Aihe: Les Paul ja SG
1 2 3
Nuages
31.08.2003 14:10:02
Millä tavoin nämä kitarat eroavat toisistaan soundeiltaan ja soitettavuudeltaan?
Mene pois.
leather rebel
31.08.2003 14:26:01
Lespa = Slash, Gary Moore. Bluesimpi.
SG = Tony Iommi, Angus Young, Pete Townshend. Rokimpi.

SG on soundiltaan pikkasen karumpi ja "rokimpi". SG on (mielestäni) hienomman näkönen. SG on helvetin paljon kevyempi (kiloissa, ei soundissa.)
Haittapuolena, SG:t ovat usein vähän kaulapainoisia, elikkä et voi laittaa tukkaa ponnarille, tai lapa mätkähtää lattiaan.

Lespa on vähän klassisempi sekä ulkonäöltään että soundiltaan.
Tinmo
31.08.2003 14:58:55
ja SG:tä on helpompi soittaa ylänauhoilta, se on myös harvinaisempi soitin kuin LP (noin niinkuin soittajien kädessä)
Tekevälle sattuu ja varovaisella ei oo hauskaa
BaariMikko
31.08.2003 15:17:12

SG:n kaulapainoisuus riippuu, kuten olen todennut, hyvin paljon siitä, missä kohtaa hihnatappi sijaitsee. Jos se on ylemmässä sarvessa, kaulapainoisuus on paljon suurempi kuin malleissa, joissa se on kaulaliitoksen takana.

Kysykää vaikka Fortunelta, jos ette usko =)
"I'm a talkkari, honey, and you can't drink beer"
leather rebel
31.08.2003 16:16:25
ja SG:tä on helpompi soittaa ylänauhoilta, se on myös harvinaisempi soitin kuin LP (noin niinkuin soittajien kädessä)

Joo, lespa on nykyään vähän sellainen muotikitara. SG:ssä on enemmän personalitya.
HeavyMan
31.08.2003 16:19:59

Les Pauli ilman muuta.Mun mielestä ainakin parempi soitettavuus kuin sg:ssä.!

Les Paul:Zakk Wylde!
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
mikko1
31.08.2003 17:19:15
Les Pauli ilman muuta.Mun mielestä ainakin parempi soitettavuus kuin sg:ssä.!

krhm...tässä ei kysytty kumpaa itse soitat..
Mullon kans tele.
Fortune
31.08.2003 19:27:54
Kaksi erilaista kitaraa, toisille passaa toinen, joillekin molemmat (TJEU: tämänpäiväinen Lynnäri-live).

Ja kaulapainoisuus on tosiaan kiinni hihnatapin paikasta (luonnollisesti :),

LP on se loppumattoman, paksun sustainin ja soundin lähde, mutta kyllä siitäkin räkää lähtee.

Kokeilemalla molempia ne erot omalla kohdalla parhaiten selviävät, se lopullinen soundi kun on niistä kuuluisista sormista viime kädessä kiinni.
Tinker-doodle.
BaariMikko
31.08.2003 23:52:31

Perinteisen näkemyksen mukaanhan SG on tosiaan astetta rokimpi kuin LP. Tietyssä mielessä näin onkin, mutta ainakin SG taipuu tarvittaessa vaikka minkälaiseen soittoon. LP mitä luultavimmin myös, vaan kun sellaista ei ole itsellä ollut, en mene aivan varmaksi sanomaan.

Sanoisiko, että näkemykseni mukaan kitaroilla on pieniä, mutta merkittäviä eroja.
"I'm a talkkari, honey, and you can't drink beer"
Flash
01.09.2003 09:42:30

Asiasta toiseen. Eli miten sitten eroavat saundeiltaan ja soitettavuudeltaan SG ja Firebird? Firebirdissähän on minihumbuckerit, jotka varmasti omalta osaltaan vaikuttavat saundiin.
Rust Never Sleeps
Kossu
01.09.2003 09:44:30 (muokattu 01.09.2003 09:55:31)
Les Paulissa on voimakas luonteenomainen tukeva yläkeskialue ,joka tekee sen oivalliseksi peliksi voimasointujen käyttöön sen sustain on myös parempi - täyteläisin soundi minkä lankkukitarasta saa. Les Paulin puhdas soundi on aliarvostettu - itseasiassa se on loistava.

SG.n soundi on hieman honottava mutta pureva - kevyesti säröisillä raan puhtailla rocksoundeilla miksauksen seasta hyvin erottuva ja selkeämpi kuin Les Paul. Sen soundi ei ole niin loistelias kuin Les Paulin - mutta se on elävä ja dynaaminen.

Les Paul on painavampi, SG on ehkä soitettavin Gibson.

Les Paul on aina kalliimpi jos kyse on samantasoista kitaroista työn ja materiaalien osalta - siinä on enemmän työtä ja puuta.

Hyvä SG ei välttämättä ole kaulapainoinen.

Jos eroja kuuntelee levyltä: vertailuja voi tehdä vaikka Angus Youngin ja Slashin soundien välillä - molemmat vielä käyttävät kitaroidensa tyypillisimpiä soundeja.

Jos joku haukkuu jommankumman näistä kitaroista pelkäksi arvottomaksi käyttökelvottomaksi romuksi kannattaa mielipide jättää muiltakin osiltaan täysin vaille huomiota - molemmilla peleillä on tehty paljon loistavaa musiikkia ja rock-musiikin historiaa.

PS: SG ja Firebird ovat soundeiltaan melko lähellä toisiaan, Firebird on vain kirkkaampi siihen vaikuttaa sekä mikit että F-birdin neck-thru rakenne. Soitettavuus on aivan erilainen - on kitaristeja joille Firebird ei sovi lainkaan. Sekä SG:tä että Firebirdejä on tehty P90 mikeillä - Ne NS: non-reverse Firebirdit, joissa on P90 mikit ovat rakenteeltaakin samanlaisia kuin SG, siis set neckejä.

PPS: IMO - P90 mikeillä varustettu SG-special on katu-uskottavin rock-kitara joka maan päälle on luotu. Kun taas keikkapaikan takahuonetta ilman korkattua viskipulloa ja risalla sohvalla selkänojaa vasten retkottavaa Les Paulia ei voi kuvitellakkaan.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
booster
01.09.2003 10:07:10
Taas plussa kossulle kattavasta selityksestä.
Shoot me again, I ain't dead yet!
Sammakko
01.09.2003 11:53:47

Hyvä SG ei välttämättä ole kaulapainoinen.

Mutta hyväkin voi olla. Ei se oo siitä hyvyydestä kiinni jotkut on kaulapainoisia jotkut ei. Huonokaan sg ei välttämättä oo kaulapainoinen mihin vaikuttaa suurimmaksi osaksi kaulan paksuus.

Ps. Firebird se vasta kaulapainoinen onkin.
Pitää on fjongaa et on Stüldt Håjttii...
PIM
01.09.2003 14:00:56
Kuten olen jo moneen kertaan maininnut niin Gibson muutti SG:n kaulan kiinnitystä joskus 60-luvulla jolloin pahimmasta kaulapainoisuudesta päästiin eroon. Pienellä 60-luvun alun pleksillä varustetut SG:t, huom: myös Epiphonen SG:t, on niitä kaulapainoisia kun taas isolla pleksillä varustetut näitä tasapainoisempia. Eli pleksin koosta pystyy aika hyvin päättelemään kummasta tyypistä on kyse.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
Kossu
01.09.2003 14:14:27 (muokattu 01.09.2003 14:22:45)
Kuten olen jo moneen kertaan maininnut niin Gibson muutti SG:n kaulan kiinnitystä joskus 60-luvulla jolloin pahimmasta kaulapainoisuudesta päästiin eroon. Pienellä 60-luvun alun pleksillä varustetut SG:t, huom: myös Epiphonen SG:t, on niitä kaulapainoisia kun taas isolla pleksillä varustetut näitä tasapainoisempia. Eli pleksin koosta pystyy aika hyvin päättelemään kummasta tyypistä on kyse.

Väittäisin ettei pysty tässä pari specialia vuosilta 65 ja 67- pleksi muuttui lisäksi muuttui hihnan kiinnityksen paikka. Mutta myöhemmissä voi olla iso pleksi ja samanlainen kaulan kiinnitys kuin varhaisemmissakin malleissakin.

Kaulapainoisuuden voi todeta parhaiten laittamalla kitaran hihnasta kaulaan.

No hard and fast rules here - pal.

http://www.andysguitars.com/566B_67SGSpecCOMBO.jpg

http://www.andysguitars.com/551B_65SG_Spec.jpg

Minä ottaisin 65 mallin.

Thunderbird bassossa on sama body kuin Firebirdissä ja Thundenbird on kaulapainoisuuden kuningas ja Holy Grail, mutta kyllä silläkin soittaa kun vähän totuttelee.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
PIM
01.09.2003 20:11:26
No se olikin sellainen suuntaa antava ohje, joka pätee ainakin näihin nykyään myytäviin Gisoneihin ja Epiphoneihin. Poikkeuksia tietysti aina löytyy kun penkomaan aletaan.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
marx
12.10.2006 22:11:29
Mutta hyväkin voi olla. Ei se oo siitä hyvyydestä kiinni jotkut on kaulapainoisia jotkut ei. Huonokaan sg ei välttämättä oo kaulapainoinen mihin vaikuttaa suurimmaksi osaksi kaulan paksuus.

Ps. Firebird se vasta kaulapainoinen onkin.

Kuka haluaa soittaa kaulapainoisella kitaralla? Sehän on pirun hankala. Voikohan hihnatapin paikkaa vaihdattaa tollasessa Tokain lespassa, jotta saisin painon kaulan puolelle minimoitua?
Persettä seinään
fox
12.10.2006 23:43:55

Kuka haluaa soittaa kaulapainoisella kitaralla? Sehän on pirun hankala. Voikohan hihnatapin paikkaa vaihdattaa tollasessa Tokain lespassa, jotta saisin painon kaulan puolelle minimoitua?

SG-malleista kiinnostuneille tuossa http://www.everythingsg.com/
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
cruel_destiny
13.10.2006 00:17:03
SG:n kaulapainoisuus riippuu, kuten olen todennut, hyvin paljon siitä, missä kohtaa hihnatappi sijaitsee. Jos se on ylemmässä sarvessa, kaulapainoisuus on paljon suurempi kuin malleissa, joissa se on kaulaliitoksen takana.

Kysykää vaikka Fortunelta, jos ette usko =)

nu, mun omassa SGssäni se on ihan kaulaliitoksen takana ja siltikin voin puhua pienoisesta kaulapainoisuudesta... :)
I can't sing and I can't dance, still I know how to clap my hands!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)