Aihe: Piano + laulu -äänityksistä?
1 2
Teemu Tee
10.10.2006 10:48:26 (muokattu 10.10.2006 10:49:56)
Vuosien varrella olen äänitellyt monenlaisia juttuja ja vasta nyt sain ikioman kotistudionurkan talomme kellariremontin myötä. Ajattelin lähteä asioissa liikkeellä ns. back-to-the-bases -tyylillä eli yksinkertaisesti. Tavoitteena olisi niinkin simppeli juttu kuin synapianon ja klassisen laulun yhdistelmän äänittely. Materiaaliksi tulee perinteiset konservatoriobiisit eli Suomalaista kansanlaulua, saksalaisia leadeja ja italialaista oopperaa.

Tarkoituksena olisi siis tehdä pianopohjat ensin ja äänitellä laulut päälle. Pääpaino tekemisessä olisi hyvän laulusoundin tekeminen, mutta toisaalta myös tilavaikutelman tekeminen yms. tämän tapaisissa sessioissa tärkeät asiat. Kun äänilähteitä on vain kaksi, voi keskittyä olennaiseen.

Ottaisinkin mieluusti apua ja kommentteja vastaan aiheesta. Eli mitä asioita kannattaisi huomioida? Mitkä ovat tällaisen jutun sudenkuopat? Kommenttina vielä, että tarkoituksella en halua äänittää oikeaa pianoa tai flyygeliä vaan soundi otetaan suoraan Yamaha Motif R:stä.

Aika mielenkiintoista sinänsä, että tällaista kokoonpanoa en ole koskaan ennen äänittänyt "vakavissaan". Bändejä kylläkin vaikka kuinka. Seuraavaksi on tosin harjoitusvuorossa rummut-basso-kitara -rokki simppelimmillään, joten lapsen askelin on tarkoitus edetä.
Tyhjän saa pyytämättäkin
kalleh
10.10.2006 12:14:00 (muokattu 10.10.2006 12:16:00)
Minkätyyppinen äänityskalusto on käytössäsi? Millaiset mikrofonit & eftektilaitteet/plugarit? Voisi helpottaa vinkkien antamista...

ps. se on muuten 'back to the basics'... toisaalta mainitsemassasi kellariesimerkissä voisi 'bases' tulla tosiaan paremmin kyseeseen :)
mhelin
10.10.2006 12:46:19 (muokattu 10.10.2006 13:05:59)
Mikeiksi esim. Earthworksin QTC30 pari ( http://www.earthworksaudio.com/8.html ) tai joku halvempi TC sarjan jos budjetti ei riitä.

Jos akustiikka ei ole hyvä kannattaa äänittää mahdollisimman läheltä ja lisätä myöhemmin kaiku/tilaefektejä. Parempi olisi etsiä parempi äänityspaikka. Klassista laulua äänitetään konserteissa aika kaukaa (2-4 m) parilla A/B omneja, mutta lähempääkin voi äänittää, samoin käyttää tilamikkejä. Yksi tapa äänittää läheltä on osoittaa mikki 90 asteen kulmassa ylös jolloin laulaja laulaa ikäänkuin mikin yli (jos äänitetään läheltä voi olla että tarvitaan popfiltteriä). Etäisyys mikin ja laulajan välillä haetaan kokeilemalla (tila vaikuttaa paljon), eli missä kuulostaa hyvältä niin siihen mikki.

Mutta noi mikit on kalliita (TC20 esim. ~500 EUR kpl, DPA:lla kin on jotain vastaavia). Ensin kannattaisi ehkä sijoittaa n. 100 EUR kahteen Behringerin ECM8000 ( http://www.thomann.de/thoiw3_behringer_ecm_8000_prodinfo.html ) mikrofoniin jotka ovat hyvin samankaltaisia (mutta eivät tietenkään yhtä laadukkaita) mikkejä kuin. em. Mikrofonivahvistimeksi hyvä olisi varmaan joku neutraalisoundinen etunen, esim. M-Audio DMP-3 ( http://www.thomann.de/thoiw3_m-audio_dmp_3_prodinfo.html ) tai Tascam MX-4 ( http://www.thomann.de/thoiw3_tascam_mx4_preamp_prodinfo.html ).
northern
10.10.2006 14:26:46

Ensimmäisenä tuli mulle mieleen että mikset äänitä syntikkaa ja laulua samaan aikaan? Vuotoja ei kuitenkaan tule jos vaan sijoitat syntikan soittajan sen verran kauas että ei kuulu kun se hakkaa niitä koskettimia. Klassisessa musiikissa tuo tempo ja dynamiikka kuitenkin elää niin paljon että uskoisin että artistit pääsevät parempaan lopputulokseen jos voivat esittää teoksensa "perinteisellä tavalla".
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Teemu Tee
11.10.2006 10:23:31 (muokattu 11.10.2006 10:27:18)
Minkätyyppinen äänityskalusto on käytössäsi? Millaiset mikrofonit & eftektilaitteet/plugarit? Voisi helpottaa vinkkien antamista...

ps. se on muuten 'back to the basics'... toisaalta mainitsemassasi kellariesimerkissä voisi 'bases' tulla tosiaan paremmin kyseeseen :)

Ai nou, pat its kuud tu juus litelpit juumor. Ai tink päk tuu tö peisiis is oollsou rait! Veriveri rait!

Lauluun käytän Roden NT-1A:ta. Etuasteena mikille DBX Minipre, linjassa Bellarin putkikompura, jonka perässä äänityslaitteena Korgin D1600. Masteroinnin teen PC:llä Cool Edit Pro:lla. Näillä siis tämä sessio, seuraavaan kaivetaan kassista vahva valikoima kaikkea muuta mukaan.

Tarkoituksena on tehdä tää juttu puhtaasti kotiolosuhteissa. Tulevaisuudessa on edessä varmasti kunnon oloissa ja paremmalla mikkikalustolla tehtävä äänite, mutta ei liikaa kerralla. Mun rintamamiestalon yläkerran makkarissa on kohtalaisen hyvä laulusoundi kun avaa kaikkien kuuden vaatekaapin ovet. Matto, sänky, verhot yms. kuivattaa huonekaiut sopivasti muttei ihan kokonaan.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Halsu
11.10.2006 13:38:26

Matto, sänky, verhot yms. kuivattaa huonekaiut sopivasti muttei ihan kokonaan.

Äänittäisin itse varmaan laulun niin kuivana kuin mahdollista, samoin pianosta mahdollisimman kuiva soundi. Klasariäänityksissä ei yleensä käytetä kompuroita, eikä paljon EQ:takaan, jos olen oikein ymmärtänyt.

Koko mixin voisi ajaa sitten konvoluutiokaiun läpi, etsiä jonkin oikean konserttisalin mallinnoksen siihen. Saisi molemmat samaan tilaan.
CU -- Eki
Teemu Tee
11.10.2006 13:59:06
Äänittäisin itse varmaan laulun niin kuivana kuin mahdollista, samoin pianosta mahdollisimman kuiva soundi. Klasariäänityksissä ei yleensä käytetä kompuroita, eikä paljon EQ:takaan, jos olen oikein ymmärtänyt.

Koko mixin voisi ajaa sitten konvoluutiokaiun läpi, etsiä jonkin oikean konserttisalin mallinnoksen siihen. Saisi molemmat samaan tilaan.

Dodii, jotain tuollaista olen itsekin pohtinut.

Mistäs tuollaisen softapohjaisen konvoluutiokaiun löytäis? Alkuu riittäis varmasti joku easy-pack, jatkossa vois sijoittaa lisää jos tuntuu hyvältä.

Eli suomeksi sanottuna mistä ilmainen plugari?
Tyhjän saa pyytämättäkin
Danko
11.10.2006 14:17:40

Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu
Teemu Tee
11.10.2006 15:10:17
Tyhjän saa pyytämättäkin
Teemu Tee
11.10.2006 15:12:15
Kiitos, laitetaan testiin!

Hemmetti, Cool edit pro ei tykkää VST:stä. Onko directX -versiota?
Tyhjän saa pyytämättäkin
Danko
11.10.2006 15:20:09

Hemmetti, Cool edit pro ei tykkää VST:stä. Onko directX -versiota?

Ei, se siitä sitten.
Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu
Teemu Tee
12.10.2006 09:19:51
Ei, se siitä sitten.

Tai sitten uusi host kehiin! Oon jo pidemmän aikaa pohtinut siirtymistä uusmaisempaan softaan. Pro Tools LE:n sais varmaan ilmatteks jostain, mut taidanpa sijoittaa kerralla johonkin hippasen järeämpään.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Janus
12.10.2006 09:38:00
Tai sitten uusi host kehiin! Oon jo pidemmän aikaa pohtinut siirtymistä uusmaisempaan softaan. Pro Tools LE:n sais varmaan ilmatteks jostain, mut taidanpa sijoittaa kerralla johonkin hippasen järeämpään.

Ei ole ilmaisia lounaita eikä ammattilaissoftia... ;)

Miksei PT LE riittäisi? Aivan varmasti puhti riittäisi kotiäänitysproggiksiin (32 raitaa), ja MBox-paketin hommaamalla tulee hyvälaatuinen USB-interface ja softa samassa paketissa. Bonuksena projekteillasi on suora yhteensopivuus useimpien tämän maan ammattistudioiden kanssa, jos hotsittaa esim.

- tehdä silloin tällöin isompia äänityssessioita kotona äänitettyjen pohjien päälle
- miksauttaa paremmissa studioissa/tarkkaamoissa kotona äänitettyjä sessioita
- editoida / siivota raidat kotona äänityksen ja miksauksen välissä, jos projekti tehdään muuten kokonaisuudessaan isommalla studiolla

MBoxista on tullut jo 2-versio (sekä Pro-malli firewire-liitännällä), mutta esim. ton paketin ostamalla pääsee erittäin hyvin alkuun:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=129730

Pro Toolsin kanssa et voi tosin käyttää ilmaisia VST-plugareita suoraan (Digidesignin oma plugariformaatti on RTAS), tosin jotain VST-wrappereita Toolsille on olemassa, mutta itselläni ei ole niistä kokemusta. Et myöskään voi käyttää Pro Toolsia minkään muun kuin Digidesignin hardwaren kanssa (esim. toi MBox toimii ikäänkuin donglena samalla), mutta rauta, mm.MBox toimii kyllä loistavasti muidenkin softien kanssa.
kompelonnora
12.10.2006 10:23:52
Lauluun käytän Roden NT-1A:ta. Etuasteena mikille DBX Minipre, linjassa Bellarin putkikompura, jonka perässä äänityslaitteena Korgin D1600.

Miksi kaikki toi roina? Klasariäänitykseen haluat lyhimmän mahdollisen signaalitien. Rintamamiestalon akustiikkaa et äänitteessä halua kuulla. Mun suositus on mahdollisimman tiukkakuvioinen (hyperkardioidi) mikrofoni.

Mutta, klassisen laulajilta iso osa äänestä tulee rinnasta, läheltä mikittäessäsi ehkä haluat mikittää myös laulajan rinnan.

Sen lisäksi, että et saa lauluun läheltä mikitettäessä tilaa, myös soundi on täysin väärä tämmöiseen musiikkiin, varsinkaan en valitsisi mitään missä on liioiteltu yläkerta (isokalvoiset konkat), mun eka valinta tähän olisi joku beyerin pieni nauhamikki tai kaksi ( toinen alempana rinnasta tulevaa ääntä varten), tai joku hyvä dynaaminen, joka tapauksessa joku mikki jossa yläkerta on vähän vaimentunut.

Suoraan sanoen, on pienempi työ pakata tavarat autoon ja äänittää kunnollisessa huoneessa.
Danko
12.10.2006 10:25:54

Ei ole ilmaisia lounaita eikä ammattilaissoftia... ;)

No tavallaan LE:n saa ilmaseks kun ostaa Digin raudan. Sen saa myös päivitettyä 48-raitaiseks Music Production Toolkitillä.

Pro Toolsin kanssa et voi tosin käyttää ilmaisia VST-plugareita suoraan (Digidesignin oma plugariformaatti on RTAS), tosin jotain VST-wrappereita Toolsille on olemassa, mutta itselläni ei ole niistä kokemusta. Et myöskään voi käyttää Pro Toolsia minkään muun kuin Digidesignin hardwaren kanssa (esim. toi MBox toimii ikäänkuin donglena samalla), mutta rauta, mm.MBox toimii kyllä loistavasti muidenkin softien kanssa.

HD-Pro Toolsin plugiformaatti on TDM. (: Fxpansion VST to RTAS-wrapper maksaa Tompalla 82e ja toimii ilmais-VST:n kanssa kohtuu vakaasti.
Ja PT M-powered mahdollistaa Toolsin käytön myös maudion raudalla, mutta Mbox käytettynä lienee kuitenkin vakaampi ratkaisu.
Toisaalta valitsemalla softaksi Cubasen näitä rautarajoitteita eijjole, mutta yhteensopivuus pro-studioiden kanssa suuntautuu Nuendo-puolelle.
Teemu Tee
12.10.2006 12:44:08
Mikäköhän olisi edullisin järkevä VST -isäntä?
Tyhjän saa pyytämättäkin
BenGlenton
12.10.2006 14:23:12
Mikäköhän olisi edullisin järkevä VST -isäntä?

Tsekkaa vaikkapa Cubase SE. Ei liian heppoinen, muttei kuitenkaan kaikkia "raskaan sarjan" työkaluja, joille ei välttämättä löydy käyttöä koko hinnan edestä.
www.supremecourtband.fi
varakeef
12.10.2006 14:34:41
Tsekkaa vaikkapa Cubase SE.

Tuo ei kai ole vst-isäntä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan äänitysohjelma, joka sattuu ymmärtämään vst'tä ilman isäntääkin.

Mutta jos kysytään edullisia ohjelmia, joissa on tuo mainittu ominaisuus, niin suosittelen aina seuraavaa: N-trackissä on kaikki mitä pieni ihminen tarvitsee ja enemmänkin. Ymmärtää toki vst't sun muut ilman mitään lisäosia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Halsu
12.10.2006 16:30:59

Kannattaa tutustua Reaperiin... ominaisuuksien pitäisi riittää ihan mihin vaan ja hinta on halpa.

http://www.cockos.com/reaper/
CU -- Eki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)