Wolfgang 18.11.2003 20:45:33 | |
---|
Kertokaapa te, jotka paremmin tiedätte kuinka paljon tehokkaampia putkivahvarit oikeastaan ovat? Esim. kuinka paljon enemmän mökää lähtee 50W putkivahvarista kuin samalla wattimäärällä varustetusta transistori-vehkeestä? |
Vemmy 18.11.2003 20:53:51 | |
---|
Tästäkin on keskusteltu varmaan monta kertaa. 100 wattisesta putkinupista lähtee kahden 4X12-kaapin kanssa niin paljon ääntä, että kerrostaloasunnossa saattaa naapurikin kuulla. Ja niin lähtee 100 wattisesta transistorinupistakin. Suuri osa tästä "trankku- vs. putkiwatti"-keskustelusta perustuu jokaisen omaan mielipiteeseen. Watti on watti, tulkoon mistä tahansa. Kerätään kaikki vahvistimet mitä täällä kävijöillä on, läväytetään ne samaan kaappiin vuorotellen kiinni, volumet kaakkoon ja mitataan desibelit, niin saadaan vihdoinkin vastaus tähänkin. Minä voin tuoda neljä 100-wattista nuppia. (2xputki & 2xtrankku) Vieläkö meillä on kaljaa? |
Miikathebest 18.11.2003 21:10:28 | |
---|
Tästäkin on keskusteltu varmaan monta kertaa. 100 wattisesta putkinupista lähtee kahden 4X12-kaapin kanssa niin paljon ääntä, että kerrostaloasunnossa saattaa naapurikin kuulla. Ja niin lähtee 100 wattisesta transistorinupistakin.... Vai että saattaa naapuritkin kuulla... eiköhän se kuulu jo korttelin päästä :) Mulla on 120w trankku(behringer) ja siitä ei muuten sittenkään lähde niin mahdottomasti möykkää. Tai sitten sitä ei enää tajua kun se on jo niin lujalla... |
Torniojaws 18.11.2003 23:33:32 | |
---|
Käsittääkseni tuo "putkiwatti on voimakkaampi kuin transistoriwatti" tuli siitä, kun Marshall alimitoitti mallit aikoinaan, varsinkin JCM800:t. Käsittääkseni Marshallin vahvistimet oli tyyliin 50W vahvistin nimellisesti, vaikka oikeasti olikin 75W. J.n.e. |
Hammer Of The Gods 18.11.2003 23:42:49 | |
---|
Käsittääkseni tuo "putkiwatti on voimakkaampi kuin transistoriwatti" tuli siitä, kun Marshall alimitoitti mallit aikoinaan, varsinkin JCM800:t. Käsittääkseni Marshallin vahvistimet oli tyyliin 50W vahvistin nimellisesti, vaikka oikeasti olikin 75W. J.n.e. No tuosta en ole kyllä ainakaan minä kuullut... En jaksa nyt mitään pitkää juttua kirjoittaa kun männikköön menisi kuitenkin, mutta sanonpahan vain että 50w putkivahvarista lähtee paljon kovempi meteli kuin 50w trankkustyrkkarista! Mitä helpommin, sitä helpommin! |
Volle 18.11.2003 23:49:58 | |
---|
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=1ce3cb96b0&co=240 Tuolta PeteH:n kommentti ehkä hieman selvittää samantehoisten putki- ja transistorivahvistimien eroja. Toi Marshall-teoria oli aika hassu. Kyllä ne muidenkin valmistajien putkimasiinat paljon tuottaa ääntä. Ja 75 w:n ja 50 w:n ero äänenvoimakkuudessa käytännössä ei ole mikään järin suuri. Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista. |
JulGubbe 19.11.2003 01:42:12 | |
---|
Putki vs. Transistori! ARARARARARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGhh! Mä en oikeasti kohta enää jaksa. Oikeasti. Mä en kohta tiedä mitä mä teen. Kyllä pukki tietää! |
PuNkKi 19.11.2003 07:17:46 | |
---|
Putki vs. Transistori! ARARARARARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGhh! Mä en oikeasti kohta enää jaksa. Oikeasti. Mä en kohta tiedä mitä mä teen. naru kaulan ympäril? se helpottaa... Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. |
naru kaulan ympäril? se helpottaa... Hehehee Elämä on kuin polkupyörä, ja minä tykkään polkea sillä. |
Vemmy 19.11.2003 08:58:08 | |
---|
Kumpi voittaa, karhu vai leijona? Vai peseekö tiikeri ne molemmat? Ja pärjääkö edes koko porukka ryhävalaalle? Vieläkö meillä on kaljaa? |
Mrezzye 19.11.2003 09:34:31 | |
---|
Kyllä putkista lähtee enemmän mökää, ennen kaikkea laadukkaampaa sellaista. Knoppitietoa: Nuo tehothan menevät palttiarallaa niin, että kun teho tuplaantuu, niin ääntä tulee lisää n. 3dB, eli esim. 50W ja 100W ero ei ole järin suuri sen metelin suhteen, soundi sen sijaan voi olla hyvinnii erilainen. Myykää nyt joku mulle BOSSin CE-5 Kooruspedaali, myykää pliis. Ja halavalla! |
Fortune 19.11.2003 09:43:19 | |
---|
Knoppitietoa: Nuo tehothan menevät palttiarallaa niin, että kun teho tuplaantuu, niin ääntä tulee lisää n. 3dB, eli esim. 50W ja 100W ero ei ole järin suuri sen metelin suhteen, soundi sen sijaan voi olla hyvinnii erilainen. Kyllä se 3dB on vain aikamoinen äänenpaineen nousu, asteikko kun on logaritminen.
|
Mrezzye 19.11.2003 10:10:41 | |
---|
Kyllä se 3dB on vain aikamoinen äänenpaineen nousu, asteikko kun on logaritminen. Harvoinpa niitä kympillä soitetaan. Myykää nyt joku mulle BOSSin CE-5 Kooruspedaali, myykää pliis. Ja halavalla! |
Dr. Love 19.11.2003 10:32:54 | |
---|
Kertokaapa te, jotka paremmin tiedätte kuinka paljon tehokkaampia putkivahvarit oikeastaan ovat? Esim. kuinka paljon enemmän mökää lähtee 50W putkivahvarista kuin samalla wattimäärällä varustetusta transistori-vehkeestä? 50w = 50w Jack Daniel's, it's what's for dinner. |
superfly 19.11.2003 11:15:34 | |
---|
50w = 50w Ihan varma ja testattu asia on, että 30 wattisesta putkivahvaristani lähtee enemmän ääntä kuin 60 wattisesta transistorivahvarista. Helposti. Harppu on alaston piano |
2N3904 19.11.2003 11:21:43 | |
---|
Minä olen kuullut "putkiwatin" ylivertaisuudesta mielestäni tieteellisesti pätevän selityksen, se meni jotenkin näin: Vahvistimien antoteho ilmoitetaan jonkin DIN -tms. normin mukaan (ainakin hifivahvistimien; luulisi, että kitarapuolellakin jotain speksiä noudatetaan tai muuten eri valmistajien tehot eivät ole vertailukelpoisia keskenään). Tämä maksimitehon määritelmä menee siihen tapaan, että syötetään inputtiin sinimuotoista signaalia jonka tasoa nostetaan, kunnes antosignaali alkaa säröytyä ("särö" tässä yhteydessä tarkoittaa THD:ta, (total harmonic distortion); tällekin löytyy jostain määritelmä, jota en nyt jaksa alkaa tähän valehtelemaan). THD ilmoitetaan prosentteina, ja kun joku ennaltamäärätty prosenttimäärä täyttyy (olisiko ollut jopa 10%, vai 1% ?), vihelletään peli poikki ja määritellään, että tässä on tämän vahvistimen maksimiantoteho. Trankkuvahvistimelle on luonteenomaista, että se toimii hyvin lineaarisesti (=ilman säröä) lähes käyttöalueensa tappiin asti, mutta sitten kun raja tulee vastaan, meno pysähtyy kuin seinään ja särön määrä kasvaa hetkessä yli kaiken kohtuuden. Tästä syystä trankun kanssa käytännössä joutuu pysyttelemään tuolla lineaarisella alueella tuon yllä määritellyn maksimitehon puitteissa. Putkivahvistin on paljon epäideaalisempi kuin trankku. Säröä alkaa tulla jo varhaisessa vaiheessa mukaan ja sen määrä lisääntyy pikku hiljaa. Tuo virallisesti määritelty maksimiteho ei merkitse putkivahvistimelle mitään muuta, kuin että tällä teholla säröä on näin ja näin paljon (sen 10% tai 1% tai mikä se nyt olikaan). Kun tästä pisteestä lähdetään kasvattamaan sisääntulevaa signaalia, särön määrä kasvaa edelleen vain hiljakseen, toisin kuin trankussa. Lisäksi putkien aiheuttama särö nyt vain on luonteeltaan korvia miellyttävää. Näin ollen siis putkivahvistinta voi yliajaa ohi virallisen maksimitehon, ja siksi jos vahvarin "viralliseksi" maksimitehoksi on ilmoitettu esim. 40W, siitä saa oikeasti enemmän käyttökelpoisia watteja ulos. Watti kuitenkin on aina watti; jos putki- ja trankkuvahvari luukuttavat samanlaiseen kaappiin vaikka sen 40W, molemmista lähtee tasan saman verran ääntä. Mutta jos sen 40W putkivahvarin laittaa huutamaan täysillä samaiseen kaappiin, siitä lähtee enemmän ääntä kuin 40W trankusta, koska "täysillä" ollessaan se pukkaa kaappiin enemmän kuin 40W. |
superfly 19.11.2003 11:40:35 | |
---|
Niin, se pieni putkikombo pesee trankun alle puolella volumella... Harppu on alaston piano |
PL 19.11.2003 11:47:48 (muokattu 10.12.2003 09:30:47) | |
---|
............. |
Hammer Of The Gods 19.11.2003 11:57:20 | |
---|
3dB:ä on juuri ja juuri kuultavissa oleva ero äänenvoimakkuudessa. no riippuu missä suuruusluokassa tuo 3dB:n muutos tapahtuu. 65->68dB:n muutos on huomattavasti vaikeampi korvilla kuulla kuin 90->93dB:n muutos. Johtuu tuosta Fortunen mainitsemasta logaritmisuudesta. Korjatkaa jos meni aivan metsään, mielestäni kyllä ei mennyt?! Mitä helpommin, sitä helpommin! |
PL 19.11.2003 12:02:08 (muokattu 10.12.2003 09:30:57) | |
---|
............. |