Aihe: ilmaa biisiin mutta kuinka ?
1 2 3 4
zuspe
04.10.2006 01:01:27

koopop on äijä
koopop
04.10.2006 01:02:49

Jumankauta, tekikö muija pinaattikeittoa iltapalaksi?

Hoho! Tarpeeks monta kertaa mokattuaan sitä alkaa vaan tajuamaan. Niinku kaikissä muissakin jutuissa.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
Timo JM
04.10.2006 01:12:39 (muokattu 04.10.2006 01:15:13)

Rumpujen yläpään kanssa kannattaa olla erittäin tarkkana. Varsinkin peltiosaston buustaamisella saadaan homma helposti vesitettyä ja samalla tapettua niiden luonnollinen sointi.

Pöntöistä sen sijaan joutuu yleensä kaivamaan selkeyttä joskus reilustikin. Esimerkiksi virvelin sooloraita voi usein olla tosi ohut ja kireä "päks" jos se tulee overeista muuten mukavasti. Itse asiassa virvelistä voi joutua joskus rakentelemaan useampia raitoja (kopioita) joista sitten kutakin eri tavalla käsittelemällä ja sopivassa suhteessa toisiinsa sekoittaen saadaan mukavan täyteläinen sointi.

Bassarin botnen kanssa kannattaa pitää myös kohtuus. Liiallinen alapään korostus vie potkua. Tärkeintä on saada se soundaamaan hyvältä basson kanssa yhdessä.

Niin ja sillä rinnakkaiskompressoinnilla voi tehdä ihmeitä. Mahdollisuudet on todella laajat. Esimerkiksi vaikkapa just bassarissa: Varsinaisen iskun ei tarvitse humista ollenkaan mutta kun alle lisätää törkeesti lytättyä alempaa rekisteriä niin jo vot!
...siis mun mielestä.
koopop
04.10.2006 01:21:19

Rumpujen yläpään kanssa kannattaa olla erittäin tarkkana. Varsinkin peltiosaston buustaamisella saadaan homma helposti vesitettyä ja samalla tapettua niiden luonnollinen sointi.

Jep, mutta peltien middlen kanssa onkin eri juttu :)

Jos teen rokkihaitsua, leikkaan ylä - ja alapäät poies ja korostan 600Hz melkein säröytymiseen asti. Aijai kun kuulostaa isolta ja möyheältä. Sitä kun ujuttaa OH:n sekaan ni toimii.

Ridestä saa myös mukavan ison neljästäsadasta. Tamburiini ja lehmikello kasvaa metrillä samoilla lukemilla.

Tää tosin vaatii sen että ne on hyvin äänitetty. Matalavuotoisia kanavia ja sopiva mikki jne..
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
Timo JM
04.10.2006 01:31:36 (muokattu 04.10.2006 01:38:58)

Jep, mutta peltien middlen kanssa onkin eri juttu :)

Joo, kaikki riippuu kaikesta. Jos taas rummut itsessään soundaavat overeista hienolta melkein kaikenlainen eq:n ruuvaaminen paitsi alapään leikkaaminen tuppaa pilaamaan niitä. (Kuten myös haitsua.) Sitten kun muutosta pyritään kompensoimaan yksittäisten pönttöjen (esim. tomien) ekvalisoinnilla lähtee homma helposti käsistä.

Täähän näissä jutuissa on, että soittimen lähtösoundi ja se miltä raidat kuulostavat koskemattomina määräävät oikeastaan kaiken mitä miksauksessa tehdään. Sen vuoksi monet ohjeet on pakko ottaa vain suuntaa antavina.

Mä ajattelen jotenkin niin, että mitä parempi lähtösoundi sitä vähemmän tarvitsee tai raaskii ruuvata. Mitä huonompi lähtösoundi sitä enemmän joutuu tai saa tehdä radikaaleja toimenpiteitä.
...siis mun mielestä.
koopop
04.10.2006 01:36:48

Joo, kaikki riippuu kaikesta. Jos taas rummut itsessään soundaavat overeista hienolta melkein kaikenlainen eq:n ruuvaaminen paitsi alapään leikkaaminen tuppaa pilaamaan niitä.

Periaatteena ok. Mutta esimerkiksi tämän päivän MTV -rokkirumpusaundeihin toi ei päde.
Timo JM
04.10.2006 01:41:42 (muokattu 04.10.2006 01:42:13)

Periaatteena ok. Mutta esimerkiksi tämän päivän MTV -rokkirumpusaundeihin toi ei päde.

Voi pitää paikkansa. Hyvä soundihan on aina makuasia johon vaikuttaa omat ja palkanmaksajan mielipiteet :-)

(Onneksi mun ei tarvitse toteuttaa kuin omia mieltymyksiäni.)
...siis mun mielestä.
koopop
04.10.2006 01:48:23

Juu ei toi mun kommentti ollutkaan poissulkeva.

Onhan noita miksauksia niin monia erilaisia... Jazzit ja bigbandit ja popit ja metallit, you name it. Jokaisella oma filosofiansa..
Timo JM
04.10.2006 02:06:52

Onhan noita miksauksia niin monia erilaisia... Jazzit ja bigbandit ja popit ja metallit, you name it. Jokaisella oma filosofiansa..

Se tekeekin miksauksesta mielenkiintoisen työn tai harrastuksen. Ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa.

Tuossa just pohdittiin, että olisi mukava heittää työn alla olevan biisin raidat nettiin jakoon ja houkutella mahdollisimman moni tekemään oma versionsa. Kuinkahan monella olisi aikaa ja halua osallistua siihen? Erityisen hienoa olisi jos joku "palstagurukin" innostuisi ja löytäisi aikaa oman näkemyksensä tekemiseen.
...siis mun mielestä.
kivi
04.10.2006 07:01:45 (muokattu 04.10.2006 07:09:25)
niin ja ei nettisivuissani mitän java-tukea pitäisi tarvita, jos nyt mua koski tuo kiven kommentti :-P.

No, miksi sitten sun nettisivuissasi ei pääse avaussivua pidemmälle vaikka kuinka klikkailisi? Ei sitä jalankuvaa oo kiva katsoa sekuntiakaan kauempaa kuin on pakko.

PS. Ja aloittelijuus ei katoa ajan vaan opin myötä. "Stupid is as stupid does" sanoo engelsmanni. Jokaisella meistä on omallakin alalla joku puoli, jossa ollaan aloittelijoita, joku juttu jota ei olla välitetty täydellisesti ottaa haltuun, tai ei olla vielä hiffattu. Ei se oo mikään paha sana.

Mutta todella hyviä kysymyksiä, joissa on ajattelemisen aihetta meille kaikille. Kiitos niistä.

PPS. Luulen, että ongelma on siinä että säädät soundeja erikseen. Kaiken pitää soida kun lopullista säätöä tehdään, myös kaikujen, EQ:n ja panoroinnin kohdalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
virtalahde
04.10.2006 08:51:10

..Ja masteroinnissa sitä isoa soundia ei saa, jos sitä ei ole miksauksessakaan. Hiukan sitä saa isommaksi, mutta vasta kunnon miksauksella se paukahtaa auki.

Siispä kannattaa hieroa miksausta. Hyviä vinkkejä täällä on jo ollut. :)
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Boge
04.10.2006 09:36:12
Tuossa just pohdittiin, että olisi mukava heittää työn alla olevan biisin raidat nettiin jakoon ja houkutella mahdollisimman moni tekemään oma versionsa. Kuinkahan monella olisi aikaa ja halua osallistua siihen? Erityisen hienoa olisi jos joku "palstagurukin" innostuisi ja löytäisi aikaa oman näkemyksensä tekemiseen.

Kuulostais sen verran mielenkiintoselta, että mä ainakin olisin messissä.
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
kivi
04.10.2006 09:43:40
Kuulostais sen verran mielenkiintoselta, että mä ainakin olisin messissä.

Kokeile tuota:

http://www.dandont.com/invision/index.php?showtopic=2043
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
passe
04.10.2006 10:12:55
Kokeile tuota:

Onko palkintona "snabbis" Miss Jarean kans?
"Good is in the details..."
Boge
04.10.2006 11:00:56
Kokeile tuota:

Eikös tossa nyt oo kuitenkin vähän eri homma kyseessä? Käsitin TimoJM:n viestistä että valmista biisiä olisi tarkoitus miksata, toisin kuin tuossa kilpailussa pitäisi itse vääntää jotain rumpuluuppeja jne.
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
koopop
04.10.2006 12:05:16

Tuossa just pohdittiin, että olisi mukava heittää työn alla olevan biisin raidat nettiin jakoon ja houkutella mahdollisimman moni tekemään oma versionsa.

hyvä idea. ehkä.. riippuu minkälaista matskua ja miten äänitetty.
zuspe
04.10.2006 15:02:59

No, miksi sitten sun nettisivuissasi ei pääse avaussivua pidemmälle vaikka kuinka klikkailisi? Ei sitä jalankuvaa oo kiva katsoa sekuntiakaan kauempaa kuin on pakko.

Siksi koska niistä ei mihinkään pitäisikään päästä :D en ole ehtinyt tehdä sivuilleni muuta kun tuon etusivun koska koko sivusto onpian päivittymässä. sairasta offtopiccia :D
Reddie
04.10.2006 18:06:47 (muokattu 04.10.2006 18:09:50)
Sitä kun on tässä keskellä tätä tekemistä koko ajan, niin helposti aina välille hiipii se "v***u mä en kehity ollenkaan..." tunne puseroon. Tapahtuuhan sitä kehitystä koko ajan, sitä ei vaan siinä huomaa. Toinen homma lienee sitten se, ettei puuttuvaa kokemusta yksinkertaisesti voi korvata tekemisen hingulla (PKLE!!).

OT: Ai että oli ihana tunne, ku pitkästä aikaa piti taas nauhottaa ja miksaa pari biisiä ja lopputulos oli paras mitä oon itse tehny. Äänitykset tehtiin tututtuun tyylin hektisesti, tosin täl kertaa sain oikeesti vähän asetellakin rumpumikkejä. Miksaukseen sain käyttää sen kaksi päivää mun uskollisilla koti-Sonyilla. Ja lopputulos oli vaan mulle semmonen "Vau.. Nyt ylitin itseni täysin!" -fiilis. Siis ihan skeidaahan se lopputulos on, mut parasta mitä MÄ oon miksaillu. Tästä on hyvä motivaatio jatkaa ikuista kehittymistä.

Ja se on myös aina kiva tälleen jälkijättöisesti katella et mitä tos on pielessä ja mitä vois korjata. Esim. yläpää mättää noissa. Se on joko tukossa tai olematon, en osaa oikeen sanoa.. :S

Jos jotain kiinnostaa niin kys. värssyt löytyy täältä: http://reddie.jaakari.net/juulia/ (Siin on siis vaan kaks biisiä, eri versioita vaan niistä biiseistä)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
zuspe
04.10.2006 23:44:45

plaah. tää on tää kohta mihin mun taidot tökkää :D kokopäivän oon vääntänyt nappia ja oon saanut kyllä biiseihin kovinkin syvyyttä ja leveyttä hyvällä tavalla. Mutta vieläkin puuttuu se tunne että musiikki tulee muualtakin kun kaiuttimista.

kun kuuntelee kaupallista musiikkia niin esimerkiksi kitara saattaa tulla selkeästi toisesta kaiuttimesta mutta silti se täyttää koko äänimaailman täydellisesti ja kirkkaasti. plaah.
haluan saada musiikin tuleen vielä metrin kaiuttimien yläpuoleltakin. metri kaiuttimen sivulle kyllä jo päästään mutta siihen se jääkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)