moikki 24.09.2006 12:05:32 | |
---|
Tällaista aloin tekemään kun olen eräässä puuseppä koulussa ja materiaalit on halpaa ;) Jos menee v**** niin sitten etsitään paksumpaa vaneria. Elikkäs aloin miettiä kuinka saisi mahdollisimaan kevyen kaapin rakennettua ja päädyin tähän: 9mm koivuvaneria johon laitettu noi 30mm siivuunsa olevat vahvikepuut(koivua) joka sivulle ja keskelle jokaista levyä. Liitokset teen liimaamalla ja ruuveilla ja sitten vielä sisäpuolelle sikaflexiä saumoihin tiivisteeksi. Sisälle ajattelin laittaa joka sivulle jonkun 1cm paksun siivun jotain vaimentavaa ainetta, vaikka superlonia. Mitat: Korkeus 50cm, leveys 75cm, syvyys 35cm. Näin alustavasti tuntuu ainakin erittäin jämäkälle(kaappi ei vielä kunnolla kasassa). Tiedä sitten kuinka käy kun saan tämän tuon marshallin jatkoksi. Jos tämä liikaa resonoi tai muuta vastaavaa niin sitten uusi yritys paksummasta vanerista kun ei tosiaan ole kallista tuo vaneri koulun kautta hommattuna. Jees jees |
Antti1 24.09.2006 14:04:19 | |
---|
Kannattaa koittaa ristituentaa kaapin seinien välille, se jäykistää rakennetta huomattavasti. Joku rakenteli joskus tuennan elementin magneettiakin vasten, en tiedä sen käytännön toimivuudesta. Mä rakentelen seuraavaksi varmaan 22mm koivuisesta liimalevystä 1x12" kaapin sormiliitoksilla. Pitäisi jaksaa tehdä tai ostaa sopiva mallinne käsijyrsintä varten. Voi muuten tulla liitoksista vähän mitä sattuu.. :) Onko kellään havaintoa tämmöisten vempaimien saatavuudesta? Japaninsahalla ja taltalla tms. en jaksa noita tehdä, liikaa vaivaa ja jossain vaiheessa kyrvähtää kuitenkin. Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! |
moikki 24.09.2006 14:19:45 | |
---|
Kannattaa koittaa ristituentaa kaapin seinien välille, se jäykistää rakennetta huomattavasti. Joku rakenteli joskus tuennan elementin magneettiakin vasten, en tiedä sen käytännön toimivuudesta. Mä rakentelen seuraavaksi varmaan 22mm koivuisesta liimalevystä 1x12" kaapin sormiliitoksilla. Pitäisi jaksaa tehdä tai ostaa sopiva mallinne käsijyrsintä varten. Voi muuten tulla liitoksista vähän mitä sattuu.. :) Onko kellään havaintoa tämmöisten vempaimien saatavuudesta? Japaninsahalla ja taltalla tms. en jaksa noita tehdä, liikaa vaivaa ja jossain vaiheessa kyrvähtää kuitenkin. Jeps tuenta mulla onkin tulossa mutta ainoastaan pystysuunnassa sillä ajattelin sen jo jäykistävän tarpeeksi. Toisaalta samahan tuo olisi tehdä ristituenta. Jees jees |
Antti1 24.09.2006 14:22:31 | |
---|
Toisaalta samahan tuo olisi tehdä ristituenta. Jepulis. Kannattaa kerralla varmaan tehdä kunnolla ihan vimpan päälle. MIKÄÄN ei ärsytä niin paljon, kuin jo valmiiksi kasatun kaapin jälkeenpäin modaaminen. Tiedän kokemuksesta. Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! |
moikki 24.09.2006 14:25:01 | |
---|
Greenbackit olisi tulossa elementeiksi. Toivottavasti tämä onnistuu niin olisi kevyt kaappi kannella ympäriinsä. Onneksi tuolla koululla on kunnon koneet niin on helppo tehdä ;) Jees jees |
moikki 24.09.2006 17:06:44 | |
---|
Niin ja semmoinen kämminki kävi elementtien kanssa että kun ne 8ohmiset ja kuormaksi pitäisi saada 8ohm(keinokuorman takia) niin onnistuuko tuo mitenkään vaikka vastuksia käyttämällä? Kun nythän siis tulee joko 16ohm tai 4ohm. Ellei ketään kiinnosta vaihtaa kahta uutta greenbackia 16ohmin versiohin? Jees jees |
Antti1 24.09.2006 18:29:03 | |
---|
Mistä ostit? Kysy kauppiaalta, onnistuisiko vaihto eri impedansseilla varustettuihin yksilöihin. Sä joudut kyllä maksamaan kaikki kulut, mutta kyllä mä ehkä ton tekisin... Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! |
moikki 24.09.2006 19:02:04 | |
---|
Mistä ostit? Kysy kauppiaalta, onnistuisiko vaihto eri impedansseilla varustettuihin yksilöihin. Sä joudut kyllä maksamaan kaikki kulut, mutta kyllä mä ehkä ton tekisin... Tilasin saksasta kun oli tarjouksessa ja niillä ei ole muita. Pitänee laittaa torille ilmoitus tai sitten ostaa uudet sisuskalut hotmamaan jotka mikko lupas 35euroon. Jees jees |
Antti1 24.09.2006 19:04:26 | |
---|
35€ sinne tai tänne. Tuntuuko se tossa konkurssissa oikeasti enää missään, jos puut ovat lähes ilmaiset ja elementit tarjouksesta? Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! |
moikki 24.09.2006 19:12:53 (muokattu 24.09.2006 19:13:25) | |
---|
35€ sinne tai tänne. Tuntuuko se tossa konkurssissa oikeasti enää missään, jos puut ovat lähes ilmaiset ja elementit tarjouksesta? Eipä oikeastaan mutta kun just nyt ei ole sen vertaa ylimääräistä :D No jospa sen verran jostain kehittäis :) Edit: 66euroa oli hintaa greenbackilla, ei kallis ;) Jees jees |
Antti1 24.09.2006 19:21:41 | |
---|
66euroa oli hintaa greenbackilla, ei kallis ;) Myy mulle 140€ molemmat, niin ostan heti pois. :D Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten! |
moikki 24.09.2006 19:24:43 (muokattu 24.09.2006 19:25:39) | |
---|
Myy mulle 140€ molemmat, niin ostan heti pois. :D En taija kun postikuluja tuli niin paljon, jotain vajaa 30euroa :| Edit: Tilaa sinäkin, kitarakama palstalla on threadi, greenbackit halvalla tai jotain.. Jees jees |
moikki 04.10.2006 22:29:43 | |
---|
No nyt on kaappi valmis kaiuttimien suojalevyä lukuunottamatta ja hyvin rokkaa! Laitoin sisälle 2-3cm paksua vaahtomuovia seinämille. Soundi on kirkas mutta myös botnea löytyy ;) Ei rämise vaikka soittaisi kuinka lujaa tolla 50w jcm800:lla. Ja on kevyt kantaa! Ääninäytteitä laitan kuhan saan nauhoitusvehkeet hilattua treenikselle. Eli siis: -75cm*50cm*35cm (laitoin summassa mitat) -2*12 greenbackit rinnan -9mm koivuvaneria ja sisällä koivu"rimaa" tukemassa joka seinustalla(n.3cm kylkesä) -vaahtomuovia sisällä Päällystin mustalla kankaalla ja eteen tulee vielä alumiiniverkko kaiuttimien suojaksi. Jees jees |
Kuulostaa hyvältä! Me vaaditaan kuvia! Mitat näytti olevan ihan ok, ei ollut ihan toisillaan jaollisia lukuja, joskin aika läheltä liippaa. Tuosta vaahtomuovista sensijaan mä oon vähän skeptinen. Siihen tilalle olisi ollut parempiakin ratkaisuja. :) Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
moikki 04.10.2006 22:45:13 | |
---|
Kuulostaa hyvältä! Me vaaditaan kuvia! Mitat näytti olevan ihan ok, ei ollut ihan toisillaan jaollisia lukuja, joskin aika läheltä liippaa. Tuosta vaahtomuovista sensijaan mä oon vähän skeptinen. Siihen tilalle olisi ollut parempiakin ratkaisuja. :) Olis ollut mutta se nyt vaan tuli ekana mieleen ;) Kuvia otan kuhan saan sen etulevyn jostain hommattua! Jees jees |
kulmahiomakone 05.10.2006 00:05:44 (muokattu 05.10.2006 00:06:47) | |
---|
Meikäläiselläkin on ollut jo pidemmän aikaa työn alla pari ohuen ohuesta liimapuulevystä rakennettua 2*12 kaappia. Kaapista saa kyllä tarpeeksi tukevan, kunhan jaksaa kyhätä kunnollisen avaruusristikon laatikon sisälle. Tosin painoa kertyy tukipuistakin, joten vähän siihen tulokseen olen tullut, ettei maksa vaivaa. Rimojen mitoittamiseen ja nysväämiseen saa kulumaan moninkertaisesti sen ajan, mikä menee rimattoman kaapin tekoon. Lisäksi ämyrit pitää tuollaisessa kaapissa kiinnittää etulevyn ulkopuolle, sillä sisäpuolelle ne eivät ainakaan meikäläisen kaapeissa tukikehikkokyhäelmän takia mahdu. Ja mitä vikaa on superlonissa? DIT: irroitettavaa etulevyä tosin mietin, mutta mun mielestä se olisi ollut tukevuudesta pois. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Antti1 05.10.2006 15:31:52 | |
---|
Ja mitä vikaa on superlonissa? Kysytään näin: mitä hyötyä tossa käytössä superlonista on? Mekaanista tärinää se ei vaimenna juuri nimeksikään, eikä juuri mitään mölyäkään diskanttia lukuunottamatta. Resonoinnin vaimentamiseen bitumilevyä seinään ja kotelon ilmatilan täyttämiseksi puhdistettua lampaanvillaa, pöllyämiseltä estettyä kivivillaa jne. Noi tosin nostaa kotelon painoa huomattavasti enempi, mutta tekevät myös jotain. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
kulmahiomakone 05.10.2006 16:19:55 (muokattu 05.10.2006 16:21:13) | |
---|
Kysytään näin: mitä hyötyä tossa käytössä superlonista on? Kasvattaa laatikon laskennallista tilavuutta jopa parikymmentä prossaa. Ääni kulkee superlonissa hitaammin jne. Iso kaappi on hyvä saundille ja pieni kaappi hyvä selälle, joten kyllä minä ainakin tuon superlonilogiikan ymmärrän. Eikö toi moikin kaappi umpimallinen ollut? DIT: tosin parin sentin seinävuorauksilla ei tee yhtään mitään. Ne eivät lisää tilavuutta saati ehkäise seisovia aaltoja... Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
moikki 05.10.2006 16:26:25 (muokattu 05.10.2006 16:29:00) | |
---|
Kasvattaa laatikon laskennallista tilavuutta jopa parikymmentä prossaa. Ääni kulkee superlonissa hitaammin jne. Iso kaappi on hyvä saundille ja pieni kaappi hyvä selälle, joten kyllä minä ainakin tuon superlonilogiikan ymmärrän. Eikö toi moikin kaappi umpimallinen ollut? DIT: tosin parin sentin seinävuorauksilla ei tee yhtään mitään. Ne eivät lisää tilavuutta saati ehkäise seisovia aaltoja... Joo umpimallinen, ne nyt vaan tuli laitettua ne superlonit. Normaali patjan halkaisin ja sen paksuisia siivuja. En tiedä liekkö hyötyä mutta hyvälle saundaa ;) Edit: Ja tosiaan minä en saanuttuota rämisemään milläänlailla vaikka jcm:ssä oli volumet hyvän matkaa yli puolen välin. Mulla on tuennat pysty suunnassa ja sivuttain. Jees jees |
Antti1 05.10.2006 17:52:59 | |
---|
Kasvattaa laatikon laskennallista tilavuutta jopa parikymmentä prossaa. Ääni kulkee superlonissa hitaammin jne. Njoo, toiminee kai tuokin. Oon katsonut nämä perinteiset ainekset vaan paremmiksi tässäkin, koska superloni on melko huokoista höttöä loppupeleissä. Kyllä se varmaan auttaa jotain, jos ilmajousta haluaa lisätä. Kokeilemalla selvinnee. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |