Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroninen ja elektroakustinen musiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erikoiset äänilähteet
1 2 3 4 5
t-termiitti
22.09.2006 23:06:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän kaikkia laitteita tai muita epätavallisia äänilähteitä tiedätte päätyneen levyille tai olette itse sämplänneet?
 
Kattilat ja jääkaapit, yms. ovat aika tavallisia. Muistelen joskus nähneeni sivun, jolla oli listattuna jotain tällaisia ja vähän erikoisempiakin, tietääkö kukaan sellaista sivustoa?
 
Jos varta vasten rakennettuja "äänihärpäkkeitä" ei lasketa, niin ehkä ensimmäisenä tulee mieleen itse nauhoittamistani äänilähteistä sellainen elinikänsä loppupuolelle ehtinyt loisteputki, joka syttyy hitaastii.. "Prprörprpööö-plips" tai vastaavaa kuuluu sellaisesta, niin kuin tiedätte - aika hauska ääni onpi sekin. Muita?
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Janus
23.09.2006 14:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kemopetrolin My Superstar -kappaleessa on perkussiosoittimena loopattua Fiskarsin saksien louskutusta.
Torniojaws
25.09.2006 12:22:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Hiirimatto (suhinaa)
- Tuuletin
- Näppäimistö
- Hiiri
- Muovipullopakkaus (sitä natinaa kun liikuttelee pulloja)
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
lxi
26.09.2006 18:58:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einstürzende Neubauten on tehnyt kummista äänilähteistä taidetta. Herrat ovat soittaneet mm. vesitornia, sorasäkkiä, kasanneet kokonaisen biisin kännykän häiriö- ja näppäinäänistä sekä samplanneet Blixa Bargeldin paiskautumisen betoniseinää vasten.
 
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Mohla
26.09.2006 20:28:06 (muokattu 26.09.2006 20:28:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs ystäväni on käyttänyt mm.Nuudelipussia, viinipullonavaajaa ja sadetakkia.
 
Me joskus nauhoiteltiin puolisentuntia ambientpörinää niin, että minä pitelin peukaloa piuhan päässä ja sitten signaali vedettiin livenä erilaisten efekien läpi. Ketjussa taisi olla ainakin yksi kitaramultiefekti, Digitechin joku multiefekti, Novation Nova II efektejä ja joku Emun sampleri.
 
EDIT: Ei tosta Emun samplerista muuten tainnutkaan tulla mitään efektiä, en muista enää...
 
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
kampela
02.10.2006 10:13:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tais olla Matmos ketkä on sämplänny leikkaus-sali mökää sun muuta.
 
http//:www.musamaailma.fi
jjylli
03.10.2006 01:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konevasara, konesaha, vanha pesukone, yksimäntäiset koneet matalilla kierrosalueilla. sämplejähän voi tehdä vaikka mistä, mutta on mielenkiintoista yrittää eläytyä ja soittaa kimpassa jonkin koneen "luonnollisen" sykkeen kanssa.
 
Leikari
03.10.2006 09:58:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sämpännyt olen 80-luvulta lähtien kaikenlaista niin, että mitään en osaa pitää enää erikoisena (alussa mainittu loisteputken syttymisääni pitää kyllä "pölliä")
 
livenä lavalle muinoin on kyllä raahattu myös monenlaista - mm. betonimylly, joka mikitettiin sivulta ja sisältä - samassa performanssissa olin konemusiikkivastaavana myös muutaman muun väärin käytetyn kodinkoneen kanssa (kiitos vaan vielä N-kaupungin työttömien kierrätyspajalle!). Muu porukka hakkasi omatekemiä perkussioita tai puhalteli kotitekoisiin pilleihin/putkiin :-P
 
Soitetaan jamia!
Kukkis 77
05.10.2006 01:27:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä konepajalla oli joku masiina, millä oli ihan mieletön groove kun se suolsi jotain muttereita. Hrr-klonks-pam-kilin-hrr-klonks-pam-kilin.. Mun piti äänittääkin sitä mutta se sitten jäi.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
hmitch
08.10.2006 19:39:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....
Me joskus nauhoiteltiin puolisentuntia ambientpörinää niin, että minä pitelin peukaloa piuhan päässä ja sitten signaali vedettiin livenä erilaisten efekien läpi. ...

 
Mä tein kans pari vuotta sitten biisin samaa tekniikkaa käyttäen, löytyy täältä:
http://www.myspace.com/hrrcnmtch
---> Piuha II
 
kaikki äänet ovat peräisin piuhasta joka oli kytketty Alesis Akira-multiefektiin,
sen jälkeen leikelty ja sekvensoitu Sonarissa.
 
----------------------------
Leikari
09.10.2006 21:56:39 (muokattu 09.10.2006 21:57:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä konepajalla oli joku masiina, millä oli ihan mieletön groove kun se suolsi jotain muttereita. Hrr-klonks-pam-kilin-hrr-klonks-pam-kilin.. Mun piti äänittääkin sitä mutta se sitten jäi.
 
olin 70-luvulla kesätöissä hinhavetoisella kuuden raamin (kolme linjaa) tukkisahalla - ei ole hevinbändit tuntuneet miltään sen jälkeen - totaalinen ambientkokemus!
 
rytmi oli huima: perusjyskeet ja sahan huuto & niihin sekoittuvat eri vaiheissa omaa tahtia tasaisesti käyvät jytinät, hinhanläpsytykset, klonksutukset jne. Pelkkaraamien kohdalla varoitus 130 dB!
 
Soitetaan jamia!
ydinaukio
11.10.2006 16:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tais olla Matmos ketkä on sämplänny leikkaus-sali mökää sun muuta.
 
Joo, mm. lehmän vaginaa.
 
Gandhi
11.10.2006 17:47:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aube on samplannut raamatun sivujen repimistä ja vedenalaisia ääniä.
 
"Juo sinä ittes kauniiks, niin minä juon itteni mukavaks"
EilaPertti
11.10.2006 17:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tais olla Matmos ketkä on sämplänny leikkaus-sali mökää sun muuta.
 
Tekee aikas pahaa välillä kuunnella, kun tietää että tuossa on käynnissä rasvaimu ja tuossa kaavitaan luuta, jne. Hyi.
 
t-termiitti
11.10.2006 21:42:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aube on samplannut ... ...vaikka mitä.
 
Tästä haastattelusta löytyy aika paljon viittauksia eri äänilähteisiin:
http://media.hyperreal.org/zines/est/intervs/aube.html
 
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Gandhi
11.10.2006 23:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otto von Schirach on samplannut oksentamista, paskomista, kusemista ja muita wc:ssä kuultavia epämiellyttävyyksiä.
 
Venetian Snares ja Hecate ovat samplanneet panopuuhiaan.
 
"Juo sinä ittes kauniiks, niin minä juon itteni mukavaks"
Leikari
12.10.2006 19:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otto von Schirach on samplannut oksentamista, paskomista, kusemista ja muita wc:ssä kuultavia epämiellyttävyyksiä.

 
noita en osaa oikein erikoisiksi laskea - kaikki kaverini äänittivät ensimmäisillä mankoillaan 70-luvulla juuri tuollaista pöllöilyä - luultavasti sitä on harrastettu jo ensimmäisistä laitteista lähtien kymmeniä vuosia aikaisemmin...
 
Soitetaan jamia!
jjylli
13.10.2006 18:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä konepajalla oli joku masiina, millä oli ihan mieletön groove kun se suolsi jotain muttereita. Hrr-klonks-pam-kilin-hrr-klonks-pam-kilin.. Mun piti äänittääkin sitä mutta se sitten jäi.
 
tää on se ongelma. aina pitäis olla kamat äänitysvalmiudessa ja mukana.
 
Kukkis 77
13.10.2006 19:21:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää on se ongelma. aina pitäis olla kamat äänitysvalmiudessa ja mukana.
 
Nimenomaan. Mutta eikös niissä jossain uusissa mp3-soittimissa ole paikka ihan mikille ja kaikkea. Semmoin ois kätsä.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
Mohla
15.10.2006 13:08:21 (muokattu 15.10.2006 13:08:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää on se ongelma. aina pitäis olla kamat äänitysvalmiudessa ja mukana.
 
Niinpä. Mäkin eilen kuulin linja-autoasemalla, kun yhdessä pihassa seisovassa bussissa oli jotenkin se kaasuhydrayliikka-systeemi rikki, ja siitä kuului ihan tajuttoman groove "tsi - tsiih - tsi - tsi - tsih - tsiih - tsi - tsi..."
 
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «