Aihe: Tatsia yleisesti paremmaksi
1 2
Petrukki
06.10.2006 21:04:08
Toivottavasti otsikosta sai selvää.

Olen huomannut, kun soitan liidejä, niin ärsyttävää on se, ettei niitä saa kuulostamaan "puhtailta". Esim Fade to Blackin intron nopea economy picking -kohta kuulostaa ihan hyvältä, muttei kuitenkaan puhtaalta, vaan mukana on sellaisia ihmeellisiä korkeita ääniä.

Pähkinänkuoressa: miten saan tekniikan, kuten Vailla tai Gilbertillä? :D
Floikilla on hauskemapaa.
biibob
06.10.2006 21:09:19
Treeniä. Soita sormiharjoituksia, ja muista se, että aluksi hitaasti ja sitten kun menee niin pikku hiljaa nopeuttaen. laske tempo alussa vaikka puoleen alkuperäisestä ja kokeile alkaako kuulsotaa paremmalta. Hyvä vinkki on myös, että soita puhtaalla soundilla tai pienellä säröllä, turhaa opetella soittamaan gainit kaakossa+pari booster boksia perässä ulvomassa, niin sun tekniikka jää ikäänkuin puolitiehen. Tuossa nyt joitan vinkkejä.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
oiva tumpeloinen
06.10.2006 21:14:28
Toivottavasti otsikosta sai selvää.

Olen huomannut, kun soitan liidejä, niin ärsyttävää on se, ettei niitä saa kuulostamaan "puhtailta". Esim Fade to Blackin intron nopea economy picking -kohta kuulostaa ihan hyvältä, muttei kuitenkaan puhtaalta, vaan mukana on sellaisia ihmeellisiä korkeita ääniä.

Opettele soittamaan se alternate-pikkauksella. Ei siinä mitään economyja tarvita.

Et ainakaan soittamalla Hammettin juttuja........Sori! =)

vastauksethan tuohon on helpot. Soittamalla, soittamalla ja soittamalla. Sitten semmoinen pieni juttu, millä se soittaminen viimeistellään: kuunnellaan, mitä oikeasti soitetaan. Kova tekninen osaaminen ei ole mitään, jos homma muuten kuulostaa kököltä. Kuuntelemalla soittoa opit kuulemaan (ja sitä kautta soittamaan), minkälaista tatsia milloinkin tarvitaan.
Bonesaw
06.10.2006 21:16:06 (muokattu 06.10.2006 21:16:22)
Opettele soittamaan se alternate-pikkauksella. Ei siinä mitään economyja tarvita.

Joo. Alternate tosiaan kannattaa ottaa haltuun. Tollaset economy - pikkaukset voi vetää(tässä vaiheessa ainekin) vaikka vessanpöntöstä alas.
oiva tumpeloinen
06.10.2006 21:19:31
Joo. Alternate tosiaan kannattaa ottaa haltuun. Tollaset economy - pikkaukset voi vetää(tässä vaiheessa ainekin) vaikka vessanpöntöstä alas.

Niin ei mun siis ollut mitenkään tarkoitus väheksyä economy-pikkausta. Mun mielestä vain alternate-pikkaus on (varsinkin alussa) helpompi "pitää kurissa".
Petrukki
06.10.2006 21:25:38
Niin ei mun siis ollut mitenkään tarkoitus väheksyä economy-pikkausta. Mun mielestä vain alternate-pikkaus on (varsinkin alussa) helpompi "pitää kurissa".

Menen sen kyllä alternatella - luulin sen soitettavan economylla, muuta väärin luulin.

Mutta kiitos vihjeistä, menenkin reenaamaan!
Floikilla on hauskemapaa.
InYourFace90
06.10.2006 21:27:38
Alternatellahan se Vaikin soittaa.
Up The Irons!
biibob
06.10.2006 21:27:51
Menen sen kyllä alternatella - luulin sen soitettavan economylla, muuta väärin luulin.

Mutta kiitos vihjeistä, menenkin reenaamaan!

Olet ihan oikeassa, kun luulit sen soitettavan economyllä, kun siltä se ainakin kuulostaa, mitä tässä nyt pitkästä aikaa metallican kappaletta kuuntelin aiheen innoittamana ^^ Eli economyllä hammet tuon vetää, mutta aikaisempien kirjoittajien pointti on siinä, etä alussa on parempi opetella tasainen ja luonnollinen alternate pickaus. Sitten myöhemmin vasta alkaa laajentamaan näihin erikoisempiin pickaustekniikoihin.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Bonesaw
06.10.2006 21:31:21 (muokattu 06.10.2006 21:31:49)

Eikunsiis. Ei munkaan kirjotuksessa ollut ainekaan tarkoituksellista ironiaa. Oon oikeestikin sitä mieltä,että noi economy ja merconomy ja kaiken maailman ihmepikkauset on ihan turhaa hiplaamista. Tai ei niistä musta ainekaan kannata tehdä itselleen erityistä päänvaivaa.

Alternate on sellanen joka paikkaan passeli tikitys.
Carpenter
06.10.2006 21:42:32

Jepoo. Sillä on kaikkein helpoin saada tasainen ja kontrolloitu pikkaus. Ihan joka tilanteeseen se ei sovi (monet arpeggiot), mutta ne ovat erikoistapauksia.
gorgonoidi
06.10.2006 21:53:30

Ei kai tälläsin ole muuta vastausta kuin kova treeni, joka on toki jo mainittu. Oikoteitä tästä ei ole.
Hammermul
06.10.2006 21:58:50

Mä en nyt tarkkaan tajunnut, mikä oli ongelmana, mutta kannattaa hidastaa reippaasti vauhtia. Soitatko koko ajan nopeasti? Oletko koskaan oikeasti keskittynyt soittamaan _todella_ hitaita juttuja ja koittanut saada niitä mahdollisimman hyvän kuuloisiksi?

Hyvän tatsin kuulee jo yhdestä sävelestä. Sitten kun saa helpot melodiat kuulostamaan mahdollisimman hyviltä, niin soiton nopeutuessa ne tilutkin kuulostaa hyviltä. Eli roimasti hidasta soittoa ja sitäkin enemmän oman soiton kuuntelemista.
oiva tumpeloinen
06.10.2006 22:09:28
Hyvän tatsin kuulee jo yhdestä sävelestä. Sitten kun saa helpot melodiat kuulostamaan mahdollisimman hyviltä, niin soiton nopeutuessa ne tilutkin kuulostaa hyviltä. Eli roimasti hidasta soittoa ja sitäkin enemmän oman soiton kuuntelemista.

Ei mun mielestä treenatessa voi aina ajatella pälkästään tonea. Nopeutta treenatessa pitää välillä vaan yrittää vetää liian nopeasti omiin taitoihin suhteutettuna, eikä silloin ajatella ensimmäisenä tonea.

Pitää kuitenkin muistaa, että se tone on tärkeää ja se pitää saada kohdalleen sitten, kun homma luistaa teknisesti.
Hammermul
06.10.2006 22:18:51

Ei mun mielestä treenatessa voi aina ajatella pälkästään tonea. Nopeutta treenatessa pitää välillä vaan yrittää vetää liian nopeasti omiin taitoihin suhteutettuna, eikä silloin ajatella ensimmäisenä tonea.

Pitää kuitenkin muistaa, että se tone on tärkeää ja se pitää saada kohdalleen sitten, kun homma luistaa teknisesti.

Toki, mutta voiko loppujen lopuksi se nopea soitto kuulostaa hyvältä, jos ei hidastakaan saa mieluisaksi. Painotan taas kerran kaikkien eri osa-alueiden monipuolista treenaamista.
Krice
06.10.2006 22:28:10

Nopea arpeggio eli toisella nimellä sointu kannattaa useimmiten soittaa ekonomisesti lakaisemalla yhteen suuntaan eikä jokaista kieltä erikseen suuntaa vaihtamalla.
Ze Kink
06.10.2006 23:37:04 (muokattu 06.10.2006 23:41:30)

1234 2345 3456...

Kaikki miljoonat eri muodot metronomin kanssa. Toimii, on vain ihan perseestä soitella niitä. Mutta samoja nuo Vait ja muut on hinkannut. Tai sitten soitat tosi vaikeita (=kehittäviä) biisejä. Esim. Racer X:ssä Paul Gilbert ja Bruce Bouillet treenasivat 6h kitarajuttuja ennenkuin loppu bändistä tuli treeneihin, ja biisit vedettiin kerran läpi. Vai taas harjoitteli kesän putkeen, poistuen kotoaan vain oliko se 2 vai 3 kertaa. Ja treenasi normaalisti olikos se 10h päivässä. Eli siis treeniä, treeniä, treeniä, treeniä, treeniä, treeniä jne. mutta kyllähän siitä hyötyäkin on vaikka kuinka, kunhan vain on motivaatiota tehdä sitä.

Jahas, voisikin vedellä parit tekniikkatreenit.

E: Itsekin innostuin yhdessä vaiheessa treenaamaan 6-10h päivässä n. puolen vuoden ajan. Kehityin aika roimasti, mutta sen jälkeen kitaran soitto ei ollut kovin kivaa. Eli jos ei huvita treenata tekniikkaa, älä treenaa sitä, soita huviksesi tai pidä taukoa. Itselläkin on nyt taas "jamittelujakson" jälkeen menossa "tekniikkajakso", olen huomannut että minulla ne vuorottelee.
KÄYTÄ USAN KONTSUA UN USA USAN KONTSU O SEMMONEN AITO KONTSU VEÄTSE VAA SIIHE PINTAA, YO,
Jake.e
07.10.2006 00:43:05
1234 2345 3456...

Kaikki miljoonat eri muodot metronomin kanssa. Toimii, on vain ihan perseestä soitella niitä. Mutta samoja nuo Vait ja muut on hinkannut.

Onhan noita Chopinkin käyttänyt todella paljon sävellyksissään.

Eli jos ei huvita treenata tekniikkaa, älä treenaa sitä, soita huviksesi tai pidä taukoa. Itselläkin on nyt taas "jamittelujakson" jälkeen menossa "tekniikkajakso", olen huomannut että minulla ne vuorottelee.

Tähän jotenkin takerruin. Jos huvittaa oppia soittamaan kitaraa itse lähtisin suosittelemaan sitä että soittaa aina jonkun tunnin (ainakin päivässä) tuota tekniikkaa. Sitten jos soittaminen ei kiinnosta yhtään niin sitten vaan kitara nurkkaan.

Muistakaa nyt silti ettei nuo 1234-treenit kyllä ole ainoita oikeita. Omat tekniikka harjoitukset parantavat ehkä enemmän, kun tietää mitä osa-aluetta omassa soitossaan halua kehittää ja sen takia osaa tehdä sitä aluetta kehittävän harjoituksen.

Soittamisessa aina pitää kuitenkin säilyä se hauskuus!
Jerk.
oiva tumpeloinen
07.10.2006 00:49:14 (muokattu 07.10.2006 00:50:38)
Tähän jotenkin takerruin. Jos huvittaa oppia soittamaan kitaraa itse lähtisin suosittelemaan sitä että soittaa aina jonkun tunnin (ainakin päivässä) tuota tekniikkaa. Sitten jos soittaminen ei kiinnosta yhtään niin sitten vaan kitara nurkkaan.

Soittamisessa aina pitää kuitenkin säilyä se hauskuus!

Eikös nämä nyt ole jotenkin ristiriidassa?

E: Siis mä ymmärrän pointin teknisestä treenaamisesta, mutta kyllähän pelkkä jamittelukin kehittää.
Socialite
07.10.2006 01:19:06
Keskity siihen tatsiin äläkä pikkausnopeuteen, teit sen sitten ristipikkaamalla tai sweeppaamalla. Kokeile kuunnella omaa soittoasi ja saundiasi.
Vanha latteus "saundi lähtee sormista" ei ole paskapuhetta.
Jos käytät paljon säröä vähennä sitä alkuun roimasti, yritä saada sävelet syttymään ja soimaan haluamallasi tavalla käyttäen plekua ja sormiasi. Järjen käyttö on myös sallittua... :)

Hyvä soittaja kuullostaa aina hyvältä, riippumatta nopeudesta tai kamoista.
Juuri se tatsi on mielestäni yksi suurimmista tekijöistä mietittäessä mikä erottaa jyvät akanoista... ja kovat soittajat rämpyttelijöistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)