Aihe: Sotilassoittokuntaan?
1 2
sinCCos
01.10.2006 21:40:34
Eli onhan tässä vielä hieman aikaa, mutta ne kutsunnat kuitenkin tässä jonkin ajan kuluttua tulevat ja mitä olen täältä mnetistä ja muualta lukenut niin tuo soittokunta voisi olla hyvä vaihtoehto. En silti ole saanut täyttä käsitystä, että mitä varsinkin kitaristin pitäisi siellä osata, nuotit ovat vissiin pakolliset? Kyselen lähinnä koska nuotit ovat vielä aika pahasti hakusessa.
Herba
01.10.2006 21:55:56 (muokattu 01.10.2006 21:56:20)
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … php?c=1&t=39594&o=0#p515333

e. "Nuotinlukutaito on hakijoille pakollinen, eli ei kun treenaamaan."
Mä en osaa kävellä ilman kynää, tää on mun henkinen kävelykeppi. -opettaja.
Ossi
02.10.2006 01:46:05

En silti ole saanut täyttä käsitystä, että mitä varsinkin kitaristin pitäisi siellä osata, nuotit ovat vissiin pakolliset?

Kitaristeista en tiedä, mutta ainakaan tollasia rumpalimuppetteja eivät huoli.

http://www.gtrtour.com/kuvat/anssi.jpg

Anteeksi asiaton kommentti asialliseen kysymykseen :)
Lift your other foot up And fall on your ass Get back up Put your teeth in a glass Aint ever been nothin quite like this Its a magical thing called the wilbury twist
A.Starving
02.10.2006 05:36:47
jyrkkä ehkä
It's not that I'm old, your music really does suck.
wrshredder
04.10.2006 15:59:57
Jep ,nuotit on vamasti hyvä osata . Mulle ne tosin pläjäytti eteen ekaksi jonkun kappaleen joka sitten piti kompata soitumerkeistä. Ihan jäihinhän minä menin :P
Omakin kappale meni ihan alta riman. Tosin tein emävirheen kun hain sinne klassisella kitaralla jonka opettelun olin vasta aloittanut, mahdollisuuteni sisään pääsemiseen oli varmasti pienempi kuin mustalta aukolta pelastautuminen xD

Se oli kyllä niin nöyryyttävä ilta että oksat pois. Mutta olen ylpeä että edes kokeilin.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Velli
04.10.2006 16:07:28 (muokattu 04.10.2006 16:08:14)
Nuotit on kyllä pakko osata. Lisäksi on suurta etua, jos osaa useaa eri musatyyliä, sillä soittokunnan keikat vaihtelevat humpasta rokin kautta jazziin.

Terveisin varusmiessoittokunnan alikersantti I/02.
Swan
04.10.2006 16:51:15
Soittokokeeseen kuuluu joku omavalintainen yksin soitettava kappale, jossa ei käytetä säestystä tai taustanauhaa. Lisäksi on helpohko prima vista ja haastattelu. Lisäksi haastattelijat saattavat heittää, että "soita jotain". Tosiaan, meikäläisen tapauksessa prima vista oli kappale nimeltään Autumn Leaves, eli 2/3-tasoisella nuotinluvulla pärjää. Soitto-osan lisäksi pääsykokeeseen kuuluu kirjallinen palikkatesti, jonka kaikki alokkaat tekevät jossain vaiheessa joka tapauksessa.

Menestykseni? Tein wrshredderit ja soitin omavalintaisena biisinä klasarisovituksen Abban Money, Money, Moneystä, joskin sähkiksellä. Meni vähän penkin alle se suoritus, sillä oikean käden sormeni eivät meinaa pysyä synkassa. Prima vistassa tuli hutinuotteja ja "eikuja" pari kappaletta, mutta komppaus meni just hyvin. Kun pyydettiin soittamaan jotain, niin vedin vähän Under the Bridgen komppia, jonka jälkeen improvisoin vähän sooloa sen kummempia kikkailematta. Haastattelussa olin rehellinen.

Pääsin sisään.
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
S.M.A.K.
Tori:
Ei mitään, vielä!
dmls
04.10.2006 17:34:35
Kenelläkään kokemuksia pääsykokeista tekniikan puolelta? Sivujen mukaan ottavat ääni- ja valoteknikoitakin tonne.
Epämuusikko
04.10.2006 18:54:42
Kenelläkään kokemuksia pääsykokeista tekniikan puolelta? Sivujen mukaan ottavat ääni- ja valoteknikoitakin tonne.

otetaan sisään kyllä. jotain pitää jo mennessä tietää, sillä koe on. meidän rock-erässä oli basisti-äänimies, sekä valomies, molemmat erittäin hyviä.

terveisin siviilissä kertausten kautta ylentynyt musiikkikorpraali 2/01 (lällällää)
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
Ahmir
04.10.2006 19:21:40
Blaaah. Tänään tipahti palvelukseenastumismääräys postista ja soittokuntaan menen. Paikalla pitäisi olla 8.1.06 klo 18 mennessä. Saa nähdä kerkeänkö.
Hiljaisuus on kukka.
poppamies
04.10.2006 23:46:17

... Paikalla pitäisi olla 8.1.06 klo 18 mennessä. Saa nähdä kerkeänkö.

Taitaa tulla kiire...
Coelhinho21
05.10.2006 00:46:41

Blaaah. Tänään tipahti palvelukseenastumismääräys postista ja soittokuntaan menen. Paikalla pitäisi olla 8.1.06 klo 18 mennessä. Saa nähdä kerkeänkö.

Taitaa tulla kiire...

Tuohon on kyllä aika hoppu.. :-)
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
Coelhinho21
05.10.2006 01:14:39

Soittokunnassa 97-98 Rovaniemellä.
En sellaisesta ees tienny, mutta kun alokaskaudella yks aamu ilmoitettiin soittokunnassa olevan tänää soittokokeet, niin ajattelin pääseväni ainaki iltapäiväksi pois palveluksesta.
Haastattelussa kerroin soitelleeni useampiaki soittimia ja siitähän seurasi, että soittokokeessa jouduin soittamaan rumpuja, kitaraa, koskettimia ja laulamaan.
Kaikki primana ja lapuista. Rummuilla ensin jotain marssirummutusta ja lisäksi jotain peruskomppia (oisko ollu valssia, humppaa..?ei muista). Kitaralla vain komppailua soinnuilla, pianolla jotain Big band matskua (se oli jo vähän haastavampaa) ja lopuksi piti laulaa jotain puolituttua biisiä. Olin ihan varma että meni niin penkin alle, ettei mitään jakoja. Olipas positiivinen yllätys, kun ilmoitettiin hyväksytyksi, varsinkin kun en ollut yli vuoteen ennen armeijaa soitellu yhtään ja tuntui että siellä ihan oikeitaki muusikoita pyrkimässä.
Palvelusajasta sitten; meitä oli sillo samaan aikaan 5 varusmiestä ja koko soittokunta-aika oli tosi huippua. Reenasin tosi paljon, että pysy orkesterin mukana, 3 - 8 h / päivä. Keikkoja (niinku aiemminki mainittu) oli ihan laidasta laitaan; ohimarsseja, iltahartauksia, humppakeikkoja, bigbandkeikkoja, viihdekonsertteja, jne. Soittelin keikolla; lyömäsoittimet laidasta laitaan (pääasiassa mallet percussionit), kitara, basso, koskettimet, saksofoni ja laulamaanki taisin kerran päästä.
Hauskaa oli ja paljon tehtiin keikkaa.
Nuotinlukutaito mielestäni pakollinen. Primana ei ihan tarvi pystyä vetään, mutta mulle tuli sellastaki eteen (kun joku kappari joutu poistuun kesken keikan), eli ei ainakaan haittaa siitäkään oo..
Kotiuttamisjuhlassa ylennettiin vieläpä korpraaliksi minut ja 2 muutakin ja itse sain vieläpä stipendin soittokunnalta.
Ahmir
05.10.2006 09:46:27 (muokattu 05.10.2006 09:48:48)

Taitaa tulla kiire...

Tuohon on kyllä aika hoppu.. :-)

Hohoo. Siksi kirjoittelenkin täältä Ranskan Indokiinasta(tarkka olinpaikka tuntematon), jossa olen tottakai ilman passia, koska tullimiehet unohtivat muodollisuudet saadessaan viisikymmentä dollaria käteensä. Edellinen olinpaikkani aina kesäkuulle asti oli Intian Goa, joista lähdin monsuunien takia, joskin se oli vaikeaa, koska viisumia ei tietenkään ollut ja etsintäkuulutettukin olen, joten Pakistanissa kävin hommaamassa moiset, kunhan pääsimme virkailijoiden sekä tullimiesten kanssa hinnasta sopimaan. Parin viikon palkkahan siihen meni, mutta TJ0!!

Aasia on turvallisin paikka minulle, koska täällä korruptio kukoistaa. Seuraavaksi Kambotzan kautta Cook-saarille, mutta sitten seuraava kohde onkin tuntematon. Noin kymmenen vuotta on matkalla oltava, sillä tavattuani toisen karkulaisen Intiassa, hän sanoi, että kymmenen vuoden karkumatkan jälkeen oli saanut vapautuksen asepalvelusta, mutta ei halua mennä takaisin Suomeen, koska haluaa unohtaa kapitalismin ja karjalanpiirakan. Nyt täytyy mennä, koska majataloni isäntä epäilee kansalaisuuttani, joksi ilmoitin Pohjois-Kyproslainen, eikä anna minun olla tietokoneella..
Hiljaisuus on kukka.
Wahi
05.10.2006 10:07:58
Hoho, pakko antaa plussa.
Anonymous-jazz
06.10.2006 11:32:30

Sinne vaan kaikki halukkaat...

t. Lahden varusmiessoittokunnan jääkäri II/2002
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
Roadari
06.10.2006 14:47:28

Wescu???

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Checkmate
07.10.2006 23:28:09
LapItr 1/06. Meikäläinen kotiutui torstaina sotilassoittohommista Rovaniemeltä. 2 kuukauden mittaisen alokaskauden aikana oli koe, jossa soitin rumpusettiä ja pääsin sisään. Keikoilla on tullut soitettua lähinnä marssipeltejä, kitaraa ja erinäisiä kilkuttimia kellopelistä triangeliin. Loppuajasta pääsi pikkurummunkin ääreen kun symbaali- ja basarinakit delegoitiin 2/06-erän soittajille. Tuolla on nyt kai pieni lyömäriuupelo, kun rumpaliluutnantti Kelloniemi lähti just eläkkeelle ja me kaks varusmiessoittajaa kotiuduimme.

Itse palvelushan ei juuri voisi olla leppoisampaa. Helmikuun jälkeen en ole ollut päivääkään leirillä enkä ampunut pyssyllä. Nuotinkopioimis- yms. nakkeja lukuunottamatta päivät sai touhuilla mitä lystää. Näiden 9 kuukauden aikana olis vaikka voinut kehittyäkin soittajana jos ois vaan jaksanu treenata. Itsehän en tietenkään jaksanut vaan valitsin kikkelin ja sen venyttelyn ynnä muuta toimintaa jossa ei tarvinnut keskittyä tai vaivata päätään.

Keikkoja oli, ei hirveästi, mutta palveluksen loppupuolella ne ainaiset Ivalon marttakerhon 27-vuotisjuhlapäivät sun muut paskavedot rupes vähän tympimään. Istua nyt 300 km bussissa, roudata kamat, soittaa triangelilla pari iskua (nekin yleensä väärin), roudata ja istua bussissa uudestaan ja tylsistyä. Ihan hauskojakin esiintymisiä sattui matkan varrelle, ja ylipäätään koko armeija-ajasta jäi aivan hyvä maku suuhun. Mielellään sieltä kuitenkin pois lähti, joskin ihan hivenen haikeana.
Coelhinho21
08.10.2006 00:39:47

LapItr 1/06. Meikäläinen kotiutui torstaina sotilassoittohommista Rovaniemeltä. 2 kuukauden mittaisen alokaskauden aikana oli koe, jossa soitin rumpusettiä ja pääsin sisään. Keikoilla on tullut soitettua lähinnä marssipeltejä, kitaraa ja erinäisiä kilkuttimia kellopelistä triangeliin. Loppuajasta pääsi pikkurummunkin ääreen kun symbaali- ja basarinakit delegoitiin 2/06-erän soittajille. Tuolla on nyt kai pieni lyömäriuupelo, kun rumpaliluutnantti Kelloniemi lähti just eläkkeelle ja me kaks varusmiessoittajaa kotiuduimme.

Itse palvelushan ei juuri voisi olla leppoisampaa. Helmikuun jälkeen en ole ollut päivääkään leirillä enkä ampunut pyssyllä. Nuotinkopioimis- yms. nakkeja lukuunottamatta päivät sai touhuilla mitä lystää. Näiden 9 kuukauden aikana olis vaikka voinut kehittyäkin soittajana jos ois vaan jaksanu treenata. Itsehän en tietenkään jaksanut vaan valitsin kikkelin ja sen venyttelyn ynnä muuta toimintaa jossa ei tarvinnut keskittyä tai vaivata päätään.

Keikkoja oli, ei hirveästi, mutta palveluksen loppupuolella ne ainaiset Ivalon marttakerhon 27-vuotisjuhlapäivät sun muut paskavedot rupes vähän tympimään. Istua nyt 300 km bussissa, roudata kamat, soittaa triangelilla pari iskua (nekin yleensä väärin), roudata ja istua bussissa uudestaan ja tylsistyä. Ihan hauskojakin esiintymisiä sattui matkan varrelle, ja ylipäätään koko armeija-ajasta jäi aivan hyvä maku suuhun. Mielellään sieltä kuitenkin pois lähti, joskin ihan hivenen haikeana.

Jussikin sitten jo eläkkeelle, kyläpä aika rientää. Tais olla jo neljäs mun aikasesta hölökunnasta..?
Tuliko Keräsen "OORAIT!" tutuksi, eli vieläkö kaikki on "OORAIT!"? Siinä on huippujätkä samaten Pete (Sinda) ja (Lauston) Sakke. Ja Jaana jaksoi olla meidän varusmiesten piristys joka päivä.
Itselläni 97 - 98 sama paikka, lukeekin tuolla aikaisemmin samassa ketjusa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)