Aihe: Matching EQ
1
Mättöpiiska
09.10.2006 19:19:10
Moro.

Ajattelinpa keskustella kanssanne tällaisesta aiheesta. Kyseiset EQ:t toimivat siis siten, että niihin ajetaan ensin näyte jostain valmiista materiaalista, jolloin aparaatti taltioi muistiinsa sen taajuusvasteen. Sitten kun siihen ajaa matskua, jota haluaa equttaa, niin laite muuttaa äänen taajuusvastetta siihen suuntaan, mikä oli ensimmäisessä näytteessä. Eli eräänlaisesta konvoluutiosta on siis kyse.

Onko kenelläkään tiedossa tällaisia plugareita tai vaikka jopa ihan rautavärkkejä? Etenkin ilmaisplugareita olisi kiva testailla..

Sen tiedän, että Pro Logic ( 7 ?? ):ssa tulee tällainen mukana. Olin katsomassa av-messuilla, kun kyseisen ohjelmiston esittelijä käytti laitetta. Lisäksi tiedän, ja olen kokeillut, että Izotope Ozone -masterointiplugarissa on tällainen ominaisuus, joka kuitenkin syö konetehoja ihan keleesti, koska siinä on kaikkea muutakin hömpötystä päällä samaan aikaan.

Edellistä vekotinta kokeilin tällaiseen tarkoitukseen: Leffaprojektissa olin unohtanut ottaa kuvauspaikalta riittävästi paikkapohjaa (siis "hiljaisuutta", joka paikassa kuvaushetkellä vallitsee). Niinpä kokeilin ottaa n. 2 sekunnin pätkän "tyhjää" jonkun oton alusta näytteeksi. Sitten ajoin näillä asetuksilla matching eq:ta vaaleanpunaiseen kohinaan, jolloin eq teki minulle pohjamelun kanssa täysin identtistä kohinaa. Tällä pystyin peittämään dialogin leikkauskohtiin jääneet aukot, mikä siis yleensä tehdään varsinaisilla kuvauspaikalta äänitetyllä huminoilla.

Varmasti kaikkea muutakin käyttötarkoitusta löytyisi esim. kahden erilaisen mikrofonin yhdennäköistäminen.. vai puhuttaisiinko mielummin yhdenkuuloistamisesta.. :) Mutta siis.. Onko markkinoilla tällaisia plugareita paljonkin?

Ja saa kertoa myös mihin olette käyttäneet niitä..
Aki
10.10.2006 00:02:28

Voxengolla on tollanen ellei parikin erilaista. En ole kokeillut, mutta Vonxengot on tavallisesti erittäin erittäin hyviä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Daunt
10.10.2006 08:20:43
Voxengo CurveEQ tuli hankittua taannoin. Erittäin pätevä plugari, jossa voi myös piirtää omia käyriä. Mukana on myös laajahko valikoima rautalaitteiden käyriä. Käyttöliittymä on aluksi aika vaikeasti hahmotettava, mutta kyllä se siitä avautuu.

http://www.voxengo.com/product/curveeq/
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Pegardo
10.10.2006 09:28:47
AAMS: (Auto Audio Mastering System)

Tämä ei varsinaisesti muuta mitään vaan sen sijaan antaa "masterointiehdotuksen". Ei kyllä ole ilmainen, mutta 21 päivän kokeiluaika löytyy. Tuota joskus ihan pikaisesti kokeilin ja kyllä se ainakin jotain käyriä antoi. :)

http://www.curioza.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)