Aihe: äänen avaus harjoituksia
1 2
provokalistihelsinki
23.09.2006 08:56:39
Noniin varmasti tätä aihetta on käsitelty jo aiemmin, mutta nyt muutamia vinkkejä kehiin.

Minkälaiset äänenavausharjoitteet ovat tuottaneet tulosta? Miten siis kannattaa avata ääntä? Itse vaan teen erityylisä harjoitteita, mutta olisiko tähän jotain erityisiä hyväksi havaittuja konsteja? Ei kirjoitella romaania tänne, vaan ihan perustärppejä kiitos.

yeps !!
scriptwriter
07.10.2006 20:39:18
itse olen vetänyt eri korkeuksilta "mmm" niin pitkään kuin henki riittää,sitten rentouttanut kropan,aloittanut uudestaan.hyvä hengitysharjoitus myös.
this is my heart signing off
Latnemitnes
08.10.2006 22:45:02 (muokattu 08.10.2006 22:46:52)
ärrä on omasta mielestä paras. rentouttaa, ja sen kanssa pääsee helposti äänialan yläpäähän.

edittiä: eli jos tätä käyttää, niin ainakin itelleni on tärkeää, ettei se ärrä lähde mukaan korkeuksiin vaan pysyy siellä suussa ja kurkussa.
Warlon
09.10.2006 17:57:14
Ei kenelläkään olisi tietoa saako jostain vaikkapa sellaista äänenavaus cd:tä minkä mukana voisi sitten noita lämmittelyjä laulella ennen treenejä tai keikkaa? Netistä koitin etsiskellä, mutta laihoin tuloksin. Saisi helposti sellaisen rutiinin siihen lämmittelyyn kun levyn mukana vetäisi.
Tsekkaa: www.whitefrost.cjb.net
Sunna
09.10.2006 18:08:48

Ei kenelläkään olisi tietoa saako jostain vaikkapa sellaista äänenavaus cd:tä minkä mukana voisi sitten noita lämmittelyjä laulella ennen treenejä tai keikkaa? Netistä koitin etsiskellä, mutta laihoin tuloksin. Saisi helposti sellaisen rutiinin siihen lämmittelyyn kun levyn mukana vetäisi.

Eikai siihen välttämättä tarvitse mitään tiettyä äänenavauslevyä. Laulaa jonkun levyn mukana missä on sopivia biisejä ja joita on mukava laulaa. Polttaa vaikka sellasen kokoelman itselleen, mikä tuntuu hyvältä ja omaan tarkoitukseen sopivalta. Itse usein ennen treenejä esim laulan puolisen tuntia himassa levyjen kanssa tai vaihtoehtoisesti akkarin kanssa.
"Ilman muuta sinun on syötävä hyvä puurosi. Jollet syö, et kasva suureksi ja vahvaksi, et kykene pakottamaan lapsiasi syömään hyvää puuroaan, kun saat sellaisia." -Peppi Pitkätossu
Warlon
09.10.2006 18:23:23
Oli vaan tuossa Some Kind of Monster dokkarissa Hetfieldillä joku semmoinen kasetti mitä se aina ennen keikkaa kuulemma pyöräyttää. Olisihan vähän kattavampaa kun äänite on varta vasten siitä äänenavausta varten kasattu. Äänen avaamiseen kuuluu kuitenkin muitakin harjoituksia kuin vain sitä varsinaista laulamista.
Tsekkaa: www.whitefrost.cjb.net
Sunna
09.10.2006 19:33:40

Oli vaan tuossa Some Kind of Monster dokkarissa Hetfieldillä joku semmoinen kasetti mitä se aina ennen keikkaa kuulemma pyöräyttää. Olisihan vähän kattavampaa kun äänite on varta vasten siitä äänenavausta varten kasattu. Äänen avaamiseen kuuluu kuitenkin muitakin harjoituksia kuin vain sitä varsinaista laulamista.

Jep. Voin sanoa, että olenkin tässä asiassa amatööri, koska en koskaan ole varsinaista laulunopetusta saanut. Kiinnostavaa olisi kyllä tunteja ottaa, mutta tällä hetkellä tässä kaupungissa hiukan hankalaa. Äänenavaustakin olen siis treenannut lähinnä amatöörimäisellä "mikä tuntuu hyvältä"- periaatteella ja miten itse kokee saavansa äänen kulkemaan.
"Ilman muuta sinun on syötävä hyvä puurosi. Jollet syö, et kasva suureksi ja vahvaksi, et kykene pakottamaan lapsiasi syömään hyvää puuroaan, kun saat sellaisia." -Peppi Pitkätossu
tanjuli
09.10.2006 19:51:19
Oli vaan tuossa Some Kind of Monster dokkarissa Hetfieldillä joku semmoinen kasetti mitä se aina ennen keikkaa kuulemma pyöräyttää.

muistaakseni oli k.o. herralle ihan tilaustyönä lauluammattilaisen räätälöimä, eli ei mikään julkisessa jaossa oleva.
[i hear voices but at least they're on tune]
Latnemitnes
09.10.2006 23:45:28
levyjä voi aiheesta olla hankala löytää, itse en ole törmännyt yhteenkään. mutta uskoisin, että kaikissa lauluoppaissa on ainakin yksi osio tästä aiheesta, ja esimerkkejä.
mannerheim666
11.10.2006 22:23:16
pidän liusta voimakkaassa resonanssissa. Esimerkiksi I kirjaimella joka vahvistaa yläsävelsarjoja. Eli aloitan matalalta rentoutuneena vatsa sisässä. Terssin kohdalla lasken/rentoutan ala-kyljet ja vatsan alta. Korkeammalla mennessä rinta nousee lapa luut levenee mutta äänen kiintopiste pysyy täysin samassa. Tämä liuku siis tehdään täysin pelkästään kropalla. Havaintovideon tämä kyllä kaipaisi, mutta koittakaa telepatiaa.
paavi
12.10.2006 11:17:46
Eikai siihen välttämättä tarvitse mitään tiettyä äänenavauslevyä. Laulaa jonkun levyn mukana missä on sopivia biisejä ja joita on mukava laulaa. Polttaa vaikka sellasen kokoelman itselleen, mikä tuntuu hyvältä ja omaan tarkoitukseen sopivalta. Itse usein ennen treenejä esim laulan puolisen tuntia himassa levyjen kanssa tai vaihtoehtoisesti akkarin kanssa.

Onhan toikin menetelmä parempi ku ei mitään, mutta siinä piilee se "vaara", että ääni ei kehity mihinkään vaan sitä vetää ne tutut biisit aina samalla, itselle helpolla tavalla. Äänenavauskin on tavallaan treenaamista ja uuden opettelua.

Äänenavauksessa pyritään vetämään myös kaikki äänteet ja muut zydeemit sen verran "yli" ja liioitellen, että keikalla se normaali laulu tuntuu helpolta. Tarkoitus on esim. avata kyljet ja kasvojen lihakset niin auki, että itse keikalla niiden kanssa ei tarvitse enää kamppailla vaan kaikki tulee helpommin.

Siis tämä kaikki pitää tehdä varovasti edeten. Ei toki ääntä rasiteta puhki ennen keikkaa.
Sunna
12.10.2006 19:55:07

Onhan toikin menetelmä parempi ku ei mitään, mutta siinä piilee se "vaara", että ääni ei kehity mihinkään vaan sitä vetää ne tutut biisit aina samalla, itselle helpolla tavalla. Äänenavauskin on tavallaan treenaamista ja uuden opettelua.

Jep. Tottakai kannattaa laulaa erilaisia biisejä, eikä aina samoja. Ääni venyy ja kehittyy ihan laulamalla erilaisia kappaleita.

Äänenavauksessa pyritään vetämään myös kaikki äänteet ja muut zydeemit sen verran "yli" ja liioitellen, että keikalla se normaali laulu tuntuu helpolta. Tarkoitus on esim. avata kyljet ja kasvojen lihakset niin auki, että itse keikalla niiden kanssa ei tarvitse enää kamppailla vaan kaikki tulee helpommin.

Siis tämä kaikki pitää tehdä varovasti edeten. Ei toki ääntä rasiteta puhki ennen keikkaa.

Myönnän heti kättelyssä että mullahan ei juuri ole tietoa näistä tuolleen teoreettisesti, tähän asti itse vaan opiskellut sen kautta miten hyvältä tuntuu ja ääni on kyllä venynyt ja kehittynyt. Opetus näissä jutuissa ei silti olisi varmaan haitaksi.
paavi
12.10.2006 21:04:23
Myönnän heti kättelyssä että mullahan ei juuri ole tietoa näistä tuolleen teoreettisesti, tähän asti itse vaan opiskellut sen kautta miten hyvältä tuntuu ja ääni on kyllä venynyt ja kehittynyt. Opetus näissä jutuissa ei silti olisi varmaan haitaksi.

Jee jee, siis en mäkään muuta, kuin heitin vain tollasen huomion kehiin. =) Jokaiselle tietenkin löytyy omat jutut. Mun mielestä kannattaa satsata verryttelyyn ja äänenavauksiin aika paljon. Siinä todellakin on vaan se vaara, että tekee liikaa kaikkea, koska ennen keikkaa tosiaan sitä aikaa on odotella ja jännittää ja niin edelleen...
haisulitar
12.10.2006 22:16:26
juu...onhan niitä ihan sellasia "äänenavaus-äänitteitäkin" olemassa, lähtee vaan kysymään kirjastoista tms. niitä, ni kyllähän niitä löytyy... ja googlet yms. on kans aika hyviä, sinne ku pistää hakusanalla "äänenavaus", ni jotain löytyy... ja jos haluaa vaivaa nähdä, ni kyseisestä aiheesta löytyy ihan kijojakin mistä voi noita äänenmuodostus/-avaus harjoituksia opiskella....

itse olen käyny jo monta vuotta laulutunneilla, ja niiltä saa tosi paljon opetusta ja valistusta asiaan, mutta nehän aina maksaa....että ihan on itsestä kiinni mihin asti on valmis menemään kun noita harjoituksia etsii.... että näin. mutta hyvää jatkoa vaan, ja onnea!
Juho84
30.10.2006 21:05:04
bruuuuuuuuummmmm ääntä hieman automaisesti ja sit pelkästään rrrrrrrrr
niitä käytän itse... joskus myös saatan käydä lenkillä+saunassa muutama tunti ennen keikka aluksi aloitan ihan matalista sävelistä ja nostan pikkuhiljaa skaalaa ylöspäin mutta koskaan en revitä ihan äärirajoilta kun ääntä avaan
okoranta
31.10.2006 04:41:20

Lukioajan perinteiset:

do-re-mi-fa-so-la-ti-do - do-ti-la-so-fa-mi-re-do

ja

Tarantella- lal - lal - lal - lal - laa.
soundi lähtee Harlikasta ja satasen combosta
Freya
03.11.2006 15:18:00
Näitähän on monia todellakin ja toinen suosii toista. Yksi ihan mukava on Maija Vilkkumaan Totuutta ja tehtävää -biisistä pätkä 'ja pahimpia on aamut, joiden päättymistä ei näy'. Eli pelkästään tuo pätkä ja sitten aina puoliskan tai kokonaisen verran ylempää.

Itse suosin myös mm-ng-juojuojuo duurikolmisoinnun alastuloa. Olipas hienosti muotoiltu :) Eli ekana mmm ja sitten äng-äänteellä ja lopuksi juojuojuo samalla kolmisoinnulla etc. 'Sinjoore' on myös oikein hyvä avaamaan yläpäätä.

Mutta todellakin. Minun pitää aina vähän 'revittää' hyvin lämmitellen ylärekisteriä, sillä se ei pelkällä biisien laulamisella aukea.
I got my radio on, It's playing that same old stupid song, Over and over for much too long... Romantikkoitkijät #35
camppu
05.11.2006 19:30:51
Jees kaikenlaiset päristelyt on hyviä, ne rentouttaa äänihuulet ja sitten kannattaa venytellä ihan koko muutakin kroppaa, että ääni kulkee kunnolla ja että se tulee ihan varpaista asti! =)
Mohla
07.11.2006 14:14:30

Melissa Cross on tehnyt rock/pop/metallilaulajille dvd:nkin jonka mukana tulee myös äänenavaus cd. Äänenavaus cd:n saa myös erikseen tilattua.

http://www.melissacross.com/vocal_training_products.php?
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)