SirElwood 03.10.2006 02:54:51 (muokattu 03.10.2006 02:56:23) | |
---|
Noniin. Eli olen tässä etsiskellyt hyvää ja luotettavaa laitetta tehdä tasalaatuisia piirilevyjä. Valottamiseen olen tähän asti käyttänyt ihan tavallista valaisinliikkeestä ostettua mustavalolamppua (loisteputki), ja erilaisia viritelmiä heijastimia (folio esim.) tasaisen valotuksen saamiseksi. "Ajastimena" olen käyttänyt kaikkea mieleen juolahtanutta sekuntikellosta alkaen ja rikkinäisen mikroaaltouunin kelloon päätyen. :D Mitään ihmeempää ongelmaa ei ole esiintynyt suhteellisen pienten ja ns. kertaluontoisten, esimerkiksi efektipedaalien levyjen kanssa, mutta heti jos mennään kokoon joka on suurempi kuin.. Noh, sanotaa 10cm X 10cm tai suuremmat kapplemäärät (useiden erilaisten levyjen valotus kerralla), tulee eteen se, ettei levy enää etenkään reunoilta valotu kunnolla. Toinen, itseasiassa suurempi ongelma on saada piirtoheitinkalvo kunnolla piirilevymateriaalin päälle. Esimerkiksi tavallinen lasi blokkaa UV-säteilyä yllättävän tehokkaasti. Saman tekee jossain määrin myös normaali kirkas pleksi, joka on myös suhteellisen kevyttä, ja saattaa liikkua valotuksen aikana. Ei hyvä siis. Ainakaan tällaiselle koheltajalle. Katselinkin tässä yöntunteina netistä mimmoisia vekottimia on myynnissä. Noh, järkytyin kyllä suuresti, kun esimerkiksi edullisena firmana pitämäni bebek tarjoaa valotuslaitetta hintaan 650,00e. Ei tuommoiseen ole varaa millään. Elikkäs. Mimmoisilla laitteilla itse teette levyt? Valotus vai joku muu konsti? Onko kenelläkään mitään esimerkiksi DIY henkistä ideaa miten tehdä luotettavasti toimiva valotuslaite itse? Kysynpä tässä samalla, että miten pitkiä valotus-/kehitysaikoja yleensä olette käyttäneet? |
THE RIPPER 03.10.2006 06:16:32 (muokattu 03.10.2006 06:18:00) | |
---|
kun esimerkiksi edullisena firmana pitämäni bebek tarjoaa valotuslaitetta hintaan 650,00e. ite käytän duunipaikassa jotain ton hintasia valotuslaitteita, kyll niil hyvin metri kertaa metri levyt valottuu. emt. metal god:illa vois olla jotai tietoo kans ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi |
Metal God 03.10.2006 06:52:53 | |
---|
Partcossa valotusmasiina n. 300 euroa ALV:eineen. Valotusala 160 x 250 mm . Ton luulis olevan vähintäänkin kelvollinen. Kalliitahan nämä on. Halvemmaksi tulee jos itse rakentaa. "How much more black could this be? and the answer is: None ... none more black." : TARJOA RISOJA PEDAALEJA! |
THE RIPPER 03.10.2006 17:03:52 | |
---|
metal god mull ois sulla komponentteja piirilevyissä ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi |
gasser 03.10.2006 17:10:38 | |
---|
Joskus on tullut duunattua semmoisella rusketus / solariumspotilla. Siitä lähtee aika hyvin hönkää ja lämpöä myös, joten etäisyyttä pitää olla jonkin verran. Saiskohan jostain kirpparilta / romikselta halvalla vanhan solariumin, sinne mahtuis "hieman" isompikin levy. Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta |
jtt 03.10.2006 20:38:07 | |
---|
Minä ostin hongkongin jämäkasasta kasvosolariumin neljällä putkella 10e hyvin toimii.itse lakatut valottuu noin 8min ja valmiiksi lakatut pari min vähemmän. isoimmat levyt 150x250mm |
juller 07.10.2006 04:29:58 | |
---|
Itse kyhäsin piirilevytehtaan muutamalla kympillä. Valotuslaitteen toteutin parilla 500W työmaavalaisimella á 14 euroa (Säästökarit muistaakseni). Niistä lähtee ihan kivasti tarvittavaa aallonpituutta. Elektorista ostamilleni valoherkille levyille (merkkiä en nyt muista) valotusaika on noin 2,5 minuuttia. Laitteen rungon tein puusta. Tein tason, jossa on kaksi lasilevyä päällekkäin. Lasit otin 3 euron taulukehyksistä (Säästökarit). Normaali ikkunalasi ei yleensä kelpaa koska niissä on melko usein UV-suodatus. Lamput asetin 50 cm lasien ylle ja alle. Levy maskeineen lasien väliin ja valot päälle... ja eikun kehitykseen. Kehityksen hoidan Lidlin viemärinavausliuoksella (natriumhydroksidi). Pullo taisi maksaa alle 2 euroa. Laimennus oli muistaakseni 3 dl litraan vettä. Kokeilemallahan tuo selviää. Syövytys suolahappo-vetyperoksidi-vesi-liuoksella. Olen ollut todella tyytyväinen tulokseen. Kaikki levyt ovat olleet ihan pro-tasoa. Laitteella saan siis melko suuriakin levyjä ja vieläpä kaksipuoleisena. |
okabass 07.10.2006 08:31:33 (muokattu 07.10.2006 18:22:54) | |
---|
Itse kyhäsin piirilevytehtaan muutamalla kympillä. Valotuslaitteen toteutin parilla 500W työmaavalaisimella á 14 euroa (Säästökarit muistaakseni). Niistä lähtee ihan kivasti tarvittavaa aallonpituutta. Elektorista ostamilleni valoherkille levyille (merkkiä en nyt muista) valotusaika on noin 2,5 minuuttia. Laitteen rungon tein puusta. Tein tason, jossa on kaksi lasilevyä päällekkäin. Lasit otin 3 euron taulukehyksistä (Säästökarit). Normaali ikkunalasi ei yleensä kelpaa koska niissä on melko usein UV-suodatus. Lamput asetin 50 cm lasien ylle ja alle. Levy maskeineen lasien väliin ja valot päälle... ja eikun kehitykseen. Kehityksen hoidan Lidlin viemärinavausliuoksella (natriumhydroksidi). Pullo taisi maksaa alle 2 euroa. Laimennus oli muistaakseni 3 dl litraan vettä. Kokeilemallahan tuo selviää. Syövytys suolahappo-vetyperoksidi-vesi-liuoksella. Olen ollut todella tyytyväinen tulokseen. Kaikki levyt ovat olleet ihan pro-tasoa. Laitteella saan siis melko suuriakin levyjä ja vieläpä kaksipuoleisena. MOI Täytyy sanoa: todella hienosti tehty systeemi!! Otin talteen selostuksen. Eihän sukunimesi vaan ole MacGyver? ;) |
THE RIPPER 07.10.2006 10:22:21 (muokattu 07.10.2006 10:22:31) | |
---|
Syövytys suolahappo-vetyperoksidi-vesi-liuoksella. mullahan löytyy duunist noit aineita kymmeniä litroi hahah haluuks joku ostaa balladiumia ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi |
mhelin 07.10.2006 10:38:56 (muokattu 07.10.2006 10:40:27) | |
---|
Minä ostin hongkongin jämäkasasta kasvosolariumin neljällä putkella 10e hyvin toimii.itse lakatut valottuu noin 8min ja valmiiksi lakatut pari min vähemmän. isoimmat levyt 150x250mm Samoihin aikoihin menee mullakin vastaavalla joltain kirppikseltä löytämälläni Philipsin pikkusolariumilla (myös 4 putkea). |
mhelin 07.10.2006 10:45:40 (muokattu 07.10.2006 10:54:46) | |
---|
Kannattaa kokeilla myös laserilla valokuvatulostuspaperille ("semi glossy") tulostetun kuvan siirtämistä silitysraudalla piirilevylle ja paperin irrottamista riittävän (20 min) saippuavedessä liotuksen jälkeen. Tässä tarkemmat ohjeet: http://max8888.orcon.net.nz/pcbs.htm Niin ja mustesuihkarin voi modifioida printtaamaan suoraan piirilevylle, tuota pitäisi kokeilla: http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/directinkjetresist.htm Ainoa ongelma tuossa on se vaihe jossa muste pitää tulostamisen jälkeen polttaa kiinni piirilevyyn n. 230 C asteessa. |
Ainoa ongelma tuossa on se vaihe jossa muste pitää tulostamisen jälkeen polttaa kiinni piirilevyyn n. 230 C asteessa. Jos tarkistaisi tavallisen kotiuunin termostaatin digitaalisella lämpömittarilla ja hakisi oikean asennon jossa lämpötila kohdallaan?
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. |
mhelin 09.10.2006 16:26:35 | |
---|
Jos tarkistaisi tavallisen kotiuunin termostaatin digitaalisella lämpömittarilla ja hakisi oikean asennon jossa lämpötila kohdallaan? Noissa kotiuuneissa on aika paha hellasärö mutta onhan sitä sellaisia miniuunejakin joissa voi poltella ilman säröjä lähes mitä vaan .. |
juller 10.10.2006 11:36:53 | |
---|
MOI Täytyy sanoa: todella hienosti tehty systeemi!! Otin talteen selostuksen. Eihän sukunimesi vaan ole MacGyver? ;) Hieno juttu, että neuvot kelpaa... MacGyver on toinen nimeni... :) |
juller 10.10.2006 11:56:36 | |
---|
Valotusmaskeista... Itse teen valotusmaskit lasertulostimella. Valmistan usein kaksipuoleisia levyjä, joiden kanssa maskien kohdistaminen on hyvin tarkkaa työtä. Printtaan ensin kummastakin piirikuvasta kaksi kopiota laserkalvolle tarkalla lasertulostimella. Näin saa tumman tuloksen, eikä valo vuoda yhtään läpi siellä missä sen ei pitäisi (antaa huomattavasti ehjemmän jäljen). Printtaan aina toisen kuvan peilikuvana, jolloin kun kalvot on vastakkain, on kuvapinnat kalvojen välissä (ei vahingossakaan naarmuunnu). Seuraavaksi kohdistan saman puolen kuvat keskenään, eli asettelen kalvot tarkasti paikalleen. Teen tämän valopöydän päällä (helppo tehdä loisteputkista) tai muun vaalean taustan päällä. Helpoin tapa saada kalvot pysymään yhdessä on juotoskolvin käyttö kalvojen liittämiseen. Kun kalvot on tarkalleen kohdakkain, poltan ne yhteen kolvilla sieltä täältä. Ja sama temppu toisen puolen kalvoille. Kun kumpikin puoli on tullut tehtyä valmiiksi, niin sama temppu... asetetaan kalvot tarkasti päällekkäin ja poltetaan yhteen. Tällä kertaa muodostan polttojäljistä taskun, johon piirilevyn voi sujauttaa. Tässä on näppärää se, että kalvot säilyvät hienosti ja pysyvät aina kohdakkain. Myöhemmin on todella helppoa valmistaa samaa levyä. Leikkaa vaan sopivan kokoisen levyn ja sujauttaa kalvotaskuun ja eikun menoksi... |