Aihe: Hääkeikalle hieman spesiaalia?
1
v_m_kangas
04.10.2006 16:00:42 (muokattu 04.10.2006 16:02:17)

Kertokaas nyt "alan miehet" miten menetellään, onko ideasta toteutukseen?

Täähän on aivan normaalia säestyskeikkoihin tottuneelle bändille.

Jos sulla on kunnon laput, josta näkyy bassoklaavit ja mahdollisesti muitakin sovituksellia kikkoja ja osaat laskea biisille temmon ja kertoa rumpalille komppilajin, ei pitäisi tulla mitään ongelmia bändille.

Edit: rakenne pitää olla kirjattuna oikein nuottiin eli ne codat ja segnot sekä 1.- x. maalit
Humppaa tai soita humppaa
baron
04.10.2006 16:28:25

Ajattelin tässä hieman tiedustella tämän palstan jäseniltä miten iskelmäbändit suhtautuvat tällaisiin erikoisempiin tapauksiin.

Mä oon ollut kerran 50-vuotiskeikalla, jossa synttärisankari oli jonkinlainen harrastelijamuusikko, joka sitten halusi esiintyä omissa juhlissaan meidän bändin kanssa.
Teki listan omista piiseistään, toimitti laput, kävi yksissä meidän treeneissä ja kaikki toimi hyvin.
Noi treenit oli lähinnä piisien rakenteen takia.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
WanhaWetäjä
04.10.2006 17:36:10

Tee/teetä biiseistäsi äänite tyyliin kitara&laulu,ja sointulaput...toimita riittävän ajoissa bändille,tuskin pitää treenata sen paremmmin,riippuu tietty bändin osaamisen tasosta mitä tulee säestämiseen.

Onhan niitäkin jotka eivät suostu lainkaan säestyksiin...
Ostan Casion kun täytän 50v...
Timi
04.10.2006 19:34:12
Joo.Kyllä jonkunlaisia lappuja tarvitaan ,siis nuotteja.Mahdollisiin treenauksiin vissiin moni suhtautuu hiukan kielteisesti.Luulen?Tietysti jos korvaus on kohdallaan bändi voi kasata soittimensa ja jäsenensä tiettyyn paikkaan tietyllä hetkellä.
Kylmän viileesti!
vanhami
04.10.2006 22:08:29
Täähän on aivan normaalia säestyskeikkoihin tottuneelle bändille.

Jos sulla on kunnon laput, josta näkyy bassoklaavit ja mahdollisesti muitakin sovituksellia kikkoja ja osaat laskea biisille temmon ja kertoa rumpalille komppilajin, ei pitäisi tulla mitään ongelmia bändille.

Edit: rakenne pitää olla kirjattuna oikein nuottiin eli ne codat ja segnot sekä 1.- x. maalit

Juu ja se jonkinlainen kasettimankalle akustisella kitaralla rämpytelty versio tekee poikaa kun ihan uppo-outoa kamaa lähtee vetämään. Tulee se idea selvemmäksi.

ME kompataan taikka opiskellaan hääkeikalla tarvittaessa yksi biisi, jos siihen on pahvit, ellei ole, levyltä kirjoitus maksaa jotain. Jos on useampia toivomuksia niin 50 eur / biisi opiskellaan, tai joskus voidaan livetä vähän tapauskohtaisesti, mutta harvoin. Treenejä ei vierailevan tähden kanssa pidetä, vaan suoraanlauteille vaan, tai joskus ollaan katsottu kyllä bäkkärilla hetki ennen lauteille menoa homma läpi. Kyllä siellä mukana kahlaa, kun pohja on kunnossa.

Homma on toiminut meillä siis näin. Aika monilla lieneen lähellä noita periaatteita, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Miksi ollaan noin tarkkoja. No kun perhana homma yritti livetä käsistä. Morseimet lähetteli ihme listoja ja toivottiin viittä uppo-outoa häävalssia ja pahveista ei tietoakaan, niitä sitten saatana juokse ympäri kyliä. Tämä siis jo aikana ennen internetin ja warettamisen räjähtävää kasvua.

MEinaa alkaa kiehumaan, kun ajatteleekin asiaa huoh huoh huohhhhh...
pekkajau
04.10.2006 22:42:03 (muokattu 04.10.2006 22:44:47)
Yksillä "viiskymppisillä" tuossa kuukausi takaperin oltiin soittamassa ja niillä oli joku aivan pimee yhteislauluvihko (ei yhtään tuttua biisiä) mistä olis ihan ex-tempore orkan pitänyt kuulema vetää säestys ja esilaulu! No kynnyskysymykseksi nousi sitten lopuksi joku Vainion Junnun "Viiskymppisen viisu". Päivänsankarin eukko kävi kuumana kun sanoin että eipä ole tullut kyseistä kappaletta koskaan edes kuultua.

No ymmärsin kyllä että tämä pariskunta oli viimeisen vuoden aikana varmaan kyseisen kappaleen kuunnellut aina nukkumaan mennessä silleen jonkun epäsuorituneisen panemisen tms. touhun "psykologisena plasebona". (Sanoista päätellen!)... Kysyin että onko heillä kyseinen levy jolta biisi löytyisi mukana ja eukolta se löytyi! No minä pyysin sitä lainaksi ja sitten laulatettiin porukka "karaokena" eli pantiin levy soimaan PA:sta ja porukka lauloi mukana... kaikki olivat onnellisia!
Minä elän!
EP
04.10.2006 22:59:19
Ajattelin tässä hieman tiedustella tämän palstan jäseniltä miten iskelmäbändit suhtautuvat tällaisiin erikoisempiin tapauksiin.

Eli tilanne on seuraavanlainen:

Omat häät ovat ensi kesänä, itse olen harrastelijamuusikko eli teen itse hieman biisejä, kitaraa soittelen omaksi iloksia ja mitä nyt vähän biiseihin mausteeksi.

Ajatuksena olisi totaalisesti yllättää morsian parilla kipaleella, joissa itse toimisin laulajana ja ehkä(!?) myös kitaran varressa. Kappaleet olisivat suht perus osastoa, tyyliin balladi/iskelmä.

Miten tilanteessa tulisi menetellä, oma kitara ja vahvistin toki löytyy, huonompia laulajiakin olen tainnut joskus kuulla:)
Onnistuuko tuollainen joku erillaisempi biisitoive jos siitä ilmoittaa hyvissä ajoin, tai toimittaa kappaleen nuotit orkesterille?

Entä pitäisikö kappaleita vaikka kertaalleen treenata bändin kanssa, jotta lopputulos olisi parempi?

Kertokaas nyt "alan miehet" miten menetellään, onko ideasta toteutukseen?

Itse henkilökohtaisesti tykkään säestys tehtävistä kunhan asiasta on sovittu riittävän aikaisin etukäteen ja olen ehtinyt tekemään valmistelut mahdollisimman hyvin, sovitukset, sävellajit sekä mahdollisesti tarvittavat harjoitukset ym.).
Tämä silloin jos on vähänkin erikoisempi ohjelma kysymyksessä tai muuten tuntemattomampia biisejä.
isojussi
05.10.2006 00:30:32
...
Onnistuuko tuollainen joku erillaisempi biisitoive jos siitä ilmoittaa hyvissä ajoin, tai toimittaa kappaleen nuotit orkesterille?

Totta helvetissä onnistuu, jos kerran laputkin on. Mä haluun laput aina kuukautta ennen, ettei tarvii sitten viimeisenä ehtoona yötä myöten resuta niitten toiveitten kanssa.

Entä pitäisikö kappaleita vaikka kertaalleen treenata bändin kanssa, jotta lopputulos olisi parempi?

Auttaa, muttei ole pakko.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Coelhinho21
05.10.2006 02:14:23 (muokattu 05.10.2006 02:19:56)

Yksillä "viiskymppisillä" tuossa kuukausi takaperin oltiin soittamassa ja niillä oli joku aivan pimee yhteislauluvihko (ei yhtään tuttua biisiä) mistä olis ihan ex-tempore orkan pitänyt kuulema vetää säestys ja esilaulu! No kynnyskysymykseksi nousi sitten lopuksi joku Vainion Junnun "Viiskymppisen viisu". Päivänsankarin eukko kävi kuumana kun sanoin että eipä ole tullut kyseistä kappaletta koskaan edes kuultua.

No ymmärsin kyllä että tämä pariskunta oli viimeisen vuoden aikana varmaan kyseisen kappaleen kuunnellut aina nukkumaan mennessä silleen jonkun epäsuorituneisen panemisen tms. touhun "psykologisena plasebona". (Sanoista päätellen!)... Kysyin että onko heillä kyseinen levy jolta biisi löytyisi mukana ja eukolta se löytyi! No minä pyysin sitä lainaksi ja sitten laulatettiin porukka "karaokena" eli pantiin levy soimaan PA:sta ja porukka lauloi mukana... kaikki olivat onnellisia!

Oma kokemus puolen vuoden takaa "viiskymppisiltä" joihin olin lupautunut laulamaan noin kuukausi ennen tapahtumaa. Säestämään oli tulossa kitaristi ja haitaristi. Kitaristin kanssa sovittiin, että he hanuristin kans sopivat biisit ja ilmoittavat minulle hyvissä ajoin, niin ehdin treenailla. Biisilistan muistivat laittaa maililla 2 päivää ennen tilaisuutta. Niihin sitten hommailin lappuja, osa biiseistä onneksi oli tuttuja, ja minkä siinä ehtii reenata. Puolituntia ennen keikkaa sitten mentiin laittaan PA:ta pystyyn (Huom! tapasin soittajat vasta tässä vaiheessa ekan kerran), niin mulle lyödään uudet laput kouraan, että vaihdettiinki ohjelmistoa. Vähän kyllä hikoilutti kämmenpohjaa laulaa paria ihan outoa biisiä ala primavista. Juhlakansa oli tyytyväistä ja kiittelikin, niin että kai ne ees sinnepäin sitten meni, mutta opinpahan jatkossa ottamaan itse paremmin selvää mihin soppaan itsensä millonki lyö.
..ja vaatimaan erikoisjutuista vähän erikoiskorvaustaki..

Edit: yhdestä vastaavanlaisesta lauluvihko hässäkästäki (olivat vain häät) on kokemuksia parin vuoden takaa. Vedettiin duona. Ihan pokerina oudot biisit soviteltiin lennosta uusiksi, kun ei todellakaan aavistustakaan biiseistä. Kyllä yleisä vähän hymyili, "ettei pojat mee sinne päinkää ku pitäs", mutta arvostivat, että yritettiin ja varmaan ihan hauskoja "uusia" versioita kyseisistä kipaleista tuli veettyä..
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
rintapek
06.10.2006 13:26:59

...yhdestä vastaavanlaisesta lauluvihko hässäkästäki (olivat vain häät) on kokemuksia parin vuoden takaa. ... ei todellakaan aavistustakaan biiseistä. ..

Vain häät ?

Tuohon sanoisin, että ei ole olemassa "vain häät", tai "vain 50v- päivät"

Ne on niitä ainutkertaisia tapahtumia ihmisen elämässä, ja tarkoitus on, että ne muistetaan ihan muista syistä, kuin siitä, että bändi veti biisejä uusilla nuoteilla.
Treenikämppä on treenaamista varten.

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni; tuo on ihan toteuttamiskelpoinen idea.
Kasetti ja laput vaan hyvissä ajoin liikenteeseen.
One kind of music only - the good kind
Musiikkia korville
06.10.2006 13:30:44

Vain häät ?

Tuohon sanoisin, että ei ole olemassa "vain häät", tai "vain 50v- päivät"
....

Eipä tuo 'Köli' tainnu tarkoittaa tuollain tuota sanaa "vain"... Ei kannata ehkä lukea niin kirjaimellisesti.
...ja tätä mieltä on MK.
Coelhinho21
06.10.2006 15:47:14 (muokattu 06.10.2006 15:53:37)

Eipä tuo 'Köli' tainnu tarkoittaa tuollain tuota sanaa "vain"... Ei kannata ehkä lukea niin kirjaimellisesti.

Juuripa niin (kiitos tuesta).. Viittasin edelliseen kommenttiin, jossa lauluvihkot olivat olleet 50 -vee juhlissa, minun kokemukseni oli "sen sijaan" (nuo sanat korvasin käyttämällä sanaa "vain") häistä..

Ne on niitä ainutkertaisia tapahtumia ihmisen elämässä

Olen ihan samaa mieltä..

Edit: bändi veti biisejä uusilla nuoteilla. Treenikämppä on treenaamista varten.

Tilaisuuteen mentiin päivän varoitusajalla. Piti soitella lyhyt setti. Siellä sitten tuotiin meille "säestäjän lauluvihko", josta löytyi sanat ja soinnut kirjotettuna sanojen päälle. Apaut 3 tuntia soiteltiin ja kaikilla oli oikein mukavaa. Jäivät mieleen hienoina häinä ja hienona kokemuksena myös itselleni.
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
isojussi
08.10.2006 12:54:58
Ne on niitä ainutkertaisia tapahtumia ihmisen elämässä....

+++

Todennäköisesti suurimmat juhlat, mitä tulevat eläessään järjestämään.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
half
08.10.2006 19:26:30
+++

Perusjuntin häillä ja hautajaisilla on vain yksi ero: Hautajaisissa on yksi nakkipaavo vähemmän.
R.Syke
08.10.2006 21:35:38
+++

Josnej nyt sitten ruveta Ruotsin malliin järjestämää suuria ja mahtavia erojuhlia!
Kumpikin erikseen.

Työllistää triplasti.
Tankero
09.10.2006 12:43:54

Köli, hahahah, tuo oli hyvä. Panen mieleen.
Varmasti, vissiin.
dabster
09.10.2006 16:50:33
Perusjuntin häillä ja hautajaisilla on vain yksi ero: Hautajaisissa on yksi nakkipaavo vähemmän.

Ei millään pahalla, mutta ainakin tuolla teidän nettisivuilla näytti olevan aika perus nakkipaavoja soittopuuhissa.

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille, täytyy tästä ruveta asiaa kehittelemään..
half
09.10.2006 17:12:28
Ei millään pahalla, mutta ainakin tuolla teidän nettisivuilla näytti olevan aika perus nakkipaavoja soittopuuhissa.

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille, täytyy tästä ruveta asiaa kehittelemään..

Älä koko peijakas, kylä ny kismittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)