Aihe: Ehdotus pysyväksi: Mikitystekniikat ja niiden sovellutukset
1 2 3
Antti1
12.10.2006 23:06:18 (muokattu 12.10.2006 23:06:52)
Joo, aloittelijat saunan taakse ja poks! Mä en kyllä tuu mukaan niihin kekkereihin, kiitos kutsusta kuitenkin.

Jännä ilmiö on, että näitä perusjuttuja jankataan päivä toisensa jälkeen, vaikka ne löytyy haulla monesta paikkaa ja faqeissakin on usein vastauksia kysymyksiin. Luulisi onnistuvan, vaan ei. Pitäisikö jonkun moden ottaa nyt vähäksi aikaa tämä studiopalsta tarkan syynin alle ja palauttaa homma oikein tosi rankalla kädellä ruotuun? Kaikki aloittelijapostaukset omalla sivulleen ja kummallinen ryönä huit helvettiin.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Boge
12.10.2006 23:08:47
Onhan tämä kaikille avoin alue, tokikin, mutta kuten koulun käsityötunnilla pitää ajaa "ompelukoneenajokortti" ennen kuin saa riidellä siksakin ja suoran sauman paremmuudesta, täälläkin olisi hyvä omata edes alkeet asioista joista kysyy, muuten kaikki aika menee jo kättelyssä perusteiden selittämiseen, eikä koskaan päästä siihen vaiheeseen jossa keskustelu hyödýttää molempia osapuolia.

Tässä näen tämän alueen vahvuuden. Vaikkei itse aktiivisesti kirjoittelisikaan niin noi edistyneempien studioteknikoiden jutustelut kyllä avaa todella uusia näkökulmia ja ovat palstan parasta antia.

Tiukka linja alkuun voisi olla hyvä. Jos aloittelijan kysymykseen löytyy vastaus jo FAQ:ista tai pysyvästä topicista tulisi se tehdä tiettäväksi ettei siihen vastata. Vaikkei hakukone paras mahdollinen olekaan niin kyllä sillä yleensä löytyy jotain asiaan liittyvää. Sitä käyttäneenä olen löytänyt monia ketjuja joissa on käyty tasan samat asiat läpi moneen kertaan.
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
stalkkeri
12.10.2006 23:19:21
Lue ensin tätä palstaa muutama kuukausi ennen kuin avaat uutta keskustelua tai kyselet perusjuttuja(aloita pysyvistä/FAQeista) Siinä ajassa ehdit kyllä saada perusteita monista äänitykseen liittyvistä asioista kysymättä mitään, sen verran usein samoja aiheita täällä käydään läpi. Jos sittenkin meinaa jäädä joku asia pimentoon, niin eikun aloittelijaketjuun kysymystä.

Tuo pitäisi saada tuonne "käynnistysvalikkoon" jota kautta sivuille navigoidaan.

Ei minunkaan mielestä mikkitekniikat ja niiden käyttö ole edes relevantteja keskustelun aiheita. Sama kuin maalarit keskustelisivat kuinka häränkarvapensselillä tulee just oikea sävy ayuringonlaskuun. Väreistä siinä on kyse. Ne on meille biisit ja sointimatot. Ei koneet ja kapulat.
Käyttötilanne, käyttöympäristö,käyttötarkoitus sekä käyttäjä vaikuttaa lisäksi aivan liikaa.

Enemmänkin just nää friikit sovellukset antaa paljon enemmän ajattelun aihetta. Preparoitu piano oli just hyvä esimerkki tällä viikolla siitä miten skittaa voi äänittää.

KISS. Mieti miksi Sinun täytyy käyttää mikrofonia. Ei siksi että joku muu sitä käyttää ja sillä on niitä 123 kpl. Tee omat ratkaisusi.

Turha kirjoitus. Tämän saman kirjoittaa tänne moni muukin kerran viikossa. Nyt oli mun vuoroni.
stalkkeri
12.10.2006 23:46:45 (muokattu 12.10.2006 23:50:02)
Mun mielestä siis silleen on paras, että laittaa sen mikin sojottamaan niin ku sinne päin, mistä se niin ku ääni tulee.

Sarjisfriikiit huom!
Elokuvaajien Lehtiset-lehdessä Pietari Koskisen mainiot stripit mm.Tohtori Puomi.
"Takaa puikottamalla saat vähän tuhdimpaa saundia."
-> lopputulema
"Väitän. Puikota miten tahdot!"

E: sarjakuva oli hyvinkin kaksimielinen mutta mikkitekniikoissa faq:n perustaminen edellyttää yksimielisyyttä.
loosah
12.10.2006 23:50:30
Sarjisfriikiit huom!
Elokuvaajien Lehtiset-lehdessä Pietari Koskisen mainiot stripit mm.Tohtori Puomi.
"Takaa puikottamalla saat vähän tuhdimpaa saundia."
-> lopputulema
"Väitän. Äänitä miten tahdot!"

E: sarjakuva oli hyvinkin kaksimielinen mutta mikkitekniikoissa faq:n perustaminen edellyttää yksimielisyyttä.

Koskinen kuitenki äänittää Suomen parasta kenttää, joten jos Pietari niin sanoo, kannattaa uskoa!!! Vaikka puikottaisi takaa.... = )
GIGO
Timo JM
13.10.2006 00:04:09 (muokattu 13.10.2006 00:49:22)

Siksi juuri olenkin sitä mieltä että tuollaiset FAQ:t ovat hemmetin hyvä juttu - jos niihin vaan saisi koottua perusasiat oikeasti tiiviisiin paketteihin joihin olisi helppo viitata, hälyn määrä toivottavasti vähenisi paljon.

Niitä ei vaan läheskään kaikki tarvitsevat näytä lukevan. Liian monet säntäävät ensin kyselemään jotta pääsisivät helpommalla. Sitä paitsi harvemmin niistä saa läheskään yhtä selkeitä, tiiviitä ja monipuolisia paketteja kuin mitä joku hyvä kirja on.

Välillä tuntuu, että esitetään härskisti avutonta toisten kustannuksella ja saadaan joku toinen kaivamaan ne linkit mitä ei itse viitsi etsiä. Lisäksi monet kysymykset on luonteeltaan sellaisia, että niistä on helppo päätellä missä vaiheessa ollaan menossa. Tuntuu todella turhalta vastata joihinkin yksittäisiin kysymyksiin kun vastaavia on jonossa vaikka kuinka paljon. (Siksi en niihin vastaakkaan.) Juuri silloin jonkinlainen perusteos olisi tärkeätä omistaa.

Siihen argumenttiin, ettei tämä ole paikka opetella alkeita... miksei olisi, sitäkin?? Eivät nuo sulje toisiaan pois.

Mä kyllä ymmärrän tuon pointin, että tällaisen palstan olisi hyvä palvella mahdollisimman monia mutta mutta... No, mä katsonkin tätä asiaa itsekkäästi vain omasta näkökulmasta.

Aiheeseen palatakseni:

Kaikesta näkemästäni, kuulemastani ja lukemastani huolimatta olen päätynyt äänittämään oman akustiseni kaikkien oppien vastaisesti. Eli niin, että isokalvoinen konkka kurkistaa soittajan näkökulmasta katsoen kopan alareunan takaa suoraan ylös aukkoa kohti.

Tässä biisissä on akustiset soitettu kahdella skitalla. Toinen on Takamine ja toinen halpis Maya. Kaikissa osuuksissa on sama mikitystekniikka. Mikki on audio-technica AT4050/CM5.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=98574&type=hi

(Tokan säkeistön alusta kohdasta 1:00 eteenpäin kuulee parhaiten.)
...siis mun mielestä.
Jape Muusa
13.10.2006 08:55:25

http://www.studiobuddy.com/txi/
Kiitti vinkistä,toi vaikuttaa hyödylliseltä. Itse aiheeseen liittyen,nii täällähän on toi "aloittelijakysymykset tänne" palsta,mihin voi käsittääkseni laittaa näitä vähän pöljempiäkin(ainakin mun tapauksessa) kysymyksiä. Kyllä mä ainakin oon noita FAQ-ketjuja lukemalla löytäny valtaosan tarvitsemastani tiedosta.Lisäksi on kyllä ollut antoisaa seurata ammattiheebojen keskinäistä jutustelua alaan liittyvien kysymysten tiimoilta.Vaikka paljon menee aloittelijalta yli hilseen,nii kyllä niistä aina jotain oppiikin.

Kovvoo hommoo :)
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Halsu
13.10.2006 13:40:08 (muokattu 13.10.2006 13:42:16)

Niitä ei vaan läheskään kaikki tarvitsevat näytä lukevan. Liian monet säntäävät ensin kyselemään jotta pääsisivät helpommalla. Sitä paitsi harvemmin niistä saa läheskään yhtä selkeitä, tiiviitä ja monipuolisia paketteja kuin mitä joku hyvä kirja on.

Sepä se - noita FAQ:eja pitäisikin sekä selkeyttää että monipuolistaa. Sen jälkeen voisi vastata FAQ:sta löytyvien asioiden kyselijöille pelkällä linkillä FAQ:iin ja lukita ketjun.

Jos vastausta taas ei löydy FAQ:sta, kysymys on joko oikeasti hyvä tai FAQ:ia kannattaa päivittää.

..okei, kysymys voi toki olla sellainenkin joka ei ansaitse tulla FAQatuksi - silloin voi vaan jättää vastaamatta.

Tadaa - älämölö vähenee.

Edit: loppupelissä on siis kyse itsekkyydestä ja laiskuudesta - jos näemme hieman vaivaa noiden FAQ -ketjujen "hyväksitekemisessä", säästymme tulevaisuudessa monelta kiusalta, uskoisin. Heh ;-)
CU -- Eki
masterhat
13.10.2006 15:04:05 (muokattu 13.10.2006 15:15:53)
mun mielstä on ihan ok jos joku kysyy jotain tuhat kertaa kysyttyä. haku on olemassa kyllä ja sitä tulisi käyttää. viikon päästä tämän sivun topiceista voi olla enää muutama ykkös sivulla ja loput jo unohtuneet. sitten taas avataan uusia ja kaava jatkuu jne. tätä kutsutaan uudistumiseksi. Kyllähän se vituttaa vastata samoihin asioihin tuhat kertaa, vain sen takia, että joku on liian laiska etsimään tietoa siitä. mutta niin kauan kun vastaajia riittää, niin ongelmaa ei ole. ja sitä mukaa kun vanhat tietäjät kyrpiintyy vastailemaan tuhannetta kertaa samalla viikolla samaan kyssäriin, niin voi olla, että joku studionikkari on päässyt askeleen eteenpäin, ja osaakin vastata kyseiseen kysymykseen. eli keskustelu elää koko ajan. tietysti noita FAQ-alueita voisi tarkentaa. esim.

"rumpujen äänitys": siinä sitten keskusteltaisiin vain rumpujen äänityksestä.

"studio monitorit": siinä puhuttaisiin vain ja ainoastaan monitoreista

"kuinka kytken mikserini tietokoneeseen?": keskustelua mikserin kytkemisestä tietokoneeseen..

"voinko työntää kaksi naulaa pistorasiaan, jotta saisin sähäkämmän soundin?"

"osaako mun akustointilevy jouda limsaa?"
nämä oli vain esimerkkejä.

tietysti faq, ekvalisoinnista, kaikujen ja tilaefektien käytöstä, laulun purkittamisesta, keskustelua etuasteista, johdoista, ihan kaikesta. nyt kun jokaisesta alueesta olisi jo FAQ, niin uusia alueita ei avattaisi joka päivä, tai sitten ne poistettaisiin heti, jos kyseisestä alueesta olisi jo FAQ. Todennäköisesti säästyisit myös kysymystä samoja kysymyksiä uudestaan, koska aihealueet rajautuisi hieman pienempään muotoon, jolloin keskustelu mahdollisesti käsittelisi jo parhaillaan asiaa, jota meinasit kysyä.

nyt kun kysyn aloittelija palstalla kokemuksia vaikka rumpumikeistä, joku vastaa että ne on hyvät jne. sitten siinä onkin jo viisi seuraava kysymystä koskien mahdollisesti täysin eri aihetta, ja pian huomaankin, ettei tiedon janoni sammunutkaan, vähäisten vastausten takia. sitten mieleni tekee avata uusi topicci (jota en tee, monet vasmasti tekee) koska haluan saada lisää infoa. sen jälkeen tuhahdetaan että painuppa nyt sinne aloittelijat palstalle. Kärsivällisellä haun käytöllä vältetään paljon pahaa, mutta kuten olemmekin jo huomanneet, valitettavan harva niin toimii. Tai en tiedä vaikka moni löytäisi haulla haluamansa, mutta silti on vielä liian paljon sellaisia, jotka ei löydä/ei jaksa etsiä tarpeeksi. ja ainahan uudet tuoreet kommentit kiinnostaa, koska luonnollisesti äänityshommissakin kehitytään, joten jonkun 4vuotta vanhaa vastausta on typerä lukea, kun nykyään kokemusta on karttunut jo jonkin verta enemmän, ja näin ollen vastauskin olisi todennäköisesti kattavampi.

Tiedän etä teksti sisältää paljon kirjoitus virheitä, pahoiteluni

FAQ-alueita tulisi todela monta, mutta sieltä löytyisi suoraan keskustelua aiheesta kun aiheesta. emme kai halua että tämä on pelkästään "pro äijien" leikkikenttä, jossa he voivat keskustella 40-lukuisen nauhakaikunsa vivahteista jne. toki tärkeitä asioita varmasti pidemmälle edenneille, ei siinä mitään. mutta yhtälailla niistä voisi sitten avata FAQ, tai keskustella aiheesta vaikka yleisimmin "kaikuFAQ:ssa", tai jos tämäkin tuntuu liian laajalta, niin sitten "nauhakaikuFAQ:ssa". ju nou.

nyttenkin kun tsiigailee, niin sieltä löytyy esim. Panorointi FAQ. mutta enpäs huomannutkaan kuulokkeet FAQ:ta. en ymmärrä miksi..
Head like a hole
Timo JM
13.10.2006 15:25:00 (muokattu 13.10.2006 15:27:40)

Muutetaan tää palsta sellaiseksi, ettei täällä ole muita kuin FAQ otsikoita.
...siis mun mielestä.
masterhat
13.10.2006 15:31:29
Muutetaan tää palsta sellaiseksi, ettei täällä ole muita kuin FAQ otsikoita.

juuri niin! sit jos haluaa puhua vaikka akustoinnista, mutta ei löydä sitä monien FAQ:den takia, niin sitten hakuun "Akustointi" sitten ruudulle pamahtaa yksi hakutulos - "Akusointi". that's it. siinä paljon keskustelua akustonnista.
Head like a hole
milcoin
13.10.2006 15:44:34
juuri niin! sit jos haluaa puhua vaikka akustoinnista, mutta ei löydä sitä monien FAQ:den takia, niin sitten hakuun "Akustointi" sitten ruudulle pamahtaa yksi hakutulos - "Akusointi". that's it. siinä paljon keskustelua akustonnista.

Jep. Taidankin tästä lähteä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Timo JM
13.10.2006 20:33:56 (muokattu 13.10.2006 20:35:19)

Jep. Taidankin tästä lähteä.

Toi mun FAQ ehdotus ei ollut kyllä tarkoitettu otettavaksi tosissaan. Kunhan vaan häiriköin ;-)
...siis mun mielestä.
milcoin
13.10.2006 22:47:59
Toi mun FAQ ehdotus ei ollut kyllä tarkoitettu otettavaksi tosissaan. Kunhan vaan häiriköin ;-)

Juu mut toi kaveri inostuikin ideasta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
masterhat
13.10.2006 23:46:22
no mutta vähentäisihän se haulla löytyvien topiccien määrää. kun laittaa hakusanan niin siitä löytyisi vain muutama aihetta käsittelevä topicci, mieluiten yksi FAQ,jossa sitten kaluttaisiin aihetta oikein kunnolla. niin no, samapa tuo mulle, mutta niin näiden asioista tietävien ei tarvitse vastailla samoihinjuttuihin uudestaan ja uudestaan
Head like a hole
Mikael
13.10.2006 23:52:36

Eiks tää oo kuitenkin keskustelupalsta eikä mikään tietosanakirja? Pitäisköhän poistaa kaikki omat FAQ-tekstit...
Siitä mistä aita on matalin...
Timo JM
14.10.2006 00:01:23 (muokattu 14.10.2006 00:05:14)

Aikanaan kun innostuin äänitys- ja miksauspuuhista kahlasin ensimmäisenä varmaan kymmenen vuoden Electronic Musician ja Keyboard lehdet. Kopioin kaiken kiinnostavan ja pistin kahteen isoon kansioon. (Jotka ovat vieläkin hyllyssä.) Sitten ostin pari tuosta Kivenkin listasta löytyvää kirjaa ja vielä muutaman muunkin. Luin ja räpelsin neliraiturilla. Luin ja hommasin Mäkin ja syntikan. Luin ja sähläsin bändimme kaikissa mahdollisissa studionauhoituksissa. Luin ja rakensin nykyisen työpisteeni.

Ymmärrän, että jonkinlaisen rasismin siemen piilee helposti siinä jos aletaan jaottelemaan mitkä kysymykset ja kysyjät ovat täällä kelpuutettuja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen tulisi hankkia tietyt perustiedot ennen kuin aletaan esittämään äänitykseen ja miksaukseen liittyviä kysymyksiä. Kaikki perusasiat kun saa nykyään hankittua todella pienellä vaivalla. Ja mielestäni se vaiva täytyy nähdä tai sitten on parempi, että tyytyy tekemään sitä mitä sen hetkisellä osaamisella sattuu syntymään - sekin on ihan ok.

Olisikin kiva jos voisi keskustella palstalla jossa olisi jonkinlainen suoritetun ajokortin vaatimus. Tyyliin vaikka, että nämä pari peruskirjaa tulee olla ensin luettu, eikä sellaisia kysymyksiä saa esittää joihin noista opuksista löytyy vastaukset.
...siis mun mielestä.
masterhat
14.10.2006 00:08:26 (muokattu 14.10.2006 00:13:05)
Aikanaan kun innostuin äänitys- ja miksauspuuhista kahlasin ensimmäisenä varmaan kymmenen vuoden Electronic Musician ja Keyboard lehdet. Kopioin kaiken kiinnostavan ja pistin kahteen isoon kansioon. (Jotka ovat vieläkin hyllyssä.) Sitten ostin pari tuosta Kivenkin listasta löytyvää kirjaa ja vielä muutaman muunkin. Luin ja räpelsin neliraiturilla. Luin ja hommasin Mäkin ja syntikan. Luin ja sähläsin bändimme kaikissa mahdollisissa studionauhoituksissa. Luin ja rakensin nykyisen työpisteeni.

Ymmärrän, että jonkinlaisen rasismin siemen piilee helposti siinä jos aletaan jaottelemaan mitkä kysymykset ja kysyjät ovat täällä kelpuutettuja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen tulisi hankkia tietyt perustiedot ennen kuin aletaan esittämään äänitykseen ja miksaukseen liittyviä kysymyksiä. Kaikki perusasiat kun saa nykyään hankittua todella pienellä vaivalla. Ja mielestäni se vaiva täytyy nähdä tai sitten on parempi, että tyytyy tekemään sitä mitä sen hetkisellä osaamisella sattuu syntymään. (Sekin on ihan ok.)

Olisikin kiva jos voisi keskustella palstalla jossa olisi jonkinlainen suoritetun ajokortin vaatimus. Tyyliin vaikka, että nämä pari peruskirjaa tulee olla ensin luettu, eikä sellaisia kysymyksiä saa esittää joihin noista opuksista löytyy vastaukset.

voihan kirjat lukea tajuamatta niistä sanakaan.. niin, ehkä tämä vaatii kärsivällisyyttä kaikilta, niin kokeneilta kuin noviiseiltakin. ja kaikilta siinä välissä. niin no, wikipedia tyylinen ratkaisu olisi tiedon saannin kannalta varmasti erittäin tehokasta ja kivutonta, mutta tämähän on keskustelu palsta, ja pikku hiljaa kävisikin tylsäksi, jos kaikki olisi FAQ:ta. ja kyllähän keskustelu palstojen viehätys perustuu juuri erimielisyyksiin ja väittelyihin asialliseti aiheesta.

edit: ja kyllä mäkin kantapäänkautta olen opetellut ihan noita perusjuttuja. hyvä kun edes tiesin miltä tietokone näyttää, niin sitte pitikin käydä jo asentamaan cubasea ja tulipahan niissä rytinöissä poltettua yksiäänikorttikin. mutta sen takia kyselen mielelläni ihan perusjuttujakin, että välltyisin vastaavilta tapauksilta. tai että kytkennät menisi oikein jne.
Head like a hole
Timo JM
14.10.2006 09:50:21

voihan kirjat lukea tajuamatta niistä sanakaan...

Ei pidäkkään yrittää haukata koko kakkua yhdellä kerralla. Ei siihen pysty kukaan. Ensin aloitetaan perusjutuista, duunaillaan, luetaan lisää ja taas duunaillaan jne.

Kyllä mullakin on paljon aukkoja, enkä edes yritä tietää tai hallita kaikkea. Mä yritän oppia sen mikä kulloinkin tuntuu tärkeältä. Aina tulee olemaan katvealueita. Kaikkea tietoa ei tarvita koskaan. En mä kitaristinakaan osaa soittaa jazzia mutta en mä edes haluakkaan.
...siis mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)