Aihe: Gibsonin les paul studioista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
fox
10.10.2006 19:59:41

kysy mitä? "koska uusitte viimeksi Studioihin tulevan painokuvan?". En usko että vastaavat.

Olen siinä uskossa (kuvien perusteella) että tuo siirtokuva/silkkipainologo on tuollanen ollu tuolta 1950-luvulta asti. Vähän vois olla asemointiongelmaa jos siellä olis ollu sellanen irrallinen pallukka laitettavaks. Vai mitäs luulet? Seuraavaks voitkin sitte Twinkle ruveta mittailemaan, että onko se itse teksti vuosien mittaan pysyny samalla etäisyydellä sieltä lavan päästä?? Vinkki: nimittäin ei oo. =) Mutta kun tuntuu tuo kiinnostus olevan tuollasiin asioihin, niin toki voinet taulukoida tuon? Sitten se ite teksti noitten Stankkujen lavassa, se Les Paul model, sekin voi olla millin miljoonas-osan (tai enemmän) pielessä.

Mutta jos katotaan niin sen i:n pisteen melkein pitäisi olla samassa kohtaa kuin Gibsonin logossa. Joka on rekisteröity tuotemerkki, mallia siihen logoon voi katsoa vaikka http://www.gibson.com -osoitteesta, vasemmassa ruudun yläkulmassa.

Kyllähän mä nyt herra nähköön tiedän sen logon, millainen se on? Hiih, tää jos mikä on todellista "pilkun-viilausta" *kier* :p
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Twinkle
10.10.2006 20:27:31
Seuraavaks voitkin sitte Twinkle ruveta mittailemaan, että onko se itse teksti vuosien mittaan pysyny samalla etäisyydellä sieltä lavan päästä?? Vinkki: nimittäin ei oo. =) Mutta kun tuntuu tuo kiinnostus olevan tuollasiin asioihin, niin toki voinet taulukoida tuon? Sitten se ite teksti noitten Stankkujen lavassa, se Les Paul model, sekin voi olla millin miljoonas-osan (tai enemmän) pielessä.

Saivartelua. Tuossa tilanne on ihan eri, koska sen näkee itse kukin paljain silmin että tuo on kuin merihädässä tehty. Kysyinkin miksi se on tuollainen ja onko se aina ollut.

Toki keksin syyn siihen itsekin, kyseinen pallukka on pakko liittää G:hen että koko logo saataisiin sellaisenaan paikalleen yhtenä siirtokuvana sen sijaan että laittaisivat pisteen ja muun logon siihen peräjälkeen, mihin varmaan kuluisi useita sekunteja tärkeitä miestyötunteja.

Kyllähän mä nyt herra nähköön tiedän sen logon, millainen se on? Hiih, tää jos mikä on todellista "pilkun-viilausta" *kier* :p

niin minäkin tiedän, ei luulisi olevan vaikea tehdä kaikkiin kitaroihin samannäköistä palikkaa.
fox
10.10.2006 21:24:17

Toki keksin syyn siihen itsekin, kyseinen pallukka on pakko liittää G:hen että koko logo saataisiin sellaisenaan paikalleen yhtenä siirtokuvana sen sijaan että laittaisivat pisteen ja muun logon siihen peräjälkeen, mihin varmaan kuluisi useita sekunteja tärkeitä miestyötunteja.

Oivallista! Arvoitus ratkesikin ihan omassa päässä pohtimalla..

niin minäkin tiedän, ei luulisi olevan vaikea tehdä kaikkiin kitaroihin samannäköistä palikkaa.

Ei luulis, ja varmaan tekisivätkin niin mutta aattelivat että pääseepä taas joku mestari disauttamaan...Sitäpaitsi juurihan sä järkeilit syyn siihen....
Mikäli kuitenkin haluat edelleen mua ohjeistaa siitä, millainen on Gibsonin logo, ja millainen se pitäis olla, lähestynet pikaviestillä, ettei kohtuu asiallinen thriidi mee siihen logon pilkun-paikan hakemiseen. Toki ymmärrän että katsot sen äärimmäisen tärkeäksi jutuksi vallankin Gibson-soittimessa. Kaikki varmaan eivät ole ihan yhtä kiinnostuneita jostain siirtokuvan pilkusta.
Tokihan luit, että se pilkku on jopa puuttunut sieltä kokonaan? Siitä helmiäisversiosta vielä, ajatella!
Arabian Lauri
10.10.2006 21:31:59
Tässä keskustelussa vanha sanonta "Viilata pilkkua" saa aivan uuden merkityksen ja sisällön;?)
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Les Fender
10.10.2006 21:33:59
"Olen ostamassa les paul studiota ja olen nyt päätynyt tällaiseen tulokseen...."

Noin siis alkoi threadi...ja sit....

"Epin musta kolmemikkinen LP parempi soittaa kuin Gipson LP standard eikä soundeiltaan kovin paljon hävinnyt. Tokain japsimalli LP:t jo paljon parempia kaikinpuolin kuin kumpikaan edellisistä. Logolle tulee paljon hintaa.
No mitä muuta virkaa kellolla on kuin se, että siitä näkee ajan?Jopa Variax Ladatkin Markkinataloudessa Harris nimittäin soitti plektralla lawsuit juttu Esp julkassut malliston grass roots. pyörän keksijältä tuo siirtokuva viturallaan sen i:n pisteen melkein pitäisi olla samassa kohtaa kuin Gibsonin logossa. sen näkee itse kukin paljain silmin että tuo on kuin merihädässä.........Puhumattakaan vasarasta."

Eiköhän noilla neuvoilla yhen Stydion osta=)
"Living is easy with eyes closed!"
le pargo
10.10.2006 21:41:13
Mä aikoinaan omasta -95 studiosta tuon kieron pisteen huomasin ja sitä ihmettelin, ja sittemmin huomasin sen olevan vinksallaan muissakin studioissa ...sitähän mä vaan tässä.
fox
10.10.2006 21:41:31

Tässä keskustelussa vanha sanonta "Viilata pilkkua" saa aivan uuden merkityksen ja sisällön;?)

S´on niin notta Gibsonissa pittää pilikun paikanki olla just! ;) Notta logossa ei muutoksia suvaata!

Onhan tää vähä rönsyilly..
Hei, tiiättekö jotta ensimmäiset Studiot on leppää?? (yrittää oikaista juttua)
J.Hollström
10.10.2006 22:30:26 (muokattu 10.10.2006 22:37:02)
Eipä jaksakaan...
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
McNulty
10.10.2006 23:28:20 (muokattu 10.10.2006 23:32:43)
Enkä minä pidä siitä että pyörän keksijältä varastettiin aikoinaan idea ja nyt on joka paikka täynnä feikki pyöriä. Puhumattakaan vasarasta. Se alkuperäinen oli ainoa oikea mutta nyt niitä myydään jopa alle viidellä eurolla eivätkä ne ole lähimainkaan sen alkuperäisen veroisia. Ja kaikkein pahinta on teräskielisen akustisen country/jumbo kitaran muoto. Se alkuperäinen on paras mutta nyt niitä ihan samanlaisia feikki kitaroita löytyy joka toiselta valmistajalta. Ja entäpä nailonkieliset kitarat. Se alkuperäinen oli...................

Hieman turhaa yleistystä ja kärjistystä sinulta. Onhan Les Pauleista monia hyviä kopioita, ihan jopa lisenssillä valmistettu. Jos sinä väännät hittibiisin ja joku muu plagioi sen 1:1, esittää sitä ja rahastaa sillä, niin sinusta se on ok?

Ei minulle ole väliä onko joku "aitoa" vai ei. Omistan itse yhden LTD EC-1000:n ja se on varsin pätevä variaatio LP-teemasta. Ei kuitenkaan 1:1 kopio lavan muotoa myöten. Tokailla tuo asenne on selkeästi ollut se, että tehdään Gibsonilta näyttävä soitin, jolloin voidaan hyödyntää Gibsonin mainetta ja "brändiä" + muita siihen liittyviä adjektiiveja. Sitä toimintatapaa en diggaile, vaikka Tokain linjoilta ihan hyviä soittimia tuleekin. Sama koskee myös muita Tokain malleja, ei pelkästään G-pajan tuotteita. Esim. ES-100 (vissiin uuden nimi ES-110) on ihan pätevä ES-335 kopio, mutta se on nimeämistapaa myöten plagioitu esikuvastaan. Tokailla saisi olla enemmän jotain "omaa". Säilyttäisivät sen paljon arvostetun japsitoksu-laadun ja tekisivät pieniä eroja malleihin, niin niitä voisi ajatella Tokain omina malleina.

PS. Tokai voisi myös yrittää ostaa lisenssiä ja valmistaa sillä tuotteitaan. Olisikohan hinta silloin enää sama?

edit: ja voisiko tuo i:n piste olla sellainen juttu, että se piste on vain siirtokuvan ominaisuus. Helpoin toteuttaa noin, että se piste on G:n "sakarassa" kiinni eikä hillu yksistään, jolloin sen asemointi olisi työläämpää. Siis ihan yksinkertainen säästö työssä ja ajassa.
These pretzels are making me thirsty!
Visiting is pretty, visiting is good!
fox
10.10.2006 23:44:47 (muokattu 10.10.2006 23:46:16)

edit: ja voisiko tuo i:n piste olla sellainen juttu, että se piste on vain siirtokuvan ominaisuus. Helpoin toteuttaa noin, että se piste on G:n "sakarassa" kiinni eikä hillu yksistään, jolloin sen asemointi olisi työläämpää. Siis ihan yksinkertainen säästö työssä ja ajassa.

No ei pelkästään, vaan ainoostaan.. Tuolla aikasemmin sitä koitin tolkuttaa, muttei se kaikille kelvannu..Joko eivät kuule tai sitte eivät kyänää... 8)

Peruja vuodelta 1947 (huhuu Twinkkeli) ja silkkipainetussa versiossa se piste on siin G:ssä kiinni..Sama juttu muuten aikakauden helmiäislogoissakin. Tookkain perustivat muuten samana vuonna.
Vuodesta 1951 se piste siirtyi helmiäislogossa eroon G:stä, ehdottomasti hankalaa on leikata piste kiinteästi G:n kylkeen..
Myös b:n ja o:n aukeamissuunnat ja kirjainten väliset sillat on muuttuneet vuosien mittaan, sääh.

Niin ja siirtokuviin siirryttiin noissa vähän halvemmissa malleissa 50-luvulla. Tosinpa tää juttu vaikuttaa soittimen soitettavuuteen ja muuhun vallan piruusti. :I
käsi
11.10.2006 01:23:47

Jos gibsonin lespaulin haluaa niin miksi sen pitäisi olla tokai sittenkin? Okei se o halvempi ja hyvä soitin, mutta ei gibson.

Kitaran merkki ei vaikuta soittotaitoon tai soitettavuuteen mutta varmasti vaikuttaa fiilikseen soittaa ja sen huoltamiseen.

Gibson brändi ei mua säväytä, vaan kitaristit jotka lp:llä on soittanut.
Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa
Twinkle
11.10.2006 01:59:25 (muokattu 11.10.2006 01:59:43)
Mikäli kuitenkin haluat edelleen mua ohjeistaa siitä, millainen on Gibsonin logo, ja millainen se pitäis olla, lähestynet pikaviestillä, ettei kohtuu asiallinen thriidi mee siihen logon pilkun-paikan hakemiseen. Toki ymmärrän että katsot sen äärimmäisen tärkeäksi jutuksi vallankin Gibson-soittimessa. Kaikki varmaan eivät ole ihan yhtä kiinnostuneita jostain siirtokuvan pilkusta.

Asiallinen threadi joka vedettiin tukkoon ensimmäisellä sivulla ja kenenkä toimesta? Ei vaatinut kuin 4 viestiä siihen, että joku Gibson-mies tulee heittämään samaa hassua herjaa tokaista ja kopioista, ilman että kukaan sanoi yhtään mitään näihinkään suuntiin. Tokalla sivulla paskanjauhanta kiihtyi entisestään ja semmoinen risoo niitä ihmisiä, jotka eivät katso maailmaa yhtään minkään merkkilasien lävitse. Eikä tämä ole edes ainoa ketju, tähän mennessä ne kaikki 3 G-ketjua mihin olen osallistunut, alkaa G-miesten hassutteluista.

Minä en katso logon pilkkua yhtään tärkeämmäksi kuin missään muussakaan soittimessa (tosin korealaiset ja kiinalaiset ovat saaneet epiphone -siirtokuvaan tehtyä pisteen oikeaan paikkaan), luulisi toisaalta että edes käsityönä tehtävissä laatusoittimissa tuo pahainen piste saataisiin edes paikalleen. Eipä sen syrjällään oleminen kerro mistään muusta kuin siitä, että niiden malline josta nuo tehdään, on viturallaan. Päin helvettiä se pilkku on, oikeasti se on tökerösti tehty ja sen nyt näkee jokainen silmillään, minulle on turha osoittaa mieltään tuostakaan. Osaatko muuten arvellakaan, mimmoinen paskan heitto alkaisi jos sanassa Tokai olisi i:n piste jossakin harhateillä?

En näe kyllä mitään syytä jatkaa tätä paskanjauhamista kenenkään kanssa pikaviesteillä, vedetään kaikki soosi menemään ihan julkisesti että ihmiset yksinkertaisesti näkee mistä täällä puhutaan ja näkee mikä argumentaation taso on puolella jos toisella.

Mutta olkoon, ollaan sitten hiljaa ja palataan siihen mantraan jolla on saatu kaikki onnellisiksi tähänkin mennessä: "Gibson on kaiken arvostelun yläpuolella."

Tokihan luit, että se pilkku on jopa puuttunut sieltä kokonaan? Siitä helmiäisversiosta vielä, ajatella!

Toki sen luin, ja ihmettelempä jopa miksi ihmeessä kyseinen piste on sinne pakko tunkea jos sitä ei nykyisillä metodeilla saada paikalleen. Ei käy minun järkeeni, olkoon ollut harhateillä jo vaikka nuijasodasta asti mutta en minä sitä sinne tunkisi jos en sitä paikalleen saa.

Eipä jaksakaan...

Oli muuten oivaltavin ratkaisu sinulta. Paras vastaus mitä olen vielä yhdessäkään threadissa nähnyt.

Eiköhän noilla neuvoilla yhen Stydion osta=)

Aloittajan esittämiin kysymyksiin saatiin vastaus tokassa viestissä joten peli olisi pitäny puhaltaa poikki, pistää punaista lukkoa ja painaa varoitusta ja bannata. Eikös aloittaja jo sanonut päätyneensä Studion ostoon.

EDIT: Mut joo, menen takas nukkuun... kiitos ja anteeksi.
Gypsy
11.10.2006 03:13:05
Uusi Tokai ls80F --> n. 990,-
Dunkanin setti kiinnilaitettuna --> n. 220,-
yhteensä --> n. 1210,-
Hyvitys kun vaihtaa parempaan --> n. 605,-

tai toisella kaavalla:

Sama skeba muusikoiden.netin torilla n. 850,- (käypä hinta)
Hyvitys kun vaihtaa parempaan --> n. 595,-

Näin meni siis pääpiirteittäin Tokain osalta.

Katoit maahantuojan, eli Musamaailman hinnan ja pyöristit vielä pari kymppiä ylöspäin. Niitä mikkejä ei muuten automaattisesti tarvitse vaihtaa Tokaihin, vaikka täällä ne aina hintaan lasketaankin.

Gibson Les Paul Standard uutena (2006) 2195,- (laukku mukana, mutta ei lasketa sitä, sillä se pitäisi olla mukana niin ostaessa kuin myydessäkin)

Mun Luthmannin (maahantuoja) kuvasto (kevät-syksy) näyttää hinnaks 2495 mustalle ja bursteille 2595.

Että jos verrataan Musamaailman hintaan, niin verrataan sitten perkele sitä Luthmannin hintaa. Tai jos jonkun minkä tahansa liikkeen hintaa, niin otetaan siltä toiseltakin merkiltä joku muu esimerkki kun Musamaailman hinta. Näet täällä on aika moni ostanu Suomesta huomattavasti halvemmalla Tokain ritsansa, kun mitä siitä joutuu Musamaailmassa köyhtyyn. Ja aivan sama toisin päin.

Ja niitä Tokai LS150 saa ilmeisesti edelleen vaikka sieltä Codasta hintaan 749_. Niissä on muistaakseni kokovaahterakansi, nitrolakka ja CTS:n potikkaa ja Switchcraftin kytkintä.

Ja eikös niissä uudemmissa G:n studioissa oo paskoja mikkikytkimiä? Ei tainnu olla puhetta tässä ketjussa?

Ja turha tulla nillittään, että mä nyt puhuin Gibson (Hallelujaa) -ketjussa Tokaista. Pyysitte sitä.
Aamen.
fox
11.10.2006 03:42:07

Asiallinen threadi joka vedettiin tukkoon ensimmäisellä sivulla ja kenenkä toimesta?

No kai minun toimesta sitte? Vaikka ei se neljäs viesti kyllä täältä päin ollu. On se s**nan kummallista että siitäkin nillitetään jos asiallisesti vastaa jollekulle. Pyrin sullekin jopa vastaamaan asiallisesti tuohon pilkku-juttuun.. Vai voitkos kiistää? Tai tietysti voit. Ole hyvä vaan, ei paljo nappaa.

Eikä tämä ole edes ainoa ketju, tähän mennessä ne kaikki 3 G-ketjua mihin olen osallistunut, alkaa G-miesten hassutteluista.

Hah hah, jopas on hassuteltukin tässä. Mutta et sä hirveän huvittuneelta vaikuttanu?

luulisi toisaalta että edes käsityönä tehtävissä laatusoittimissa tuo pahainen piste saataisiin edes paikalleen. Eipä sen syrjällään oleminen kerro mistään muusta kuin siitä, että niiden malline josta nuo tehdään, on viturallaan. Päin helvettiä se pilkku on, oikeasti se on tökerösti tehty ja sen nyt näkee jokainen silmillään, minulle on turha osoittaa mieltään tuostakaan.

Mitään mieltä osotettu, kattos sillee se kaiku vastaa kun huutaa, sille ei voi mitään. Se meni ilmeisesti vituralleen tuollon viisköt-luvulla, sun olis sillon täytyny olla paikalla.. Ai hitto, ethän sä ollu vielä syntynytkään sillon, niin mistäpä sitä vois tietää..

Osaatko muuten arvellakaan, mimmoinen paskan heitto alkaisi jos sanassa Tokai olisi i:n piste jossakin harhateillä?

En, kerro? Musamaailma on vissiin pistäny pöydän koreeks?

En näe kyllä mitään syytä jatkaa tätä paskanjauhamista kenenkään kanssa pikaviesteillä, vedetään kaikki soosi menemään ihan julkisesti että ihmiset yksinkertaisesti näkee mistä täällä puhutaan ja näkee mikä argumentaation taso on puolella jos toisella.

Nimenomaan. Vallankin kun katsoo, millä hirveellä energialla silmät kiiluen sitä pilkkua on ny laitettu paikoilleen. Ja samalla ohjeistettu toisia kuin koulumestari "Mee nyt katsomaan sitä logoa!"

Mutta olkoon, ollaan sitten hiljaa ja palataan siihen mantraan jolla on saatu kaikki onnellisiksi tähänkin mennessä: "Gibson on kaiken arvostelun yläpuolella."

Oivallista, Komee johtopäätös. Voi herran tähen sentään, Tokaihan se arvostelun yläpuolella on, jos kaikkee soveltaa mitä oot lausunu. Tee nyt se tutkielmas niistä LP- kitaroista, kyllä varmaan löytyy mukavia ihmisiä jotka sulle lainaa referenssikitaroita...

Toki sen luin, ja ihmettelempä jopa miksi ihmeessä kyseinen piste on sinne pakko tunkea jos sitä ei nykyisillä metodeilla saada paikalleen. Ei käy minun järkeeni, olkoon ollut harhateillä jo vaikka nuijasodasta asti mutta en minä sitä sinne tunkisi jos en sitä paikalleen saa.

Juu jes. Noinhan ne tekee, jos täällä suututaan silmittömästi.. Jostain "i"-kirjaimen pisteestä. Mutta kun se on Gibson! "Ruuvikin ihan ruosteessa" - kommentti ylittyi kyllä.. Tästlähin puhutaankin pilkuista.. 8)

Oli muuten oivaltavin ratkaisu sinulta. Paras vastaus mitä olen vielä yhdessäkään threadissa nähnyt.

Tää ei ollu mulle tää heitto, mutta näkyy siin saavan toiset osansa kanssa.. Olen pahoillani.

Aloittajan esittämiin kysymyksiin saatiin vastaus tokassa viestissä joten peli olisi pitäny puhaltaa poikki, pistää punaista lukkoa ja painaa varoitusta ja bannata. Eikös aloittaja jo sanonut päätyneensä Studion ostoon.

Luepa nyt tarkemmin ennenku rupeet ihan paskaa suoltamaan, miten se oikein meni?? Ja hei, ei suinkaan kai sulla ole se päätäntävalta ja puheoikeuden säätely, vai miten? Totta kai se harmittaa ihan hirveesti, jos sitä vaikka Tokaita arvostellaan joten Gibson-ketjut kandee hyvissä ajoin lukita. Kaikenmoista mieliharmia..

EDIT: Mut joo, menen takas nukkuun... kiitos ja anteeksi.

Suihkuun ekaks, sitte vasta nukkumaan.. Ja ei, et saa.
fox
11.10.2006 03:45:04

Ja eikös niissä uudemmissa G:n studioissa oo paskoja mikkikytkimiä? Ei tainnu olla puhetta tässä ketjussa?

Ja turha tulla nillittään, että mä nyt puhuin Gibson (Hallelujaa) -ketjussa Tokaista. Pyysitte sitä.

Taitaa olla samoja ku Tokaissakin. Katto siit omasta Gibastas. Vai oliko sulla sitä enää?
Hyvä ku tulit, kun tais tuo Twinkle heivata. Mitä oot siitä pisteestä mieltä? :)
Gypsy
11.10.2006 03:47:03
Taitaa olla samoja ku Tokaissakin. Katto siit omasta Gibastas. Vai oliko sulla sitä enää?

Ei oo studioo josta kattoo.

Hyvä ku tulit, kun tais tuo Twinkle heivata. Mitä oot siitä pisteestä mieltä? :)

Ihan yks ja sama mulle.
Aamen
fox
11.10.2006 03:53:41

Ei oo studioo josta kattoo.9

No juu, sama se kuitenkin on. Tai sama ja sama, ei oo tehtaan merkintöjä, muttei ainakaan Switskrafti. LS120 Tokaissa on ainakin samannäkönen. Samaten lankomiehen 85-quiltissa.

Ihan yks ja sama mulle.

No hei, sehän on maailman tärkein asia, ja laadun mittari ollu tässä thriidissä. Miten se voi olla ihan sama? ;)
fox
11.10.2006 04:27:48

Ei oo studioo josta kattoo.

Niin joo, sulla oli ESPi ja Fenkku. .. No mistä sä sen switchin oot kattonu?
fox
11.10.2006 04:40:58

Ja niitä Tokai LS150 saa ilmeisesti edelleen vaikka sieltä Codasta hintaan 749_. Niissä on muistaakseni kokovaahterakansi, nitrolakka ja CTS:n potikkaa ja Switchcraftin kytkintä.

Mhh..miks pitää toisessa tapauksessa kattoo Lurkmannin katalookista hinta ja toisessa taas jostain Englannin kaupasta? Ja saatavuus taitaa olla heikkoa, kun jo kesäkuussa Tokaiforumilla oli tuo:

"This is Ace Shirai of Ishibashi Music. Thank you for your inquiry.

First of all, please understand our situation. We do not sell any Tokai
guitar at our stores. We have carried it only in case a customer wants.
We will quit to handle any Tokai guitar in the end of this month because
of chronic shortage of their products and quality problems.
"
Eli ei oikein toimitukset pelaa kotimarkkinoille, niin miten sitte Eurooppaan? Ja lukiko siinä että "quality problems" .. :P

Juu ei oo ollu puhetta vielä, ja niinku tuossa jo vastasin, niin saattaa olla samoja kytkimiä kuin Tokaissa. Tästä argumentista siis todistettavasti: Tokaissa on paskat mikkikytkimet.

ESP ja Musamaailma rulz! Hallelujaa! Tää tuli yllätyksenä ja pyytämättä tää Tokaista puhuminen, vaikka Twinkkeli väitti että minä alotin T-kitaroista puhumisen. No juu, saattaa tulla näköhäiriöitä..;) wink wink, say no more!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)