beissi man 20.09.2006 14:32:30 | |
---|
Satulaa voi nostaa laittamalla sen alle sopivan paksuisen viilun. Toinen vaihtoehto on uusi satula. Jos on kovin röytämällä viilattu, niin se on varmaan fiksumpi ratkaisu. Satulankaan urat eivät saisi olla liian syvät, joten jos näin on se satula pitäisi uusia vaikka ei nauhoja takaisin laittaisikaan. Kiitoksia paljon. Paljonkohan mahtaisi tollanen samanlainen messinki satula maksaa jos sen vaihtais samalla jos satun basson nauhottaa? |
Kieppi 09.10.2006 21:10:31 | |
---|
Kalamies #10 >-)))>. "Musiikki on harrastuksista paras, mutta onneksi vain harrastus." -Artzie- |
Johannes_t 10.10.2006 09:04:04 | |
---|
Jumalaare, hiano basso ja vielä hienompi kuvaus työvaiheista! |
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
nahkaruoska 30.10.2006 19:43:55 | |
---|
elikkäs nyt on nauhojenpoistoprojekti siinä pisteessä että nauhat on hiottu/viilattu pois ja kaula on sileä kuin vauvan peppu. Kysyisin vaan että pitäisikö päälle vetää kerros jotain lakkaa tms. ? vai pintakäsittelenkö pelkästään esim. oliiviöljyllä ? hey, ho let's go! |
pardy 30.10.2006 20:35:52 | |
---|
elikkäs nyt on nauhojenpoistoprojekti siinä pisteessä että nauhat on hiottu/viilattu pois ja kaula on sileä kuin vauvan peppu. Kysyisin vaan että pitäisikö päälle vetää kerros jotain lakkaa tms. ? vai pintakäsittelenkö pelkästään esim. oliiviöljyllä ? Öljy riittää. Yksi vaihtoehto on tietty epoksi, mutta sen laittaminen vaatiikin jo hieman kokemusta. Lakkaa en näkisi tarpeelliseksi laittaa. |
poppamies 30.10.2006 21:06:31 | |
---|
Öljy riittää. Yksi vaihtoehto on tietty epoksi, mutta sen laittaminen vaatiikin jo hieman kokemusta. Lakkaa en näkisi tarpeelliseksi laittaa. Nyt pitää harkita tarkkan. Öljy saatta riittää mutta... jos öljyät niin lakkaminen tai epoksin laittaminen on sitten mahdotonta. |
pardy 30.10.2006 21:25:00 | |
---|
Nyt pitää harkita tarkkan. Öljy saatta riittää mutta... jos öljyät niin lakkaminen tai epoksin laittaminen on sitten mahdotonta. No tehtaaltahan ruusupuu/eben-laudalliset bassot tulee aina öljyttyinä. Mä en ainakaan keksi miks jompaankumpaan niistä pitäis laittaa lakka. |
nahkaruoska 30.10.2006 21:35:23 (muokattu 30.10.2006 21:35:45) | |
---|
No tehtaaltahan ruusupuu/eben-laudalliset bassot tulee aina öljyttyinä. Mä en ainakaan keksi miks jompaankumpaan niistä pitäis laittaa lakka. Hommahan on siis niin että kyllä se öljy on hionnassa lähtenyt pois. (?) Ja vielä lisäksi sain sen verran syviä kolhuja pariin kohtaan (viilaan oli tarttunut metallia enkä huomannut ja nuolaisi kivat urat :'( ) että harkitsen vakavasti epoksia, kun sitä tuolta autotallista löytyy 3 pakettia. BTW. kaula on ruusupuuta. e: kymysysmerkki hey, ho let's go! |
nahkaruoska 30.10.2006 21:37:05 | |
---|
Nyt pitää harkita tarkkan. Öljy saatta riittää mutta... jos öljyät niin lakkaminen tai epoksin laittaminen on sitten mahdotonta. Joo onneksi luin, koska ajattelin mennä juuri öljyämään kaulan..:D Plussat rapsahti. ;) hey, ho let's go! |
poppamies 30.10.2006 22:11:23 | |
---|
No tehtaaltahan ruusupuu/eben-laudalliset bassot tulee aina öljyttyinä. Mä en ainakaan keksi miks jompaankumpaan niistä pitäis laittaa lakka. No ei minustakaan kannata laittaa lakkaa kumpaankaan. Siinä ei ole mitään järkeä. Ebenpuiseen (jos on aitoa tavaraa) ei tarvitse välttämättä laittaa mitään. Se on senverran kovaa puuta että kestää kyllä, ja jos siihen tulee kulumia ajan kanssa niin ebenotelauta on helposti hiottavisa ja oikaistavissa kun siinä ei ole mitään päällä. Ruusupuu on sitten harkinnanvarainen tuon epoksin suhteen. |
nahkaruoska 31.10.2006 16:19:10 | |
---|
No ei minustakaan kannata laittaa lakkaa kumpaankaan. Siinä ei ole mitään järkeä. Ebenpuiseen (jos on aitoa tavaraa) ei tarvitse välttämättä laittaa mitään. Se on senverran kovaa puuta että kestää kyllä, ja jos siihen tulee kulumia ajan kanssa niin ebenotelauta on helposti hiottavisa ja oikaistavissa kun siinä ei ole mitään päällä. Ruusupuu on sitten harkinnanvarainen tuon epoksin suhteen. Perustelut tuohon ruusupuun epoksilla käsittelemisen harkinnanvaraisuuteen ? :D hey, ho let's go! |
poppamies 31.10.2006 21:32:58 | |
---|
Perustelut tuohon ruusupuun epoksilla käsittelemisen harkinnanvaraisuuteen ? :D "Ruusupuuta" on monenlaista kuten myös "ebeniä". Hunompaa ja parempaa. Sellaistakin on sattunut eteen että huonoa ruusupuuta on värjätty mustaksi jotta luulisi olevan ebeniä.Ruusupuu on kaiken kaikkiaan huokoisempaa/pehmeenpää kuin eben, eli ei suinkaan säästy kulumisilta varsinkaan roundwoundeilla. Toki aina voi hioa mutta se harkinnanvaraisuus on siinä että voisi ehkä olla kannattavampaa heti suosiolla laitta epoxia pääle jos ruusupuun laatu epäilyttää vähänkään. |
Teijo K. 01.11.2006 08:46:26 | |
---|
"Ruusupuuta" on monenlaista kuten myös "ebeniä". Hunompaa ja parempaa. Sellaistakin on sattunut eteen että huonoa ruusupuuta on värjätty mustaksi jotta luulisi olevan ebeniä.Ruusupuu on kaiken kaikkiaan huokoisempaa/pehmeenpää kuin eben, eli ei suinkaan säästy kulumisilta varsinkaan roundwoundeilla. Toki aina voi hioa mutta se harkinnanvaraisuus on siinä että voisi ehkä olla kannattavampaa heti suosiolla laitta epoxia pääle jos ruusupuun laatu epäilyttää vähänkään. Komp. Esimerkiksi joittenkin bassofirmojen nauhattomissa mainostama Pao Ferro on oikeasti vain erään lajin ruusupuuta. Toinen seikka on, että jotkut haluavat käyttää hiottuja kieliä nauhattomassa ja nehän eivät syö ruusupuuta läheskään niin nopsaan kun roundit. Soundi on sitten myös erilainen. |
balzary 01.11.2006 09:09:24 (muokattu 01.11.2006 09:09:42) | |
---|
Toinen seikka on, että jotkut haluavat käyttää hiottuja kieliä nauhattomassa ja nehän eivät syö ruusupuuta läheskään niin nopsaan kun roundit. Soundi on sitten myös erilainen. Mulla on ollut (arvan vanhassa) nauhattomassa ruusupuuotelautaisessa bassossa hiotut kielet pari vuotta. Ainoat isommat jäljet tuli siitä, kun soitin bassolla 30min roundeilla kielitettynä. Hiotuilla kielillä ei oikeastaan mitään kulumista ole ilmennyt. |
nahkaruoska 01.11.2006 09:30:14 | |
---|
Toinen seikka on, että jotkut haluavat käyttää hiottuja kieliä nauhattomassa ja nehän eivät syö ruusupuuta Onko mahdollista hioa kieliä jossei halua laittaa epoksia, vai pitääkö ostaa kokonaan uudet ? hey, ho let's go! |
poppamies 01.11.2006 09:41:28 | |
---|
Onko mahdollista hioa kieliä jossei halua laittaa epoksia, vai pitääkö ostaa kokonaan uudet ? Niin sanotut "hiotut" kielet ei varsinaisesti ole oikeesti ole hiottu vaan se punos on sellainen litteä tavallisen pyöreän punoksen sijaan. Sitten on olemassa n.s. "groundwound" ja siinä pyöreä punos on todellakin koneistettu sileämmäksi. Tämä kuitenkin on sensorttinen operaatio että ei itse saa tehtyä. http://guitar-masters.com/Tech/Tech10.html |
Teijo K. 01.11.2006 11:50:38 | |
---|
Mulla on ollut (arvan vanhassa) nauhattomassa ruusupuuotelautaisessa bassossa hiotut kielet pari vuotta. Ainoat isommat jäljet tuli siitä, kun soitin bassolla 30min roundeilla kielitettynä. Hiotuilla kielillä ei oikeastaan mitään kulumista ole ilmennyt. Meni muuten tovi että sain päähäni mistä bassosta puhut. Joo, se on mainio peli, ja sinä aikana kun se oli minulla siinä oli kanssa flätsit eikä mitään jälkiä tullut otelautaan. Minulla on myös ollut muita nauhattomia mitä erilaisimmilla otelautamateriaaleilla (lakka, epoksi jne.) mutta se kaikkein toimivimmaksi kokemani on ehdottomasti paljas ebenpuu. Sellainen on nykyisessä ja en ole vaihtamassa pois. |
pardy 01.11.2006 13:31:14 | |
---|
Meni muuten tovi että sain päähäni mistä bassosta puhut. Joo, se on mainio peli, ja sinä aikana kun se oli minulla siinä oli kanssa flätsit eikä mitään jälkiä tullut otelautaan. Minulla on myös ollut muita nauhattomia mitä erilaisimmilla otelautamateriaaleilla (lakka, epoksi jne.) mutta se kaikkein toimivimmaksi kokemani on ehdottomasti paljas ebenpuu. Sellainen on nykyisessä ja en ole vaihtamassa pois. Minkälainen projekti tuon epoksin laittaminen on itse? Saako hyvän sileän pinnan? |
nahkaruoska 02.11.2006 09:16:21 | |
---|
Minkälainen projekti tuon epoksin laittaminen on itse? Saako hyvän sileän pinnan? Epoksin laittaminen on kuulemma suhteellisen helppo toimenpide.(?) Itse en ole koskaan kokeillut, mutta olen ollut todella paljon epoksin kanssa tekemisissä. Eli tunnen kuinka se käyttäytyy. Näin ajattelin tehdä: 3-4 kerrosta epoksia, jokaisen kerroksen välissä hionta 400-600 hiomapaperilla ja loppu viimeistely 1200 hiomapaperilla. hey, ho let's go! |