Aihe: Gibsonin les paul studioista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
J.Hollström
09.10.2006 18:35:14
parikin vuosikymmentä kestävä kello, vain 50 markkaa halpahallista.

Varmaan helvetin hieno. Jokusen patterin on joutunut kuitenkin vaihtamaan vai vetelitkö näyttö himmeenä 18 vuotta? Hei, ja Ladatkin oli lujaa laatua. Mutta ei niillä silti joka ukkeli viittinyt ajella.

Itse en ymmärrä miksi aina jonkun pitää tulla näihin Gibson ketjuihin syssöttämään joistain kopiosta. Jos joku tulis minulle ehdottamaan, että ostas toi kopiokitara aidon sijaan, saat paljon halvemmalla ihan vastaavaa laatua, niin vastaisin kuten Steve Harris silloin kun joku tuottaja ehdotti plektran käyttöä: tunge se kopsu hanuriis.
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
Ukko
09.10.2006 18:42:28

Ammattivehkeessä on ammattivehkeen hinta, sano konepajalla mestarikin, kun vähä kikkailtiin työkalun kanssa ja meni maksuun....

Tämä juttu ei ole niin yksipuolinen totuus kuin se kieltämättä oli ennenaikaan. Tuotanto kehittyy koko ajan paremmaksi halpismaissa. Tämänpäivän kiinalaistuote ei ole samaa mitä se oli vielä pari kolme vuosikymmentä sitten. Hintaan vaikuttaa aika paljon myös valmistuskustannukset. Jos tuote A:ssa palkkakustannukset ovat lukemat 100 ja tuote B:ssä esim. 5 niin hintasokea on se joka väittää ettei sillä ole merkitystä lopputuotteen hinnassa. Ja jäljitelmistä, eikös japsiautotkin ole jenkkiautojen jäljitelmiä. Tuskin ovat sen huonompia noin yleisesti ottaen. Soittimissa pätee myös sellainen seikka kuin soittajan henk. koht. mieltymykset. Joku kokee tietynlaisen otelaudan/soittotatsin/soundin jne... paremmaksi kuin kilpailevassa tuotteessa ja pystyy sitä näinollen paremmin hyödyntämään... Mikäli sen kaksi-neljä kertaa kalliimman soittimen mahdollisesti tuoma soitannallinen/soinnillinen lisäarvo ei ole kuin parin kolmen prosentin luokkaa ( siis mikäli ) niin missä piilee se viisaus että siihen pitää sijoittaa taloudellisesti arvoaan enemmän vaikka taloudelliset resurssit siihen olisikin olemassa. Nämä ovat makuasioita ja kukin tekee tavallaan.
fox
09.10.2006 18:55:17

Tämä juttu ei ole niin yksipuolinen totuus kuin se kieltämättä oli ennenaikaan. Tuotanto kehittyy koko ajan paremmaksi halpismaissa. Tämänpäivän kiinalaistuote ei ole samaa mitä se oli vielä pari kolme vuosikymmentä sitten. Hintaan vaikuttaa aika paljon myös valmistuskustannukset. Jos tuote A:ssa palkkakustannukset ovat lukemat 100 ja tuote B:ssä esim. 5 niin hintasokea on se joka väittää ettei sillä ole merkitystä lopputuotteen hinnassa. Ja jäljitelmistä, eikös japsiautotkin ole jenkkiautojen jäljitelmiä. Tuskin ovat sen huonompia noin yleisesti ottaen. Soittimissa pätee myös sellainen seikka kuin soittajan henk. koht. mieltymykset. Joku kokee tietynlaisen otelaudan/soittotatsin/soundin jne... paremmaksi kuin kilpailevassa tuotteessa ja pystyy sitä näinollen paremmin hyödyntämään... Mikäli sen kaksi-neljä kertaa kalliimman soittimen mahdollisesti tuoma soitannallinen/soinnillinen lisäarvo ei ole kuin parin kolmen prosentin luokkaa ( siis mikäli ) niin missä piilee se viisaus että siihen pitää sijoittaa taloudellisesti arvoaan enemmän vaikka taloudelliset resurssit siihen olisikin olemassa. Nämä ovat makuasioita ja kukin tekee tavallaan.

My point exactly.. Ei todella oo mitään syytä väheksyä noita kauko-idän keppejä, ja mikäli oot huomannu, en ole konsanaan siihen pyrkinytkään..
Kas muinaisina aikoina kävi niin maailmalla, että Ibanez - tuo kerran arvonimellä "King of the Kopies" palkittu merkki, lakkas olemasta 3 suuren valmistajan naurun (tai paremminkin huvittuneen virnuilun) aihe. Ja sitten kävi niin, että 1977 yhden toimesta nostettiin syyte kopioinnista. Se oli se kuulu "lawsuit"-juttu..
Toki sen jälkeen Hoshino Gakki Ten lanseeras omat mallinsa Ibanezille, ja kas, ne toimi hyvin, itse arvostan noita joitakin malleja hyvinkin paljon, ynnä sattuu itelläkin olemaan. Ettei mulla ole yhtikäs mitään noita itäsiä kitaroita vastaan.
Perusteellisesti vaan jaksan aina hämmästellä sitä vertailua.. Ja nimenomaan vain ja ainoostaan miltei tuota yhtä mallia ja valmistajaa koskevaa.. Kai se vaan on niin klassikko vaikka onkin tuollasen reilu 50 vuotta jo ollut markkinoilla...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
villi-hirvi
09.10.2006 19:03:08
Keskusteluhan on paisunut kuin pullataikina perkele. No, nyt on kiikarissa gibsonin lp studio -03 vuotinen 900 eurolla. Nätissä kunnossa se näyttääpi olevan, se on nyt suuressa harkinnassa ostopäätöksen kannalta siis.
fox
09.10.2006 19:10:04

Sen verran voin sanoa, että ibanezin jemiä olen kokeillut, ja peruskitarana se on aivan karmea. Kikkailijoille omiaan, mutta yleisesti ottaen en tuosta Vain kepistä ite pitänyt ollenkaan.

No nii, mutta se onkin tarkoitettu niille sen suunnan kavereille.. Toissa perjantaina yhdelle JEMpukalle tein perussäätöjä ja juotin yhen piuhan.. Se on suunniteltu kohderyhmällensä, ei enempää eikä vähempää.. Toki silläki voi hyvin bluus-skaalaa vetää.. Kas kun en juur osaa kummempia kitaralla. 8)
Twinkle
09.10.2006 19:30:15
No rupee todistelemaan sitte aukottomasti toisin päin. Ei voitane vaatia, että vaan toinen puoli joutuu kantaansa perustelemaan, hei! 8)

Jaaha, että minä nyt olen yksiselitteisesti ainoa jonka pitää yrittää edes täällä todistaa väittämäänsä. No käyhän sekin, annetaan tarpeeksi aikaa niin kyllä sitä esseetä voidaan tehdä.

Olisko palkoissa eroja? Siitä löytynee statistiikkaa netistä, siitä vaan keräämään dataa..
Ehkä toimitilavuokrat on erilaisia? Olisiko sittenkin kalliimmat raaka-aineet ja niitten kuljetus/logistiset kulut? Energian hinta? Ympäristövaatimukset? Huomasit ehkä pääuutisissa, että Kiinalla on ongelmia, koska ei olla laitettu "turhia rahoja" mihinkään "kestävän kehityksen" tukemiseen.

Esmes nuo on asioita mitkä ei vaikuta kitaran käytännön laatuun soittajan näkökulmasta yhtikäs mitään. Sama se jo kiinalaiset myrkyttää asuinseutunsa, se sattuu kosolti myös Gibsonilla soittaviin eikä pelkästään kopiomiehiin.

Toki jos suggeroi itsensä uskomaan sokeasti, ettei esmes 200 euron kitaralla ole yhtään mitään eroa siihen kalliimpaan, niin hyvä..

No tähän nyt sitten käy se vanha fraasi, kukin tulkoon uskossaan autuaaksi. Toki jos suggestoi itselleen että 2440 euroa G:n standardista on juurikin sellainen hinta, jossa ei yhtään ylimääräistä niin olkoon niin, mutta käyhän se toisinpäin kanssa?

Ammattivehkeessä on ammattivehkeen hinta, sano konepajalla mestarikin, kun vähä kikkailtiin työkalun kanssa ja meni maksuun...

Nykyään on eri meininki, ammattivehkeen saattaa saada huomattavasti pienemmällä investoinnilla kuin muinoin ja laatu on täsmälleen samaa. Ammattivehkeiden kanssa sitä joskus joutuu nimittäin säätämään itsekin.

Ylipäänsä, voitko sä antaa edes yhtään minkäänlaisia takeita, kuka sen J&D:n on loppupelissä tehnyt?

Pitäisikö? Kyllähän tätä on hiljakkoin tullut esiin, että näitä "Made in USA" tuotteita tunnetuilta tuotemerkeiltä teetettiin lapsityövoimalla kiinassa. Markkinataloudessa on markkinatalouden meininki ja kitarakaupassakin on ihan mahdollista. Maksanko toisaalta siitä ylimääräistä että työn tekee jätkä liukuhihnalla jenkeissä vai jätkä liukuhihnalla kiinassa... se on sitten isompi kysymys.

"Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa molemmat"..

Ei ole muuten pätenyt enää aikoihin. Ei edes musiikkimaailmassa.
käsi
09.10.2006 19:33:52

Ostakaa se mikä miellyttää ja mihin rahat riittää. Ihan oikeasti vaikuttaa soittohaluusi positiivisesti se et o soitin jota olet himoinnut.

Hinta jaettuna soittotunti määrällä= aika edullinen harrastus ajan kuluessa.

Soittimen merkki vaikuttaa fiiliksiin. Onko se se soitin jonka olet halunnut vai melkein se.
Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa
Twinkle
09.10.2006 19:34:00
Varmaan helvetin hieno. Jokusen patterin on joutunut kuitenkin vaihtamaan vai vetelitkö näyttö himmeenä 18 vuotta? Hei, ja Ladatkin oli lujaa laatua. Mutta ei niillä silti joka ukkeli viittinyt ajella.

No siitä näkee ajan, on se hieno kyllä. Patteria itse en ole vaihtanut kertaakaan, kaipa se tuolla yhä tikittää kaapissa. Ja ladallakin pääsee paikasta toiseen ja semmoinen Lada Samara on ihan moderni käypäinen auto joka uutena maksaa suorastaan naurettavan vähän. Kantsii kokeilla jos Ladalla ajaminen ei käy luonteen päälle.

Itse en ymmärrä miksi aina jonkun pitää tulla näihin Gibson ketjuihin syssöttämään joistain kopiosta. Jos joku tulis minulle ehdottamaan, että ostas toi kopiokitara aidon sijaan, saat paljon halvemmalla ihan vastaavaa laatua, niin vastaisin kuten Steve Harris silloin kun joku tuottaja ehdotti plektran käyttöä: tunge se kopsu hanuriis.

Loistavaa analogiaa ja sopii tilanteeseen hyvin, Harris nimittäin soitti plektralla ainakin Virtual XI:n aikoihin.
cruel_destiny
09.10.2006 19:44:10
Kas muinaisina aikoina kävi niin maailmalla, että Ibanez - tuo kerran arvonimellä "King of the Kopies" palkittu merkki, lakkas olemasta 3 suuren valmistajan naurun (tai paremminkin huvittuneen virnuilun) aihe. Ja sitten kävi niin, että 1977 yhden toimesta nostettiin syyte kopioinnista. Se oli se kuulu "lawsuit"-juttu..

millois toi lawsuit juttu oli ja mistä tunnistaa mitkä ovat ns. lawsuit malleja? kyselen kun itelläni on -77 vuoden ibanezin LP custom kopio...
I can't sing and I can't dance, still I know how to clap my hands!
Eemil
09.10.2006 19:45:23 (muokattu 09.10.2006 19:45:35)
"Gibson on ainoo oikee ja paras"
"Tokai on hintalaatusuhteeltaan parempi"
"Tissot on parempi kello kuin halpikset"
"No nythän tää keskustelu näyttää paremmalta"

Mulla muuten on n. 10 vuotta vanha Tissot jonka päivyri pysähtyy aina 13. päivän kohdalle, eli ei toimi kunnolla enää. Maksoi uutena yli 3000 markkaa.
Nieleminen ei tuottanut ongelmia. -KooAa K100#2
fox
09.10.2006 19:55:59

Jaaha, että minä nyt olen yksiselitteisesti ainoa jonka pitää yrittää edes täällä todistaa väittämäänsä.

Eli saa toisilta vaatia "edes täällä", muttei toisinpäin sitte "oikein nappaa" ??
Riittävän räväkästi kun hyökkää, se on siinä..

Esmes nuo on asioita mitkä ei vaikuta kitaran käytännön laatuun soittajan näkökulmasta yhtikäs mitään.

Jotta siiryttiin hinnasta laatuun näppärästi?

No tähän nyt sitten käy se vanha fraasi, kukin tulkoon uskossaan autuaaksi. Toki jos suggestoi itselleen että 2440 euroa G:n standardista on juurikin sellainen hinta, jossa ei yhtään ylimääräistä niin olkoon niin, mutta käyhän se toisinpäin kanssa?

Käy käy, sitähän täs oon koittanu jokseenkin sovittelevasti selitellä.. Minkätähen pitää sitte vetästä porot nokkaan jos Giban kitarat maksaa? Kaipa nää niitä omilla rahoillaan kuitenkin ostelee.. Mites kuinkas, maksaahan PRS:tkin? Mikä jottei niist vaahdota? Ei silti, mulla ei oo mitään entisiä sidoksia sinnepäin..
Periaatteella "On vain yksi totuus, se on minun totuuteni Gibsonin hinnasta (ja tarpeen vaatiessa nostan esiin myös laadun", niinkö?
Eiköpä se oo kuitenkin vain sun oma mielipiteesi...niinku loppupelissä.

Nykyään on eri meininki, ammattivehkeen saattaa saada huomattavasti pienemmällä investoinnilla kuin muinoin ja laatu on täsmälleen samaa. Ammattivehkeiden kanssa sitä joskus joutuu nimittäin säätämään itsekin.

Totta, Gibsonit on halventuneet huomattavasti sitte 80-luvun! Markkinatalous rulettaa..

Pitäisikö? Kyllähän tätä on hiljakkoin tullut esiin, että näitä "Made in USA" tuotteita tunnetuilta tuotemerkeiltä teetettiin lapsityövoimalla kiinassa. Markkinataloudessa on markkinatalouden meininki ja kitarakaupassakin on ihan mahdollista. Maksanko toisaalta siitä ylimääräistä että työn tekee jätkä liukuhihnalla jenkeissä vai jätkä liukuhihnalla kiinassa... se on sitten isompi kysymys.

Eli väität, että Gibson tekee omalla tuotemerkillään kitaroita Kiinassa? Kiintoisaa.
Vai laajeniko tarkastelu koskemaan jotain muuta tuoteryhmää kokonaan...
Mikäli taas on noista väärennöksistä kysymys, joita Gibsonin nimellä on markkinoilla, niin onko tuotemerkin haltija niitten takana? Mitäpäs luulet? :)
Palkkakysymys toki on aikaansaanu sen, että vallankin tuo bulkkiteollisuus on kulkenut tuolla Kauko-idässäkin jo Japanista Korean kautta Kiinaan ja Intiaan, tai Yamahan kyseessä ollen Japanista Filippiineille, Indonesiaan ja Taiwaniin.
J.Hollström
09.10.2006 20:04:45
"No nythän tää keskustelu näyttää paremmalta"

Joo, ja lisätään vielä tämmönen että tää ao. linkin Harlikka on ihan yhtä hyvä skeba kuin toi myynnissä oleva PRS McCarty. Aivan turha maksaa merkistä extraa kun alta 1/10-osalla saa täysin vastaavan skeban.

http://www.thomann.de/thoiw3_harley_benton_duke_100_amb_prodinfo.html
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
fox
09.10.2006 20:06:21

millois toi lawsuit juttu oli ja mistä tunnistaa mitkä ovat ns. lawsuit malleja? kyselen kun itelläni on -77 vuoden ibanezin LP custom kopio...

No, periaatteessa Norlin (Gibsonin omistajayhtiö silloin), Fender California ja Rickenbacker veti herneet nenuun 1976 Ibanezin ja muitten japsien mallikopioinnin suhteen, ja päättivät tehdä Ibanezista ns. "varoittavan esimerkin" syystä että sillä oli maahantuontia harjoittava Elger Inc. Jenkeissä. (Myöhemmin Ibanez USA) Päättivät, että Norlinin lakimiehet haastavat Ibanezin oikeuteen, tuomarin eteen ennen 1977 NAMM-messuja, toiveena, että kaikki Ibanezin kitarat olisi tuolta messuilta takavarikoitu ja messuosasto olis ammottanut tyhjyyttään.. No, Ibanezilla oli todettu, että "kopioitten tie on loppuun kuljettu" (jota kaikki japskitehtaat ei ole vielä 30 vuoden jälkeenkään käsittäneet, kaiketi) ja niin Iban osastolla oli mm. Performer- ja Concert- kitaroita, ja mitä vanhaa oli, niin niissä olikin jo ihan omanlaisensa muotoilu, mm. lavan mallit erilaiset.
Sellanen oli pääpiirteissään kuuluisa "lawsuit"- juttu. Mitä taas tulee "lawsuit" kitaroihin, niin niitten tulisi olla ennen 1977 (poikkeuksia muutamia on) valmistettuja, ja orkkis kitaroitten muodoilla tehtyjä.
Fernandes muuten teki testin joskus 80-luvulla, jonka johdosta jenkkien satamassa sahattiin pari merikontillista Fernandes-Stratoja kaulasta poikki. Ei niitä saanut maahan tuoda...
Ja Rickenbacker taitaa edelleen olla kaikkein kärkkäin kopioitten jahtaaja... 8)
Twinkle
09.10.2006 20:13:39
Eli saa toisilta vaatia "edes täällä", muttei toisinpäin sitte "oikein nappaa" ??
Riittävän räväkästi kun hyökkää, se on siinä..

No ei kyllä nappaisi, mutta yritetään toki.

Jotta siiryttiin hinnasta laatuun näppärästi?

No eikös nyt koko ajan ole ollut kysymys hinnasta ja laadusta, ennen kaikkea siitä mitenkä ne soittopelissä törmää?

Käy käy, sitähän täs oon koittanu jokseenkin sovittelevasti selitellä.. Minkätähen pitää sitte vetästä porot nokkaan jos Giban kitarat maksaa? Kaipa nää niitä omilla rahoillaan kuitenkin ostelee.. Mites kuinkas, maksaahan PRS:tkin? Mikä jottei niist vaahdota? Ei silti, mulla ei oo mitään entisiä sidoksia sinnepäin..
Periaatteella "On vain yksi totuus, se on minun totuuteni Gibsonin hinnasta (ja tarpeen vaatiessa nostan esiin myös laadun", niinkö?
Eiköpä se oo kuitenkin vain sun oma mielipiteesi...niinku loppupelissä.

PRS:stä vaahdota sen takia koska ne on sen verran harvinaisempia. Gibsonilla ei ole mikään muu normikepakko niin hintava kuin Les Paul, joka on sen katalogin ainoa sellainen jonka hintaa minä hintaa minä en pysty perustelemaan millään järkevällä tavalla paitsi laittamalla suuren osan itse arvosta juurikin brändiin ja maineeseen. Gibsonilta saa muun muassa Explorerin ja flygarin siedettävään hintaan ja niissä en katso että ne muun muassa olisi ylihinnoiteltu yhtään.

Totta, Gibsonit on halventuneet huomattavasti sitte 80-luvun! Markkinatalous rulettaa..

Niin ovat tehneet. Myös markkinatalouden myötä on huomattu, että samanlaista tuotetta pystytään tekemään halvemmallakin.

Eli väität, että Gibson tekee omalla tuotemerkillään kitaroita Kiinassa? Kiintoisaa.

En väittänyt ja vaatii mielikuvitusta että aikaisemman jutun voisi ymmärtää niin. Mutta kuitenkin, niilläkin on siihen mahdollisuus ja en yhtään ihmettele vaikka siihen tarttuisivat, joko osaltaan tai kokonaan. Markkinatalous ei kyllä ole koskaan suoraselkäistä, se on sellaista että lähestulkoon kaikki jutut tuossakin pystytään.

Vai laajeniko tarkastelu koskemaan jotain muuta tuoteryhmää kokonaan...

Voidaan tarkastella ihan mitä tuoteryhmää itse haluat, siirrytäänkö rolexeihin?

Mikäli taas on noista väärennöksistä kysymys, joita Gibsonin nimellä on markkinoilla, niin onko tuotemerkin haltija niitten takana? Mitäpäs luulet? :)

Mihinkä tuokin nyt liittyy? nimittäin kuka nyt omaa tuotettansa väärentäisi? Väärennös on tuote joka tehdään huijausta varten, kopio on laillinen tuote.
Ukko
09.10.2006 20:13:50

Joo, ja lisätään vielä tämmönen että tää ao. linkin Harlikka on ihan yhtä hyvä skeba kuin toi myynnissä oleva PRS McCarty. Aivan turha maksaa merkistä extraa kun alta 1/10-osalla saa täysin vastaavan skeban.

http://www.thomann.de/thoiw3_harley_benton_duke_100_amb_prodinfo.html

Tuskin yhtä hyvä mutta löytyykö varmaa faktaa siitä että kitara on täysi susi tai vain 1/10 laadultaan siitä mitä alkuperäinen. Tuohon halpikseen kun vaihtaa kunnon mikit ja muuta pikkusälää edellyttäen että kaula toimii soitettavuuden ohella niin voiko sitä sanoa paskarimpulaksi. Mutu tieto tai kuulopuheet eivät kelpaa vaan vastineeksi varmaa asiatietoa.
cruel_destiny
09.10.2006 20:26:52
No, periaatteessa Norlin (Gibsonin omistajayhtiö silloin), Fender California ja Rickenbacker veti herneet nenuun 1976 Ibanezin ja muitten japsien mallikopioinnin suhteen, ja päättivät tehdä Ibanezista ns. "varoittavan esimerkin" syystä että sillä oli maahantuontia harjoittava Elger Inc. Jenkeissä. (Myöhemmin Ibanez USA) Päättivät, että Norlinin lakimiehet haastavat Ibanezin oikeuteen, tuomarin eteen ennen 1977 NAMM-messuja, toiveena, että kaikki Ibanezin kitarat olisi tuolta messuilta takavarikoitu ja messuosasto olis ammottanut tyhjyyttään.. No, Ibanezilla oli todettu, että "kopioitten tie on loppuun kuljettu" (jota kaikki japskitehtaat ei ole vielä 30 vuoden jälkeenkään käsittäneet, kaiketi) ja niin Iban osastolla oli mm. Performer- ja Concert- kitaroita, ja mitä vanhaa oli, niin niissä olikin jo ihan omanlaisensa muotoilu, mm. lavan mallit erilaiset.
Sellanen oli pääpiirteissään kuuluisa "lawsuit"- juttu. Mitä taas tulee "lawsuit" kitaroihin, niin niitten tulisi olla ennen 1977 (poikkeuksia muutamia on) valmistettuja, ja orkkis kitaroitten muodoilla tehtyjä.
Fernandes muuten teki testin joskus 80-luvulla, jonka johdosta jenkkien satamassa sahattiin pari merikontillista Fernandes-Stratoja kaulasta poikki. Ei niitä saanut maahan tuoda...
Ja Rickenbacker taitaa edelleen olla kaikkein kärkkäin kopioitten jahtaaja... 8)

joo, elikkä ei taida mun LP customi olla lawsuit juttu, ainakin lapa on erilainen kuin gibsonissa ja kyseessä on pulttikaulainen komistus..?
fox
09.10.2006 20:32:45

joo, elikkä ei taida mun LP customi olla lawsuit juttu, ainakin lapa on erilainen kuin gibsonissa ja kyseessä on pulttikaulainen komistus..?

Siin on tulip-lapa ja sellanen hörspeli upotuksena? (Sanalla "hörspeli" ei negatiivista merkitystä) Itse asiassa vaan pari Ibanezin LP-kopioo oli liimakaulalla, ja ne onkin vintagemarkkinoilla erittäin hintavia, suurin osa oli pulttikaulaisia.. Olikohan niitä 18 mallia tai sillee, siis LP-kopioita. Sulla saattaa olla siin Super70-mikit jopa. ;)
bigmasi
09.10.2006 20:47:49
Juteltiin taannoin kaverin kanssa tästä nykyisestä kulutushysteriasta ja tavaroitten kertakäyttöisyydestä. No, ostin Gibsonin ja kyllä siitä tais nyt tulla mulle jonkinlainen tyttöystävä johon en usko heti kyllästyväni. Jos brändi, morkkis tuhlaamisesta ja lapsuuden mielikuvien ja haaveiden toteuttaminen ja kavereitten kateelliset katseet saa mut arvostamaan kitaraani niin paljon, että jaksan pitää sen kunnossa ja huoltaa ja puunata sitä seuraavat (ennustaa ei tietenkään voi) vaikka 20 vuotta niin oli se tonni kai sen arvoista sitten. Ostin myös taannoin pari kitarapiiuhaa samalla periaatteella. "Nää on nyt niin kalliit ja hyvälaatuset, että varmasti jaksan kolvata enkä oo heti heittämässä roskiin kun hajoo"

Ostakaa vaan ihmiset halpaa, ostakaa ostakaa... yleensä (mitenkään spesifikoimatta nyt kitaroihin) siitä vaan kärsii luonto, ihmiset ja loppujen lopuksi myös sinä itse. Toki jos osaat arvostaa 100 euron kitaraasi samalla lailla kuin minä tuhannen euron kitaraani niin hyvä. Itseltäni se ei oikein onnistu. Tavaralla pitää olla joko tunnearvoa taikka sitten rahallista arvoa ennen kuin osaan sitä arvostaa. Olen kai tunnevammainen, mutta ainakin tunnistan sen itsessäni ja toimin sen mukaan. Yritän parantaa tulevaisuudessa tapani ja korjata myös halvat "ikean" kalusteeni, mutta pahoin pelkäänet en siihen pysty. Pahimmassa tapauksessa ostan Ikeasta uudet ja taas mätänee kaatopaikalla jotkut muoviset kaapinjalat reilut tuhat vuotta. Perleke... alko suivaannuttamaan (lähinnä oma aikaansaamattomuus kuluttajavalinnoissa)
cruel_destiny
09.10.2006 21:09:59
Siin on tulip-lapa ja sellanen hörspeli upotuksena? (Sanalla "hörspeli" ei negatiivista merkitystä) Itse asiassa vaan pari Ibanezin LP-kopioo oli liimakaulalla, ja ne onkin vintagemarkkinoilla erittäin hintavia, suurin osa oli pulttikaulaisia.. Olikohan niitä 18 mallia tai sillee, siis LP-kopioita. Sulla saattaa olla siin Super70-mikit jopa. ;)

http://muusikoiden.net/dyn/users/9826.jpg tuossahan tuo, onnistutko sanomaan mitään tuollaisesta kuvasta. Mukana tuli vielä musta pleksi, mitä en ole pitänyt... Kiitos, ja sori offari...

muuten, jos satun vielä joskus yrittää myydä tuota, niin mikä olisi hyvä hintapyyntö..?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)