tarvitse taittaa matkaa ilmaiseksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)