Aihe: Bassokamoista/soundeista bassoharrastusta aloittavalle
1
Nöyrä
04.10.2006 20:36:53
Moi.

Kaverini on tässä akustista kitaraa rämpytellyt kaiketi pari vuotta. Nyt hän olisi bassoa ostamassa koska me kaikki muut soitamme kitaraa, niin mitähän merkkejä/malleja pitäisi katsella bassoksi ja vahvistimeksi? Itse en kitaristina kyllä bassoista mitään ymmärrä (paitsi että släppäily ja poppailu kuulostaa ältsin makeelta), kitarapuolen 'tietämyksellä' alkaisin noita halpoja vehkeitä katselemaan Yamahan ja Ibanezin merkkien alta. Bassovahvistimista tiedän vielä vähemmän, minulla ei ole minkäänlaista käsitystä millaista soundia mihinkin musiikkityyliin haetaan jne. Varmaankin kaverini bassottelisi mielellään raskaammasta rokista johonkin rässiin asti. Niin ja mitään bändiperseilyä ei varsinaisesti olla aloittelemassa, elikkä varmaan joku microcuben tapainen ämyri toimisi loistavasti. Valitettavasti mikrokuutiosta ei bassoversiota ole..
Hintahaarukka on 'mahd. pieni' :) yhteishintaa ehkä saisi olla joku 'bout 400 euroa. Eihän tuolla ihmeitä tehdä, mutta kitarapuolella saisi jo Ibanez RG321:n sekä mikrokuution. Jotain tämäntasoista settiä siis olisi hakusessa.

Eli kuulisin mielelläni kamaehdotuksia, tietoa siitä mitä ominaisuuksia bassoissa pidetään hyvänä, minkätyylistä soundia bassoista yleensä tietynlaisissa musatyyleissä yritetään saavuttaa, ja kaikkea muuta mahdollista mitä aloittelevan bassonäppäilijän tulisi tietää ensimmäisiä kamojaan ostaessaan ja bassoharrastusta aloittaessaan. Kiitän.
Nöyrä
04.10.2006 23:33:46
Rahaa on senverran käytettävissä että löisin kaikki rahat käytettyyn bassoon tohon hintaa löytää jo todella hyviä bassoja käytettynä ei tarvitse heti olla vaihtamassa jos koskaan (ellei tietysti halua.) Itse aloitin ilman vahvistinta akustusesti pystyy paremmin kuin sähköisesti eliminoimaan kaikki äänet mitkä eivät kuulu joukkoon. Sitten säästämään rahaa siihen vahvariin pieni vahvistin ei paljoa maksa. Näin itse lähtisin liikkeelle

Hyvä neuvo kyllä. Itsekin aloitin silloin joskus sähkökitaran pelkällä käytetyllä kitaralla, ja käyttelin sitten tietokoneella plugareita kaverina. Mutta käytettyä soitinta etsiessä varsinkin pitäisi tietää kepeistä enemmänkin kuin että siinä kuuluu olla neljästä viiteen kieltä. Homma myös menisi melkoiseksi kalasteluksi. Myöskään ihan pelkän tekniikan takia ei ilmeisesti ole tarkoitus soitella, ja porukassasoittaminen lienee ainakin melko toivotonta sähkövermeillä akustisena. Eli jonkinlainen ämyripönttö on melkoinen pakko tässä tapauksessa.

Neuvo oli hyvä ja toimiva hivenen enemmän asiantuntemusta omaavalle ja enemmän 'tositarkoituksella' basistiksi treenaavalle. Juuri noin toimisin itsekin, mikäli minun olisi nyt aloitettava kitarointi alusta. Tämäkin otetaan varmasti harkintaan, mutta ensisijaisesti uusia kamoja ollaan hakemassa.

Edelleen kaikki informaatio merkeistä, soundeista jne. on tervetullutta.
beissi man
05.10.2006 19:29:58 (muokattu 05.10.2006 19:31:05)
Yamaha, Ibanez esim tekee loistavia vasta-alkjajan bassoja niitä saa melkeimpä joka puljusta. Tossa on se hyvä puoli että rahaa on käytettävänä 400e joka antaa suht paljon valinnanvaraa. Käytettyjä ja uusia vaan musakauppoihin testailemaan

Edit: Parhaan hintalaatusuhteen saa kun ostaa käytetyn varsinkin alle 500e hintaluokassa
poppamies
05.10.2006 23:00:41

Tuolla torilla on Squier P-Bass & Behringer 100W Combo yhteisintaan 340,-. Ei paha ja varmasti kelvollinen basso.
IJarro
11.10.2006 14:49:52
Pieni budjetti ja basso ei oo kovi hyvä yhdistelmä. Tommonen on ihan hyvä basso ja pärjää pitkään uutta hankkimatta.
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-187233.html

Vahvistinpuoli onkin hankalempi. Bassossahan on ideana kumea bassovoittoinen suondi ja valitettavasti pienet 30w kombot eivät sitä anna.
Tokihan semmosella harjottelee, mutta itse ostaisin jonkun vanhan käytetyn (esim marsun). Saa aika halvalla.
northern
11.10.2006 16:46:11

Suosittelisin tollasta bassovahvistinta.
http://www.thomann.de/thoiw3_warwick_sweet15_prodinfo.html

Bändimme basistilla on tuollainen ja hyvältä kuulostaa. Myös Northerin basistilla taitaa tuo vahvistin olla ja tehoa riittää bändisoittoonkin. Ei kannata ostaa ensimmäisiksi soittimiksi niitä kaikkein halvimpia ja huonoimpia. Tulee halvemmaksi ostaa heti kunnon soittimet, kuin että ostaa ensin halvat ja vaihtaa sitten parempiin.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
beissi man
11.10.2006 19:10:51 (muokattu 11.10.2006 19:11:29)
Ja ite suosittelen valkoista Ibanez roadbass 808:aa torilta loistava soitin ja ei ole hinnalla pilattu

Edit: en osaa kirjottaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)