Aihe: Hihat ja komppipelti
1
one mans zoo
08.10.2006 21:26:12
Mieltäni on viime aikoina askarruttanut rumpujensoittoon liittyvä asia.
Milloin tulisi käyttää hi-hattia ja milloin taas komppipeltiä?
Onko siihen olemassa joku sääntö vai onko se enemmänkin makuasia?
Onko musiikkityylillä vaikutusta?
Olisi aika siistiä jos joku osaisi hieman valoittaa tätä pääkopassani kolistelevaa
mysteeriä.
Halsu
08.10.2006 21:31:39

Olisi aika siistiä jos joku osaisi hieman valoittaa tätä pääkopassani kolistelevaa
mysteeriä.

Mitään sääntöjä ei tietenkään ole.

Voisi ehkä yleistää että "tiukemmat/niukemmat" kohdat haitsuun, "avoimemmat/isommat" peltiin. Usein käytännössä tämä tarkoittaa esim. säkeistö haitsuun, kertsi peltiin.

Mutta kuten sanottu, sääntöjä ei ole, siihen vedetään mikä kulloiseenkin osaan parhaiten sopii, maun mukaan.
CU -- Eki
Magiz
08.10.2006 21:32:34
mysteeriä.

hmm. eiköhän tuo ole ihan jokaisen tyylitajulla ratkaistava asia. jos ajatellaan jotain poppibiisiä, jossa on tasajakoinen säkeistö jota seuraa tasajakoinen peruskompilla soitettava kertosäe, haetaan näille tuntuvaa fiiliseroa vaihtamalla säettä soitettavasta haitsusta kertosäkeessä soitettavaan komppipeltiin. tämä on klisee. tyylitaju kertoo millaista soundia biisi kaipaa, ja millaisia nyansseja siihen haluaa.

eli siis ei, yleisluontoisesti sillä ei ole väliä, jos haluat erottua massasta, soita ridea säkeistössä. :)
Keep it Fresh
Jeltz
08.10.2006 21:37:57
Olen tässä huomannut että rideen tulee kompattua vähän, lähinnä jotain rauhallisempia suvantokohtia biiseissä. Suurin osa tulee soitettua haikkaan, ja jonkin verran myös crasheihin. Haikoista tykkään eniten, niitä kun löytyy kaksi setistä, ja yksistä haikanpelleistä saa niin paljon eri tyyppisiä soundeja eri tilanteisiin, kun taas riden soitto omalla kohdallani rajoittuu vaihtoehtoihin tipillä selkään = hissuttelua, tai kapulan varrella selkään, eli kovaa räminää.

Tämmöisiä mietteitä.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
Legatus
08.10.2006 21:44:29
Olen tässä huomannut että rideen tulee kompattua vähän, lähinnä jotain rauhallisempia suvantokohtia biiseissä. Suurin osa tulee soitettua haikkaan, ja jonkin verran myös crasheihin. Haikoista tykkään eniten, niitä kun löytyy kaksi setistä, ja yksistä haikanpelleistä saa niin paljon eri tyyppisiä soundeja eri tilanteisiin, kun taas riden soitto omalla kohdallani rajoittuu vaihtoehtoihin tipillä selkään = hissuttelua, tai kapulan varrella selkään, eli kovaa räminää.

Tämmöisiä mietteitä.

Mulla taas on aina se ride johon tulee lyötyä. Varsinkin blastissa jaksan paremmin rideen iskeä kuin haitsuun.
11. Liikkuessasi julkisella paikalla, älä häiritse ketään. Jos joku häiritsee sinua, pyydä häntä lopettamaan. Ellei hän lopeta, tuhoa hänet.
one mans zoo
08.10.2006 21:58:22
Sellaistakin on vielä tullut mietittyä että mikähän sen määrä soittaako
nyt vaikka komppipelti neljäsosia vai kahdeksasosia vai kuudestoistaosia jne.
Onko sekin makua asia?
Tiedän kyllä että se saatta kuulostaa ehkä häiritsevältä jos esim virveli lyö kaksi
kertaa tahdissa ja sit komppipelti kuusitoista.
passe
08.10.2006 22:09:19 (muokattu 08.10.2006 22:13:20)
mikähän sen määrä soittaako
nyt vaikka komppipelti neljäsosia vai kahdeksasosia vai kuudestoistaosia jne.

Kuten jo aiemmin todettu, mikään ei määrää yhtään mitään. On vain olemassa pitkien perinteiden/käytännön kautta muodostuneita "näin se yleensä tehdään..." vinkkejä.

Noin biisiä ajatellen, mielestäni vähän "hankala" lähestymistapa tuo "haitsuun kaseja, ja lehmänkelloon ysejä..." ajattelu. Yksi hyväksi todettu tapa alkaa miettiä rumpulinjoja biiseihin, on biisin "rytmisen fiiliksen" löytäminen. Eli passaisiko tähän paremmin suht suora "8th note feel" komppi, vai kenties vähän enemmän staccato "16th note feel" komppi jne.

Onko sekin makua asia?

On, kuten kaikki muukin. Mutta samalla, maalaisjärki on useimmiten hyväksi.
"Good is in the details..."
one mans zoo
08.10.2006 22:18:55
Sitähän minäkin vähän olin mieltä..! Sellaista oisin vielä halunnut kysyä et missä sen virvelin paikka sitten oikein on?
hollmi-5
08.10.2006 22:26:16
Sitähän minäkin vähän olin mieltä..! Sellaista oisin vielä halunnut kysyä et missä sen virvelin paikka sitten oikein on? Jalkojen välissä...
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
one mans zoo
08.10.2006 22:32:12
Jalkojen välissä...

Hah hah! No joo. ..parempaa vastausta saa varmaan hakea!
one mans zoo
08.10.2006 22:57:01 (muokattu 08.10.2006 23:15:24)
Virveliä vaan joka väliin minne ehtii
Kärsänpuolikas
08.10.2006 23:19:35
Virveliä vaan joka väliin minne ehtii

No siis perusperiaate on, että kakkoselle ja neloselle virveliä, mutta sitä voi varioida taas mielensä mukaan, mikä parhaalta kuulostaa.
korkuinen
Kukkis 77
09.10.2006 01:30:26

Sitähän minäkin vähän olin mieltä..! Sellaista oisin vielä halunnut kysyä et missä sen virvelin paikka sitten oikein on?

Tässä tapauksessa virvelin paikka lienee rectumissa.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
Epämuusikko
09.10.2006 08:44:34
Ne on niitä tyylikysymyksiä. Ei muuta kuin tyylejä tsekkaamaan!
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
arse
09.10.2006 13:33:50

Peltiin kompatessa hihat kannattaa kääriä.
el maraquero
Danko
09.10.2006 14:53:21

Peltiin kompatessa hihat kannattaa kääriä.

Eikö kato nostaa pellit nii ylös, ettei hihat valu tielle kompatessa.
Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)