Aihe: Ehdotus pysyväksi: Mikitystekniikat ja niiden sovellutukset
1 2 3
Teemu Tee
12.10.2006 12:38:48
Olisiko ainesta, minun mielestäni kyllä. Aihe on riittävän yksiselitteinen ja antaisi hyvän pohjan muistilistaksi/ vaihtoehdoiksi kun haetaan "parasta" soundia. Listoja tekniikoista toki löytyy helposti, mutta niiden sovelluksia ja käytännön kokemuksia toteutuksista ei taas lainkaan samassa mittakaavassa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Timo JM
12.10.2006 13:09:30 (muokattu 12.10.2006 13:10:54)

Mä en kyllä ymmärrä minkä takia täällä pitäisi olla jotain peruskursseja kun maailma on täynnä kaikenlaisia alan oppaita. Musta tää on keskustelupalsta, eikä mikään äänialan kurssikeskus. Jos Muusikoiden.net haluaa tarjota jotain opetusmateriaalia niin sille pitäisi sitten olla oma osionsa. Musta noita FAQ/Pysyviä sivuja on jo nyt liikaa.
...siis mun mielestä.
Niq
12.10.2006 14:21:13 (muokattu 12.10.2006 14:21:26)

"I have a cunning plan" -Baldrick
milcoin
12.10.2006 14:48:01
Mä en kyllä ymmärrä minkä takia täällä pitäisi olla jotain peruskursseja kun maailma on täynnä kaikenlaisia alan oppaita. Musta tää on keskustelupalsta, eikä mikään äänialan kurssikeskus. Jos Muusikoiden.net haluaa tarjota jotain opetusmateriaalia niin sille pitäisi sitten olla oma osionsa. Musta noita FAQ/Pysyviä sivuja on jo nyt liikaa.

Komppaan. Mua ärsyttää muutenkin sellanen jaottelu tällä palstalla että jos joku kysyy mikä on konkkamikki niin samassa aihessa ei saa mainita mikkipiuhaa tai mikseriä koska se on offtopic.

Mulla ei oo pahemmin kavereita, myönnän. Vietän studiossa tai vastaavissa vähintään 12h/pv, 360pv vuodessa. Jossain pitää silti päästä vähän "ihmisten ilmoille" ja mikä sen parempaa kuin jutustelu samanhenkisten kanssa. Puhutaan sit vaikka autoista mutta tehdään se äänimiesten termein.

Ehkä mä oon väärässä enkä ymmärrä kaikkia foorumin hienouksia. Väitän kuitenkin et moni ammatikseen tekevä ajattelee jokseenkin samoin.

Oho. OT:ksi meni.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Niq
12.10.2006 15:06:30

Komppaan. Mua ärsyttää muutenkin sellanen jaottelu tällä palstalla että jos joku kysyy mikä on konkkamikki niin samassa aihessa ei saa mainita mikkipiuhaa tai mikseriä koska se on offtopic.

Tuntuu että palstapoliiseilla ei ole muuta tekemistä kuin alkaa vinkua moisesta. Oikea keskusteluhan pomppii aihepiirin sisällä asiasta toiseen. Ymmärrän kyllä jos jotain harmittaa (itseänikin) että hyvä keskustelu menee asiattomaksi, ns. rölöhohotteluksi. Asiallinen keskustelu ei ole mielestäni koskaan off topicia, jos se vaan jollain tavoin käytyyn keskusteluun liittyy. Vaikka edes pienellä aasinsillalla. :)
Chade Fallstar
12.10.2006 15:49:12
Mielestäni hyvä ehdotus.
Aika paljonhan täällä kysellään:
" Olen äänitellyt himassa kitaravahvistinta, miten se kannattaa tehdä kun tulokset ei oo miellyttäneet?"

Jos ei miellytä "kurssittaa" ketään niin voi ihan vapaasti jättää vastaamatta moisiin kysymyksiin.
Halsu
12.10.2006 16:11:51

Mielestäni hyvä ehdotus.
Aika paljonhan täällä kysellään:
" Olen äänitellyt himassa kitaravahvistinta, miten se kannattaa tehdä kun tulokset ei oo miellyttäneet?"

Jos ei miellytä "kurssittaa" ketään niin voi ihan vapaasti jättää vastaamatta moisiin kysymyksiin.

Komppaan tätä - tuskin ketään oikeasti voi niin hirveän paljon häiritä yksi FAQ lisää - sen kun voi skipata kokonaan jos ei kiinnosta. Ja kyllähän tuo mikitys nimenomaan kuuluu Usein Kysyttyihin Kysymyksiin.
CU -- Eki
Teemu Tee
12.10.2006 16:41:38 (muokattu 12.10.2006 16:42:16)
Komppaan tätä - tuskin ketään oikeasti voi niin hirveän paljon häiritä yksi FAQ lisää - sen kun voi skipata kokonaan jos ei kiinnosta. Ja kyllähän tuo mikitys nimenomaan kuuluu Usein Kysyttyihin Kysymyksiin.

Todellakin näin! Taisin jo mainita aiemmin, että niitä teoreettisia listoja eri asetelmista löytyy vaikka kuinka, mutta niiden s o v e l l u k s e t tässä kiinnostaa.

Miten kahdella viisseiskalla saa pianoon rokkisoundin? Mihin sijoittaa SM81 akustista kitaraa äänittäessä? Miten X/Y eroaa kuoroa äänittäessä A/B:stä soundiltaan? Kuinka kauas kannattaa omnikuvioinen konkkamikki laittaa rumpuambienssissa? Näitä ei niistä oppaista oikein löydä! Kokemuksia, toteamuksia, fiiliksiä!!!
Tyhjän saa pyytämättäkin
kalakukko
12.10.2006 16:56:30
Haloo eikös toi "Vinkkejä studioon ja tarkkaamoon" FAQ vilise näitä eri mikitystekniikoita ja sovelluksia. Sieltä lukemaan niitä/ lisäämään omia ehdotuksianne/ hyväksi havaitsemianne juttuja! Hyvä muistaa myös rumpupuolelle Mikaelin kirjoittama teksti "rumpujen äänittäminen -filosofiaa ja tekniikkaa"
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
BenGlenton
12.10.2006 16:57:40 (muokattu 12.10.2006 16:59:38)
Topic voisi olla nimeltään "Lue nämä!", ja sisältää linkkejä hyviin ketjuihin sekä tietysti alan kirjallisuutta :)

Lisätään vielä sen verran, että eihän täältä kenenkään kannata perusasioita alkaa nakuttelemaan koneelle, nehän ovat jo moneen kertaan kirjoitettu alan kirjallisuudessa ja ympäri nettiä, usein vielä asiantuntevammin.
www.supremecourtband.fi
Timo JM
12.10.2006 17:17:07

Ehdotan myös FAQ/Pysyvä sivua seuraaville:

- MIDI ja synkronointi
- Dynamiikka ja kohinatasot
- Kompressorit ja limitterit
- Ekvalisointi
- Kaiku- ja viivelaitteiden käyttö

Hups, nuohan löytyivätkin eräästä perusopuksesta omasta kirjahyllystäni. Kuten myös mikitystekniikat ja monet muutkin aiheet.

(Sori ärtyneisyyteni.)
...siis mun mielestä.
Timo JM
12.10.2006 18:24:28

mikähän opus on kyseesä? joku ihan perusopus kelpais mulle, missä keskityttäisiin aivan perus jutuihin ja siitä hieman etiäpäin. niin, jos viitsisit kertoa

On sen verran vanha (ja englanninkielinen), että taitaa olla turha mainita. Musiikki Fazerilla ja Akateemisessa, kuten varmasti muissakin suurissa kirjakaupoissa, on ainakin ennen löytynyt jotain. Ja ainahan voi tilata myös netistä. (Joku osaa ehkä laittaa jotain linkkiä?) En ole seurannut markkinoita enää vuosiin joten en valitettavasti pysty nimeämään yhtään tällä hetkellä myynnissä olevaa teosta.
...siis mun mielestä.
masterhat
12.10.2006 20:08:22
okei, täytyy nuuhikia:)
Head like a hole
kalakukko
12.10.2006 21:08:48 (muokattu 12.10.2006 21:16:48)
okei, täytyy nuuhikia:)

Suosittelenpa Silja Suntola - Luova studiotyö -nimistä kirjaa. Helkkarin tiivis ja hyvä tietopaketti. Vähän olin aluks välillä ymmällä ku sitä luin näihin juttuihin perehtymisen aloitettuani, mutta suosittelen lämpimästi :) Kirjastosta vaa...

Edit: Toinen hyvä kirja on toi J. Pekan Kotistudio. Aika erilaisia opuksia.
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
kivi
12.10.2006 21:40:23 (muokattu 12.10.2006 21:51:10)

Olen aivan samaa mieltä.

Jos ei täällä saa olla rauhassa jatkuvilta aloittelijankysymyksiltä, niin sitten alkaa tulla tylympi linja, mistä muuten on näkynyt merkkejä viime aikoina muutenkin, myös omissa viesteissäni. Yritin olla kiltti ja vastata kysyjille, ja se tulkittiin niin, että kenellä tahansa on oikeus tulla hyppimään varpaille.

Sori vaan, mutta se on joko niin että aloittelijat aloittelijanpalstalle, tai sitten niin että kaikki jotka osaavat oikeasti vastata menettävät kiinnostuksen täällä roikkumiseen. Tästäkin olen kauhukseni nähnyt merkkejä, eikä se kai ole kenenkään teistä muistakaan toiveissa.

Studiotyöskentely-palsta on ollut alusta alkaen erikoisuus muusikoiden.netissä siitä syystä, että täällä on voitu puhua asiaa ilman rölöttelyjä ja häiriköintiä. Tähän ollaan päästy pitämällä keskustelu sen verran korkeatasoisena, että ilman perustietoa ei pääse mukaan.

Se perustieto on juuri tuota aloittelijaosastoa jota tässäkin ketjussa tahdotaan, ja jota on netti väärällään, sivustoja vaikka minkä verran. Linkkejä löytyy, tarvitset vain vähän aikaa.

...ja Teemu Tee, ei millään pahalla, mutta mitä sä meidän muiden tiedoilla teet, kun olet kuitenkin tarpeen vaatiessa eri mieltä tanssiorkesterissasi tekemiesi kaikenvoittavien ja empiiristen havaintojen pohjalta? Tai tällainen kuva mulle on jäänyt, saattaa olla vääräkin. Jos olen väärässä, pyydän anteeksi.

EDIT: Suosittelen edelleen kaikille seuraavia lukemiani ja hyviksi havaitsemiani kirjoja:

Mäkelä: Kotistudio (Like)
Suntola: Luova studiotyö (Idemco/Riffi)
Larmola: Rokkibändin ABC (Idemco/Riffi)
Hesselman-Lunderskov: Sähkösoittimet
Ruippo: Bändikamat (Idemco/Riffi)
Owsinski: Mixing Engineer's Handbook (MIXbooks)
Owsinski: Mastering Engineer's Handbook (MIXbooks)
Bartlett: Practical Recording Techniques (Focal Press)
Runstein: Modern Recording Techniques (Focal Press)
Katz: Mastering Audio (Focal Press)
Anderton: Home Recording For Musicians (Amsco)
Anderton: Electronic Projects For Musicians (Amsco)
Burgess: The Art Of Record Production (Omnibus)

...noin niinku muutaman mainitakseni, lisääkin on
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
PIM
12.10.2006 21:59:16
Sori vaan, mutta se on joko niin että aloittelijat aloittelijanpalstalle, tai sitten niin että kaikki jotka osaavat oikeasti vastata menettävät kiinnostuksen täällä roikkumiseen. Tästäkin olen kauhukseni nähnyt merkkejä, eikä se kai ole kenenkään teistä muistakaan toiveissa.

Mutta pitää ottaa huomioon myös se, että aloittelijoiden ja ammattilaisten välimaastoon sijoittuu suuri osa studiotyöpalstalle kirjoittelevista eli siinä mielessä tuo on turhan rankka jaottelu. Mutta ratkaisu moneen näistä ongelmista olisi varsin yksinkertainen eli omat palastat studiotyön ammattilaisille ja kotistudionikkareille.

Ilmeisesti monille, itsellenikin, on muiden mnetin palstojen perusteella tullut sellainen mielikuva, että myös studiotyöskentelypalsta olisi yhtä lailla avoin kaikille alasta kiinnostuneille, niin monessa liemessä keitetyille ammattilaisille kuin aloitteleville kotinysväreillekin, mutta ilmeisesti asia ei kuitenkaan näin ole. Tässä valossa omat palstat ammattilaisille ja harrastelijoille ei minusta olisi oikestaan huono idea ollenkaan. Tai yksi vaihtoehto voisi olla tietysti myös oma huone ammattilaisille, johon pääsisivät vain ammattisalaisuuksiin vihkiytyneet ehdokkaat kahden muun jäsenen suosituksesta. Eipähän tarvitsisi ainakaan sitten suivaantua typeristä kysymyksistä.
kivi
12.10.2006 22:08:04 (muokattu 12.10.2006 22:09:24)
Ilmeisesti monille, itsellenikin, on muiden mnetin palstojen perusteella tullut sellainen mielikuva, että myös studiotyöskentelypalsta olisi yhtä lailla avoin kaikille alasta kiinnostuneille, niin monessa liemessä keitetyille ammattilaisille kuin aloitteleville kotinysväreillekin, mutta ilmeisesti asia ei kuitenkaan näin ole. Tässä valossa omat palstat ammattilaisille ja harrastelijoille ei minusta olisi oikestaan huono idea ollenkaan. Tai yksi vaihtoehto voisi olla tietysti myös oma huone ammattilaisille, johon pääsisivät vain ammattisalaisuuksiin vihkiytyneet ehdokkaat kahden muun jäsenen suosituksesta. Eipähän tarvitsisi ainakaan sitten suivaantua typeristä kysymyksistä.

Onhan tämä kaikille avoin alue, tokikin, mutta kuten koulun käsityötunnilla pitää ajaa "ompelukoneenajokortti" ennen kuin saa riidellä siksakin ja suoran sauman paremmuudesta, täälläkin olisi hyvä omata edes alkeet asioista joista kysyy, muuten kaikki aika menee jo kättelyssä perusteiden selittämiseen, eikä koskaan päästä siihen vaiheeseen jossa keskustelu hyödýttää molempia osapuolia.

Kuten pitäisi olla.

Syytä mua elitismistä jos tahdot, mutta näin näen tämän.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
12.10.2006 22:45:12 (muokattu 12.10.2006 22:45:56)

Syytä mua elitismistä jos tahdot, mutta näin näen tämän.

Totuuden siemen tuossa sanomassasi on (voisi sanoa että valitettavasti)...

Samanlainen ilmiö tapahtui 3D -animaatio listoilla / foorumeilla joita seurasin aikoinaan. Kyseessä oli vastaava ilmiö kuin studiotyöskentelyssä - laitteet ja ohjelmat tulivat kaikkien ulottuville halvennuttuaan, ja kynnys aloittaa homma ihan harrastuksena laski. Listat täyttyivät aloittelijakysymyksistä ja samat perusasiat käytiin läpi yhä uudelleen ja uudelleen. Oikeasti mielenkiintoiset aiheetkin upposivat älämölöön.

Hälyn määrä suhteessa asiaan aiheutti sen että ns. kovat jätkät häipyivät pikku hiljaa takavasemmalle.

Siksi juuri olenkin sitä mieltä että tuollaiset FAQ:t ovat hemmetin hyvä juttu - jos niihin vaan saisi koottua perusasiat oikeasti tiiviisiin paketteihin joihin olisi helppo viitata, hälyn määrä toivottavasti vähenisi paljon.

Siihen argumenttiin, ettei tämä ole paikka opetella alkeita... miksei olisi, sitäkin?? Eivät nuo sulje toisiaan pois.

Mikitystekniikoista - tämä softa

http://www.studiobuddy.com/txi/

tuntuu ihan nastalta ja melko kattavalta perustietopaketilta. Jos se FAQ syntyy, tuon linkin voisi laittaa heti ekaan viestiin kehoituksella, että kysyy vasta sitten jos tuon avulla ei löydä vastausta ;-)
CU -- Eki
Niq
12.10.2006 23:02:57 (muokattu 12.10.2006 23:04:59)

Onhan tämä kaikille avoin alue, tokikin, mutta kuten koulun käsityötunnilla pitää ajaa "ompelukoneenajokortti" ennen kuin saa riidellä siksakin ja suoran sauman paremmuudesta, täälläkin olisi hyvä omata edes alkeet asioista joista kysyy, muuten kaikki aika menee jo kättelyssä perusteiden selittämiseen, eikä koskaan päästä siihen vaiheeseen jossa keskustelu hyödýttää molempia osapuolia.

Olen itse syyllistynyt tähän itsekin, mutta ymmärrän kantasi ja olen jotakuinkin samaa mieltä.

Välillä oikein ihmetyttää aloittelevien(ja vähän edistyneempienkin) kyselyissä se, että mihin jäi asioiden omassa pollassa pohdiskelu ja villi kaiken mahdollisen kokeileminen, puhumattakaan siitä, että luettaisiin kirjoja aiheesta tai muuten perehdyttäisiin aiheeseen ennen neuvojen kysymistä tyyliin "Moi, päätin neljä sekuntia sitten alkaa äänittäjäksi, mitkä kamat pitää hommata"?

Raaka linja vaan, ja kaikki aloittelijakysymykset tuonne aloittelijaketjuun tai Aloittelijat-palstalle kokonaan. Niin paljon olen oppinut pelkästään lukemalla tämän palstan kirjoituksia, että olisi harmi jos kaikki osaajat täältä häviäisivät. Jos joku aloittelija tätä kirjoittamaani lukee, niin pyydän:

Lue ensin tätä palstaa muutama kuukausi ennen kuin avaat uutta keskustelua tai kyselet perusjuttuja(aloita pysyvistä/FAQeista) Siinä ajassa ehdit kyllä saada perusteita monista äänitykseen liittyvistä asioista kysymättä mitään, sen verran usein samoja aiheita täällä käydään läpi. Jos sittenkin meinaa jäädä joku asia pimentoon, niin eikun aloittelijaketjuun kysymystä.

Siihen argumenttiin, ettei tämä ole paikka opetella alkeita... miksei olisi, sitäkin?? Eivät nuo sulje toisiaan pois.

Kyllä tämä mun mielestä sopii alkeidenkin opetteluun, kunhan vaan ei kysele, vaan lukee ja seuraa keskusteluja, aloittaen todellakin tuolta pysyvistä/FAQ -keskusteluista
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)