Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaapissa liian pieni impedanssi. Kyrvähtääkö vahvistin?
1 2
kalleboy
12.10.2006 22:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haulla löyty vääntöä tosta impedanssista mutta suoran selkeää vastausta en löytäny.
Eli mulla on Peavey classic 30 vahvistin, johon hommasin 2x12" 8ohm lisäkaapin.
Ja kysymys kuuluukin että onko toi kovin fiksua kytkeä 8ohm lisäkaappi vahvistimeen jossa on ennestään 16ohm kaiutin ja ainakin vahvarin takana lukee et minimum load 16ohm?
Noi putkipelit ei kai oo nii kovin tarkkoja ton impedanssin suhteen?
 
"You're the way, the truth and the life"
oiva tumpeloinen
12.10.2006 22:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haulla löyty vääntöä tosta impedanssista mutta suoran selkeää vastausta en löytäny.
 
Ei löydy suoraa vastausta, kun sellaista ei ole.
 
Eli mulla on Peavey classic 30 vahvistin, johon hommasin 2x12" 8ohm lisäkaapin.
Ja kysymys kuuluukin että onko toi kovin fiksua kytkeä 8ohm lisäkaappi vahvistimeen jossa on ennestään 16ohm kaiutin ja ainakin vahvarin takana lukee et minimum load 16ohm?

 
Kyllä mä tuollaisen vedon omaani voisin kytkeä, mutta ei kait sellaista voi suositella vastoin valmistajan ohjeita, ettei pääse toimintasavu yllättämään.
 
Noi putkipelit ei kai oo nii kovin tarkkoja ton impedanssin suhteen?
 
Mä oon antanut itseni ymmärtää, että putkikoneet olisi nimenomaan krantumpia tuon suhteen.
 
Spike
12.10.2006 22:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FAQ http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290
 
Tuolta löytyy, selaa läpi.
 
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
Heikki
12.10.2006 22:37:16 (muokattu 12.10.2006 22:38:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä ainakin olen ajanut putkivahvistimia väärillä kuormilla, eikä mikään ole mennyt miksikään. Ilmeisesti laadukkaat muutajat kestää, tietysti turha itkeä jos jotakin hajoaa kun on väärällä kuormalla soitellut menemään.
 
kalleboy
12.10.2006 23:15:48 (muokattu 12.10.2006 23:16:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksistanne. Peaveyn sivuilla lukee classicin kohdalla että "30 watt(rms) 16 and 8ohm." Eli varmaanki tarkottaa sitä että jos ottaa vahvarin oman elementin pois ja kytkee 2x12" kaapin niin pitäs olla impedanssit kunnossa?
 
"You're the way, the truth and the life"
Twinkle
12.10.2006 23:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksistanne. Peaveyn sivuilla lukee classicin kohdalla että "30 watt(rms) 16 and 8ohm." Eli varmaanki tarkottaa sitä että jos ottaa vahvarin oman elementin pois ja kytkee 2x12" kaapin niin pitäs olla impedanssit kunnossa?
 
Kyllä, aivan noin.
 
superfly
12.10.2006 23:43:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksistanne. Peaveyn sivuilla lukee classicin kohdalla että "30 watt(rms) 16 and 8ohm." Eli varmaanki tarkottaa sitä että jos ottaa vahvarin oman elementin pois ja kytkee 2x12" kaapin niin pitäs olla impedanssit kunnossa?
 
Juuri näin olen tehnyt. Ja ei sen tarvitse olla juuri 2x12 kaappi. Tärkeintä on että ohmit täsmää.
 
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Bookkeeper
13.10.2006 00:40:20 (muokattu 13.10.2006 00:42:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekniikkapuoli ei ole meikäläisen alaa, mutta...
 
Oikea impedanssi 16 OHM ja 8 OHM kaapeille on (16*8) / (16+8) ~ 5,33
 
Nyrkkisäännön mukaan alempi impedanssi vahvistimesta on turvallisempi, käytännössä siis 4 OHM. Tässä tapauksessa 8 OHM kaappi soisi lujempaa kuin 16 OHM kaappi (?). Itse en menisi kokeilemaan jos vahvistimesta saa valittua vain 16 OHM / 8 OHM.
 
Guitar Hero
13.10.2006 00:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri näin olen tehnyt. Ja ei sen tarvitse olla juuri 2x12 kaappi. Tärkeintä on että ohmit täsmää.
 
Enpä sitten tiedä mitä pitäisi uskoa, kun soitinkorjaaja sanoi ohmituksen olevan enemmän suositus ja käski laittamaan siihen, mikä kuulostaa parhaalta.
 
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
oiva tumpeloinen
13.10.2006 00:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä sitten tiedä mitä pitäisi uskoa, kun soitinkorjaaja sanoi ohmituksen olevan enemmän suositus ja käski laittamaan siihen, mikä kuulostaa parhaalta.
 
Sinänsä mielenkiintoinen suositus, kun tuolla samalla ideologialla sen kaapin voisi saman tien jättää kytkemättä. Siis jos soundi on ainoa peruste.....
 
Kuitenkin noista muuntajat sanoo sopimuksensa irti, jos sitä kuormaa ei niille tarjota. Tuommoiset pienet heitot voi tietenkin olla eri asia, ja sitä hän on varmastikin tarkoittanut. Mä olen kuitenkin ollut kohtuullisen tyhmä sinäsä, että mä olen uskonut isoja poikia noissa elektroniikkapuolen varoituksissa, kun en aiheesta mitään ymmärrä. Mutta toisaalta mun ei ole koskaan tarvinnut ostaa uusia muuntajia toimintasavujen jälkeen. Ja olen mä kuitenkin pieniä sovellutuksiakin uskaltautunut tekemään.
 
skebajaba
13.10.2006 07:48:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen käsittänyt tämän niin että esim. 4 ohmin lähdöstä voi vetää 8 ohmin kaappiin, päinvastoin sitten en lähtisi tekemään sitä.
 
tuli itsekkin tyräiltyä noiden elementtien kanssa sillä viissiin että fiksuin tapa miten sain elementit kytkettyä oli 10.6 Ohmia. eli 8Ohmin kähdöstä ajan tohon 10.6 Ohmiin eikä mitään ole vielä käynyt ja hyvältä soundaa kaiken lisäksi:D
 
muistelisin että vanhemmat putkivehkeet, ja nimen omaan vanhemmat marsut olisi niitä mistä muuntajat poksuu helposti kun oli alimitoitetut muuntajat tms.
 
- WWW.CRANIUMBAND.COM -
PIM
13.10.2006 10:01:02 (muokattu 13.10.2006 10:01:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen käsittänyt tämän niin että esim. 4 ohmin lähdöstä voi vetää 8 ohmin kaappiin, päinvastoin sitten en lähtisi tekemään sitä.

 
Juurikin päinvastoin on tilanne putkivahvistimen kohdalla, liian suuri impedanssi (vrt. ilman kaiutinta impedanssi on periaatteessa ääretön) on huonompi asia kuin liian pieni. Tosin yleisenä nyrkkisääntönä monessa paikassa on mainittu että yhden pykälän heitosta jompaan kumpaan suuntaa ei ole haittaa, mutta esim. 4ohmin kaappin laitto 16 ohmin reikään tai vielä huompi vaihtoehto 16ohmin kaapin laitto 4 ohmin reikään on jo pikkasen arvelluttavampaa. Pitää myös ymmärtää, että nuo kaiutinten ilmoitetut impedanssit on nimenomaan NIMELLISIÄ, sillä impedanssi vaihtelee voimakkaasti taajuuden funktiona ja suurilla taajuuksilla impedanssi voi olla jopa viisinkertainen nimelliseen verrattuna.
 
Eli jos verrataan tilanteita liian pieni kuorma vs liian suuri kuorma niin pykälää isomman kuorman laittaminen tarkoittaa sitä että vahvistin näkee parhaimmillaankin tuplasti suuremman ja pahimmillaan jopa kymmenen kertaa suuremman kuorman kuin mitä odottaa ja päinvastaisessa tilanteessa kuorman vaihteluväli on 0,5 -> 2,5 kertaiseen odotettuun kuormaan nähden. Tuosta voi sitten jokainen tykönään arvella että kumpi tilanne on koneen kannalta turvallisempi.
 
ReBeat
13.10.2006 10:23:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo ei vielä sinänsä kerro, että kumpi tilanne on kriittisempi vahvistimelle: se, jos impedanssi jää osittain nimellisimpedanssin alle vai se, jos impedanssi ylittää koko ajan nimellisimpedanssin. Eikös tuo alittaminen tai ylittäminen rasita vahvistimen kohteita eri tavoilla eli enemmän joko putkia tai päätemuuntajaa? Kumpi niistä sietää enemmän, riippuu ehkä vahvistimestakin. Ite en ole osannut muodostaa selkeää mielipidettä asiaan. Yhden pykälän heittoa molempiin suuntiin on tullut joskus vahingossa käytettyä eikä ne tehneet tuhoa.
 
kivi
13.10.2006 10:32:09 (muokattu 13.10.2006 10:33:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PeteH:
Juurikin päinvastoin on tilanne putkivahvistimen kohdalla, liian suuri impedanssi (vrt. ilman kaiutinta impedanssi on periaatteessa ääretön) on huonompi asia kuin liian pieni.

 
Eikun just päinvastoin. Liikut vaarallisilla vesillä. Oikosulku (impedanssi pienin mahdollinen) tuhoaa vahvistimen varmemmin kuin äärettömän liian suuri impedanssi (kaappi kytkemättä).
 
Samoin jos vahvistin antaa 8 ohmia, on turvallisempaa ja vähemmän kuluttavaa laittaa perään 16 ohmin kaappi kuin 4 ohmin kaappi.
 
Kaapin impedanssi aina sama tai hätätapauksessa isompi, ei koskaan pienempi. Myös putkivahvistimilla. Putket on halvempia kuin päätemuuntajat.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
J.Hollström
13.10.2006 10:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ohmisota on jo käyty, kytkennät tarkistettu ja savu on laskeutunut.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=109358&o=0
 
Lopputulos: ÄLÄ KOSKAAN KYTKE VAHVISTIMEESI PIENEMPI OHMISEMPAA KAIUTINTA KUIN MITÄ VAHVISTIMEN ULOSTULO IMPEDANSIKSI ON MERKITTY!
 
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
ReBeat
13.10.2006 11:07:19 (muokattu 13.10.2006 11:08:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se mitä mä tuolta aiemmista väännöistä olen omaksunut on se, että osien tuhoutumisjärjestys riippuu muuntajien rakenteesta ja putkista myös. Kun käytetään nimellisimpedanssia pienempää impedanssia, niin virrat kasvavat ja putket sekä ulostulomuuntaja käyvät kuumina. Kumpi tuhoutuu ensin, muuntaja vai putket? Jaa-a.
Jos käytetään nimellisimpedanssia suurempaa impedanssia, niin jännitteet nousevat ja muistaakseni ns. fly-back-jännite voi lopulta aiheuttaa läpilyönnin joko ulostulomuuntajassa tai putkessa/putkenkannassa. Kumpi tuhoutuu ensin, muuntaja vai putket? Jaa-a.
 
Vanhoissa marsuissa ulostulomuuntaja oli käämitty heikommalla langalla kuin vanhoissa Fendereissä. Siksi noiden marsujen muuntajat eivät kestä välttämättä edes yhden pykälän heittoja nimelliskuormassa. Joku järeämmillä muuntajilla ja sitkeillä putkilla varustettu vahvistin voi kestää enemmän.
 
PIM
13.10.2006 11:10:10 (muokattu 13.10.2006 11:28:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikun just päinvastoin. Liikut vaarallisilla vesillä. Oikosulku (impedanssi pienin mahdollinen) tuhoaa vahvistimen varmemmin kuin äärettömän liian suuri impedanssi (kaappi kytkemättä).
 
Ei kuulemma vaan ole noin, siis jos edelleenkin puhutaan putkivahvistimista. Lueppa tarkasti viimeinen lause tästä lainauksesta.
 
Lähde: http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm
 
"Q:Will it hurt my amp/output transformer/tubes to use a mismatched speaker load?
Simple A: Within reason, no.
Say for example you have two eight ohm speakers, and you want to hook them up to an amp with 4, 8, and 16 ohm taps. How do you hook them up?
 
For most power out, put them in series and tie them to the 16 ohm tap, or parallel them and tie the pair to the 4 ohm load.
 
For tone? Try it several different ways and see which you like best. "Tone" is not a single valued quantity, either, and in fact depends hugely on the person listening. That variation in impedance versus frequency and the variation in output power versus impedance and the variation in impedance with loading conspire to make the audio response curves a broad hump with ragged, humped ends, and those humps and dips are what makes for the "tone" you hear and interpret. Will you hurt the transformer if you parallel them to four ohms and hook them to the 8 ohm tap? Almost certainly not. If you parallel them and hook them to the 16 ohm tap? Extremely unlikely. In fact, you probably won't hurt the transformer if you short the outputs. If you series them and hook them to the 8 ohm or 4 ohm tap? Unlikely - however... the thing you CAN do to hurt a tube output transformer is to put too high an ohmage load on it. If you open the outputs, the energy that gets stored in the magnetic core has nowhere to go if there is a sudden discontinuity in the drive, and acts like a discharging inductor. This can generate voltage spikes that can punch through the insulation inside the transformer and short the windings. I would not go above double the rated load on any tap. And NEVER open circuit the output of a tube amp - it can fry the transformer in a couple of ways.
 
Extended A: It's almost never low impedance that kills an OT, it's too high an impedance. "
 
Twinkle
13.10.2006 22:25:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopputulos: ÄLÄ KOSKAAN KYTKE VAHVISTIMEESI PIENEMPI OHMISEMPAA KAIUTINTA KUIN MITÄ VAHVISTIMEN ULOSTULO IMPEDANSIKSI ON MERKITTY!
 
Näin minäkin asian näkisin, ihan sähköopilliselta pohjalta. Jos on _aivan_pakko_ kytkeä väärän kokoinen kaappi, niin sen pitää olla suurempaa ohmiluokkaa mitä on vahvarin takalevyyn printattu.
 
Ihmiset voisi kyllä kattoa manuaalista mitä siihen koneeseen kytkee, koska ainakin minun styrkkareissa on aina ollut kattavat ohjeet turvallisten mismatchien tekemiseen.
 
Vasu
14.10.2006 10:20:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pohtinut että, miksi sitten esim. Fendereissä on kytkimellä varustettu kaiutin jakki. Siis jos piuha ei ole paikallaan kaiutinlähtö on oikosulussa. Pähkäilyjen tulos: Jos kaiuttimesta ei kuulu mitään, harvempi kovin kauan jaksaa soittaakkaan ja näinollen signaalia eli vaihtovirtaa ei myöskään päätemuuntajan läpi mene. Mutta taas jos muuntajalla ei ole lainkaan kuormaa (jakki ilman kytkintä) saattaa anodijänniteet nousta esim. yli konkkien ja putkien jännitekeston. No se on kuitenkin selvää että, liian pieni impedanssinen kaiutin kuorma saattaa tuhota päätemuuntajan.
 
PIM
14.10.2006 11:00:05 (muokattu 14.10.2006 11:01:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin minäkin asian näkisin, ihan sähköopilliselta pohjalta. Jos on _aivan_pakko_ kytkeä väärän kokoinen kaappi, niin sen pitää olla suurempaa ohmiluokkaa mitä on vahvarin takalevyyn printattu.
 
Ottaakohan herrat sähköoppineet nyt huomioon sellaista pikkuseikkaa kuin, että
 
PUTKIVAHVISTIMET ja TRANSISTORIVAHVISTIMET
 
KÄYTTÄYTYVÄT
 
TÄYSIN ERI TAVALLA
 
KUORMAN SUHTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Minkälaiset perusteet teille pitää näyttää, että tuollaiset harhakäsitykset saa kumottua?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «