kulmahiomakone 10.10.2006 17:49:58 (muokattu 10.10.2006 18:31:44) | |
---|
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … 54.htm&tuote=15454&ryhmaid= vai http://tinyurl.com/h783s Ekassa suutin on 1,5 millinen jälkimmäisessä 0,5 millinen. Ekassa säiliö on kuus desiä, jälkimäisessä 2,5 desiä. Bilteman vehkeessä ruiskuleveyttä pystyy säätämään, osaako kukaan sanoa tuon kuvan perusteella, että onko Clas Ohlsonin ruiskussa mitä säätömahdollisuuksia? Lähinnä tässä kiinnostaa se, että kun Biltema on kaukana ja C.O. lähellä, niin onko tuo jälkimmäinen ruisku kelvollinen kitaran lakkaukseen? Onko suutin liian pieni, käykö ruiskuleveyden säätömahdollisuuden mahdollinen puute vituttamaan? Tuo säiliö lienee tarpeeksi iso. DIT: Onko tuo Bilteman ruiskussa letkuliittimen vieressä oleva namiska ilmanpaineen säätö ja jos on, tekeekö sillä mitään? Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
->Ja tuon ruiskun lisäksi tarvitsen ilmeisesti paineensäätimen? Entäs vedenerotin ja öljysumutin? Ovatko turhaa luksusta, vai tuiki tarpeellisia kapistuksia sekä laitteen toiminnan että maalausjäljen kannalta? Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Juzzu 11.10.2006 10:07:59 | |
---|
DIT: Onko tuo Bilteman ruiskussa letkuliittimen vieressä oleva namiska ilmanpaineen säätö ja jos on, tekeekö sillä mitään? Itse käytän bilteman ruiskua, mutta olen säätäny ilmapaineen määrän kyllä vaan seinästä. Ja paineen määrähän on ehkä se oleellisin hommeli, ainakin mulla, liian isolla paineella homma menee kyllä ihan reisille, lakkaa tulee hirveästi, valuu, puhkuu ja puhisee, eikä "pilvestä" kitaran pintaan tule tasaisen nättiä. Paineet pieniksi vaan! |
Juniper 11.10.2006 10:20:14 | |
---|
->Ja tuon ruiskun lisäksi tarvitsen ilmeisesti paineensäätimen? Entäs vedenerotin ja öljysumutin? Ovatko turhaa luksusta, vai tuiki tarpeellisia kapistuksia sekä laitteen toiminnan että maalausjäljen kannalta? Paineensäädin pitää olla. Vedenerotin on hyvä olla. Maalaushommissa ei missään tapauksessa saa olla öljystintä. |
kulmahiomakone 11.10.2006 16:26:12 | |
---|
Itse käytän bilteman ruiskua, mutta olen säätäny ilmapaineen määrän kyllä vaan seinästä. Siis että kompurassa on tuo säädin? Eihän tuota paineensäädintä erikseen tarvitsisi, jos kaikista kompuroissa säädin löytyisi... Tuolta jostain automaalauskeskustelusta kyllä luin, että kaikkein paras olisi, jos säädin on just ennen ruiskua, en tiedä miks, mutta niiden maalaushommat kuulosti muutenkin aika hifistelyltä. Ja paineen määrähän on ehkä se oleellisin hommeli, ainakin mulla, liian isolla paineella homma menee kyllä ihan reisille, lakkaa tulee hirveästi, valuu, puhkuu ja puhisee, eikä "pilvestä" kitaran pintaan tule tasaisen nättiä. Paineet pieniksi vaan! Onk sun käyttämät paineet kuitenkin vielä ruiskun ohjearvojen sisällä, vai alitatko nekin? Maalaushommissa ei missään tapauksessa saa olla öljystintä. Mitä sillä öljystimellä edes tekee? Käsitin, että se liittyy jotenkin ruiskun huoltoon(?) Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
inCCu 11.10.2006 16:37:32 | |
---|
|
Juzzu 11.10.2006 19:20:43 | |
---|
Siis että kompurassa on tuo säädin? Ei vaan seinässä olevan putken liittimen kyljessä on mittarillinen säädin. Moon käyttänyt sellaista 'valamista' lakkaamoa Onk sun käyttämät paineet kuitenkin vielä ruiskun ohjearvojen sisällä, vai alitatko nekin? Emmä tiiä mitä paineita käytän ja mitä on ohjearvot - kun tyhjänä kädessä tuntuu lehmänhenkäys ni painetta ei oo liikaa :P ...Itse olen siis käyttänyt ko. ruiskua vaan lakkaamiseen, maalaaminen on vissiin vähän sitten vaativampaa. Sitä olisi tarkoitus harjoitella kyllä seuraavaksi. |
kulmahiomakone 11.10.2006 21:55:42 | |
---|
K'tos vastauksista. Toki lisääkin saa ruiskuista edelleen kertoa... Tää pintakäsittely tuntuu olevan mulle edelleen sellainen alue kitaranrakennuksessa, jolla tulee päätä hakattua seinään. Tällä viikolla paloi hihat sitten pensselien kanssa leikkimiseen lopullisesti. Laskeslin tossa vielä, etteivät hyvät pensselit tule pitkässä juoksussa yhtään sen edullisemmiksi kuin ruisku (jos se nyt edes muutaman vuoden toimisi ja kuulemaa toimii, kunhan vaan jaksaa sitä putsata) joten ostopäätös sinetöityi sillä. Ainehävikki saattaa tietysti nousta(?) mutta jotain kannattaa säästyneistä hermoista maksaa - paremmasta pinnasta viis. Ehkä pitäis vaan opetella pitämään hiomisesta, niin ei olis väliä, vaikka pinta menisi kuinka monesti uusiks. Vois vaikka ihan huvikseen valutella lakkaa kannella, jotta pääsis taas hiomaan... Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Juzzu 12.10.2006 10:06:37 | |
---|
No minusta ainakin tuo PU-lakka kera bilteman halpisruiskun ja paikallisen lakkaamon (imuri + paineilmat) oli niin kivuton yhdistelmä, että vaikea kuvitella vaihtavansa johonkin muuhun. |
valdemberg 12.10.2006 10:07:58 | |
---|
K'tos vastauksista. Toki lisääkin saa ruiskuista edelleen kertoa... Tää pintakäsittely tuntuu olevan mulle edelleen sellainen alue kitaranrakennuksessa, jolla tulee päätä hakattua seinään. Tällä viikolla paloi hihat sitten pensselien kanssa leikkimiseen lopullisesti. Laskeslin tossa vielä, etteivät hyvät pensselit tule pitkässä juoksussa yhtään sen edullisemmiksi kuin ruisku (jos se nyt edes muutaman vuoden toimisi ja kuulemaa toimii, kunhan vaan jaksaa sitä putsata) joten ostopäätös sinetöityi sillä. Ainehävikki saattaa tietysti nousta(?) mutta jotain kannattaa säästyneistä hermoista maksaa - paremmasta pinnasta viis. --- Tuo ainehävikki on mielestäni merkityksetön tässä kohtaa, itsekin mietin samaa ruiskun hankinnan yhteydessä mutta käytännössä olen todennut että ei ole paljoa väliä meneekö lakkaa yksi vai kaksi purkkia jos jälki vaan on ok. Sitäpaitsi viimeistelyssä ollaan sellaisessa työvaiheessa että turha pilata aiempaa työtä säästämällä väärässä kohtaa. Ei sillä että maalit ja lakat halpoja olisi, ja jokaisella on tietysti oma raja mikä jälki on hyväksyttävää, mutta jos siisti tulos on tavoite niin usein helpoin ja joskus myös ainoa vaihtoehto on ruisku. Ruiskut on tehty putsattaviksi ja ei-ammattimaisessa käytössä ne kestää helposti pitkään. Kynäruiskuista vielä, niiden idea on pienten maalimäärien tarkka ruiskuttaminen eli jos jossakin kohtaa tarvitaan 2-10mm leveää jälkeä niin siihen ne ovat erinomaisia. Kitaran kokoisten esineiden kanssa mieleen tulee vain jotkut pikkufiksaukset tai koristemaalaukset, muuhun käyttöön se ei oikein sovi. Olen itse kokeillut jonkunlaista kitaran paikkamaalausta kynäruiskulla mutta jälki ei ollut toivotunlaista. V. If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England.
-Ian Marson- |
Juzzu 12.10.2006 10:15:23 | |
---|
Kitaran kokoisten esineiden kanssa mieleen tulee vain jotkut pikkufiksaukset tai koristemaalaukset, muuhun käyttöön se ei oikein sovi. Bilteman halpiskynäruiskulla on minusta hyvä tehdä bursti, kun säätää leveyden tarpeeksi isolle ja harvalle - itse ainakin mielestäni onnistuin ihan tyydyttävästi http://img419.imageshack.us/img419/9919/aurinko0095ix.jpg |
MPU 12.10.2006 10:42:43 | |
---|
Tutustuin ruiskulakkauksen maailmaan tuota viimeisintä bassoa lakatessa. Ruisku on joka euron arvoinen. Kaksi kertaa olen hionut 600 paperilla pinnan tasaiseksi ja vielä yksi kerros lakkaa on tulossa. Hiomisen määrä verrattuna sivellinlakkaukseen vähenee eksponentiaalisesti. Ja jälki on huomattavasti hienompaa. Tuollainen bursti taitaa olla aika mahdoton tehtävä ilman ruiskua. Ruiskun ostin paikallisesta halpatyökalukaupasta. Maksoi 25 euroa. Samaan kauppaan ostin myös vedenerottimen. Se oli kympin luokkaa. Kompuran lainaan töistä. Autotalli toimii lakkaamona ja pannuhuone kuivatusuunina. Sillä aikaa, kun vien basson pannuhuoneeseen ennättää talli tuulettumaan maalisumusta. Sitten vaan imurilla lattia puhtaaksi. Lakkana Dicco, petsinä Liberonin spriipetsi, jota kauppaavat kuultomaalin nimellä. Seuraava lakkauskohde on joskus talvella jatsilaatikko. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
valdemberg 12.10.2006 13:50:23 | |
---|
Bilteman halpiskynäruiskulla on minusta hyvä tehdä bursti, kun säätää leveyden tarpeeksi isolle ja harvalle - itse ainakin mielestäni onnistuin ihan tyydyttävästi http://img419.imageshack.us/img419/9919/aurinko0095ix.jpg Hyvät on burstit joo, otetaan siis vähän takaisin tuota kynäruiskukommenttia kun osaavan käsissä homma ilmiselvästi toimii! Mutta eikös tuo bursti ole vähän niinkuin koristemaalausta ?:) V. If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England.
-Ian Marson- |
spyykko 19.02.2007 11:27:47 | |
---|
Kun mä tämän ketjun aikoinani aloitin, niin päätetään se nyt myös, kun tuo Veijo Bilteman luettelokin kopsahti sopivasti tänään postiluukusta. Eli hain sitten Biltemasta sen uudemman mallisen, sinirunkoisen yläkupillisen ruiskuttimen (15-454) + vedeneroittimen ja paineensäätimen. Käyttökokemuksia on nyt kahden 2k akryylilakkakierroksen verran ja mielestäni laite on ollut jokaisen siihen sijoitetun 27 euron arvoinen. Säädöt ovat riittävät ja jälki on tähän asti ollut hyvää. Mä en ainakaan enää ikinä palaa paukkupullojen käyttöön. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
varakeef 07.03.2008 13:13:36 | |
---|
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Juzzu 07.03.2008 14:00:03 | |
---|
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … a=144&SID=327087402312420498894 Toi taitaa olla sama minkä myynnin biltema lopetti joku aika sitten - ja nyt tuli takaisin kai sitten. Itse olen PU:ta lakannut tuolla. Ihan käyttökelpoinen peli, varsinkin kun ei paremmasta ole tietoa :o) Voisiko ruiskun korvata tällä? http://www.biltema.fi/osteri/osteri … a=144&SID=327087402312420498894 Tuollaisella olen tuon custom-lespani burstin maalannut. Hankalahko käyttää ja säätää, mutta kun saa viritykset nappiin niin kohtuullista jälkeä saa aikaan. Mihinkään lakkaukseen tuo ei kyllä sovellu, sen uskallan sanoa Jos käyttäisikin tuollaisia paineilmapurkkeja, kuinkakohan riittoisia olisivat? Itse käytin yhden purkin harjoitteluun ja toisen burstin tekoon. Eipä nuo kovin riittoisia ole. Ja kun kerran ruuvaat purkin kiinni, se on parempi käyttää sitten samaan hikeen, muuten tyhjenee pikku hiljaa ittekseen ruiskussa kiinni ollessaan. |
spyykko 07.03.2008 14:19:01 | |
---|
Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juniper 07.03.2008 14:51:11 | |
---|
|
varakeef 07.03.2008 16:13:25 | |
---|
Ei sovi ollenkaan yhteen. Tuolla kompuran hinnalla saa jo melkein käyttökelpoisenkin kompuran 24 litran ilmasäiliöllä. Sillä jo maalailee kitaroita ja voi myös käyttää jonkun verran muita paineilmatyökaluja. Niin kuin tällainen, 1,5 hevosvoimaa jne? Onkos nuo jotain polttomoottorikoneita, bensallako käyvät? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kulmahiomakone 07.03.2008 17:27:21 (muokattu 07.03.2008 21:37:35) | |
---|
Sopisivatko nämä yhteen? http://www.biltema.fi/osteri/osteri … a=144&SID=327087402312420498894 http://www.biltema.fi/osteri/osteri … a=144&SID=327087402312420498894 Johan noissa tuotetiedoissa lukee, etteivät sovi yhteen. Ruisku vaatii ilmaa pari sataa litraa minuutissa ja kompura tuottaa 45. Kun kompura on riittävän tehokas ja säiliö suuri, paine ei vaihtele työskennellessä. Markettien halppiskompurat 24 litran säiliöllä toimivat tuon kokoluokan ruiskun kanssa juuri ja juuri, jos lakkaa niinkin pientä esinettä kuin kitaraa. Suurempia pintoja tai useampaa kitaraa kerralla lakattaessa niiden kanssa menee hermot, kun ilmantuotto ei riitä ja paine vaihtelee, eli siis laskee siitä mikä sen pitäisi olla. DIT: minuutissa ja sekunnissa :) Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |