Aihe: Basso monona vai stereona?
1 2
faq1
04.10.2006 11:17:04 (muokattu 04.10.2006 11:22:47)
Olen soittanut bassoraidat kiipparilla tähän saakka stereona sekvensseriin, siis sekä Left että Right kanava kytkettynä. Onko tämä miksausta ajatellen oikea tapa?
Jos on väärä, niin voihan nuo kääntää monoksi eksporttaamalla monona ja palauttamalla takaisin sekkuun.

Käytättekö kaikua laisinkaan bassoäänen kanssa?
kivi
04.10.2006 11:40:18
Olen soittanut bassoraidat kiipparilla tähän saakka stereona sekvensseriin, siis sekä Left että Right kanava kytkettynä. Onko tämä miksausta ajatellen oikea tapa?
Jos on väärä, niin voihan nuo kääntää monoksi eksporttaamalla monona ja palauttamalla takaisin sekkuun.

Jos sä soitat sekvensseriin, ei kumpikaan kanava ole kytkettynä, vaan silloin kulkee pelkkä midi.

Kerropa vielä, että sulla on stereon vasen ja oikea kuulokuvan vasemmassa ja oikeassa äärilaidassa, niin päästään nauramaan. Silloin sulla on basso joka poukkoilee kautta koko stereokuvan milloin missäkin.

Eksporttaaminen monona... miksei? Mutta jos sulla on joku stereosoundi, sitten se ei oo hyvä. Jos stereo on vain nuotit panoroituna viuhkaksi, kuten kiippareissa usein, sitten voi toimiakin.

Ja kyllä, basso monona. Keskelle.

Ja ei kaikua.

Vai oliko tää huumoria?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
faq1
04.10.2006 13:08:19
Pulu Studion Miksauskirja vaan kirjoittelee otsikon "Stereobassovinkkejä" alla aiheesta, mm. erilaisista streroefekteistä (mm. stereo chorus) basson kansssa, joten siitä kumpusi triviaali kysymykseni.

http://www.pulustudio.com/nightbook/Recording/mix.htm
BotneLapio
04.10.2006 13:11:13
Esim. tässä nykyisin "kone"musaksi kutsutussa tyylissähän ei ole mitenkään tavatonta, että bassosoundi on leveäksi levitetty stereo, jossa vielä kunnon hallikaiku. Riippuu siis hyvin pitkälti musatyylistä.
-=Botnee!!=-
CryptoFib
04.10.2006 13:24:51
Riippuu siis hyvin pitkälti musatyylistä.

Offtopiccia:
Jäin jotenki kiinni tuohon lauseeseen. Tämähän on tosi valitettavan yleistä: Miksaan niin, kuten musatyyliin on ominaista. Kun on oma musatyyli, niin ei tarvi kangistua tavanomaisuuksiin. Rohkeita kokeiluja ja mielivaltaista yhdistelyä - niin syntyy se tunnistettavuus ja omaperäisyys jo pelkästään miksausasioissa.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
StJerky
04.10.2006 14:24:32
On hyvä tietää säännöt, että niitä voi sitten rikkoa.
kivi
04.10.2006 14:58:23
Esim. tässä nykyisin "kone"musaksi kutsutussa tyylissähän ei ole mitenkään tavatonta, että bassosoundi on leveäksi levitetty stereo, jossa vielä kunnon hallikaiku. Riippuu siis hyvin pitkälti musatyylistä.

C'mon. Kyse oli kiippareista, ei bassosynasta, ja siinä on tietty ero. Nimittäin se, että kiippareissa jos on 88 kosketinta (konserttiflyygeli), niistä rakennetaan stereokuva siten että vasemmanpuoleisin on hard left ja oikeanpuoleisin hard right.

Tällöin basso ei oo keskellä, vaan jossain kello 8 ja 11.30 välillä
:-(

Ja mitä konemusaan tulee, bassohan voi olla vaikka pitch-shiftattu arkkupakastin jota potkitaan huopatossut jalassa ja ajetaan envelopen läpi, jos oikein luovia ollaan. Sieltä ei edelleenkään auta hakea esimerkkejä normaaleista käytännöistä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Chade Fallstar
04.10.2006 15:22:10
Ihminen ei kuule alle 80 hz taajuuksien suuntaa.
Johtuu siitä että ihmisen pää toimii suodattimena korvien välissä.
Vasemman ja oikean korvan signaalien eroista aivot sitten "laskevat"
äänen suuntaa. Erittäin karkea yleistys, liittyy asiaan paljon muutakin.

Alle 80 Hz taajuuksien aallonpituus ja yleensä energiakin on sen verran suuri että siinä ei yksi pääkallo paljon demppaa.

Tästä syystä mm. subwooferien jakotaajuudet liikkuvat juuri 60- 90 Hz kiepppeillä.

Suosittelisin tekemään bassoinstrumenttiin "jakosuotimen" parametrisillä equilla eli alle 80 Hz taajuudet keskelle ja ylemmät stereona.

Pistäkää muutkin kommenttia aiheesta, olenko oikeilla jäljillä.
flimtrick
04.10.2006 16:41:06
Niin ilmeisesti tässä puhutaan synabassosta jos kiipparilla soittelee stereona sisään. Jos bassosoundi on stereosoundi niin kyllähän se on ihan normaalia äänittää se stereona. Perusperiaatehan on se että basso keskelle ja ei kaikua ja blaah blaah....mutta sääntöjähän ei periaatteessa ole ja jos tietää mitä tekee ja lopputulos kuulostaa hyvältä niin se on pääasia. Kyllä oon törmänny biiseihin missä basso on miksattu hard left ja toimi ihan hyvin siinä biisissä. Ja kyllä monilla esim. 60-luvun levyillä on bassossa vähän kaikua ja toimii!
Timo JM
04.10.2006 16:49:38

Twin Peaksin tunnarissa oli bassossa tremolo ja kaiku, tosin se oli myös melodiasoitin. Ei tuohon kysymykseen voi vastata suoraan koska se riippuu niin monesta asiasta.
...siis mun mielestä.
JoKo
04.10.2006 17:46:00 (muokattu 04.10.2006 17:49:43)
Twin Peaksin tunnarissa oli bassossa tremolo ja kaiku

Se on itseasiassa baritonikitara jos hiuksia halkoo...

Ja kyllä monilla esim. 60-luvun levyillä on bassossa vähän kaikua ja toimii!

Kyllä 60-lukuhenkisen lonksubassoon sopii usein jousikaiku kuin nenä päähän. Pistää equuta vaan perään (sendiin tai kaikuun) että se kaiku nappaa vain atakkiin, eikä sointiääneen... muuten saattaa mennä muhjuksi.
Timo JM
04.10.2006 17:56:23

Se on itseasiassa baritonikitara jos hiuksia halkoo...

Onko noin, siis sellainen mikä näkyy Lennonilla "Let it be" leffassa? Mun korva on aina kuullut sen plektralla ylhäältä soitetuksi bassoksi. Ainakin sillä tavalla saa aivan saman soundin. No, uskotaan jos sulla on parempaa tietoa :-)
...siis mun mielestä.
JoKo
04.10.2006 18:36:12
Jos hiuksia halkoo lisää:)... asiahan piti tarkistaa, ja se olikin itseasiassa:

...it was a sample of a Duane
Eddy-type guitar on my Emulator 2. It was pitched down into the bass
register. David (Lynch) asked me to put "something 50s" on the track, and
Angelo just turned and looked away, like it was my problem. So I
rejected the usual cliches like high triplets on the piano and realized
there was no bass on the record. (The theme was originally a song
called "Falling" that David and Angelo wrote for Julee Cruise.) There
were low keyboards and strings but no bass per se so I said to David "I
have this Duane Eddy type guitar sound, perhaps we could pitch it in
the bass register." He said, let's hear it, heard a few notes, and to
his everlasting credit (because he didn't make me jump through any more
hoops) said, that's it, record it. Now remember that an E2 could only
do an octave of transposition either way, and this was a sample of a
guitar low A, but fortunately the lowest note I needed was Bb. And the
"tremolo" was done solely in the E2, by amplitude modulation, something
sorely missed on most of today's keyboards.

Kinny Landrum is a composer, arranger, producer and keyboardist who has worked with such unusually diverse people as Leonard Bernstein, The Meters, Carly Simon, Jimmy Cliff and David Lynch. He was the synthesist on the seminal TV show "Twin Peaks", which won a Grammy Award.

Ei kyllä selvinnyt oliko Emulator äänitetty monona vai stereona:)
BotneLapio
04.10.2006 18:40:27
Jos sä soitat sekvensseriin, ei kumpikaan kanava ole kytkettynä, vaan silloin kulkee pelkkä midi.

Eiköhän tuossa tarkoitettu, että on vedetty suoraan audiona sisään AUDIOsekvensseriin.
-=Botnee!!=-
BotneLapio
04.10.2006 18:49:04
C'mon. Kyse oli kiippareista, ei bassosynasta

Ai, oliko? Mulle ei ainakaan tullut selväksi. Käsitin, että "kiipparilla", ihan sama millä, soitetaan bassosoundia audiona sisään.

siinä on tietty ero. Nimittäin se, että kiippareissa jos on 88 kosketinta (konserttiflyygeli), niistä rakennetaan stereokuva siten että vasemmanpuoleisin on hard left ja oikeanpuoleisin hard right.

Häh? Miten tää liittyy bassosoundin soittamiseen audiona sisään synalla?

Tällöin basso ei oo keskellä, vaan jossain kello 8 ja 11.30 välillä

No eiköhän suurin osa synabassosoundeista oo panoroitu keskelle, mahd. efektit stereoksi. Ja jos tarkoitat, että esim. jollain stagepianolla soitetaan midiä sisään, niin tuskin sen stagepianon vakiopianosoundin panoroinnit vaikuttaa mihinkään ulkoisesta modulista tulevaan, tai softasynan panorointeihin. En oikein hahmottanut pointtiasi.
-=Botnee!!=-
faq1
04.10.2006 21:02:57
Kirjoitin aikaisemmin: "Olen soittanut bassoraidat kiipparilla tähän saakka stereona sekvensseriin, siis sekä Left että Right kanava kytkettynä."

Kun mä soitan sekvensseriin, niin KYLLÄ minulla on aina samalla myös audiokanavat kytkettynä, sillä käytäntöni mukaan tallennan sekä MIDI-data -että audioraidat yhdellä ja samalla kerralla sisään.
Selvyyden vuoksi kertaan, että MIDI-data liikkuu MIDI-johtoa ja AUDIOsignaali audiojohtoa pitkin.

Kerropa vielä, että sulla on stereon vasen ja oikea kuulokuvan vasemmassa ja oikeassa äärilaidassa, niin päästään nauramaan.

Älä laita sanoja suuhuni. Kysymykseni aiheutti paljon pohdintaa ja oli sen perusteella aiheellinen. Kysynkin, että kellehän täällä nyt nauretaan?
BotneLapio
04.10.2006 21:44:14
Nii ja se on ilmanen. :)

Kiitos tästä! Plussa tuli että napsahti.
-=Botnee!!=-
loosah
04.10.2006 22:29:45 (muokattu 04.10.2006 22:34:21)
OtiumFX:n Basslane on plugari millä pystyy monottamaan siihen ajetusta signaalista bassomateriaalin. Aivan loistava plugari ja helppo käyttää. Sopii vallan mainiosti esim. masterraitaan.
http://www.otiumfx.com/basslane.php
Nii ja se on ilmanen. :)

Tuosta vaan unohtu kommentti siitä, että onko se hyvä? Tekeekö se juttunsa siististi vaikuttamatta muuhun materiaalin? Tuleeko bassosta oikeasti mono, tight ja punchy?

Kaikenlaisia vermeitähän löytyy (ilmaisia ja maksullisia) plugari- hardismaailmasta, mutta ku ero mulinexien välillä on niin tajuttoman suuri. Se on ihan sama, jos peeringerin "SpatialExtraSuperHyperEnhancerExciterBottomizerDoublerHarmonizer" lupaa, että se levittää stereokuvaa nätisti ja tuo miksauksesi "ulos" kaiuttimista, jos se oikeasti kuitenkin pelkästään lisää vaan jotain 12-20kHz kihinää...

Joo...

edit: en ole koskaan kokeillut tai kuullut basslane:sta. Saattaa olla, että se pelastaa maailman, eikä kommenttini siksi koskenut sitä, vaan vastaavia tapauksia yleensä... Jättäisin kuitenkin tuon basso-osaston monottamisen masteroijan käsiin.

= )
GIGO
Antti1
04.10.2006 22:37:23
Mä oon tuota basslanea yrittänyt käyttää aika pitkään, mutta sen vaikutus ei jotenkin oo mieleinen. En mä tiiä roplaako se jotain vaiheita jotenkin, mutta tuntuu menevän ääni entistä enemmän plörinäksi ja hommasta häviää muna lähes kokonaan. Mun mielestä vähän turhaa kikkailua, ainakin tuolla vempaimella. Tiedä sitten kuinka väärin mä oon tota käyttänyt, mutta loppupeleissä se on aina heitetty ekana miksauksesta mäkeen.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)