Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonin kuljetus ruumassa/lähettäminen rahdilla
1
Zpochen
29.09.2006 17:49:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi matkustaa ensi viikolla toiselle puolelle maapalloa ja sen verran pitkä reissu on kyseessä, että soittaakin tekisi mieli. Halvan akustisen varmaan raskii ostaa kaupasta ja jonkinlainen midikiipparikin varmaan auttaa, mutta uutta saksofonia en viitsisi alkaa paikan päältä ostamaan. Kysymys kuuluukin, että uskaltaako moista vehjettä pistää lentokoneen ruumaan? Ts. kestääkö kylmyyttä sen verran pitkää aikaa. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon? Riittääkö jos pakkaan pahvilaatikkoon ja vuoraan kuplamuovilla? Kyseessä on vanhahko YAS-21. Kurja British Airways ei anna ottaa matkustamoon kuin yhden käsimatkatavaran.
 
What, are you DENSE? Are you RETARDED or something? Who the hell do you THINK I am? I'm the goddamn BATMAN. Serenity's End
Larsu
30.09.2006 10:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös niitä oo semmosia osia ruumassa missä on samanlainen paine ja lämpötila ku matkustamossa? Sinneheän se olis paras laittaa. Mulla on ollu foni ihan tavallises ruumas(ei tosin pitkiä lentoja), mutta hyvin se siellä oli kestäny.
 
naiset, lapset ja fetajuusto
-M
30.09.2006 16:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se foni siitä kylmästä mene hajalle, se kun on peltiä. Kotelon pehmustus myös eristää jonkin verran lämpöä, joten joka tapauksessa kovin suuria ja nopeita lämmönvaihteluita tuskin pääsee tapahtumaan.
 
Suurin ongelma on matkatavaroiden "reipasotteinen" käsittely, varsinkin kun lentoyhtiöt eivät nykyään erittele särkyviä esineitä, vaan ne pitää osata pakata ite niin että kestävät ehjänä. Tai ainakin näin mulle Finnairilla sanoivat. Sain mä siihen soitinkotelon kylkeen sitten pyynnöstä "särkyvää" -tarran, mutta mitään takuita soittimen ehjänä perille tulemisesta eivät kuulemma anna.
 
Ensinnäkin, soitinkotelon pitää olla sellainen, että se kestää vähän paiskomista. Eli jotkut puolikovat laukut eivät ole välttämättä hyvä valinta. Toisekseen, fonin koneisto on lukittava paikalleen, jotta se ei pääse liikkumaan kotelon ottaessa iskua. Tämän voi käytännössä tehdä erikokoisilla korkin palasilla, joilla läpät kiilataan kiinni. Esim. viinipullon korkeista voi leikata eri kokoisia kiekkoja ja kiiloja, joilla homma onnistunee helpoiten. On tietty olemassa myös näitä key-clampseja, joilla ainakin osa läpistä pysyy kiinni.
 
Sitten kun koneisto on kiilattu paikalleen, pitää varmistaa myös fonin liikkumattomuus kotelossa, varsinkin jos kyseessä on vähän kulahtanut kotelo. Tämän voi korjata sopivan kokoisilla vaahtomuovin palasilla rungon ja kotelon välissä. Soitin ei saa liikkua _yhtään_ koteloa ravistettaessa.
 
Lopuksi itse kotelo kannattaa sitoa/teipata lujasti kiinni, vaikka siinä olisi lukotkin.
 
ZaGaali
02.10.2006 21:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kun Ranskaan menin viime vuonna niin otin vain fonin ronskisti matkustamoon mukaan eikä ketään sanonut mitään. Ja niin tekee moni muukin. Soittimia saa ottaa mukaan matkustamoon! MUTTA jos kysyt asiaa lähtöselvityksestä niin ei ne varmana anna sitä ottaa mukaan kun ei ne tiedä asioista mitään. Älä ihmeessä anna MITÄÄN soittimia ruumaan. Näin minulle on opetettu.
 
Zpochen
03.10.2006 10:40:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kun Ranskaan menin viime vuonna niin otin vain fonin ronskisti matkustamoon mukaan eikä ketään sanonut mitään. Ja niin tekee moni muukin. Soittimia saa ottaa mukaan matkustamoon! MUTTA jos kysyt asiaa lähtöselvityksestä niin ei ne varmana anna sitä ottaa mukaan kun ei ne tiedä asioista mitään. Älä ihmeessä anna MITÄÄN soittimia ruumaan. Näin minulle on opetettu.
 
Jehh, kiitoksia kaikille vastauksista. British Airwaysilla on vain ollut viime aikoina hivenen astetta tiukemmat säännökset. Tosin, juuri eilen kun vilkaisin, niin ilmeisesti on jonkin verran höllennetty, nimittäin niiden mukaan matkaan saisi näillä näkymin ottaa: " * yhden standardikokoisen laukun; Finnairin lennoilla sen mitat saavat olla enintään 55 cm x 40 cm x 20 cm, * isokokoisen soittimen, mikäli se on erillisessä laukussa tai kotelossa, jonka voi läpivalaista turvatarkastuksessa". Pitäisi vain tietää, onko tuo "joko/tai" vaiko "ja" -ehto.
 
What, are you DENSE? Are you RETARDED or something? Who the hell do you THINK I am? I'm the goddamn BATMAN. Serenity's End
ZaGaali
03.10.2006 18:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi vain tietää, onko tuo "joko/tai" vaiko "ja" -ehto
 
Minulla ainakin oli foni ja käsimatkatavarat.
 
Antero--
04.10.2006 21:06:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ainakin oli foni ja käsimatkatavarat.
 
Iberia sekä Finnair ovat sallineet minun viedä kitaran koteloineen sekä isohkon repun matkustamoon. Bluffilla/neuvottelulla pääsee pitkälle.
 
"shut up and play yer guitar!"
Zpochen
06.10.2006 09:13:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep.__Saantoja BA:lla oli hollennetty sen verran, etta myos soittimen sai vieda koneeseen. Melko monesti kylla kyselivat, etta onhan tuolla soitin, tai, etta mita "tuossa laukussa on" ja juuri Heathrowlle astuttaessa yksi virkailija ei tiennyt, etta soittimen saa vieda, joten siina joutui hieman selvittelemaan.
 
What, are you DENSE? Are you RETARDED or something? Who the hell do you THINK I am? I'm the goddamn BATMAN. Serenity's End
isojussi
29.12.2006 10:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tuli esiintymismatkaani hoitavan matkatoimiston kautta tieto, etten saa ottaa vetopasuunaa matkustamoon., mutta kuulemma lähtöselvityksessä "voisi vielä neuvotella".
 
Sviddu - matka on Pirkkala - Rovaniemi Helsingin kautta yhdellä koneenvaihdolla.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
ZaGaali
31.12.2006 14:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tuli esiintymismatkaani hoitavan matkatoimiston kautta tieto, etten saa ottaa vetopasuunaa matkustamoon., mutta kuulemma lähtöselvityksessä "voisi vielä neuvotella".
 
Uskoisin ja ainakin toivoisin niin että kyse on vaan taas sellaisesta ettei ne tiedä minkä kokoinen soitin on kyseessä.. Kyllä tietämättömälle tulee aika iso kuvitelma pasuunasta. Ei ne tiedä miten iso paketti se on. Uskoisin että saat puhuttua sen matkustamoon..
 
isojussi
01.01.2007 23:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... Uskoisin että saat puhuttua sen matkustamoon..
 
Kotimaan lento vielä - että kannattaako yrittää?
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
steelysam
07.01.2007 22:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotimaan lento vielä - että kannattaako yrittää?
 
Ota gigbagiin torvi, mulla on aina menny matkustamoon, no problem.
 
Möllisty
Anna Petsorowo
29.06.2012 20:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa Kaikki lentokoneella matkustelevat fonistit.
Keikkailin paljon Norjan ja Suomen väliä jokunen vuosi sitten ja foni täytyi aina laittaa ruumaan, koska Finskin säännöt sanoivat niin.
Fonini oli kovamuovikuljetuslaatikossa, mutta sai vaurioita silti.
Pakkasin sen vielä kuplamuoviin, mutta se ei auttanut, joten suosittelen oman paikan tilaamista (viereisesi paikka) fonillesi niin mitään vaurioita ei tule.
Altto ja sopraano menevät vielä käsimatkatavaroissa, mutta tenori ja barska eivät.
Fonille kannattaa siis varata oma matkustaja paikka JOS lentoyhtiö sen sallii,
Mukavaa keikkailua!
 
T: Anna PEtsorowo
 
Anna Petsorowo
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «