Aihe: Gibsonin les paul studioista
1 2 3 4 57 8 9 10 11
losli
11.10.2006 16:02:44 (muokattu 11.10.2006 16:02:53)
Mä vaihdan Ibaneziin!

Studio myyntiin.
fox
11.10.2006 16:03:16

Mulla ei verenpaine nouse näistä, joten annetaan mennä vaan!

Juu, onhan tähän saanu tottua..Ei vielä kuumennu käämit tästäkää vähästä..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gypsy
11.10.2006 16:06:46
Mikkikytkin on kuitenkin vain osa kitarassa olevasta elektroniikasta.

Juu, näinhän se on, mutta teetättää kuitenkin sitä "pikkufiksausta" josta Tokain kohalla puhuit. Paljon täällä on haukuttu sitä Tokain kytkintä...
Aamen
Gypsy
11.10.2006 16:13:24
Mikkikytkin on kuitenkin vain osa kitarassa olevasta elektroniikasta.

Onks Tokaissa muuten johdoissa jotain vikaa. Hihihihiii...
Aamen
ode_
11.10.2006 16:16:37 (muokattu 11.10.2006 16:17:01)
Nykysin ei huonoja kitaroita ole olemassakaan, kun koneet tekee eikä ihmiset.
fox
11.10.2006 16:19:46

Osittain tosi, mutta kyllä se ihmisen tekemä vielä erottuu.. Hyvän soitinrakentajan tekemä keppi on kyl omanlaisensa. Taas sieltä "toisesta päästä" noita bulkki-kamoja ei kovin huonoja pääse myyntiin, ja onhan ne kaikki eri tavalla tehtyjä kuin vaikka 70-luvun DIAt ja sellaset, joilla moni on sitä soittotaivaltaan alotellu.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
11.10.2006 16:20:07 (muokattu 11.10.2006 16:32:14)
Juu, näinhän se on, mutta teetättää kuitenkin sitä "pikkufiksausta" josta Tokain kohalla puhuit. Paljon täällä on haukuttu sitä Tokain kytkintä...

Uskoisin että Tokainkin kytkimissä on yksilöitä. Enkä tosiaan puhunut pelkistä kytkimistä tuossa kun elektroniikasta mainitsin. Se käsittää myös mikit, potikat, johdotukset, jakin jne. Esimerkiksi useissa Tokain japanilaisissa LS ja LC-malleissa joita olen testannut viimeisen 7 vuoden aikana, on ollut maadoitushäikkää. Samoin potikat ovat alkaneet rohista jo kohtalaisen käytön jälkeen (tämä on havaittu ihan konkreettisesti usean Tokai Love Rockerin kohdalla reeniksellämme), PAF MK2-4 mikeissä on myös ollut kovin kuiva ja ohuehko soundi verrattuna esim. reeniksellä pyöriviin eri aikakausien Gibson LP Studioihin, joista vanhimman mallin potikat ja kytkimet ovat edelleen kunnossa. Uusin siellä näkynyt Studio on kaverin vuoden vanha Gibson LP Studio Swamp Ash ja sen kanssa ei ole ollut ongelmia laisinkaan. Tosin, se on vain yksittäinen tapaus näiden uusien Studioiden joukossa.

Vastaavassa ajassa eli vuodessa samainen kaveri oli soittanut nauhat montulle Tokain LS70-mallista (joka oli edellinen kitara ennen tuota swamp ashia), tallamikin volumepotikka oli vaihdettu, mikit oli vaihdettu ja yllärinä tuli vielä se, että 12-56 kielisettiä asentaessa ja D-vireeseen virittäessä Tokain tallasta loppui säätövara. LP Studion myötä nauhoja ei ole tarvinut hioa, potikat eivät rohise vieläkään, säädöt on kohdillaan (tosin satulan uria joutui viilauttaan)... ilmeisesti hänen kohdalleen vain sattui huono Tokai-yksilö ja parempi Gibson-yksilö.

Omien kokemuksien perusteella voisin kuitenkin todeta, että Tokaissa kyseiset hardware-ongelmat ovat olleet Gibson LP Studioita yleisempiä. En tarkoita että Gibson LP Studiot olisivat vikavapaita tai 100x parempia kuin Tokait, kyllä kummankin merkin tuotteista on vikoja löytynyt. Siksipä käytän itse sanontaa (ennenkö kulumista/vikoja on havaittavissa):
Vuosi Tokailla vai viis vuotta Gibsonilla!

Onks Tokaissa muuten johdoissa jotain vikaa. Hihihihiii...

On, kuten totesin maadoituksessa on ollut monesti ongelmia. Ei kaikissa mutta monessa sellaisessa Tokaissa, joissa on alkuperäiset Gotohin valmistamat PAF MK-sarjaset mikit vielä kiinni. En tiedä onko ongelma mikeistä johtuva, niistä kun heikoimmat MKIV:t löytyvät korea-Toksuista ja MKIII ja MKIV sitten japsi-Toksuista. IV:t ovat olleet selkeästi heikoimmat näistä. Hurinaa, soundi on ohut ja kolkko. MKIII on aste parempaan, ei juurikaan soundin laadullisesti poikkea IV:stä mutta ei ole yhtä häiriöaltis. MKII on sitten kalliimpien japsi-toksujen vakiokamaa. Se on sellainen perus bulkkimikki jonka soundi on tukkoinen. Johtuuko se sitten kääminnästä vai mistä, sitä en tiedä. Joka tapauksessa kaikkien kolmen kanssa olen törmännyt maavikaan ja häiriöihin (selkeästi häiritsevään sellaiseen).

Olen noin 50 erilaista Tokain Love Rockeria testannut viimeisen 6-7 vuoden aikana (ja omistanut yhden LC80:n) ja yli puolessa on ollut jonkinlaisia ongelmia elektroniikassa. Gibsoneiden kohdalla prosentti on ollut pienempi, mutta koska en omaa uusista yksilöistä kovin kattavaa referenssiä, niin en osaa sanoa onko ongelmat yleistyneet vai eivät Gibsonien kohdalla. Kenties joku muu, useita Gibsoneita käpistelleenä ja fiksailleena osaa kertoa tarkemmin uudemmista yksilöistä ja niiden ongelmista.
These pretzels are making me thirsty!
Visiting is pretty, visiting is good!
Gypsy
11.10.2006 16:30:09 (muokattu 11.10.2006 16:31:22)
Uskoisin että Tokainkin kytkimissä on yksilöitä. Enkä tosiaan puhunut pelkistä kytkimistä tuossa kun elektroniikasta mainitsin. Se käsittää myös mikit, potikat, johdotukset, jakin jne.

Juu, et puhunu ehkä, mutta näin sä sanoit: Gibsonissa on se LP-mojo, elektroniikka ja laukku kohdallaan, Tokaissa on kopioleima ja "pikkufiksattavaa" heti uutena.

Elektroniikka sisältää sen kytkimen joka ei tunnu olevan kunnollinen Studioissakaan. Miten siis elektroniikka on kohallaan? Ja toisaalta, Studiossakin saattaa olla sitä pikkufiksattavaa heti uutena.

Ainii! Mutta Tokain madotusongelmathan on voinu tulla kuljetuksessa! Niinhän sä sanoit, että näistä hommista pitäis syyttää sitä, ettei liikkeessä huolleta enää silleen tulevia kitaroita.

Ja mä olen kanssa nähny kun porukka vetää Tokaillaan vuosia tekemättä niille mitään huoltoo. Kieltenvaihtoja, virityksiä jne... perusjuttua lukuunottamatta.
Aamen
käsi
11.10.2006 16:32:04

Halpa kitara harvoin on halpa. Ja remonttien ja parin soittovuoden jälkeen jälleenmyynti arvo on heikohko.

Ns arvo/laatu merkki maksaa paljon mutta harvoin joutuu remontoimaan ja arvo säilyy paremmin.

Itse suosin kalliinpia soittimia. Eli gibsonia, sillä köyhänä mulla ei ole varaa halpaan ja ottaa riskiä kestääkö vai ei!
Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa
Gypsy
11.10.2006 16:37:09
PAF MK2-4 mikeissä on myös ollut kovin kuiva ja ohuehko soundi verrattuna esim. reeniksellä pyöriviin eri aikakausien Gibson LP Studioihin

Studioissa on ollu mielestäni kovin märkä ja paksuhko saundi verrattuna esim. reeniksellä pyöriviin eri aikakausien Love Rockeihin. Paskaa.
Aamen
Ukko
11.10.2006 16:38:37

"Olen ostamassa les paul studiota ja olen nyt päätynyt tällaiseen tulokseen...."

Noin siis alkoi threadi...ja sit....

"Epin musta kolmemikkinen LP parempi soittaa kuin Gipson LP standard eikä soundeiltaan kovin paljon hävinnyt. Tokain japsimalli LP:t jo paljon parempia kaikinpuolin kuin kumpikaan edellisistä. Logolle tulee paljon hintaa.
No mitä muuta virkaa kellolla on kuin se, että siitä näkee ajan?Jopa Variax Ladatkin Markkinataloudessa Harris nimittäin soitti plektralla lawsuit juttu Esp julkassut malliston grass roots. pyörän keksijältä tuo siirtokuva viturallaan sen i:n pisteen melkein pitäisi olla samassa kohtaa kuin Gibsonin logossa. sen näkee itse kukin paljain silmin että tuo on kuin merihädässä.........Puhumattakaan vasarasta."

Eiköhän noilla neuvoilla yhen Stydion osta=)

Mees nukkumaan nyt välillä. Kun kovasti valvoo niin ajatukset alkaa harhailemaan pahan kerran.
McNulty
11.10.2006 16:40:55
Elektroniikka sisältää sen kytkimen joka ei tunnu olevan kunnollinen Studioissakaan. Miten siis elektroniikka on kohallaan? Ja toisaalta, Studiossakin saattaa olla sitä pikkufiksattavaa heti uutena.

Studiossa on hyvät mikit jo valmiiksi. Niistä mutaisista ja huonosti erottelevista PAF MKII-mikeistä ei tarvitse Studion kohdalla murehtia. Toki, monelle varmasti ne Gotohin PAF MKII-mikit riittävät. Etenkin jollei ole tietämystä paremmista. Ero Gotoh PAF MKII:n ja esim. Lindy Fralinin humbuckerin välillä on kohtalaisen suuri.

Ainii! Mutta Tokain madotusongelmathan on voinu tulla kuljetuksessa! Niinhän sä sanoit, että näistä hommista pitäis syyttää sitä, ettei liikkeessä huolleta enää silleen tulevia kitaroita.

Tuo kommenttini koski lähinnä kitaran viimeistelyä ja "puutöitä". Eli esimerkiksi otelaudan ja nauhojen viimeistelyä. Puu kun on elävä materiaali ja siihen saattaa tulla muutoksia ilmaston vaihtuessa. Puu elävänä materiaalina reagoi lämpöön, kosteuteen jne. Älä siis suotta yritä soveltaa sanomaani sellaiseen, johon tiedät ettei se sovellu saatika kuulu.

Olisi erittäin tärkeää että kaikki vähittäismyyntiin tulevat kitarat huolletaan ja säädetään ennenkö myydään kuluttajille. Tässä asiassa myymälöillä olisi hyvä olla joku soittimista jotain ymmärtävä. Harmi vain että se on katoava perinne. Sellaisten tahojen ansiosta täälläkin säästyttäisiin näiltä "testasin gibsonia liikkeessä ja se oli ihan vitun paska"-kommenteilta. Monesti kun tuo arvostelu tehdään 5-10min testauksen perusteella, säätöjen ollessa poskellaan, kielet kulahtaneet ja vielä jos joku nauhanpää törröttää ikävästi, niin...

Tämä sama koskee niin Tokaita kuin Gibsoniakin. Maahantuodut tavarat tulisi aina tsekata maahantuojan toimesta ja tarvittaessa reklamoida jos on aihetta. En tiedä miten Musamaailma reklamoi Tokaille esim. tapauksessa Ben_D, tai miten Into-Luupää reklamoi tapauksesta ES-175+Riffi Gibsonille. Tuskin mitenkään, ja se on meidän kuluttajien kannalta helkkarin huono juttu.

Ja mä olen kanssa nähny kun porukka vetää Tokaillaan vuosia tekemättä niille mitään huoltoo. Kieltenvaihtoja, virityksiä jne... perusjuttua lukuunottamatta.

Hyvä niin. Osoittaa vain sen, että Tokaillakin on laadukkaita soittovermeitä. Eihän tätä kukaan ole vissiin kieltänytkään, vai onko?
Gypsy
11.10.2006 16:41:00
On, kuten totesin maadoituksessa on ollut monesti ongelmia.

Siitä on hankala päätellä, että johdoissa olis vikaa. Mielessä kävi juotoksia ja kaikennäköstä. Mutta kiitos tiedosta.
Aamen
Ukko
11.10.2006 16:45:40

mun mielestä parhainks juttu on ostaa semmonen kitara mikä tuntuu hyvältä.

Järkeä puhut.
McNulty
11.10.2006 16:51:14 (muokattu 11.10.2006 16:59:42)
Siitä on hankala päätellä, että johdoissa olis vikaa. Mielessä kävi juotoksia ja kaikennäköstä. Mutta kiitos tiedosta.

Eikös juotokset ole johtimia samalla tavoin kuin itse johdot? Ajattelin vain...

Myös johtimissa on eroja. Samaa on tutkittu esim. instrumenttikaapeleita testaillessa. Toiset nyt vain ovat häiriöalttiimpia ja leikkaavat soundia, toiset eivät. Sama pätee myös kitaran "johtotehtävissä". Itse huomasin tämän parhaiten kun vedin aikanaan omaan Tokai LC80-malliin uudet johdot uusien mikkien myötä. Siitä kitarasta tuli oikeasti hyväsoundinen, harmi vain että sen Toksun muu hardware ja etenkin puut eivät olleet enää yhtä laadukasta tasoa mitä vaihdetut mikit.

Olen monesti tuosta tapauksesta kertonutkin täällä (ja juu se on ihan vain yksittäinen tapaus), mutta lyhyt kertaus. Muutaman vuoden aikana siitä hiottiin ja lopulta vaihdettiin nauhat (pehmyttä nauhamatskua kun kului todella nopeasti), kaulaa sai säätää jatkuvasti sillä kaulapuu eli pienintäkin lämpötilan/ilmaston vaihtelua, mikit vaihdettiin, potikat vaihdettiin, kytkin vaihdettiin, satula ja virittimet vaihdettiin vireen pitävyyden parantamiseksi, talla vaihdettiin kun siitä meni tallapalat (urat kuluivat, tallapalat olivat pehmyttä seosta) ja samaa tallavikaa minulla oli myös Gibson LP Standardissa, mutta kitara oli siinä vaiheessa yli 10 vuotta vanha ja nähnyt kohtalaisen paljon soittoa. Tokai oli alle 2 vuotias. Fiksasin Tokaita ja lopulta myin sen kun en jaksanut ja taloon oli tullut toinen Gibson LP.

edit: vielä pientä tarkennusta kun täällä on taas tuomareita ja syyttelijöitä paikalla. Eli en sano että Tokait olisivat järjestäin huonoja tai että Gibson LP Studiot olisivat järjestäin maailman parhaita. Kummaltakin valmistajalta löytyy varmasti laadukkaita tuotteita eri hintaluokista (laatu tietysti suhteutettuna hintaan). Itse en vain pidä Tokaista, koska se on väärennös. Oli kuinka hyvä soitin tahansa, oli vaikka Gibsonia parempi... ihan yksi lysti, mutta kun se sattuu olemaan PLAGIAATTI Gibsonin ja Fenderin tuotteista. En pidä siitä että näiden firmojen tuotteilla ratsastetaan ja niitä surutta kopioidaan. Tilanne olisi aivan toinen, jos Tokai maksaisi Gibsonille lisenssistä valmistaa kopioita, tai muuttaisivat malleja siten etteivät ne ole 1:1 plagiaatteja. Esim. Fernandes ja ESP/LTD on hienosti hyödyntänyt LP-teemaa ja luoneet oman mallinsa.
Gypsy
11.10.2006 17:17:56 (muokattu 11.10.2006 17:18:23)
Ainiin, enkä mäkään hirveesti tykkää Tokain kopiotouhusta. Ja jos mun nimi olis lukenu lavassa niinkun Les Paul luki aikoinaan Tokain lavassa, niin pitäis miettiä, että otanko vesurin ja varaan lipun Japaniin. Mutta nää ei kuitenkaan muuta noita asioita mikskään, mistä oon puhunu.
Aamen
McNulty
11.10.2006 17:18:45 (muokattu 11.10.2006 17:19:52)
Mulla on. Ja muuten tiedoks kaikille, Tokain LS:ää en omista, enkä mitään muutakaan Tokaita. Fernandesin Super Grade on mun ainoo LP KOPIO (Hallelujaa) ja siinäkin on mun mielestä hyvät mikit. Eilenkin yöllä tuli Gibsonin sijasta napattua nurkasta Fernandes ja vedettyä sillä ties kuinka pitkään. Ja tämä ei sillä, että Fernandes olis parempi. Tonnin markoissa maksoin muistaakseni joskus vuonna kives ja penis tosta pelistä. LISÄYS: Käytettynä. Muistaakseni kaupassa näin sillon uuden samanlaisen maksavan noin 5000 markkaa.

Jep! Fernandesin vanhemmat (ja miksei uudemmatkin) ovat varsin päteviä soittimia. Itselläni ensimmäinen "Les Paul" oli Fenixin FenixPaul F-20 tms. Sellainen Cherry Sunburst värityksellä ja mua edelleen harmittaa se että menin sen myymään. Kerpeles kun se oli hyvä LP-kopio. Eli kyllähän japaniiniasta tulee paljon laadukkaita soittimia. Nykyään kovin haluttuja on ESP Edwardsit, Navigatorit, Orvillet, Heritaget jne. Myös Tokain Love Rockerit ovat arvostettuja kopioita muiden keskuudessa, ei kuitenkaan minun.

Paska tsägä. Otan osaa.

Jep, aina ei voi voittaa. Yhdessä vaiheessa meinasin kyllä sijoittaa Tokain LS-120 (en tiedä uutta mallinimeä kun menivät muuttelemaan), ihan vain siksi että olisin päässyt vertailemaan "edullista" kopiota deep necktenonilla vs. Gibson LP Custom ja Standard. Jäi vain sitten ostamatta kun se tosiaankin on plagiaatti toisen firman tuotteesta. Samasta syystä jätän ostamatta Elvi's 501 farkut ja Abidas verkkaritkin :)
Gypsy
11.10.2006 17:35:08

Mene tsekkaan Anttilasta Williamsit, jos niitä vielä siellä on. Mä olen muutaman nähny ja niitä vois ainakin sanoo soittokelvottomaks melkeinpä. Elämiset on niin suuria, että nauhat ei pysy urissaan ja kaula on kiero joka suuntaan. Kieliä ei saa senttiä matalemmalle tai rämisee. Noille ei mun mielestä kannata hirveesti edes remonttia tehdä. Tosin yhden laitoin ihan siedettävään kuntoon ilmasiks, kun kaverilla oli semmonen ja se halus alottaa kitaransoiton.
Aamen
MusaMasa
12.10.2006 08:57:40
Gibsoneiden kohdalla prosentti on ollut pienempi, mutta koska en omaa uusista yksilöistä kovin kattavaa referenssiä, niin en osaa sanoa onko ongelmat yleistyneet vai eivät Gibsonien kohdalla. Kenties joku muu, useita Gibsoneita käpistelleenä ja fiksailleena osaa kertoa tarkemmin uudemmista yksilöistä ja niiden ongelmista.

Itse omistan 3 erillaista Gibson LP:tä eikä niissä ole mitään moitteen sijaa! Hankin LP:t parin viime vuoden aikana ja ne ovat -03 -04 ja -05 tuotantoa.
Jotkut unohtavat sen, että jokainen uusi kitara pitää soittaa ns. auki! On ihan turha tulla horiseen jotain tanan tuubaa, että uusi Gibson ei soinut hyvin jossain musa liikeessä tms! Kitara elää hieman koko ajan joten parhaat soundit tulevat esille vasta ajan myötä.
Life is for living!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)