Aihe: Punttiksen vaikutus kitaransoittoon
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Hank Marvin_
30.09.2006 23:27:47
Itse nyt olen puntilla aikas monta vuotta käynyt ja ei haittavaikutuksia ole ilmennyt ainakaan vielä!!! Eiköhän se puntti kummiskin vaikuta ihan muihin asioihin ku siihen kitaran soittoon! x)
Mare552
01.10.2006 14:32:00
Mun mielestä punttitreeni kasvattaa myös lihasten hermotusta, kuten soittaminenkin. Takavuosina olen aiheeseen perehtynyt kun sitäkin harrastelin joskus aktiivisemminkin, sekä luin aiheesta aika paljon.

Mutta mielestäni soittamiseen käytetään aivan eri hermotuksia kuin painojen nostamiseen ja niiden tasapainossa pitämiseen.

Samoin mielestäni ei pidä paikkaansa väittämä että isot lihakset ovat hitaita. Kai muistette Ben Jonssonin joka voitti sadan metrin ME:n. Tosi dopattuna, kuten muutkin, vaikkakin kärähtämättömät.

Lisäksi voi ajatella että reaktionopeus lisääntyy kun esim. sadan kilon levytankoa pidät ilmassa niin ettet kaadu.

Eli molemmat kehittää lihasten hermotuksia, mutta voimaharjoittelu ei jäykistä soittamisen hermotusta koska ovat eri hermoratoja.

Siis kumpikaan harrastus ei syö toistaan muuten, paitsi että soittoajasta on pois se aika kun väännät rautaa. Samoin kuin soittaminen ottaa aikaa salitreeniltä.

Kipeät jäykät lihakset tosi jäykistää, mutta senhän pitää olla ohimenevää tai sitten treenaa väärin.

Mitäs tästä väittämästä olette mieltä?
Räkkipeli
02.10.2006 10:29:49
Mun mielestä punttitreeni kasvattaa myös lihasten hermotusta, kuten soittaminenkin. Takavuosina olen aiheeseen perehtynyt kun sitäkin harrastelin joskus aktiivisemminkin, sekä luin aiheesta aika paljon.

Mutta mielestäni soittamiseen käytetään aivan eri hermotuksia kuin painojen nostamiseen ja niiden tasapainossa pitämiseen.

Samoin mielestäni ei pidä paikkaansa väittämä että isot lihakset ovat hitaita. Kai muistette Ben Jonssonin joka voitti sadan metrin ME:n. Tosi dopattuna, kuten muutkin, vaikkakin kärähtämättömät.

Lisäksi voi ajatella että reaktionopeus lisääntyy kun esim. sadan kilon levytankoa pidät ilmassa niin ettet kaadu.

Eli molemmat kehittää lihasten hermotuksia, mutta voimaharjoittelu ei jäykistä soittamisen hermotusta koska ovat eri hermoratoja.

Siis kumpikaan harrastus ei syö toistaan muuten, paitsi että soittoajasta on pois se aika kun väännät rautaa. Samoin kuin soittaminen ottaa aikaa salitreeniltä.

Kipeät jäykät lihakset tosi jäykistää, mutta senhän pitää olla ohimenevää tai sitten treenaa väärin.

Mitäs tästä väittämästä olette mieltä?

On tossa asia. Mutta sitte on just se että kuka on kenenki mielestä iso? Ben Jonsson on tietenin lihaksikas, mutta ei hän mikään köriläs ole. Eihän isot lihakset vaikkapa jalassa tai selässä tee ihmisestä hidasta, vaan koko lihaksisto kokonaisuudessaan. Onhan "lihaksikkaat miehet eivät ole hitaita" -väite totta, mutta siinä on huomioitavaa: Massiivisen lihaksiston nopeana ja notkeana pitäminen on paljon työläämpää, kuin pienen ja heikomman lihaksiston. Kai 100:n metrin juoksiat nopeita ovat kun ovat huippu-urheilijoita ja osaavat treenata. Jokainen, joka on perehtynyt urheilulliseen treenaukseen, tietää sen, että treenaus on taito- ja tekniikkalaji siinä missä vaikkapa kitaran soittaminen. Tavallisella matti meikäläisellä, joka käy sen pari kertaa viikossa salilla, ei välttämättä ole hajuakaan, mitä kehossa tapahtuu treenin aikana ja jälkeen. On vaan kuullut että sillä saa kokoa lihaksiin.

Omasta mielestäni mitä isommat lihakset, sitä enemmän ne ovat tiellä. Totta kai on hyvä olla massaa, mutta käytännöllisesti järkevissä määrin. After all, näyttäähän se hyvältä. Omalla kohdallani panostan oman kehoni voimasuhteiden ja massan maksimointiin niin, että mahdollisimman paljon voimaa suht sopivalla massa määrällä. Tämän seikan tietävät puhuvat monesti isoista bodareista, joilla ei ole "oikeasti voimaa". Siihen en kommentoi mitenkään.
Sitä nyt kuitenkin tarkoitin, että jos on massaa, se hidastaa, JOS ei huolehdi lihashuollosta ja muista huomioon otettavista seikoista, jotka parantavat "nopeutta".

Jälkimmäisessä seikat keskittyivät lähinnä koko kehon toimintoihin. Kitaran soitossa suurimman fyysisen työn tekevät sormet. Niiden nopeutta voi treenata vaan tekemällä. Kova soittoharjoittelu tuottaa ns. lajivoimaa, joka on se tärkein voima, oli kyseessä mikä tahansa laji.
Jonain päivänä ihmiskunta kuolee, ja musiikkia ei enää soiteta.
wrshredder
02.10.2006 11:38:55
Tämän seikan tietävät puhuvat monesti isoista bodareista, joilla ei ole "oikeasti voimaa".
Juu ,tämä on jotenkin outo käsite..

Sitä nyt kuitenkin tarkoitin, että jos on massaa, se hidastaa, JOS ei huolehdi lihashuollosta ja muista huomioon otettavista seikoista, jotka parantavat "nopeutta".
Venyttely. Isokin voi olla notkea. Kannattaa lukea Manfred Hoeberlin opus . setä tietää mistä puhuu ,sillä on kumminkin hauikset yhtä paksut kun meikäläisten reidet.

Tosiaan.
Kun salilla käyminen on säännöllistä niin treeniin tottuu ja aamukivutkin vähenee.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
saamaton123
02.10.2006 12:27:34
Itse nyt olen puntilla aikas monta vuotta käynyt ja ei haittavaikutuksia ole ilmennyt ainakaan vielä!!! Eiköhän se puntti kummiskin vaikuta ihan muihin asioihin ku siihen kitaran soittoon! x)

Joo, tää on vähän hölmön tuntuista. Pian joku keksii pistää sormet dieetille, kun ne voi lihota ku syö liikaa. Sanotaan nyt, että jos täällä nyt joku on edes vuoden, pari käynyt jumppaamassa niin, että treenaa ja syö hyvin, tietää varsin hyvin sen, että natuna kehitys on todella hidasta ja yksinkertaisesti genetiikka tulee joskus vastaan (lue: ei ikinä tule lähellekkään mitään lehtien bodarin näköistä). Jos taas mennään myrkyillä, niin luultavasti aika ja kiinnostus ei edes riitä kitaransoittoon.
Saddamize!
Räkkipeli
02.10.2006 12:41:16
Joo, tää on vähän hölmön tuntuista. Pian joku keksii pistää sormet dieetille, kun ne voi lihota ku syö liikaa. Sanotaan nyt, että jos täällä nyt joku on edes vuoden, pari käynyt jumppaamassa niin, että treenaa ja syö hyvin, tietää varsin hyvin sen, että natuna kehitys on todella hidasta ja yksinkertaisesti genetiikka tulee joskus vastaan (lue: ei ikinä tule lähellekkään mitään lehtien bodarin näköistä). Jos taas mennään myrkyillä, niin luultavasti aika ja kiinnostus ei edes riitä kitaransoittoon.

Kaikki on suhteellista! Jotkut treenaa vähemmän ja jotkut enemmän. Itse treenaan enemmän, ja kokemus puhuu puolestaan että raskaan treenin tuloksena ajan myötä kämmenen pienlihakset kehittyvät, siinä missä vaikka ojentaja tai hauis, ja se vaikuttaa sormien toimintaan.
Ja ihan mielenkiinnosta: Meinasitko "myrkyillä" lisäravinteita vai hormooneja/epoja?
saamaton123
02.10.2006 14:21:54
Meinasitko "myrkyillä" lisäravinteita vai hormooneja/epoja?

Ihan horkkuja meinasin, en mä ihan mutu-tiedoilla jaksaisi kantaa ottaa...eikai epolla voimailussa niin kauheesti tee mitään. Olen mäkin aikani jumpannut kovempaa ja valitettavasti epäpuhtaastikin kolmisen vuotta..vaikuttaa se käsiinkin joo, mutta ei itsellä ainakaan mitään ole sen jälkeen häirinnyt, toisaalta nyt on laiha poika taas:)..ajan takaa vaan sitä, että mun mielestä se nyt on yleensä aiheena melkosen hölmö. Empä usko että se nyt ihan hetkeen häiritsee kitarointia....itse on kyllä aina pyrkiny lämmittelemään ja venyttämään sormia, että en sen puoleen tiedä, mut mulla liikkuu ihan ok.
Saddamize!
kid ego
02.10.2006 17:06:00

Kyllä, voima- ja nopeusharjoittelu, joista jälkimmäiseen oikeastaan kitaransoitonkin osa-alueita voisi lukea, ovat nimenomaan hermotusharjoituksia. Kitaransoitto ja punttitreeni ovat hermostolle ja lihaksistolle täysin erilaisia suorituksia. Punttitreeni valmistaa lihaksia lyhytkestoisiin, suurella rasituksella tehtäviin suorituksiin. Jotta se ei söisi sormista kestävyyttä ja nopeutta, on tärkeää myös soittaa paljon.

Voima on nopeutta, sanotaan. Mutta isot lihakset tarvitsevat paljon happea, ja lihaksikas ukko (esim. Ben Johnson) ei nopeudestaan huolimatta menestyisi pitkässä juoksussa. Eikä lihaksikkaista käsivarsista ole suuremmin hyötyä kitaransoitossa. Toki on hyvä pitää lihaskuntoa yllä ainakin tietyllä tasolla. Hauiskääntö sadalla kilolla ei takaa että sweeppaisit 64. osia tahtiin 300 bpm.

Tätä en ymmärtänyt.

Jep, ja hyvin sanottu. Kumpikaan ei syö toista (paitsi että suoraan salitreenin jälkeen ei ehkä soitto kulje), ja molempi parempi.

Pian joku keksii pistää sormet dieetille, kun ne voi lihota ku syö liikaa.

Hoho. Harmi ettei tietyn ruumiinosan laihduttaminen/lihottaminen erikseen ole mahdollista. Jos olisi, lihottaisin munastani isomman.
Enemmistöt ja vähemmistöt ovat perseestä! Kaikille pataan tasapuolisesti!
Tapahtuipa kerran Miitissä (Saatavilla osat 1-3).
Mare552
03.10.2006 15:34:49
Joo, vielä pientä kommenttia. En edes tarkoittanut "möhkälebodareita", vaan tavallista salitreenaajaa.

Kyllähän sormienkin lihakset vahvistuu jos ei käytä näitä typeriä remmejä, jotka mahdollistavat suuremmat maastavedot, en vaan ymmärrä mitä hyötyä tuosta maastavedosta on jos ei sormet kestä nostaa. Häh?

Se että sormien lihakset vahvistuu, tuskin vie niiltä nopeutta, tuskin soittokestävyyttäkään, mutta kyllä varuiksi soittaisin paljon palautusjaksoilla, varmistaakseni sormien toiminnan, samoin venyttelisin sormet hyvin

Tuosta reaktionopeudesta. Kyllä, olen lukenut että tasapainoilu vaatii nopeata reagoinitia kaatumisen korjausliikkeisiin, itse joskus ajelin yksipyöräisellä ja kävelin tankoa pitkin, tai joskus lappeellaan olevaa pyöristettyä lautaa pitkin sarjojen välissä.

Tuskin tällä reagoimisella, mikäli nopeus ees mainittavasti lisääntyy, paljoa kuitenkaan autetaan soittamista. Kunhan tuonkin mainitsin.

Onhan Bruce Boss Bringsteen myös aika lihaksikas, varmaan myös mömmölihaksia, ja eikös tuo jotenkin kitaraakin kepitä?

Sitä mieltä olen, että jos on lihasta kasvattanut on siellä sitä voimaakin, tosin esim. voimistelijoiden lihakset taitaa tehopainosuhteeltaan olla tehokkaampia.
Kampela77
03.10.2006 16:39:14
Tuosta reaktionopeudesta. Kyllä, olen lukenut että tasapainoilu vaatii nopeata reagoinitia kaatumisen korjausliikkeisiin, itse joskus ajelin yksipyöräisellä ja kävelin tankoa pitkin, tai joskus lappeellaan olevaa pyöristettyä lautaa pitkin sarjojen välissä.

Mä kyllä väitän, että suurien painojen kanssa taiteillessa pystyssä pysyminen ei ole reaktoista kiinni, vaan tekniikan ollessa kohdillaan suurta korjailua tasapainossa ei enää vaadita. Suurien painojen kanssa tasapainoilu ei myöskään vaadi samalla tavalla nopeaa reagointia, kuin vaikka yksipyöräisen kanssa taiteilu, sillä painopiste ei heilahtele niin nopeasti. Tämä on ihan omaa järkeilyä ja voi olla potaskaa alusta loppuun.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Räkkipeli
04.10.2006 11:40:23
Kyllähän sormienkin lihakset vahvistuu jos ei käytä näitä typeriä remmejä, jotka mahdollistavat suuremmat maastavedot, en vaan ymmärrä mitä hyötyä tuosta maastavedosta on jos ei sormet kestä nostaa. Häh?

Treenataanko maastavedossa sormia? Ei. Joten ihmiset ei halua sormien heikkouden olevan esteenä muun kropan kehittymiselle. Kai ymmärsit?

Sitä mieltä olen, että jos on lihasta kasvattanut on siellä sitä voimaakin, tosin esim. voimistelijoiden lihakset taitaa tehopainosuhteeltaan olla tehokkaampia.

Tätä hain aiemmin takaa. On olemassa treenejä, jotka tuottavat paljon massaa eikä raakaa voimaa, ja treenejä, jotka tuottaa paljon voimaa eikä lähes ollenkaan lihasmassaa. Totta kai lihasmassa tuo voimaa myös, mutta voimaa voi saada paljon enemmän ilman sitä lihasmassaa joka syntyy.
Juustonaksu
04.10.2006 12:50:25
Pian joku keksii pistää sormet dieetille, kun ne voi lihota ku syö liikaa.

Heh, se on kyllä nesteturvotusta, mikä ilmenee, kun ruokavalio muuttuu. Nestepöhö näkyy kyllä kaikkialla kehossa, mutta ehkä parhaiten sormissa ja kämmenselällä, kun verisuonet ja jänteet hukkuu näkyvistä taas.

Hoho. Harmi ettei tietyn ruumiinosan laihduttaminen/lihottaminen erikseen ole mahdollista. Jos olisi, lihottaisin munastani isomman.

Joo nää on näitä "Tee 10 vatsalihasliikettä päivässä tällä meidän Abprofessional-laitteella niin laihdut ja saat pyykkilautavatsan kuukaudessa. (P.S Muista noudattaa -2000kcal dieettiä ohjeen mukaan)).
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Zacchaeus
04.10.2006 13:14:25
Säännöllinen painonnosto on ainakin minun tapauksessani jäykistänyt sormiani ja se on tehnyt nopeat soolojuoksutukset vaikeammiksi.
1.Kor. 2:9
Kampela77
04.10.2006 13:30:47 (muokattu 04.10.2006 15:20:14)
Treenataanko maastavedossa sormia? Ei. Joten ihmiset ei halua sormien heikkouden olevan esteenä muun kropan kehittymiselle. Kai ymmärsit?

Mä treenaan. Maastavetohan on loistoliike puristusvoiman kasvattamiseen. Ei maastavedossa muutenkaan treenata mitään tiettyä lihasta, vaan aika suuri osa lihaksista saa rasitusta. Itse vaihdan aina ristiotteeseen siinä vaiheessa, kun puristusvoima muuten näpeistä loppuu.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
kid ego
04.10.2006 14:51:00
Kyllä mun puristusvoima ainakin on maastavedossa kehittynyt selvästi. Ehkei se kaikki tule sormista vaan myös kyynärvarresta, mutta kyllä sormetkin ovat vahvistuneet selkeästi. Maastavedon teen aina ristiotteella, ilman siteitä. Joskus tuntui siltä ettei 100 kg pysynyt käsissä, nyt pystyy tekemään sarjaa 170 kg eikä ole ainakaan puristuksesta kiinni.
Enemmistöt ja vähemmistöt ovat perseestä! Kaikille pataan tasapuolisesti!
Tapahtuipa kerran Miitissä (Saatavilla osat 1-3).
John Titor
04.10.2006 18:15:37

Kyllä mun puristusvoima ainakin on maastavedossa kehittynyt selvästi. Ehkei se kaikki tule sormista vaan myös kyynärvarresta, mutta kyllä sormetkin ovat vahvistuneet selkeästi.

Erikoinen lause. Puristapa rannetta/kyynärvartta ja liikuttele sormia. Mitkä lihakset liikkuvat?
Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300.
Räkkipeli
04.10.2006 19:11:22
Mä treenaan. Maastavetohan on loistoliike puristusvoiman kasvattamiseen. Ei maastavedossa muutenkaan treenata mitään tiettyä lihasta, vaan aika suuri osa lihaksista saa rasitusta. Itse vaihdan aina ristiotteeseen siinä vaiheessa, kun puristusvoima muuten näpeistä loppuu.

Tottakai maastaveto on massaliike, mutta se ei treenaa sormia pelkästään. Maastavedon tarkoitus on muutenkin alumperin treenata lähinnä selkää ja jalkoja. Jos haluaa treenata kämmenen/käden lihaksia, siihen on muitakin liikkeitä, jotka käyvät paremmin juuri siihen tarkoitukseen, kun maastaveto.
J_Mantyla
04.10.2006 23:46:52
George Lynch on kans muistaakseni aika beefcake. Mutta joo, kaikkihan sitä on erikokoisia, lihavia ja laihoja jne., kai se on enemmän siitä miten olet itse sinut lihojesi ja kitarasi kanssa.

Lynch pullistelee ja vetää Mr Scaryn livenä: http://www.youtube.com/watch?v=FUAt … uADe9s&mode=related&search=
Ellei tänään niin sitten huomenna
DaKiller
05.10.2006 20:08:14

Sormivoimista puheenollen, kuka reenaa sormipuristimilla? Eipä noista ainakaan ole mitään haittaa itselle ollut, kenties päinvastoin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)