Aihe: Kasikuviolla kahta kaiutinta äänittämän?
1 2
efunkelist
06.10.2006 12:07:54

Oletteko kokeillut tällaista, tai onko hypoteeseja toimivuudesta? Tai onko jollakin mahdollisuus kokeilla?

Kaksi kitarakaappia nokat vastakkain ja väliin kasikuvioinen mikrofoni. Toisesta kaapista käännetään vaihe, jotteivat olisi vastavaiheessa.

Mulla on kaksi kaappia joita äänittää ja harkinnassa olisi kasikuvioinen nauhamikki. Ajattelin josko tämän saisi toimimaan niin pystyisi kaksi kaappia työntämään yhteen mikkikanavaan haluttaessa. Vai hommaanko viisseiskan kaveriksi sennheiser e606-mikin?

Vai hetkinen.. kun on kasikuvioinen mikki niin tarvitseeko sen toisen kaapin vaihetta kääntää? Ei kokemusta moisesta.
kivi
06.10.2006 12:12:17
Vai hetkinen.. kun on kasikuvioinen mikki niin tarvitseeko sen toisen kaapin vaihetta kääntää? Ei kokemusta moisesta.

Tarvii.

Täähän on ollu tässä pari vuotta se ehkä märehdityin suuren maailman "uusi" kikkakutonen. Erityisesti kasiribbonilla suositellaan.

Oon kyllä miettinyt, mutta ei oo ollut sopivaa tilaisuutta kokeilla. Harvoin on mun korvaani niin identtisiä kaappeja useampia paikalla, erilaisia toki moniakin aina.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
blueroom
06.10.2006 12:42:58
mielenkiintoinen juttu. onko idea siis että käytetään kahta identtistä skobea identtisillä säädöillä(paitsi vaiheen kääntö) samalla etäisyydellä mikistä?
"Now there's John, Paul and George and then there's the new kid. Don' remember his name though..." -säkällähän näitä tehdään-
efunkelist
06.10.2006 13:15:29

mielenkiintoinen juttu. onko idea siis että käytetään kahta identtistä skobea identtisillä säädöillä(paitsi vaiheen kääntö) samalla etäisyydellä mikistä?

Veikkaisin että tuosta ei etua olisi. Mulla on nimenomaan erilaiset elementit kaiuttimissa ja ajattelin niitä sekoittamalla saada hyvän sopan. Jos kaapit on identtiset ja niistä paukutetaan identtistä signaalia niin silloin kaappien sijoittelu suhteessa mikkiin aiheuttaisi vain vaihe-eroja, eikö? Niin, no, sehän tekee soundista "paremman" tai "huonomman" ja tavallaan kai jotain vaihehässäkkää niistä erilaisistakin kaapeista tulee kun on erilaiset taajuusvasteet.

Mä en niin tuosta teoriasta... Tuli vain mieleen tällainen juttuloinen.
kivi
06.10.2006 21:42:33 (muokattu 06.10.2006 21:43:55)

Kummallakin puolella mikkiä, kyllä. Idea on, että toinen kaappi "imee" ja toinen "puhaltaa" samaan tahtiin kuin mikin ribbon liikkuu. Kaappien välissä tilaa vain mikin verran.

Ja tästähän ei siis oo vastaavaa hyötyä konkkamikillä, koska konkkamikin kasikuvio on aina toteutettu kahdella kapselilla (konkkamikin kapseli aistii painetta vain yhdestä suunnasta, joten muuttuvakuvioisissa konkissa miksataan sisäisesti kahta seläkkäin olevaa kapselia), vaan tarvitaan ribbon tai kahteen suuntaan avoin dynaaminen.

Erilaiset kaapit eri puolille... hmm. Miksei. Vähän vain huolettaa että lopputulos on sitten just sitä vaihevirhettä.

Ajatuksena on käsittääkseni pyrkiä eliminoimaan kaiuttimen ominaissoundi. Pantse Syrjä rakensi aikoinaan näitä hässäköitä, joissa kitaraelementin pahvi mikitettiin edestä ja takaa tarkalleen yhtä kaukana ja samalla kohdin olevilla mikeillä, joista toinen käännettiin vastavaiheeseen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
efunkelist
07.10.2006 09:35:06

Ajatuksena on käsittääkseni pyrkiä eliminoimaan kaiuttimen ominaissoundi. Pantse Syrjä rakensi aikoinaan näitä hässäköitä, joissa kitaraelementin pahvi mikitettiin edestä ja takaa tarkalleen yhtä kaukana ja samalla kohdin olevilla mikeillä, joista toinen käännettiin vastavaiheeseen.

Siis että eliminoitaisiin kaiuttimen rakenteen ominaissointi ja poimittaisiin "pelkästään" elementin sointia?

Jos jollakin on mahdollisuus kokeilla ribbonilla ja kahdella kaiuttimella (erilaisella tai samanlaisella) tuota mikitystapaa niin olisi kiva saada kuulla toimiiko se, etten suotta ostaisi ribbonia kun ensisijaisesti ajattelin sillä näitä kahta kaappia äänitellä. Vaikka voihan sillä yhdellä ribbonilla yhtäkin kaappia hyvin äänittää. Tosin akustiikka on mitä on joten lähimikityksiä joudun kotona joka tapauksessa pääosin tekemään.

Mulla tuli tämä ajatus siitä kun luin jostain jonkun äänittäneen duettolaulua kasimikillä niin että laulajat on vastakkain ja mikki välissä.
PIM
07.10.2006 10:00:33
Erilaiset kaapit eri puolille... hmm. Miksei. Vähän vain huolettaa että lopputulos on sitten just sitä vaihevirhettä.

Mikä juttu tää nyt oikein on, että tässä jotain vaihevirhettä syntyisi? Vaihevirhe aiheutuu pelkästään, vain ja ainoastaan signaalien kulkuaikaeroista eli se, että kaapeilla olisi erilainen taajuusvaste ei vaikuta signaalien vaiheisiin mitenkään. Tosin kyllähän erilaiset taajuusvasteet vaikuttaa summasignaalin taajuusvasteeseen, kuten vaikuttaa myös vaihe-erokin, mutta siltikin kyse on kahdesta aivan eri asiasta.
Riku Rotten
07.10.2006 12:19:18
etten suotta ostaisi ribbonia kun ensisijaisesti ajattelin sillä

Meikäläisen 57 jäi virkavapaalle kun taloon tuli Golden Audion R1 active. Niin kun amerikaanot sanoo: jos se varastettaisiin, niin ostaisin uuden.
kivi
07.10.2006 14:16:31
Mikä juttu tää nyt oikein on, että tässä jotain vaihevirhettä syntyisi? Vaihevirhe aiheutuu pelkästään, vain ja ainoastaan signaalien kulkuaikaeroista eli se, että kaapeilla olisi erilainen taajuusvaste ei vaikuta signaalien vaiheisiin mitenkään. Tosin kyllähän erilaiset taajuusvasteet vaikuttaa summasignaalin taajuusvasteeseen, kuten vaikuttaa myös vaihe-erokin, mutta siltikin kyse on kahdesta aivan eri asiasta.

Vaihevirhettä eli korrektilta nimeltään kampasuodatusta aiheuttaa muutkin asiat kuin etäisyys. Se on läsnä aina kun kahden samaa äänestä sisältävän siniaallon summauksessa siniaallot eivät ole täysin identtisiä tai täysin kohdakkain.

Ja tämä saattaa aiheutua myös vaikkapa elementin hitaudesta. Sama kai se on missä kohti signaali vanuu ja viivästyy, vaihe-eroa syntyy.
(Handsome Dick Manitoba)
dewil
07.10.2006 17:48:01

*Panee rasvan kattilaan lämpenemään ja haeskelee katsellaan maissinsiemenpussukkaa, kompaten Kiveä hiljaa mielessään*
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
dewil
07.10.2006 17:51:25 (muokattu 07.10.2006 17:53:21)

Mä oon tehny kokeiluja mm. niin, että 2X10 tuumasesta kääntää toisen elementin vaih.. napaisuuden ja äänittänyt urkuja kasilla puolittain niitten välistä.
Soundi oli outo. Jotenkin puhdas mono, joka pomppas kuitenkin skobeista ulos!?!
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
PIM
07.10.2006 22:10:43 (muokattu 07.10.2006 22:12:37)
Ja tämä saattaa aiheutua myös vaikkapa elementin hitaudesta. Sama kai se on missä kohti signaali vanuu ja viivästyy, vaihe-eroa syntyy.

Aivan, mutta siltikin sen vaihe-eron aiheuttaa aikaero eikä taajuusvaste-ero. Lähinnä nyt yritän tässä varmistaa, ettei kukaan jää vaan siihen harhaluuloon, että taajuusvaste-ero aiheuttaisi vaihevirhettä.
loosah
07.10.2006 23:57:04
Aivan, mutta siltikin sen vaihe-eron aiheuttaa aikaero eikä taajuusvaste-ero. Lähinnä nyt yritän tässä varmistaa, ettei kukaan jää vaan siihen harhaluuloon, että taajuusvaste-ero aiheuttaisi vaihevirhettä.

Huh... Onneksi selvensit... Meinasin jäädä ihan väärään luuloon. Tänks.
GIGO
milcoin
08.10.2006 10:15:19
Tässä ollan kyllä tosi reunalla taas. Saapa nähdä jos räjähtää.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
varakeef
09.10.2006 09:48:11
Kun kaksi kaiutinkaappia on vastakkain, heijastuu toisesta kaiuttimesta tuleva möykkä myös vastapuolella olevasta kaiuttimesta takaisin - ihan niin kuin seinästäkin. Tämäkin aiheuttaa muutoksia soundiin.

Sitten vaan kokeilemaan. Luulen, että soundi on aika lailla erilainnen, kuin samat kaiuttimet vierkkäin tai päällekkäin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
09.10.2006 12:33:02 (muokattu 09.10.2006 12:35:22)

Mä oon äänitellyt joskus kasikuviolla silleen, että pianosta etulevyt veks ja sit teipillä biisin sävellajin kolmisoinnut "auki"-asentoon (toimii kyl ihan pedaali pohjassakin mut pitäähän sitä vähän säädellä...). Siihen kitarastyrkkari vastapäätä ja kasikuvioinen mikki väliin - kuivan ja märän suhdetta saa kätevästi säädeltyä etäisyyksiä muuttamalla. Toinen vaihtis on laittaa se styrkkari justkin sinne lattialle ja mikittää piano sit erikeen ylhäältä. Piano on hyvä reverb : )
Siitä mistä aita on matalin...
loosah
09.10.2006 12:48:06
Mä oon äänitellyt joskus kasikuviolla silleen, että pianosta etulevyt veks ja sit teipillä biisin sävellajin kolmisoinnut "auki"-asentoon.Piano on hyvä reverb : )

Aika ovela keksintö, täytyy myöntää! Saa varmaan kivan ja omanlaisen "resonanssikaiun". Pitää testata joskus.
GIGO
MJ
10.10.2006 07:23:06
Kukas se kertoi sen 12-kielisen jipon. Skitta avovireeseen biisin sävellajin mukaan, ja laulua vaikka tuuttaa sinne ja poimii sen skitan pietsolla. Kokeilin tuota erääseen stoner biisiin ja sopi ihan pirun hyvin.
kompelonnora
10.10.2006 09:59:38 (muokattu 10.10.2006 10:32:40)
Aivan, mutta siltikin sen vaihe-eron aiheuttaa aikaero eikä taajuusvaste-ero.

Mut analogisessa maailmassa niitä ei voi repiä irti toisistaan, ne on naimisissa. Kun sä rakennat kaiuttimeen bassorefleksiportin, se muuttaa sekä kaiuttimen taajuus- että vaihevastetta. Tämä on helppo demonstroida analogitiskillä, aja sama signaali kahteen kanavaan, equta toinen ja summaa. Huomaat nopeasti, että tuloksena on jonkun verran kampafiltteriä.

Muuten, heh :), tämä ilmiö voi joskus olla hyödyllinen kun yrittää saada spottimikkä integroitumaan pääpariin, spottimikin kanavan eq:ta ruuvailemalla voi itseasiassa joissain olosuhteissa vähentää summauksesta syntyvää kampafiltteriä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)