Aihe: barreet soimaan tai vaihtoon
1 2
liipoi
13.10.2006 19:24:01 (muokattu 13.10.2006 19:30:42)
kuukauden kitaran soittamistaharjoitelleena törmään jatkuvasti hm ja gm ja cm sointuihin joita en saa soimaan, vaan osasta kieliä kuuluu vain "plunk" kun en jaksa painaa yhdellä sormella koko riviä kieliä alas. tää mun korealainen kitara saattaa olla halpiskamaa ja kysynkin myös sitä, miten monta milliä irti nauhoista kielten tulee olla eli onkohan mulla liian iso se väli. oon kuiteski täysi-ikäinen hemmo että normaalivoimat lienee sormissa.

siis toi edellinen johdantona sille, että mistä löytyy nopeesti muuntokaavaa onks se jotain transponointia vai mitä että miten muutan noi mulle mahdottomat barreotteet lähinnä vastaaviksi tavallisiksi mun soitettavissa oleviksi soinnuiksi.

teinköhän virheen kun hommasin elektroakustisen eka soittimeksi. olisiko sähkökitaran otteet kevyempi painaa ja barreet toimii aloittelijallakin paremmin.

mulla on ostettuna suuri kitarakirja vuodelta-05 mutta senkin kirjan tajuaminen musiikista mitään tietämättömälle hankalaa.

asiallista apua aloittelijalle pliis!
Montte
13.10.2006 19:29:09
Siihen että saa barret ja muut soimaan ei auta muu kuin harjoitteleminen. Sitten harjoittelet vielä vähän lisää niin kyllä se siitä.
Joskus sanottu: "Sä näytät nopeella silmäyksellä ihan Elvikseltä!"...siis WTF!!?1
TheLemon
13.10.2006 19:59:38
Jep harjoittelua vaan, soitat silleen että vaikka sormien paikoillee saamisessa menis kauan ni että kunhan soi puhtaasti, ja toistoa vaan ni kyllä se siitä alkaa onnistumaan, niinkun viestiä ylempänä sanottiin, harjoittelemallahan se..
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding."
Montte
13.10.2006 21:11:50
Ei oikotietä onneen.
Joskus sanottu: "Sä näytät nopeella silmäyksellä ihan Elvikseltä!"...siis WTF!!?1
weelie
13.10.2006 23:00:23 (muokattu 13.10.2006 23:14:36)
ohuemmilla kielillä helpompi. Vie huoltoon jos kaipaat kieliä alemmaksi. Mutta syy osaamattomuuteen on treenin puute, luonnollisesti. Mutta jos käteen sattuu, älä treenaa barreja väkisin, treenaa jotain muuta välillä.

mutta esim:

Fm:n voi korvata joskus Fmaj7 soinnulla: xx3210. Tai soita Dm-sointu kolmannelta nauhalta. Gm on kaksi nauhaa ylempää tai sitten esimerkiksi 3100xx, eli muunnos normaalista avoimesta G-soinnusta.

Hm:n eli Bm:n tilalle voi yrittää vaikka B7:aa x21212 tai soittaa Bm:n ilman barrea näin: xx4432.

jne. Soita niin monta sointuun kuuluvaa ääntä (kieltä) kuin mahdollista. Käytä netistä löytyviä sointusaitteja etsiäksesi muita vaihtoehtoja. jguitar.com jne, tai etsi ultimate guitar chord chart II ja printtaa se.Tai onhan noita liuta siinä sun kirjassakin...

JA hanki Capo ja opettele käyttämään sitä! Barrejen tarve vähenee.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Guitar Hero
14.10.2006 03:59:44
Ääh, onhan se sähkiksellä helpompaa, mutta pitääkö mennä siitä mistä aita on matalin? :) Kun opit barret (teräskielisellä) akustisella, niin sen jälkeen ne tuntuvat leikiltä sähkiksellä. Jos akustinen kitara ja sen ääni on enemmän sun makuun, niin en usko että sähkiksen helpompi soitettavuus tekee sen soitosta kivempaa kuin akustisen soitosta.

Olin sanomassa samaa.. Itse soitin ensimmäisen 1.5 vuotta pelkästään akkaria
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
Horatius-87
14.10.2006 22:22:50
Niin komppaan kahta edellistä, kun osaat barreet ja muut "vaikeammalla" kitaralla, tuntuu unelmalta soittaa sähköä. Itsellä ei aluksi ollut kuin klassinen jossa ne kielet on hirveän matkan päässä otelaudasta. Sillä oli kiva harjoitella barreita. Usko meinas loppua, kunnes sain sähkön ja homma rupes pelittää.
Nyt sähkiksellä menee jo ihan mukavasti vähän vaikemmatkin soinnut, ja klassisellakin hieman jo sujuu.

Harjoitusta vaan.
Kohta tulee pääsiäinen. Oletko jo valmistautunut?
Jimi
15.10.2006 17:19:49

kuukauden kitaran soittamistaharjoitelleena törmään jatkuvasti hm ja gm ja cm sointuihin joita en saa soimaan, vaan osasta kieliä kuuluu vain "plunk" kun en jaksa painaa yhdellä sormella koko riviä kieliä alas. tää mun korealainen kitara saattaa olla halpiskamaa ja kysynkin myös sitä, miten monta milliä irti nauhoista kielten tulee olla eli onkohan mulla liian iso se väli. oon kuiteski täysi-ikäinen hemmo että normaalivoimat lienee sormissa.

siis toi edellinen johdantona sille, että mistä löytyy nopeesti muuntokaavaa onks se jotain transponointia vai mitä että miten muutan noi mulle mahdottomat barreotteet lähinnä vastaaviksi tavallisiksi mun soitettavissa oleviksi soinnuiksi.

teinköhän virheen kun hommasin elektroakustisen eka soittimeksi. olisiko sähkökitaran otteet kevyempi painaa ja barreet toimii aloittelijallakin paremmin.

mulla on ostettuna suuri kitarakirja vuodelta-05 mutta senkin kirjan tajuaminen musiikista mitään tietämättömälle hankalaa.

asiallista apua aloittelijalle pliis!

Se on muuten hassua kun ajattelee näin jälkikäteen, kuinka vaikeeta se barre sointujen soitto olikaan silloin alokasvuosina. Tuntui, että kaikki muu menee muttei ne, ja olin täysin varma, että teen jotain väärin... Sitten vaan soitin ja soitin barreja ja eräänä päivänä huomasin, että nehän soivat puhtaasti ja nykyään tuntuu, ettei niitä tarvitse edes painaa paljoa jotta ne sois ja ihmettelee mitä sitä oikein teki ennen, kun ne oli niin hankalia.
Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!!
TheLemon
15.10.2006 18:35:22
Niin komppaan kahta edellistä, kun osaat barreet ja muut "vaikeammalla" kitaralla, tuntuu unelmalta soittaa sähköä. Itsellä ei aluksi ollut kuin klassinen jossa ne kielet on hirveän matkan päässä otelaudasta. Sillä oli kiva harjoitella barreita. Usko meinas loppua, kunnes sain sähkön ja homma rupes pelittää. Nyt sähkiksellä menee jo ihan mukavasti vähän vaikemmatkin soinnut, ja klassisellakin hieman jo sujuu.

Harjoitusta vaan.

Nojoo, toisaalta voi olla aika tuskasta alottelijan sellasella kitaralla soittaa barreita, ku kyllä ne oppii yhtä hyvin pelkkää sähkökitaraakin soittamalla. Kukin tyylillään.
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding."
liipoi
15.10.2006 20:53:24
kiitos rohkaisusta.eilen meni jakeluun, että tosiaan voin sooittaa sieltä ysinauhan tuntumasta myös niitä barreja ja kas, joku hm jopa soi! todellakin mun soittimesa 1-3 nauhoilta barren painaminen vaatii sairaasti voimaa ja kolmas kieli korkealta lukien jää sormen nivelen väliin eikä soi siellä ylänauhoilla. alankin soittelee barreja lähempänä koppaa mitä vaan pystyy ainaski näin aluksi.
apip
15.10.2006 21:03:29
kiitos rohkaisusta.eilen meni jakeluun, että tosiaan voin sooittaa sieltä ysinauhan tuntumasta myös niitä barreja ja kas, joku hm jopa soi! todellakin mun soittimesa 1-3 nauhoilta barren painaminen vaatii sairaasti voimaa ja kolmas kieli korkealta lukien jää sormen nivelen väliin eikä soi siellä ylänauhoilla. alankin soittelee barreja lähempänä koppaa mitä vaan pystyy ainaski näin aluksi.

Nyt kun sanoit niin muistinkin, että itekin aloitin noiden barrejen opiskelun vähän ylempää kaulalta (kun olin ensin riittävän kauan tuskaillut, että ensimmäisiltä nauhoilta barret ei vaan soi :)). Toi on sellainen vihje mikä pitäisi mainita useammassa ohjeessa! F-duuribarree ensimmäiseltä nauhalta ei tosiaan ole paras ote aloittaa barrejen harjoittelua.
rattledad
15.10.2006 22:05:16

F-duuribarree ensimmäiseltä nauhalta ei tosiaan ole paras ote aloittaa barrejen harjoittelua jos yläsatula on liian korkea.

Jos capo 1. nauhalla auttaa selvästi barreesointujen ottamista niin kannattaa säädättää satula kohdalleen. Virekin paranee.
apip
15.10.2006 23:43:43 (muokattu 15.10.2006 23:49:29)
jos yläsatula on liian korkea.
Jos capo 1. nauhalla auttaa selvästi barreesointujen ottamista niin kannattaa säädättää satula kohdalleen. Virekin paranee.

Ensimmäisessä välissä kieltä täytyy kuitenkin painaa lujempaa kuin muissa väleissä, oli kielet sitten kuinka matalalla tahansa. Ja sitäpaitsi eikös akustisessa kitarassa (jollainen kirjoituksen aloittajalla on) satula ole aina korkealla? Suuressa kitarakirjassa ainakin sanotaan, että matalalla olevat kielet pienentävät äänenvoimakkuutta ja huonontavat äänenlaatua (mitä se sitten tarkoittaakin?), joten ei noita kieliä voi hirveästi laskea. Sähkökitarassa toi äänenvoimakkuuden alentuminen tuskin haittaakaan mitään, koska sitä voi kompensoida vahvistimella.
Johann Onn
16.10.2006 14:35:51 (muokattu 16.10.2006 14:38:00)
...paitsi: se kitara ei oo "pelkkä" akustinen, vaan näytäis olevan eletro-akustinen.

Mutt kyllä ne barret olis parempi opetella niiltä ekoilta nauhoilta, vaikka hampaat irvessä.

Itte tein aikoinaan niin, jankkasin ekat 4 kuukautta "House of the rising sun" biisiä, uudestaan ja uudestaan. Sormet kyllä oli muusina, mutten luovuttanut. Tossa F-barre näppäillään, joten se pitää ottaa kunnolla.

"Mitä sitten ?"

No sitä sitten, ett noiden välttelystä voi tulla paha tapa ja yks päivä huomaakin, ett joku A# näin...

|--1--|
|--3--|
|--3--|
|--3--|
|--1--|
|--x--|

..onkin mahdoton / "ei pysty !" juttu. Tiedän yhden, jolle on käynyt noin. Vuosikaudet (= yli 15 vuotta) jankkasin "eiks sun kannatais opetella, ottamaan noi soinnut kunnolla ?", mutt ei menny perille. Lopputulos on tossa.
apip
16.10.2006 17:55:19 (muokattu 16.10.2006 17:57:41)
No sitä sitten, ett noiden välttelystä voi tulla paha tapa ja yks päivä huomaakin, ett joku A# näin...
|--1--|
|--3--|
|--3--|
|--3--|
|--1--|
|--x--|
..onkin mahdoton / "ei pysty !" juttu.

Miten muuten otatte noi A-pohjaiset barret? Mulle ne on kategoriassa "ei pysty". Mikäli käytän neljää sormea, niin kolme viimeistä sormea ei meinaa mahtua nauhalle N vierekkäisillä kielillä (=> osa kielistä särisee). Mikäli käytän vain etusormea ja nimetöntä, ylin kieli kuolettuu helposti tai se soi painettuna.
VJP
16.10.2006 17:59:46
Miten muuten otatte noi A-pohjaiset barret? Mulle ne on kategoriassa "ei pysty". Mikäli käytän neljää sormea, niin kolme viimeistä sormea ei meinaa mahtua nauhalle N vierekkäisillä kielillä (=> osa kielistä särisee). Mikäli käytän vain etusormea ja nimetöntä, ylin kieli kuolettuu helposti tai se soi painettuna.

Käytän vain etusormea ja nimetöntä. Ainakin yritän. Liian usein tuo ylin kieli todellakin kuoleentuu mutta tekemällä oppii. En ala tunkemaan kolmea sormea tuohon vierekkäin kun ei vaan mahdu.
Stratocaster_90
16.10.2006 19:07:58

Itsellänikin oli ongelmia sointujen kanssa, kun niihin aloin enemmän tutustua, kun hirveän monessa soinnussa pitää tehdä kaikkien kielien barre etusormella. No, kaksi päivä meni, ja opin senkin paskan =)
weelie
16.10.2006 22:22:50
Mä taas koen käyttäväni barreja aina vain vähemmän. No en ole niistä koskaan erikoisemmin pitänytkään.

"A"-barren soitan kyllä aina neljällä sormella, kun on kapeat nakit. Tietysti sillä ei varsinaisesti ole väliä soiko se korkein kieli vai ei (vaikka kyllähän se lisää helinää tuo), onhan se se sointu ilman sitäkin (noin niinkuin teoriamielessä). Mutta pienimpen rillien vääntämin siihen puolibarreen kolmen kielen päälle ja yhden yli tuntuu aivan tuhralta rasitukselta ja akrobatialta mulle.

Mutta molemmin kumminkin parempi, ja paree aina jos kummatkin osaa. Se puoltoistabarreinen "A"-sointu on tietysti hyvä jos vaikkapa soittaa 7-sointuna niin että ohuimmalla kielellä on se seiska-ääni (eli niinkö yhden nauhan siitä nimettömästä ylöspäin), tms.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Innuendo
17.10.2006 14:52:22
Fm:n voi korvata joskus Fmaj7 soinnulla: xx3210.

Öhöm. Mistä lähtien mollisointuja on voinut korvata duurimuotoisilla septimisoinnuilla? Fmaj7-soinnussahan on suuri terssi (se on siis duuri) ja Fm-soinnussa on pieni terssi (se on siis molli).

olisiko sähkökitaran otteet kevyempi painaa ja barreet toimii aloittelijallakin paremmin.

Minusta ainakin sähkökitaralla on kevyempi soittaa lähes mitä tahansa. Akustisen kitaran kanssa tarvitsee käyttää enemmän voimaa. Aloitin itse akustisella kitaralla ja sitten kun hommasin sähkökitaran, niin asiat helpottuivat jonkin verran (ja helpottuivat edelleen kun hommasin paremman sähkökitaran).
Selvä pyy, humalainen fasaani.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)