Aihe: Jelppikerho goes Metallipalsta
1 2 3 4 511 12 13 14 1544 45 46 47 48
Terrorwrist300
05.10.2006 15:19:54

siis juu, noita harmonioita meinasin...
Jööhannes
05.10.2006 16:24:42 (muokattu 07.10.2006 17:26:24)
E: Nyt kun tuli puheeksi: mitkä ovat käytetyimmät/toimivimmiksi koetut harmoniakulut metallimusiikissa?

Terssiharmonia (esim. Maiden), duuriterssi molliskaalasta (esim. Exodus) ja kvartti- tai kvinttiharmonia (esim. Slayer) toimii aina :)

siis juu, noita harmonioita meinasin...

Niinkuin Oan sanoi, teorian opiskelu auttaisi. Mutta ei siihen välttämättä oppitunteja tarvita, kitara on kiva soitin siitä että se auttaa oppimaan simppelit teoriajutut konkreettisesti. Itse opin nämä jutut alunperin kun soitin Iron Maidenia ja tein vuosisadan keksinnön: kaikki perustuu molliskaalaan! Siis Maidenissa. Opin, että se menee näin:
------------------
------------------
------------------
--------------1-3
-------1-3-4-----
1-3-4------------

Ja tuonhan tottakai voit soittaa mistä ikinä haluat.

Sen jälkeen pääsin jyvälle terssiharmoniasta, ja tein vuosituhannen keksinnön: terssiharmonia (eli "ihan sikasiisti meidenisaundi") syntyy, kun nostat joka nuotin kaksi säveltä tuon skaalan mukaan ylöspäin. Tunsin itseni lähes neroksi. Terssiharmonia äskeisestä molliskaalasta, on sama, kuin sen rinnakkaisduuriskaala, ja sehän siis menee näin:
------------------
------------------
------------------
--------------5-6
-------4-6-8-----
4-6-8------------

Kaikki harmoniat perustuu samaan juttuun; nostat/lasket joka säveltä tietyn verran intervallin (=sävelhypyn) mukaan. Jos intervalli on puhdas (ei muutu molli- tai duuriskaalan mukaan) niin harmonian teko on varsin helppoa. Jokainen sävel nousee/laskee saman verran. Esim. kvinttiharmoniassa (kutsuin sitä ennen ritarisaundiksi) nostat nuottia viisi säveltä perusnuotista ylöspäin. Äskeisen kirjoittamani molliskaalan kvinttiharmonia menisi simppelisti näin:
-------------------
-------------------
--------------3-5-
-------3-5-6------
3-5-6-------------
-------------------

Nyt laitan tähän intervallit, että voit itse kokeilla ja muodostaa harmonioita näiden mukaan (kokosävelaskel (sävelaskel) = "kaksi nauhaväliä", puolisävelaskel = "yksi nauhaväli"):
Priimi = skaalan ensimäinen sävel = sama nuotti (puhdas)
Sekunti = skaalan 2. sävel (pieni sekunti = puolisävelaskel, suuri sekunti = kokosävelaskel)
Terssi = skaalan 3. sävel (pieni terssi = puolitoista sävelaskelta, suuri terssi = kaksi sävelaskelta)
Kvartti = skaalan 4. sävel (puhdas)
Kvintti = skaalan 5. sävel (puhdas)
Seksti = skaalan 6. sävel (pieni seksti = viisi sävelaskelta, suuri seksti = viisi ja puoli sävelaskelta)
Septimi = skaalan 7. sävel (pieni septimi = kuusi sävelaskelta, suuri septimi = kuusi ja puoli sävelaskelta)
Oktaavi = skaalan 8. sävel = sama nuotti kuin perussävel mutta oktaavia korkeammalla (puhdas)

Siitä vain kokeilemaan mitkä soivat harmoniassa ja mitkä taas "riitanuotissa" keskenään.

Et luultavastikaan älynnyt yhtään mitään, jos sinulla ei ole yhtään teoriantajua ja en todellakaan ole mikään paras selostaja, mutta ei se mitään. Aloita samasta kuin minä aloitin: soita Maidenia ja harrasta itseopiskelua :) Tosin olen minä sen jälkeen käynyt myös teoria- ja kitaratunneilla.
Groke's Clanin uusi demo julkaistu! Nyt kipin kapin kuuntelemaan sitä -> www.grokesclan.com tai www.mikseri.net/grokesclan.
Terrorwrist300
05.10.2006 19:05:47

nojuu, täähän nyt on ku yrittäis venäjää lukea....
Oan
06.10.2006 02:18:32
nojuu, täähän nyt on ku yrittäis venäjää lukea....

Ota se haasteena. Kyllä kitaristin, ja etenkin säveltäjän, pitäisi näistä jutuista edes jotenkuten olla jyvällä. Punk-meininki sitten erikseen...
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
salmivaara
07.10.2006 15:55:21

Ota se haasteena. Kyllä kitaristin, ja etenkin säveltäjän, pitäisi näistä jutuista edes jotenkuten olla jyvällä. Punk-meininki sitten erikseen...

Tää on melkeen yhtä paksua jöötiä kuin jonkun makuuhuonekitaristin väite "et voi soittaa heviä jos et osaa sweepata".
Against the grain
Jööhannes
07.10.2006 17:27:55
Tattista vaan Jööhannekselle. Tätä olen itekin miettinyt pitkään. Pitänee ruveta testailemaan. +

Olin muuten laittanut duurskaalan vahingossa puoli sävelaskelta liian alas verrattuna tuohon molliskaalaan :) Korjasin, anteeksi virhe.
Groke's Clanin uusi demo julkaistu! Nyt kipin kapin kuuntelemaan sitä -> www.grokesclan.com tai www.mikseri.net/grokesclan.
Oan
07.10.2006 19:58:49 (muokattu 07.10.2006 19:59:15)
Tää on melkeen yhtä paksua jöötiä kuin jonkun makuuhuonekitaristin väite "et voi soittaa heviä jos et osaa sweepata".

Aivan. Ja n. 99% prosenttia länsimaisesta musiikistahan perustuu sweeppaukselle, eikö?

Ketään kitaristia on tuskin huonontanut se että ovat opetelleet soinnunmuodostuksen alkeet. Sweeppauksen opettelu sen sijaan...
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
Milkop
11.10.2006 18:15:22

Kuka mahtaa olla tämä Dr. Young, johon viitataan Devin Townsend Bandin Triumph-biisissä? Tulipahan vaan mieleen, että jos joku tietäisi.
carnation
11.10.2006 19:22:56
Kuka mahtaa olla tämä Dr. Young, johon viitataan Devin Townsend Bandin Triumph-biisissä? Tulipahan vaan mieleen, että jos joku tietäisi.

The Devin Townsend Bandissa soittelee ainakin heput nimeltä Mike Young (basso) ja Dave Young (koskettimet), voisikohan kyseessä olla jompi kumpi näistä, jos toiselle olisi vaikka myönnetty tohtorin arvonimi :) puhdas arvaus tämä. Itsekin olen miettinyt samaa, mutta varmaa tietoa ei ole.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
saastara
12.10.2006 20:26:51

Enpä nyt tiedä.. Helpottaa se skaalojen ja harmoniarakenteiden suhteellinen tajuaminen sen verta, ettei tarvitse toista kitaraa sovittaessa alkaa niitä säveliä arpomaan.. :D
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Antti1997
15.10.2006 16:50:02 (muokattu 15.10.2006 16:51:27)
Laitoin tän jo tonne Yleistä-palstan Mikä biisi -ketjuun, mutta koska kysessä on suhteellisen raskas biisi, laitan tämän tännekin siinä toivossa että joku tunnistaisi.

Tässä tabeina tämä mitä olen yrittänyt parin vuoden ajan selvittää...

6/8

E | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | - - | - |
H | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | - - | - |
G | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | 5 7 | - |
D | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | - - - - - - - - - - - - | 5 7 | 2 |
A | - 2 3 0 2 - 0 - - - - - | 0 ~ 3 - - 2 - - 0 - - - | - 2 3 0 2 - 0 - - - - - | 3 5 | 2 |
E | 0 - - - - 3 - 2 3 0 ~ ~ | - - - 3 ~ - 2 ~ - 2 3 2 | 0 - - - - 3 - 2 3 0 ~ ~ | - - | 0 |

E5 A5 H5 E5
A5 G5 D5 H5
E5 A5 H5 E5
C5 D5 E5
C5 D5 E5

Tuo melodia taitaa tulla oikeasti bassolla tuossa alussa, ilman muita soittimia. Tuo ~ tarkoittaa, että edellinen nuotti soi "pitkänä".

Sama melodia toistuu kitaralla tuon sointupohjan päällä, myös rummut tulevat silloin mukaan. Suhteellisen raskas biisi kyseessä... Soi joskus vuonna 2002 jossain Bomber-jengiä käsittelevässä ohjelmassa TV2:lla.

Tuopin tarjoan sille joka kertoo mikä biisi on kyseessä. :-)

Tässä vielä kömsönen midiversio... http://koti.mbnet.fi/nukkis/mikabiisiiii.mid
"Ei tuo normaalisti ole kovin äkäisen näköinen muttei raukka ole oikein edukseen kuvissa." -Tigerr
Fixxxer_91
26.10.2006 16:40:07
oon joskus miettiny että mikä se on se outo ääni siinä Metallica - Orion biisissä?
siis tarkotan nyt sitä alku ''introa'' mikä siinä on
Jööhannes
26.10.2006 17:48:26
oon joskus miettiny että mikä se on se outo ääni siinä Metallica - Orion biisissä?
siis tarkotan nyt sitä alku ''introa'' mikä siinä on

Se on Burtonin säröbasso joka on muistaakseni käännetty ympäri.
psalmat
28.10.2006 17:51:38
Se on Burtonin säröbasso joka on muistaakseni käännetty ympäri.

En ole täysin varma, mutta mielestäni Damage Inc.:ssä on se käännetty bassointro ja Orionissa ei-käännetty. Mutta Burtonin säröbasso molemmissa kyllä.
Hä??
Jööhannes
28.10.2006 19:13:55
En ole täysin varma, mutta mielestäni Damage Inc.:ssä on se käännetty bassointro ja Orionissa ei-käännetty. Mutta Burtonin säröbasso molemmissa kyllä.

Äyäy, nyt meni kyllä mulla biisit ihan totaalisen sekaisin :) Eli olit oikeassa. Anteeksi.
Cocktus
29.10.2006 17:59:55

Mistä saa Necrophagistin ja Bloodbathin paitoja Suomessa? Ei oo luottokorttia niin ei pääse tilailemaan ulkomailta.
Oh, you ironic pop-rock fuck, don't you fuck with metal!
M!Xu
29.10.2006 18:27:52

Kuinka monta kieltä Metallican ex. basisti Cliff Burtonin bassossa oli? Näin jossain valokuvan, jossa sillä tais olla nelikielinen, mutta Somkinda Monsterissa tää uus kaveri soitti kuuskielisellä For whom the bells tollssia ym.

Mä muuten tiedän että sitä voi soittaa kummallakin. Kuhan kyselen.
pöö
Oan
29.10.2006 18:39:02
Kuinka monta kieltä Metallican ex. basisti Cliff Burtonin bassossa oli?

Eiköhän niissä useimmissa ollut neljä kieltä.

"Unlike other, later virtuoso metal and progressive metal bassists who favor 5-string or even 6-string bass guitars, Burton only played a standard 4-string bass", kertoilee Wikipedia.
Jööhannes
30.10.2006 15:38:06
Olen alkanut kiinnostua klassikkoyhtyeestä nimeltä Metal Church. Olen lueskellut, että uudempi matsku ei ole sitä onnistuneinta, ja lähinnä yhtyeen ensimäiset tuotokset ovat kuuntelemisen arvoista. Mistä levystä porukka tykkäilee eniten täällä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)