Aihe: Kahdella kädellä soittaminen
1
Albr-
27.09.2006 14:24:21
Tässä nyt jonkunaikaa olen yrittänyt soitella pianolla ja enimmäkseen soitto on sellaista yhden käden yksinkertaista pimputtelua.
Isältä olen vähän saanut neuvoa kahdella kädellä soittoon, mutta se tahtoo olla aika hankalaa. Soitto menee aivan perseelleen, kun en millään saa soitettua vasemmalla kädellä säestystä, kun aloitan oikealla kädellä soiton.
Nuottejakaan en osaa, mutta haluaisin silti oppia soittamaan pianoa kahdella kädellä.
Kellään vinkkejä miten tuosta saisi helpompaa? Tietysti pitäisi vain harjoitella ja harjoitella.
baron
27.09.2006 14:31:58

Tässä nyt jonkunaikaa olen yrittänyt soitella pianolla ja enimmäkseen soitto on sellaista yhden käden yksinkertaista pimputtelua.
Isältä olen vähän saanut neuvoa kahdella kädellä soittoon, mutta se tahtoo olla aika hankalaa. Soitto menee aivan perseelleen, kun en millään saa soitettua vasemmalla kädellä säestystä, kun aloitan oikealla kädellä soiton.
Nuottejakaan en osaa, mutta haluaisin silti oppia soittamaan pianoa kahdella kädellä.
Kellään vinkkejä miten tuosta saisi helpompaa? Tietysti pitäisi vain harjoitella ja harjoitella.

1. Ensin kumpikin käsi erikseen
2. Kädet yhdessä aloitetaan niin hitaalla tempolla että menee. Sitten vähitellen nopeutetaan.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
toyhto
27.09.2006 16:29:11
Soita jotain yksinkertaista sillä vasemmalla kädellä aluksi. Jos soitat melodiaa oikealla kädellä, soita vasemmalla ensin vaikka jokaisen soinnun pohjasävel, aloita sitten soittaa kokonaisia sointuja ja siitä pikkuhiljaa... Ja tämä ei ole mikään virallinen opettelumetodi, siitä kun on vuosia kun itse harjoittelin kyseistä hommaa, kunhan arvelen että pienestä kannattaa aloittaa.
Carpenter
27.09.2006 21:27:10
1. Ensin kumpikin käsi erikseen
2. Kädet yhdessä aloitetaan niin hitaalla tempolla että menee. Sitten vähitellen nopeutetaan.

3. Valitaan tarpeeksi helpot kappaleet alkuun.
xmyx
03.10.2006 19:10:28
Meikä sai alkuopetuksen eräältä pelimannitytöltä, se taisi olla kouluikäinen silloin.
Kysyin siltä että miten saa harjaannutettua molemmat kädet toimimaan yhteen kun ne tekevät kumpikin vähän niinkui eri työtä.
Tämä kertoi Eteläpohjanmaan murteellaan notta:
"Ku mä ajoon pyörällä kouluhun ni mä hyräälin valssia mielehnäni ja samalla hakkasin vasemmalla kärellä valssia vasempahan sarvehen".
Siteen hän lisäsi vielä: "Polokka on helappoa"

Tämä on ainoa opetus mitä olen eläessäni saanut haitariin, ja riensin opettelemaan siitä "helapommasta" päästä, otin Säkkijärvenpolkan 1. osan työn alle, soitin vuoroin kummallakin kädellä.
Parin viikon kuluttua sitten yritin ekakerran yhteen oikein metronomin kans, ja tunne oli ihmeellinen, "kuka soittaa Säkkirjärvee mun käsilläni" :)

Tää on tietysti vastoin kaikkia musikkinopettajien ohjeita, mutta ei oo mua häirinny koska tavoitteenikin on melkein sama kuin sinulla.
Piano taitaa sitten olla vaikeampi nimenom. vas. käd. osalta kuin haitari, mutta luulisin että jos alkaisin, ottaisin jonkin helpon A-molli tai C-duuri-kipaleen ja alkaisin sovittamaan niitä nuotiston rypäleitä vasemalle kädelleni. Minusta on lohdullista, että esmes Oginskin Poloneesin (A-molli) ensimmäisessä osassa ei ole lopultakaan kuin am, a7, dm ja d7, siis 4 erilaista sointua, ja samat toistuvat sitten muissa osissa. Ja kyseessä on pitkä ja vaikuttva kappale.

No, minulta puuttuu sormi vasemasta kädestä, joten en meinaa edes yrittää pianolla.

Ps, tulkoon mainittua että en minä sitä Säkkijärvee osaa vieläkään, mutta kivaa on ollut sen kanssa eikä päätä ole näkyvissä :)

Ps 2, Muistin väärin, onhan mulla sen verran lisäopetusta että kerran satuin kuulemaan haitarikurssin päättäjäisissä ku opettaja messusi, että "soittakaa skaaloja vaikka kuinka tylsiltä tuntuvatkin" .
No, olen todella soittanut skaaloja ja joka kerta kun aloitan jonkin kappaleen, soitan asianomaisen sävellajin skaalat oikealla ja vasemmalla kädellä etu ja takaperin hitaasti ja nopeasti, ja sitä kautta tuntuu selkäytimeen iskostuvan uusia toimintamalleja.
Ja tylsää se ei ole ollenkaan :)
PQ
04.10.2006 08:39:04
Soitto menee aivan perseelleen, kun en millään saa soitettua vasemmalla kädellä säestystä, kun aloitan oikealla kädellä soiton. Nuottejakaan en osaa, mutta haluaisin silti oppia soittamaan pianoa kahdella kädellä. Kellään vinkkejä miten tuosta saisi helpompaa?

Kokeile soittaa vasemmalla kädellä soinnun perussävel ykköselle, kvintti kakkoselle ja perussävelen oktaavi kolmoselle. Jos melodiassa ei ole vaikeita rytmityksiä, yhtaikaa vasemman käden sävelen kanssa tulee useimmiten jokin melodiasävel oikealla. Näin ei ainakaan oikean ja vasemman eri rytmitysten kanssa pitäisi olla ongelmia. Ja riittävän hitaassa tempossa alkuun.

Itse olen saanut tästä "oktaavibassosta" ihan riittävän vasemman käden tuen oikean melodioille kotisoittelua varten. Keikoille en ajatellut lähteä.
Intomieltä jo 10 vuotta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)