Samppa78 12.10.2006 18:44:59 | |
---|
Tuosta otsikosta taisi jo hyvin tulla esille, että mitä kyselen. ;) Elikkäs, olen aloitteleva kitaristi ja käynyt jo muutamalla tunnilla. Ajattelin että jos alkeiskurssin jälkeen aloittaisin itsenäisen opiskelun kitaran kanssa, joten: Mitä itseopiskelevan kitaristin kannattaisi harjoitella, jotta tulisi mahdollisimman hyväksi muutamassa vuodessa? Toivon, että saisin ohjeita/neuvoja, jotta tietäisin että mitä tehdä. Sitten eräs toinen kysymys: Kumpi on helpompi/nopeampi tapa oppia soittamaan kitaraa, kurssit vai itsenäinen opiskelu? Tämä alku tuntuu vain niin hitaalta "löntystelyltä", mutta kait se jo helpottaa about vuoden kuluttua. ;) Vastauksia, ohjeita ja vinkkejä saa postata vapaasti! :D Rehelliset vastaukset kelpaavat. ;) "Viikate ei petä koskaan!" -Kaarle Viikate |
Novac 12.10.2006 20:01:27 | |
---|
Aluksi olisi ainakin hyvä tietää mitä osaat nyt. mikä on olutta on nyt mennyttä... |
OsQu 12.10.2006 21:05:06 | |
---|
Ja painottaisin, että muutama vuosi ei tunnu missään musiikin opiskelussa. Siihen saa helposti vierähtämään koko elin iän, eikä siltikään ole vielä (ainakaan omasta mielestä) tarpeeksi hyvä :) Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja.. |
Mr T 12.10.2006 22:23:52 | |
---|
Itse en ole koskaan ottanut yhtään kitaratuntia, joten en voi arvoida olisinko yhtään parempi jos semmoisia olisin ottanut. Mutta näkemykseni mukaan jos motivaatiota riittää niin itseopiskelullakin tulee hyväksi (minulle siihen on vielä reilusti matkaa). Nykyaikana kuitenkin opetusmateriaalia löytyy hyvin paljon. Itselleni yksi tärkeimmistä lähteistä on ollut http://www.guitarnoise.com sivuston harjoitukset. Niillä minun kitaransoitto lähti alkuun. 'I hate your music and you hair is too long
But I'll sign you up because I'd hate to be wrong' |
Sitten eräs toinen kysymys: Kumpi on helpompi/nopeampi tapa oppia soittamaan kitaraa, kurssit vai itsenäinen opiskelu? Tämä alku tuntuu vain niin hitaalta "löntystelyltä", mutta kait se jo helpottaa about vuoden kuluttua. ;)
Onko sulla kiire johonkin? Tuo on väärä asenne, ... ei kitaraa voi oppia soittamaan jossain tietyssä ajassa. Aina on kuitenkin joku joka soittaa paremmin. Kitaratunneilta voit oppia teoriaa, ja juttuja joita et olisi itse tullut ajatelleeksi. Itse opettelemalla opit esim. juuri sitä mitä omasta mielestä on kivaa soittaa, ja kehittelemään omia juttuja. Jos on kiire niin treenaa 8 tuntia päivässä. Niin Marty Friedman'kin sanoi tehneensä :P
Rok rok |
Sampo-Ukko 12.10.2006 23:53:00 | |
---|
Jos on kiire niin treenaa 8 tuntia päivässä. Niin Marty Friedman'kin sanoi tehneensä :P mie en tajua miten joku kerkeää/jaksaa.... Luulis tuon syövän soittamisen ilon pidemmänpäälle.... Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä..... |
McNulty 13.10.2006 03:17:16 | |
---|
Soita aktiivisesti, opettele jatkuvasti uutta. Kuuntele paljon erilaista musaa, harjoittele erilaisia soittotekniikoita mutta siten että keskityt huolellisesti jokaiseen ja opettelet yhden asian kunnolla kuin 4 asiaa huonosti. Tärkeintä on pitää motivaatiota yllä ja ahkerasti reenata perusteita. Siis sointuja, skaaloja, rytmiikkaa, komppitekniikoita, sormitusta. These pretzels are making me thirsty! Visiting is pretty, visiting is good! |
Mordax 13.10.2006 08:26:56 | |
---|
Jos on kiire niin treenaa 8 tuntia päivässä. Niin Marty Friedman'kin sanoi tehneensä :P John Frusciante sanoi jossain, että lukioaikana hän saattoi joskus lähteä aamulla koulun soitettuaan koko yön. Että onhan näitä. Minun mielestäni on kuitenkin viisaampaa soitella omassa tahdissa eikä pelkästään kelloa vahtimalla. Mutta jos kerran on kiinnostusta ja aika menee oikeasti siivillä niin siitä vaan! Mutta harjoitukset pienissä pätkissä ja niin kauan kun hommaa on mukavaa toimii hyvin kanssa. Turha sitä on väkisin yrittää jos ei joskus hyvältä tunnu. "Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia." |
lindo 13.10.2006 11:25:36 | |
---|
Soita aktiivisesti, opettele jatkuvasti uutta. Kuuntele paljon erilaista musaa, harjoittele erilaisia soittotekniikoita mutta siten että keskityt huolellisesti jokaiseen ja opettelet yhden asian kunnolla kuin 4 asiaa huonosti. Tärkeintä on pitää motivaatiota yllä ja ahkerasti reenata perusteita. Siis sointuja, skaaloja, rytmiikkaa, komppitekniikoita, sormitusta. Näin juuri. Ei kannata lähteä sille linjalle että haluaa oppia ne Metallican riffit ulkoa. Soolokitaroinnssa kannattaa esim tutustua aluksi vaikka ihan selkeisiin blues juttuihin, vaikka se nykyään tuntuisikin epämuodikkaalta. Sieltä se soolokitarointi on kuitenkin lähtöisin... Rok rok |
Samppa78 13.10.2006 15:29:03 | |
---|
Kiitos avusta, arvon henkilöt! :) No, mä osaan soittaa ihan perussointuja(harjoittelen vielä lisää ;)), jotakin korvakuulolta(esim. Viikatetta) ja olisi mukavaa soittaa omaa musiikkia, mutta kun ei vielä löydy oikeita sointuja eri kieliltä... "Viikate ei petä koskaan!" -Kaarle Viikate |
Hammermul 13.10.2006 21:35:32 | |
---|
|
Samppa78 14.10.2006 12:56:36 | |
---|
Mä omistan sellaisen kitarakirjan kuin "Näe, kuule & Soita". Tekijä: Ulf G. Åhslund, kirja on vuodelta nakki ja makkara. Kannattaisiko hankkia jokin parempi kirja ja joku DVD rommi mukaan kyytipojaksi? "Viikate ei petä koskaan!" -Kaarle Viikate |
Samppa78 14.10.2006 13:05:38 | |
---|
Saattaapi olla tyhmä kysymys, mutta mitä siihen teoriaa kuuluikaan? "Viikate ei petä koskaan!" -Kaarle Viikate |
M!Xu 14.10.2006 21:37:26 | |
---|
Sitten eräs toinen kysymys: Kumpi on helpompi/nopeampi tapa oppia soittamaan kitaraa, kurssit vai itsenäinen opiskelu? Tämä alku tuntuu vain niin hitaalta "löntystelyltä", mutta kait se jo helpottaa about vuoden kuluttua. Suurin osa näistä suurista rock kitaristeista (Eddie Van Halen, Slash, Brian May, James Hetfield... listaa voisi jatkaa ikuisuuden) on opiskellut huimat taitonsa itse, ainakin alussa. Slashilla eka kitara oli yksikielinen. En usko, että sillä on paljonkaan väliä. Hyvä puoli tunneilla käynnissä on siinä, että opit mm. lukemaan nuotteja ja muuta hyödyllistä teoriaa. Yksinään oppii asioita siinä järjastyksessä ja siinä tahdissa, kun itseään kiinnostaa oppia, ja saa soittaa mitä itse haluaa. Vaikka mikä minäkin olen sanomaan... Luulisin näin... Itse olen itseoppinut, ainakin tähän mennessä. Tabloja haen netistä ja lainaan kirjastosta. Ja omistan Suuren kitarakijan. Siitä on kans jonkin verran jelppiä. |
lindo 15.10.2006 19:39:02 | |
---|
Mulle tuli kerran oppilas joka halusi vain oppia soittamaan kuin Ynkkä, ei mitään teoriaa tai muuta tarpeetonta. Ekalla tunnilla näytin kaverille jonkun perusYnkkä jutun jota sitten siinä harjoteltiin. Kaveri maksoi kiltisti ekan tunnin, mutta ei enää näkynyt. Itse otin levyltä Ynkän juttuja ylös korvakuulolta. Livenä nähtyäni, huomasin ukon soittavan juttuja ihan eri paikoista kuin itse soitin. Mitä tästä opimme? Opetus on ok, jos se ajaa asian, mutta itseoppimallakin oppii. Rok rok |