L.Ruoska 07.10.2006 14:06:47 | |
---|
Moi! Nythän on niin että kesken soiton mun vahvari vaikeni täysin. Kyseessä on Hartken KickBack 15-combo, jostain 90-luvun lopulta. Virrat tulee päälle kyllä (valo palaa), mutta laitteesta ei kuulu pihaustakaan. Vika ei ainakaan oo input-portissa, juotokset näyttäis olevan kunnossa (ja portti vaihdettiin reilu vuosi sitten). Yleensähän vahvareista jotain pihinää kuuluu vaikkei piuha oliskaan kiinni kun vääntää kaiken täysille, nyt se on täysin mykkä. En oo kokeillu vielä nupin kuulokeliitäntää, että tuleeko sieltä ääntä (ei oo sopivia piuhoja/adaptereita himassa, katon illalla kun otan treenikseltä kotiin vähä kamoja). Soitetaan kyllä käytännössä aina kaikki nupit kaakossa, mut itse kartio on ehjä ja silloinkin sieltä pitäis tulla jotain pörinää vaikka se halki olisikin. Voiko vahvarit noin vaa kärvähtää jos niitää muutaman tunnin viikossa huudattaa? Luulis että sitte se nuppi pimenis kokonaan, mutta nyt vika jotenki tuntuis olevan elementissä (vaikka pinta onkin ehjä). Kolvi ja jonkinmoinen innokkuus käyttää sitä löytyy kyllä mutta kun en tiedä missä vika =D Huoltohan nyt ei varmaan oo kun sen 50-100€ jossain Soitin Huttusella (vai mikä se oli siinä Mecheliiniltä poikkeavalla kadulla..) mutta kiva olis jos ei tarviis viedä huoltoon olleskaan. What gives? Kiitti etukäteen jo kaikille =) KEMOSABE
WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals! |
Karlsson 07.10.2006 14:09:36 | |
---|
Onhan se kajarin piuha kunnolla kiinni takaa? Kickbäkissä kun on se irrotettavaa mallia. Ja ainahan o mahdollista, että juotokset ovat pettäneet. Oma Kickbäkini kävi juurikin tuosta syystä Huttusella huollossa. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Ylläri 07.10.2006 18:52:16 | |
---|
Soitetaan kyllä käytännössä aina kaikki nupit kaakossa, mut itse kartio on ehjä ja silloinkin sieltä pitäis tulla jotain pörinää vaikka se halki olisikin. Voiko vahvarit noin vaa kärvähtää jos niitää muutaman tunnin viikossa huudattaa? Luulis että sitte se nuppi pimenis kokonaan, mutta nyt vika jotenki tuntuis olevan elementissä (vaikka pinta onkin ehjä) Voihan se kaiutinelementti olla hajalla, vaikkei ulospäin siltä näyttäisikään. Lähinnä tulisi mieleen puhekelan kärähtäminen, omalle 12-tuumaiselle Kickbackilleni kävi aikoinaan juuri niin (ei tosin omasta toimestani). Kuten Sam jo sanoi, Kickbackissa on erillinen kaiutinliitäntä, mikä helpottaa vianmääritystä. Vedä piuha sieltä speaker outista johonkin toiseen kajariin ja kokeile kuuluuko mitään. PA- tai skittakaappi käy ihan hyvin, kunhan pidät volat alhaalla. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
srgi 08.10.2006 20:05:01 | |
---|
Voihan se kaiutinelementti olla hajalla, vaikkei ulospäin siltä näyttäisikään. Jep miulla kävi samalla tavalla peavey mikrobass:n kanssa. Kuullokkeista tuli ääntä, mutta elementti oli hiljanen eikä päälle päin näkynyt mitään että olis rikki. Monologi voi olla joskus myös kahden ihmisen välinen keskustelu. Erityisesti silloin kun kyseessä on mies ja hänen vaimonsa. |
L.Ruoska 09.10.2006 19:14:07 | |
---|
Ok, puhekelahan siellä on poikki, sanottiin Soitin Huttusella. En rupea maksamaan siitä Hartken alumiinikartiosta hunajaa ("vähintään 200-300€+työt tulee maksamaan") vaan ostan siihen jonkun pahvisen T-Kaupasta. Mites noi alta sadan euron Eminencet? Beta vai Gamma? Mitä eroa noilla on bassokitarakäytössä? Kai se 40-4000Hz riittää ihan hyvin kun vetelen nelikielisellä D-vireestä? Ei tarvii mitää dropped-A muhinoita kuuloalueen alapuolelta niin että vatsa vaan menee sekasin.. Suositelkaa nyt hyvät ihmiset noita 50€-150€ hintaluokan kartioita ja perusteluja sit kans =) Kiitos, tiedän että teihin voi luottaa =) KEMOSABE
poppamies 09.10.2006 20:32:37 (muokattu 09.10.2006 20:36:40) | |
---|
Mites noi alta sadan euron Eminencet? Beta vai Gamma? Mitä eroa noilla on bassokitarakäytössä? Kai se 40-4000Hz riittää ihan hyvin kun vetelen nelikielisellä D-vireestä? ... Itse laitoin vuosi sitten Eminence Gamman ja hyvin on toiminut. Eminence on edullinen mutta laadukas elementti. Niitä käyttää mm. Marshall, Ampeg, Gallien Krueger, Fender, Kustom ja Crate. Beta painottuu enemmän bassopuolelle ja Gamma midbass/keskiäänipuolelle. Itse käytin tuohon aikaan usein vain yhtä kaappia joten valitsin tuon "selkeäänisemmän". Sitten niiltä vielä löytyy tämä Legend sarjan elementti http://www.usspeaker.com/LegendB15-1.htmEi kun tilaamaan... http://www.thomann.de/iw_smb_suche. … GRIFF=15%22+element&x=0&y=0 |
Sorry meinasi tulla useampaan kertaa... |
L.Ruoska 09.10.2006 21:55:24 | |
---|
Taitaa sitten lähteä Gamma 15 tulemaan, hinta on varsin kohdallaan =) KEMOSABE
Jesus Muerte 10.10.2006 01:01:38 | |
---|
Mites noi alta sadan euron Eminencet? Beta vai Gamma? Kasasin muutama vuosi taaksepäin vanhaan kaappiin 4 kappaletta Eminencen Beta12-elementtejä. Hyvinhän nuo toimivat, eivätkä muistaakseni ole edes kovin kalliita. ... Tarkistin hinnan, Thomannilla 51 euroa/kpl. Ei paha. Jonkin aikaa soitin myös siten, että kaapissa oli ainoastaan kaksi elementtiä paikallaan, opiskelijabudjetti kun ei antanut myöten ostaa niitä puuttuvia samantien. Hyvin toimi silloinkin. |
Murgo 10.10.2006 07:18:47 | |
---|
Muuten,palanut puhekela on helppo todeta yleismittarilla(resistanssi ääretön) tai tosi helppo konsti koskettaa elementin liittimiä 9v patterin navoilla,jos ei kuulu poksahdusta niin todennäk. on palanut. Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. |
Kallekorvola 10.10.2006 12:09:17 | |
---|
"vähintään 200-300€+työt tulee maksamaan" no huhhuh! itse vaihdoin 4.5xl:n 10" kartion 100€... soitapa dlx:ään ja kysy hintaa sieltä... kyllä se 15" enemmän maksaa kuin 10", mut ei kai sentään noin paljon... |
J.Hollström 10.10.2006 12:20:07 | |
---|
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
Jesus Muerte 10.10.2006 16:31:40 (muokattu 10.10.2006 16:32:15) | |
---|
Kasasin muutama vuosi taaksepäin vanhaan kaappiin 4 kappaletta Eminencen Beta12-elementtejä. Hyvinhän nuo toimivat, eivätkä muistaakseni ole edes kovin kalliita. ... Tarkistin hinnan, Thomannilla 51 euroa/kpl. Ei paha. Jonkin aikaa soitin myös siten, että kaapissa oli ainoastaan kaksi elementtiä paikallaan, opiskelijabudjetti kun ei antanut myöten ostaa niitä puuttuvia samantien. Hyvin toimi silloinkin. Niin ja kun tässä 15-tuumaista haettiin, niin Beta 15 näyttäisi olevan 75 euroa. |
L.Ruoska 11.10.2006 00:07:12 | |
---|
Pistelin Gamma 15 tulemaan. En oo niin erityisen rakastunu tohon Hartken alumiiniseen että maksaisin 110€ enemmän siitä. Saas nähdä miten käy, jos Eminence ei ookkaan hyvä nii opinpahan jotain. Hyvä että noita Hartken omia saa kumminki irtokappaleina. KEMOSABE
Sacce 16.10.2006 00:51:15 | |
---|
Nostan tän keskustelun, koska mun SWR LA15 -combolle kävi tänään treeneissä just samalla tavalla. Yhtäkkiä mykistyi kokonaan, ei edes minkäänlaista suhinaa kuulu vaikka virta on päällä. Tarkistin, että vika ei ollut johdoissa, ja vaihdoin myös aktiivimikkien pariston tuoreempaan, mutta mikään ei auttanut. Bändikavereiden kehoituksesta testasin treenikämpällä ollutta toiselle bändille kuuluvaa bassovahvistinta (hätätilanne, mulla ei ole muuten tapana käyttää muiden kamoja kysymättä lupaa) ja hyvin kuului eli bassossa ja piuhoissa ei tosiaan ollut vikaa. Saisinkohan tuon vahvistimen huollettua esim. tuolla Soitin Huttusella järkevään hintaan ja kohtuullisessa ajassa? Viikon päästä pitäis taas treenata bändin kanssa...
Nythän on niin että kesken soiton mun vahvari vaikeni täysin. Kyseessä on Hartken KickBack 15-combo, jostain 90-luvun lopulta. Virrat tulee päälle kyllä (valo palaa), mutta laitteesta ei kuulu pihaustakaan. Vika ei ainakaan oo input-portissa, juotokset näyttäis olevan kunnossa (ja portti vaihdettiin reilu vuosi sitten). Yleensähän vahvareista jotain pihinää kuuluu vaikkei piuha oliskaan kiinni kun vääntää kaiken täysille, nyt se on täysin mykkä. |
poppamies 16.10.2006 09:35:01 | |
---|
...mun SWR LA15 -combolle kävi tänään treeneissä just samalla tavalla. Yhtäkkiä mykistyi kokonaan, ei edes minkäänlaista suhinaa kuulu vaikka virta on päällä... Oletko tarkistanut sulakkeen? Jos se on palanut niin laita siihen uusi 1,5 A hidas sulake. Jos se plaaa uudelleen niin eikun huoltoon. |
Sacce 16.10.2006 20:35:40 | |
---|
Oletko tarkistanut sulakkeen? Jos se on palanut niin laita siihen uusi 1,5 A hidas sulake. Jos se plaaa uudelleen niin eikun huoltoon. Jaa, sulaketta en muistanut tarkistaa. Vahvistin on tällä hetkellä vanhempien kotona Vantaalla ja olen perjantaihin asti Lahdessa, joten täytynee pyytää jotakuta toimittamaan se huoltoon minun puolestani. Porukat ei oikein ole musiikki-ihmisiä jotka ymmärtäisivät jotain noista vahvistimista - hyvä kun itsekään ymmärrän niitä. =) |
L.Ruoska 19.10.2006 12:09:13 | |
---|
Nonni, sain T-kaupasta postia ja otin studiolle paketin mukaan sekä rikkinäisen comboni. Kun nauhoittaja lähti syömään, otin Hartken auki ja vaihdoin alumiinikartion tilalle Eminencen Gamma 15-kartion. Kaikki meni ykkösellä putkeen ja aikaa meni ehkä n. 10min mukaan lukien akkuporakoneen ja ruuvarin hakeminen autosta. Eipä ollu kummonen juttu ja nyt toimii taas täysillä. Botnea on enemmän kun Hartkessa ainakin nopeasti testattuna, täytyy vielä tulpat päässä vetää ja treenivolumella (kaikki täysillä=) niin voi vertailla mutten minä mitään kauhean ratkaisevia sävyeroja huomannut. Oikeasti kuulosti ihan samalta kun ennenkin ainakin tolleen ilman tulppia =D Eminence Gamma 15 = 59€ Hartke aluminium 15" = 169€ Eminence voittaa tässä kilpailussa ;-) KEMOSABE
Ylläri 19.10.2006 13:20:07 (muokattu 19.10.2006 13:20:50) | |
---|
Hyvä että ongelma ratkesi! Tässä tosin täytyy ilonpilaajana todeta että "kaikki täysillä"-metodilla sama remontti on väistämättä taas edessä jossain vaiheessa. Toisaalta, kun kerran combo oli 90-luvun lopulta, niin eipä se vuositasolla hirveän iso raha ole jos 7-8 vuoden välein joutuu elementin vaihtamaan. Olettaen toki että Eminence kestää yhtä pitkään kuin Hartke. Se on ihan miten asiaa katsoo: jotta kiroaako aina kaiuttimen lauetessa että "perkele kun hajosi mitäs nyt tehdään", vai ottaako sen väistämättömänä ja kenties jopa etukäteen budjetoituna kulueränä kuten uudet kielet yms. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
L.Ruoska 20.10.2006 19:09:55 | |
---|
Toisaalta, kun kerran combo oli 90-luvun lopulta, niin eipä se vuositasolla hirveän iso raha ole jos 7-8 vuoden välein joutuu elementin vaihtamaan. Mä näin sen just näin ja iloitsin siitä että remppa oli niin halpa (tulipahan tilattua Thomannilta uus laulumikki ja ständi samalla=) sekä että pääsin itse tekemään, se on aina siistiä tehdä kaikkee tällästä itse kun tuntee olevansa niin etevä, hehheh =) Pidempään tosiaan odotin postissa että se postitäti sai sen Saksaan maksettavan postiennakkolapun täyteltyä kun mitä mulla meni vaihtaa se itse kartio siellä studion keittiössä =) Tää laajensi mun visiota näistä asioista paljonkin, aiemmin en oo ikinä ajatellu noita kartiota mutta nyt kun näin miten halvalla (ja missä hinta- ja laatuluokissa) niitä voi saada. Myöskin Soitin Huttuselta sain vähän harhaanjohtavaa käsitystä tästä hintaluokasta, se ukko oli myymässä mulle 15" Jenseniä johonkin 170 euroon. Mulle on kerrottu että Jensut on aika laaduttomia ja jos noinkin "hyvän" Eminencen saa 60€ niin en kyllä paljon epäröi tukea ulkomaista tässä. Haluaako joku sen vanhan Hartken kartion jotain tarkoitusta varten? Painoksi johonkin tai joksikin obskuuriksi koristeeksi? Mulla ei ole sille mitään käyttöä enkä pysty sitä millään korjaamaankaan. KEMOSABE