Aihe: Älä riko symbaaleitasi
1 2 3
fox
03.10.2006 13:25:00

Eli summa summarum; peltiä saa lyödä uskomattoman lujaa, kun sitä lyö oikein. Ei siitä hauiksesta sen tietyn pisteen jälkeen kyllä enää mitään hyötyä ole, pikemminkin päinvastoin.

Eipä ei, väsyy vaan se kolleega-raasu siel kioskinsa takana. Periaatteessahan, jos ei se pelti kuulu, bändisoitossa tavanomaisessa, on valittu väärä pelti alunalkaenkin. Liian pieni tai sitte liian ohut. Vaikka tuollasta peltiä sitten mättäis mitenkä joillain tuhdimmillakin palikoilla, ei se ääni sielt sen kovempaa ulostu. Halkeaa, pahus tai lähtee kehimään sitä sorvauksen reunaa pitkin. Tai jää vaan kello sinne ständiin, näin kärjistetysti.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Magiz
04.10.2006 14:25:39
Tämä on kyllä myös hyvä tapa säästää kapuloita soittamalla oikealla tekniikalla. Läpilyönnit ne on yleensä jotka tekee pilkettä. Itse 8v soittaneena en ole onnistunut katkaisemaan yksiäkään kapuloita vaikka suhteellisen raskasta mäiskettä tulee soiteltua.

ohhoh! :O tämä on jo jotain. 8 vuotta soittanut eikä edes kapulat ole mennyt rikki..? vautsi, respect. ite en ole yhtäkään symbaalia ikinä rikkonut, ja nyt sen 9 vuotta olen soittanut. kapuloita kuitenkin on mennyt katki kymmenkunta.
Keep it Fresh
Strumbali
04.10.2006 14:46:07 (muokattu 04.10.2006 15:11:36)
Mulla on tainnut mennä kymmenkunta symbaalia hajalle (putoamisia, vastapalloja, teline kaatui korokkeelta, pieni halkeama uran suuntaan), useimmat monen vuoden käytön jälkeen. Lisäyksenä ehkä vielä se, että ei kannata hajottaa symbaalejaan, jos joku käskee lyödä lujempaa. Ylempänä jo todettiin, että ei niistä lähde sitä ääntä enempää kuin lähtee. Myös hyvin äänieristetyssä treenikämpässä soitto vaatii vähän totuttelua, että mukautuu siihen symbaalien äänen määrään. ("hyvä" vaimennus seinissä => "vähemmän" ääntä symbaaleista.)
ettäjotta
Deino
04.10.2006 16:46:34

Hyvät ohjeet! +

Minulla on mennyt elämässäni vain yksi 30 vuotta vanha messinkisymbaali rikki.
eLaxy
19.10.2006 15:46:43
huomasin tuossa eilen reenikämpällä että vähän 18" crashi rätisee ja huomasin että on pieni halkeaman alku pellin reunassa.

palkkapäivä ei oo vielä ovella eli olisikos jollain jotain niksiä millä saisi pellin soimaan edes jotenkin kunnollisesti vielä?
moderndrummer88
19.10.2006 19:26:45
huomasin tuossa eilen reenikämpällä että vähän 18" crashi rätisee ja huomasin että on pieni halkeaman alku pellin reunassa.

palkkapäivä ei oo vielä ovella eli olisikos jollain jotain niksiä millä saisi pellin soimaan edes jotenkin kunnollisesti vielä?

Vaikka rälläkällä hiot sen semmoseksi pyöreäksi kaareksi ja sit viilaat tosi hyväksi niin eiköhän se vielä kestä ainakin seuraavaan palkkapäivään, hyvällä tuurilla vuosia.
Anyone using any such item will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours
grind
19.10.2006 23:12:45
Varmaan lamellilaikka on paras tuohon puuhaan, en ite lähtis normi hiomalaikalla peltiä sohimaan. Ehkä jollain todella hienolla, >1000 hiomapaperilla voisi viimeistellä jos haluaa hifistellä.
Incarnate deathrash.
toto
13.11.2006 18:35:04
Yksi tärkeimpiä juttuja peltien kunnossapitämiseksi on kuinka niitä säilyttää. Liian usein näkee jopa laatusymbaaleita(lue kalliita) säilytettävän ohuessa pussissa ja vieläpä pystyasennossa. Yleensä halkeamisen syy on väärässä soittotekniikassa, sekä reunallaan säilyttämisessä. Ei tykkää pellit siitä, ja kun yleensä pussissa on painoa kuitenkin useita kioja. Paras ratkaisu on kova case, mielellään keikkamallinen, paksua vaneria ja kulmarautaa. Pellit kovaan caseen ja vaakatasoon mielellään.
Kuten joku aiemmin jo mainitsikin, ei pellistä lähde sen kovempaa ääntä, vaikka löisit kuinka lujaa. Sointi menee tukkoon ja pelti hajoaa ajan myötä.
Hyvä esimerkki hyvästä peltityöskentelystä on Deep Purplen Ian Paice. Tajuttoman isot crashit, joita lyödään pyyhkäisemällä, että ne syttyy nätisti ja soi pitkään. Ei mene sointi tukkoon ja kuulostaa hyvältä.
Oikea symbaalivalinta musatyylin mukaan.
Tottakai rumpalin soittotatsi ja balanssi vaikuttaa asiaan. Peltejä ei tarvitse lyödä täysillä, vaan kohtuudella...liian lujaa soittamalla on helppo peittää koko bändi alleen.
"Long time no groove"
t.heiska
13.11.2006 19:00:19
Nyt kun tuli puhetta tosta peltien säilytyksestä, niin valaiskaas tyhmää vähän. Eli mulla on pelkästään tollanen topattu laukku, jossa on vain yksi tasku mihin olen sitten tunkenu kaikki pellit. Voiko pellit saada damagea, kun niitä kuskaa noin, että eri kokoiset pellit ovat samassa taskussa sikin sokin vai pitäiskö ne saada jotenkin vaikka kellon kohdalta toisiinsa kiinni.
Entä tosta säilytyksestä, uskaltaako noita peltejä säilyttää lappeellaan, niin että ne ovat toistensa päällä. Tollein kun tulee kuitenkin aikamoinen paino sen alimman päälle.
Nää voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta kuten otsikkokin sanoo, mä en haluaisi rikkoa symbaaleitani.
Lomba
13.11.2006 22:56:40
Yksi lisäys tähän aiheeseen. Treenikämppä vaikuttaa asiaan myös.. nimittäin omassa treenitilassani on jumalattomia lämpötilan vaihteluja. voi olla -10:stä +30 asteeseen. Varsinkin talvisin, koska kämpän ainut lämmitysmetodi on puulämmitys. joten on hyvinkin suositeltavaa ottaa harjoituksien jälkeen pellit kotiin ja ja tuoda takaisin sitten seuraaviin reeneihin lämpimään kämppään, jottei lämpötilaerot olisi niin kovat.. juuri näiden vaihteluiden takia itse olen monet krässini rikkonut. tekniikka suhtkoht kohillaan, mutta kämppä on kärsittänyt peltejäni..

toivottavasti selitin asiani tarpeeksi epäselvästi. (ensimmäistä kertaa foorumilla..)
Jyyrä
13.11.2006 23:19:23
Nyt kun tuli puhetta tosta peltien säilytyksestä, niin valaiskaas tyhmää vähän. Eli mulla on pelkästään tollanen topattu laukku, jossa on vain yksi tasku mihin olen sitten tunkenu kaikki pellit. Voiko pellit saada damagea, kun niitä kuskaa noin, että eri kokoiset pellit ovat samassa taskussa sikin sokin vai pitäiskö ne saada jotenkin vaikka kellon kohdalta toisiinsa kiinni.
Entä tosta säilytyksestä, uskaltaako noita peltejä säilyttää lappeellaan, niin että ne ovat toistensa päällä. Tollein kun tulee kuitenkin aikamoinen paino sen alimman päälle.
Nää voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta kuten otsikkokin sanoo, mä en haluaisi rikkoa symbaaleitani.

Ei kannata pitää peltejä sikin sokin pussissa. Mulla on kanssa pehmustettu kantopussi, mutta olen lisäksi leikannut harmaasta 10 mm solukumista peltien väliin pyöreät lätkät, joka pellille oman kokoinen. Tein lätkiin keskelle reiän johon pujotin jäykän kumiletkun pätkän. Näin saa ainaan kätevän "paketin". Kun pellit vielä laittaa aina samaan kokojärjestykseen, isosta pienempään, on helppo roudata.
Youni
17.11.2006 18:06:41
Yksi tärkeimpiä juttuja peltien kunnossapitämiseksi on kuinka niitä säilyttää. Liian usein näkee jopa laatusymbaaleita(lue kalliita) säilytettävän ohuessa pussissa ja vieläpä pystyasennossa.

Eräässä soittokunnassa jossa soitan tämä roudaaminen ja säilyttäminen on aika kovakouraista eivätkä symbaalit ole moksiskaan. Toki kovakourainen kohtelu lyhentää pellin kestoa varmasti.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Alpha
07.12.2006 22:08:16 (muokattu 07.12.2006 22:09:26)
Tässä on kaikki hyvät jutut jo tulleet, mutta itse kannatan kanssa tuota symbaalien päällä pidettävän muhvin tarpeellisuutta. Kannattaa olla molemmin puolin, eikä niin kireällä, ettei symbaali pääse heilumaan...
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike M.A.C.H.O. #20 -> Come on you piece of shit. Fly or die.
DethBanger
15.01.2007 17:04:19
Tässä on kaikki hyvät jutut jo tulleet, mutta itse kannatan kanssa tuota symbaalien päällä pidettävän muhvin tarpeellisuutta. Kannattaa olla molemmin puolin, eikä niin kireällä, ettei symbaali pääse heilumaan...

Että symbaali pääsee heilumaan, tarkotit varmasti >:D
Tässä kun vähitellen alkaa ostamaan "kunnon" peltejä kun korva alkaa sitä vaatimaan, niin on tää lyöntitapa muuttunu lautas ystävällisemmäks ja kaikenmaailman pehmusteita on lisätty lautasen reiän ympäristöön. Esim juuri tuo ettei lyö vastapalloon lähes ollenkaan - on auttanut lautasten kestävyyteen. Näistäkin ohjeista on paljon saatu apua että kiitos siitä.
kuunnelkaas meidän thrash metalliamme osoitteessa www.mikseri.net/rayha , toivottavasti petytte!
markkuliini
15.01.2007 22:25:04

Eräässä soittokunnassa jossa soitan tämä roudaaminen ja säilyttäminen on aika kovakouraista eivätkä symbaalit ole moksiskaan. Toki kovakourainen kohtelu lyhentää pellin kestoa varmasti.

Eli symbaalit On moksiskaan. Ne on vaan moksiskaan viiveellä.
Youni
18.01.2007 17:30:22
Eli symbaalit On moksiskaan. Ne on vaan moksiskaan viiveellä.

Itse asiassa näin taitaa olla. :D
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
NiQo
01.02.2007 09:33:11

Ihan pakko tässä kertoa omia kokemuksia. Itse soittelin vuosia 302 roskalla, ja ne halkeili koko ajan. Pikkuhiljaa hankin sitten asteen parempia peltejä, ja huomasin tekniikkaakin siinä sivussa omaavani, kun epäkestävänäkin pidettyä Ziljian ZBT -sarjan 16" crashia olen soittanut raskaassa musiikissa kolmatta vuotta. Yksikään noista parempi saundisista pelleistä ei ole särkynyt, joten lienee sillä materiaalillakin merkityksensä peltien kestävyydessä.
Muusikot on sitä varten, et ne voi kertoo mikä bändi soittaa pleibäkkinä.
rumpali-isti
04.02.2007 20:14:29
Kyllähän ne pellit toki kestää ohuemmatkin, jos soittaa pellin paksuuteen suhteutetulla tatsilla. Ite oon vetäny kaikenlaista musaa, jopa kunnon heviäkin Zildjianin A-custom fast crashillä(paperthin), ja hyvimpä on mulla kestäny...
M
masterhat
06.02.2007 04:09:57 (muokattu 06.02.2007 04:11:49)
Tämä on kyllä myös hyvä tapa säästää kapuloita soittamalla oikealla tekniikalla. Läpilyönnit ne on yleensä jotka tekee pilkettä. Itse 8v soittaneena en ole onnistunut katkaisemaan yksiäkään kapuloita vaikka suhteellisen raskasta mäiskettä tulee soiteltua.

kyllähän rokkiin kuuluu kapuloiden katkominen. Olisko ollut 69eyesin keikka mitä tsiigailin, niin kapulan pätkiä lensi vähän väliä. jussin soittostaili ei ole ehkä kapula ystävällisin, mutta vitun makeen näköstä, joskaan musiikki on paskaa mitä ne soittaa, enkä miehen persoonasta muutenkaan pidä. Soittaa silti osaa helvetin tyylikkäästi, siitä ei pääse mihinkään.

Edit: Ja eikö reenipellit ja keikkapellit kannata pitää erikseen, ettei ainakaan reenien takia tuhoa kalleinta Sabiania yms. Ainakin jos on yhtään rahat tiukemmalla ja soitto tatsihieman roisimpi
Head like a hole
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)