Aihe: Tanssimusiikkia Hesarin Nyt-liitteestä
1 2
paice60
03.10.2006 22:00:19
..Kyllä ja ei sitten mittään tankoja!

Oikein ja asiaa.
Miks´ mä oon täällä?
Tankero
03.10.2006 22:47:30
Joo, soittamalla;-) Rantakoivuun kunnon 4/4 svingimeiniki!

Ilta skanssissa toimii foksina oikein hyvin.
Varmasti, vissiin.
paice60
04.10.2006 00:29:07
Ilta skanssissa toimii foksina oikein hyvin.

Olisko antaa näytettä?
Miks´ mä oon täällä?
Sertzo S
04.10.2006 10:55:32 (muokattu 04.10.2006 11:14:29)
Löysin vihdoin luettavakseni tuon Hesarin Nyt-liitteen, jossa toimittaja oli tekstiään tarjonnut eri tanssipändeille ja saanutkin sen sävellettyyn muotoon pariltakin eri tekijältä.
Kyllä tekstintekijällä lahjoja on, mutta nuottien aika-arvojen tunteminen ei olisi pahitteeksi, jotta oikeat, samanmittaiset tavut osuisivat joka säkeistöissä eri osissa kohdalleen; nythän niin ei teksti niiltä osin toimi. Ensimäisen a-osan ensimäinen sana tuossa valssisävelmätekstissä alkaa kahdeksasosilla ja toisessa säkeistössä jo neljäsosilla. Tyypillinen aloitelijan virhe, kun nuottiarvoista ei ole tietoakaan.

"Onnensa siunaamat"-tekstin viimeisen lauseen korjaisin: "Tunnelmaa meidän ei turmele mikään/ikään kuin sekunnit tunteja ois." Aivovoimistelua ja hienosäätöä siis. Fiilis-sana on kornin ja vieraan kuuloinen muutoin noinkin hyvässä ja herkässä tekstissä.
Taidanpa tutustua toimittajaan, jos vaikka häneltä löytyisi yhteistyöhalukkuutta kanssani. :)

E. Säveltäjät ovat näköjään muuttaneet joitain sanoja tekstistä?
Tuovisen duurivalssimelodia sen sijaan viehätti minua suuresti. :)
baron
04.10.2006 11:20:05

mutta nuottien aika-arvojen tunteminen ei olisi pahitteeksi, jotta oikeat, samanmittaiset tavut osuisivat joka säkeistöissä eri osissa kohdalleen

Mä oon jostain lukenut tän anekdootin, valitettavasti en muista kenen sen väitetään kertoneen, mutta joku näistä meidän huipputekstinikkareista se oli.

Kun se nuorena aloittelijana oli palkattu Fazerille duuniin, ilmoittautui ekana aamuna Topi Kärjelle ja Topi antoi pikakoulutuksen: "Pitkä nuotti - pitkä tavu, lyhyt nuotti - lyhyt tavu, töihin siitä!"
"Speaking about music is like dancing about architecture"
PL
04.10.2006 11:34:32
Mä oon jostain lukenut tän anekdootin, valitettavasti en muista kenen sen väitetään kertoneen, mutta joku näistä meidän huipputekstinikkareista se oli.

Kun se nuorena aloittelijana oli palkattu Fazerille duuniin, ilmoittautui ekana aamuna Topi Kärjelle ja Topi antoi pikakoulutuksen: "Pitkä nuotti - pitkä tavu, lyhyt nuotti - lyhyt tavu, töihin siitä!"

Ei sitten ollut ainakaan J Karjalainen.
Sertzo S
04.10.2006 11:37:59
Yritin tiedustella tekstin tehneen toimittajan puhelinnumeroa, mutta löytyi kolme samannimistä ja Hesarin alanumeroista ei myöskään löytynyt. Liekö sitten freelancer.
baron
04.10.2006 11:38:48

Ei sitten ollut ainakaan J Karjalainen.

Ankkurinaaa...ppi!
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Tankero
04.10.2006 12:19:36
Olisko antaa näytettä?

No ei. Yks Patelan ryhmä sitä vetää. Joskus tuurarina oon asentanut rytmiä sille.
Kerran saavun satamaan on niillä sambana.
Varmasti, vissiin.
KoskPaavo
04.10.2006 12:53:33
Ankkurinaaa...ppi!

Sama on pistänyt miunkin korvaani, samoin se epälukuinen tahtijako toisessa säkeistössä.Onhan tuo tosin sen varhaistuotantoa, tekstijakopää lienee parantunut.
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
Riksteri
04.10.2006 13:47:48
Sama on pistänyt miunkin korvaani, samoin se epälukuinen tahtijako toisessa säkeistössä.Onhan tuo tosin sen varhaistuotantoa, tekstijakopää lienee parantunut.

Joskus epätavallinen teksti toimii paremmin kuin perussääntöjen mukaan riimittely ja rytmittely. Iskelmäradiosta tuli tänään joku T.K:n/Kassu Halosen uusi biisi, jossa kiinnitin huomiota sinänsä taitavaan sanoitukseen mutta kun ne riimien loput arvasi etukäteen jo monta sanaa aiemmin niin kuulosti aika ennalta-arvattavan tylsältä sekin.
Tahdin tärkein sävel on sen alussa, ja kaikkien muiden sävelten vaikutus riippuu niiden sijainnista. Asiaa voi havainnollistaa toistamalla ääneen seuraavia tavuja: hum-pa-pa-hum-pa-pa ...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)