Miten äänityksissä saatte kielien nauhoihin osumat äänet kuulumasta pois? |
Tasapaino 13.10.2006 00:27:25 | |
---|
Miten äänityksissä saatte kielien nauhoihin osumat äänet kuulumasta pois? Hetkinen... Äänitätkö sä bassoa akustisesti jollainen ulkoisella mikillä? En ole kuullut, että tuollaiset äänet kuuluisi vahvistimesta. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
flowerpower 13.10.2006 00:37:57 | |
---|
Joo, elikä kun soitan mun Jazzarilla niin kielien nauhoihin osumat äänet pitäis saada pois. Soitan kovalla tatsila. Pitäiskö kieliä nostaa vai soittaa kevyemmällä tatsilla. Olisko ekvalisaattorilla apua? |
Ylläri 13.10.2006 01:55:25 | |
---|
Joo, elikä kun soitan mun Jazzarilla niin kielien nauhoihin osumat äänet pitäis saada pois. Soitan kovalla tatsila. Pitäiskö kieliä nostaa vai soittaa kevyemmällä tatsilla. Olisko ekvalisaattorilla apua? Joop, elikkäs räminää voi yrittää vähentää parillakin konstilla. Ensiksikin kaulan suoruus olisi hyvä tarkistaa ja tarvittaessa säätää kaularaudan avulla kuntoon. Ohjeita löytyy Bassopalstan etusivulta "Basson säätö"-FAQista. Sitten kun tuo osasto on kunnossa, voi kokeilla kielten nostamista. Jos räminää on vaikea saada hallintaan ilman että kieliä tarvitsee nostaa kohtuuttoman korkealle, täytyy harkita muita toimenpiteitä kuten paksumpaa kielisettiä. Viime kädessä edessä voi kutenkin olla soittotekniikan hiomista: tatsia ei välttämättä tarvitse keventää, mutta kieliä tulisi yrittää näppäillä sellaisessa kulmassa, etteivät ne hakkaisi otelautaa vasten. Tätä on vähän vaikea selittää näin pelkin sanoin, joku muu saa yrittää kits... Itse en ehkä lähtisi EQ:lla pelaamaan, jollei yläpää ole ihan hillittömän kirkas (jossain aktiivibassoissa voi joskus olla näin). Muutoin soundi menee helposti tukkoon. Ja toisaalta aivan kaikkea räminää ei ole edes tarvis karsia pois, osa häipyy itsestään miksauksen sekaan muutenkin. Joillakin basisteilla jonkunasteinen kolina on jopa osa sitää "omaa soundia". "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Karlsson 13.10.2006 08:13:02 | |
---|
Toistan usein itseäni: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610 Tuo Yllärin mainitsema näppilyjuttu on myös hyvä tiedostaa. Kielen tulisi lähteä värähtelemään enemmän vaakatasossa otelautaan nähden kuin pystysuorassa tasossa. Jos jostain syystä on kehittynyt tekniikka jossa homma menee enemmän jälkimmäisellä tavalla, voi kieliä ruuvata vaikka kuinka ylös ja edelleen sama räminä jatkuu. Ei kuitenkaan pidä olettaa, että ketjun aloittajan tekniikassa olisi automaattisesti vikaa, mutta tuo on seikka mihin kannattaa hieman paneutua. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
J.Hollström 13.10.2006 09:59:18 | |
---|
Itse en ehkä lähtisi EQ:lla pelaamaan, jollei yläpää ole ihan hillittömän kirkas (jossain aktiivibassoissa voi joskus olla näin). Muutoin soundi menee helposti tukkoon. Ja toisaalta aivan kaikkea räminää ei ole edes tarvis karsia pois, osa häipyy itsestään miksauksen sekaan muutenkin. Joillakin basisteilla jonkunasteinen kolina on jopa osa sitää "omaa soundia". Itse leikkaan EQ:lla ainakin ylimmät äänet kokonaan pois, jos graafinen EQ sattuu vahvistimessa olemaan, esim. Hartken koneista laitan 5:n ja 8KHz:n liut alas. Hillitsee kysyttyjä kolinoita. Samoin basson tonepotikalla niitä saa helposti pois, tällöin tosin kokonaissoundi menee helposti tumpuksi jos vetää tonen ihan nolliin. Ko. kolinahan on pitkälle tatsikysymys. Hiplailijoilla tätä ongelmaa tuskin on. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
Karlsson 13.10.2006 10:06:04 | |
---|
Itse leikkaan EQ:lla ainakin ylimmät äänet kokonaan pois, jos graafinen EQ sattuu vahvistimessa olemaan, esim. Hartken koneista laitan 5:n ja 8KHz:n liut alas. Hillitsee kysyttyjä kolinoita. Samoin basson tonepotikalla niitä saa helposti pois, tällöin tosin kokonaissoundi menee helposti tumpuksi jos vetää tonen ihan nolliin. Ko. kolinahan on pitkälle tatsikysymys. Hiplailijoilla tätä ongelmaa tuskin on. Voi ajatella myös siltä kantilta, että kevyellä tatsilla tausta kilinän ja suhinan yms. suhde verrattuna varsinaiseen ääneen on korkeampi kuin kovalla tatsilla. Elikkäs kevyellä tatsilla laitetaan styrkkaa kovemmalle ja samalla myös niitä vähemmän haluttuja ääniä. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Kallekorvola 13.10.2006 12:30:47 | |
---|
minä taasen en edes ymmärrä, miksi ne pitäis saada pois... ellei kyseessä ole pelkkää nauhasärinää. pieni määrä kolinoita on ihan normaalia, ja saa soiton kuulostamaan elävämmältä... |
LOT 13.10.2006 13:02:23 | |
---|
Monesti särinän syy saattaa olla myös vasemman käden (siis oikeakätisillä) tekniikassa. Huonosti nauhaa vasten painettu kieli särisee helposti. Hiotuilla tai pressure wound kielillä voi saada vähennettyä nauhaääniä. Totuus on kuitenkin, että ei niitä särinöitä kannata enää nauhotuksen jälkeen yrittää paikkailla. Jos ei särinöitä halua, pitää soittaa äänitysvaiheessa niin, ettei särinöitä synny. |
J.L 13.10.2006 13:56:45 (muokattu 13.10.2006 13:56:53) | |
---|
minä taasen en edes ymmärrä, miksi ne pitäis saada pois... ellei kyseessä ole pelkkää nauhasärinää. pieni määrä kolinoita on ihan normaalia, ja saa soiton kuulostamaan elävämmältä... Niinpä. Joku pätevä jätkä kuulema sano joskus jotain sen suuntasta, että groove tulee siitä kaikesta ylimääräsestä kolinasta ja räminästä. Ja tämä on totuus :) Itelläki on tosi kova tatsi ja se kolina yms soundaa vain niin pirun hyvälle. |
Ylläri 13.10.2006 14:32:31 (muokattu 13.10.2006 14:33:20) | |
---|
pieni määrä kolinoita on ihan normaalia, ja saa soiton kuulostamaan elävämmältä... Tästä olen pitkälle samaa mieltä. Tulee jo melkein semmoinen halpa midibassofiilis, jos se soitto on putsattu äärimmilleen kaikista mahdollisista elämän äänistä. Itse asiassa hyvissä bassosamplekirjastoissakin on nykyään aina kattava valikoima erilaisia sivuääniä: ghost noteja, liu´utuksista syntyviä viuh-ääniä, kolinoita ja kilinöitä, nitinöitä ja natinoita. Niitä kun sirottelee sinne tänne niin pelottavan inhimillistä jälkeä tulee. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |