Aihe: Korg D888
1 2
samuxul
01.07.2006 00:46:49

Mitä mieltä olette kyseisestä laitteesta? Oletteko kokeilleet?

http://korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=D888
Vanha suomalainen sananlasku, ''Rässiä perkele!!!''
harpist
11.10.2006 03:47:31

Tuon vermeen ominaisuuksia olen itsekin katsellut - lavamikseri ja tallennin samassa ... ei paha.

Onko joku jo hankkinut ... ?

Kokemuksia ... ?
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
StJerky
11.10.2006 08:56:49 (muokattu 11.10.2006 09:05:30)
Juuri sain ko. laitteen. Vielä en ihan täydellistä raporttia voi antaa, koska vasta opettelen sen käyttöä.

Tuossa Sound On Sound lehden arvostelusta yhteenveto:

"pros:
Good preamps and recording quality.
Can output all eight tracks individually and simultaneously.
Solid chassis and connectors.
Logical layout.
Two headphone sockets with independent volume pots.
Easy to use.

cons:
No internal dynamics or inserts for patching external dynamics into channels.
No S/PDIF input.
No EQ bypass.
Limited on-board effects options
Basic MIDI spec.
The lack of a CD-R/W for backup and mastering may disappoint some.

summary:
A unique product that could be seen as a slightly under-spec'd but easy-to-use 'studio in a box', or as a useful and cost-effective location-recording companion to a computer."

Tässä pari linkkiä keskusteluforumeille:
http://www.studiotrax.net/forums/forumdisplay.php?f=160
http://www.korgforums.com/forum/phpBB2/viewforum.php?f=16

Manuaali:
http://korg.com/downloads/pdf/D888_OM_E1.pdf

Muutama oma huomio:
- Ei efektilenkkiä. Efekteinä vain laitteen omat kaiut, joita monta eri tyypiä ja ihan hyvän kuuloisia.
- Kun kahdeksan raidan äänityksen pysäyttää piisin jälkeen, kone miettii (working) aika pitkään (riippuen piisin pituudesta).
- Minulla korvasi vanhan mikserin ja nauhurin (eli 2 laitetta yhdessä). Ensimmäisissä treeneissä systeemi tuntui toimivan varsin hyvin. Voi äänittää kaikille 8:lle raidalle, mutta laittaa päätevahvistimelle kuulumaan vain laulut.

Kunhan olen opetellut vehkeen metkuja paremmin voin tehdä vertailun Tascam DP-01FX:n ja Korg D888:n välillä.
PIM
11.10.2006 11:08:41
a useful and cost-effective location-recording companion to a computer."

Siis onhan perinteet hieno asia monessa mielessä, mutta olisi Korg voinut jo vihdoinkin hellittää tästä yli 40 vuotta vanhasta kasiraitaformaatista. Nykypäivän vaatimustasoa ajatellen 8 raitaa kun ei kerta kaikkiaan riitä livebändin taltioimiseen. 16 tai edes 12 raitaisena tälle laitteelle olisi ollut suorastaan helppo veikata menestystä, mutta tämä kasiraitaformaatti on IMHO aikansa elänyt ja karkottaa ison osan potentiaalisista käyttäjistä.

Tästä tulikin mieleen, että on se nyt ihme ettei kukaan valmistajista näe sitä potentiaalia mikä nykypäivänä olisi raiturilla, joka keskittyisi yksinomaan monikanavatallentamiseen riittävällä kanavamäärällä. Tässä olis valmis formaatti varmaa menestystä varten: 16 raitaa, joista jokaisella mikkietuaste ja line-in, yksinkertainen mikseri monitorointia varten ja direct outit joka kanavalle niitä varten, jotka haluaa käyttää ulkoista mikseriä laitteen kanssa, sekä iso levy ja USB ja firewireliitännät tavaran tuuttaamiseksi tietokonelle miksausta ja editointia varten. Jos hinnan saisi puristettua 800e - 1000e haarukkaan niin menestys olisi taattu.
StJerky
11.10.2006 13:19:18
hinnan saisi puristettua 800e - 1000e haarukkaan niin menestys olisi taattu.

Se olisi hienoa. Luulen kyllä, että jos tämä on menestys, niin tulee jotain D121212 ja D161616 malleja. Onko hinta tuossa haarukassa? Tuskin.

Omani tilasin www.musik-produktiv.com/ . Oli n. 80€ halvempi kuin Thomannilla.
kompelonnora
12.10.2006 10:32:26

En, mutta tää on ensimmäinen kaikki-yhdessä-paketissa äänitysverme, joka sitten kasetti/kelanauha -neliraiturien kiinnostaa mua. Tohon hintaan ne on joutuneet tekemään valtavasti kompromisseja, eikä se todennäköisesti kuulosta kovin hyvältä, mutta jos se ylipäätään toimii, se on helkkarinmoinen pakkaus. Mun mielestä ne on valinneet täsmälleen oikeat ominaisuudet, tosin olisin pitänyt siitä vielä enemmän, jos mikseri olisi analoginen. Tämä muistuttaa vähän onyx/firewire konseptia, mutta ilman tietokoneiden kanssa tappelua.

Uusimmassa recording -lehdessä oli pieni arvostelu.
StJerky
12.10.2006 10:45:06
jos se ylipäätään toimii, se on helkkarinmoinen pakkaus..

Kyllä se toimii. Ja mikseriosio on minusta mietitty hyvin. Ääni tallentuu täysin kuivana levylle ja kaikki efektit, EQ:t ja muut vaikuttaa vain ulostulevaan signaaliin.

Yksi asia hieman mietityttää. Jos ajatellaan keikan äänittämistä käyttäen tuota samalla mikserinä täytyy keikka äänittää yhtenä pötkönä, koska nauhoituksen pysäyttämisen jälkeen vehje tallentaa kauan ja uuden piisin luomisen aikana (mikä ei kestä kauan) ei ääni kulje läpi mikseristä. Seuravissa reeneissä kokeilen äänittää kymmenkunta piisiä yhtäpötköä ja katson miten kauan se SEN jälkeen miettii.

Tascam DP-01 ei mieti äänityksen pysäyttämisen jälkeen (tosin se äänittääkin vain kaksi raitaa kerralla). Minusta äänen laadussa ja esivahvistimissa ei ole juuri eroa laitteiden välillä.
kompelonnora
12.10.2006 11:21:46
Yksi asia hieman mietityttää. Jos ajatellaan keikan äänittämistä käyttäen tuota samalla mikserinä täytyy keikka äänittää yhtenä pötkönä, koska nauhoituksen pysäyttämisen jälkeen vehje tallentaa kauan ja uuden piisin luomisen aikana (mikä ei kestä kauan) ei ääni kulje läpi mikseristä.

Kiitos kommenteista. Tää voi livenauhoituksia tehtäessä olla kiusallista. Jos mikseri olisi analoginen, sitä voisi käyttää myös FOH -mikserinä niinkuin korg mainostaa, mutta tässä tapauksessa olen kyllä sitä mieltä, että ei.

Seuravissa reeneissä kokeilen äänittää kymmenkunta piisiä yhtäpötköä ja katson miten kauan se SEN jälkeen miettii.

Ok, olisi ihan kiva kuulla mitä toi kauan ihan käytännössä tarkoittaa.
StJerky
12.10.2006 11:34:13
Ok, olisi ihan kiva kuulla mitä toi kauan ihan käytännössä tarkoittaa.

En katsonut kellosta, mutta kyllä se normaalipiisin (4 min) jälkeen tuntui jotain minuutin luokkaa olevan se tallennus (working...).

Katson tarkan ajan ensi kerralla.
PIM
12.10.2006 12:11:05
En katsonut kellosta, mutta kyllä se normaalipiisin (4 min) jälkeen tuntui jotain minuutin luokkaa olevan se tallennus (working...).

Mitähän kovalevylle tapahtuu jos virrat katkeaa yllättäen tuossa vaiheessa? Tämä on aika oleellinen tieto arvioitaessa laitteen lopullista luotettavuutta kenttäolosuhteissa.
kompelonnora
12.10.2006 13:10:18
Mitähän kovalevylle tapahtuu jos virrat katkeaa yllättäen tuossa vaiheessa? Tämä on aika oleellinen tieto arvioitaessa laitteen lopullista luotettavuutta kenttäolosuhteissa.

Tää on ongelma kaikissa kovalevyäänityssysvermeisssä. Ups tai varanauhuri... Tässä tapauksessa mä todennäköisesti ajaisin 2-raitamiksauksen s/pdif:in kautta DAT:ille, ehkä, mihinkään tosi kriittiseen en tota värkkiä harkitsisi.

Digitaalinauhan suuri etu on se, että kun virrat katkeaa, et menetä mitään, mitä olet jo äänittänyt. Rehellisesti sanoen, DTRS -nauhuri on tähän käyttöön oikea työkalu, käytettyjä saa pikkurahalla kun tietokonesysteemit tappoi digitaalinauhan.
StJerky
13.10.2006 08:43:27
Yksi parhaita ominaisuuksia on se, että raidat voi avata tietokoneelle USB:n kautta ilman mitään import/export hommia. Kone käyttää standardi wav-muotoa.
PIM
13.10.2006 11:07:55
Yksi parhaita ominaisuuksia on se, että raidat voi avata tietokoneelle USB:n kautta ilman mitään import/export hommia. Kone käyttää standardi wav-muotoa.

Varsin totta joka sana, mutta jos vaakakupissa on usb-liitäntä ja vain 8 raitaa tai 16 raitaa ja adat-liitäntä (lue: Fostex VF160) niin itse pitäydyn kyllä tuossa 16 raitavaihtoehdossa, vaikka siinä vaihtoehdossa raitojen siirto hieman enemmän aikaa ja vaivaa vaatiikin. Olisivat edes viitsineen sen verran Korgilla nähdä vaivaa D888:n kanssa että olisivat laittaneet siihen sen Adat-väylän lisäraitojen äänitystä varten ja tehneet siitä sillä tavalla edes 16 raitaisen. Tuo ei olisi montaa kymppiä nostanut valmistuskustannuksia, mutta nostanut laitteen käyttöarvoa ja kiinnostavuutta huimasti.
StJerky
13.10.2006 11:48:17 (muokattu 13.10.2006 11:49:23)
Varsin totta joka sana, mutta jos vaakakupissa on usb-liitäntä ja vain 8 raitaa tai 16 raitaa ja adat-liitäntä (lue: Fostex VF160) niin itse pitäydyn kyllä tuossa 16 raitavaihtoehdossa, vaikka siinä vaihtoehdossa raitojen siirto hieman enemmän aikaa ja vaivaa vaatiikin. Olisivat edes viitsineen sen verran Korgilla nähdä vaivaa D888:n kanssa että olisivat laittaneet siihen sen Adat-väylän lisäraitojen äänitystä varten ja tehneet siitä sillä tavalla edes 16 raitaisen. Tuo ei olisi montaa kymppiä nostanut valmistuskustannuksia, mutta nostanut laitteen käyttöarvoa ja kiinnostavuutta huimasti.

Olen samaa mieltä. Minulle 8 raitaa riittää. Olisin mielelläni saanut tämän 8-raitaisen 500€ hintaan ja suonut sinulle 16-raitaisen 750€ hinnalla. Valitettavasti kaikki kaupalliset firmat haluavat tehdä fyffeä.

Tuosta USB systeemistä vielä:

Jos esim kuuntelen, että laulussa voisi olla hieman kompressoria, voin avata lauluraidan Sound Forgeen, tehdä 7 eriasteisesti kompressoitua vaihtoehtoa ja tallentaa ne virtuaaliraitoina suoraan D888 levylle. Sitten D888:ssa voin kuunnella virtuaaliraidat muun kaman seassa läpi, mikä niistä kuulostaa parhaalta.
StJerky
13.10.2006 14:12:23
Mutta riittääkö vielä huomenna tai ensi vuonna tai kolmen vuoden päästä. Yli 700 euron sijoitukselle toivoisi kyllä hieman pidempää käyttöikää.

Joo. Tämän vehkeen (suomen) hinnasta napisin jo viime keväänä täällä. Pakko vain tyytyä realiteetteihin. Tottakai ottaisin 24-raitaisen version jos saisin samalla hinnalla. Sellaista vain ei ole.

Tilani ovat kyllä pienet ja tämä on hieman räkkileveyttä kapeampi (ainakin 10 cm kapeampi kuin Tascam DP-01). Arvostan myös noita mikseri ja USB ominaisuuksia enemmän kuin esim 4 lisäraitaa. Olen työskennellyt jo pari vuotta 8-raiturilla ja tiedän mikä minulle riittää.
maple
19.10.2006 16:32:34
Jos tuota käyttää ihan vaan mikserinä, niin tarvitaanko vahvistin vielä lauluille? Vai hankitaanko aktiivimonitoreita?
Rokrok.
StJerky
20.10.2006 09:37:11
Jos tuota käyttää ihan vaan mikserinä, niin tarvitaanko vahvistin vielä lauluille? Vai hankitaanko aktiivimonitoreita?

Tarvitaan vahvistin tai aktiivipöntöt. Minulla Peaveyn 800W päättäri jostain 80-luvulta.
teoko
02.12.2006 21:11:00
jos ja kun tossa ei ole efektilinkkiä nii onnistuuko raidan nauhottamine toiselle raidalle?

oon tässä vähän kurkkinut noita halpoja (alle tonnin) hd-raitureita ja tää vaikuttaa ihan hyvältä. mitä mieltä ootte? tietsy efektilinkin ja omien efektien vähyys o vähä huono juttu.
Johann Onn
02.12.2006 21:52:52 (muokattu 02.12.2006 21:56:48)
jos ja kun tossa ei ole efektilinkkiä nii onnistuuko raidan nauhottamine toiselle raidalle?

Ne raidat on vaan dataa. Niitä luulis pystyvän siirtelemään ja kopioimaan miten haluaa. Ei niitä erikseen tarvi "pongata", kuten analogisissa vehkeissä.

Suht hyvän (tai jotain sinnepäin) kuvan näistä jutuista saa, esimerkiksi Tascam 2488 esittelypätkistä, täältä:

http://www.tascam.com/Products/2488_video.html

Näyttäis olevan aika lähellä samaa hintaluokkaa, kuin toi "Korkki".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)