Aihe: Kapulakoko
1 2
Seriffi
02.10.2006 12:16:01
Mikä kapulakoko olisi 5A:n ja 7A:n välillä? Itse tykkään soitella 7A:lla, koska koko on kevyt ja helppo käsitellä, mutta välillä tuntuu, että ne ovat hivenen verran liian pienet näihin mutaatiokäpäliini. 5A:t sen sijaan tuntuvat jo liian raskailta. Olisiko B:t jommasta kummasta sopivat, mitä eroa niillä on näihin A-kapuloihin (halkaisija, pituus)? Nyt tietämystä kehiin, koska en itse jaksa ruveta mutaatiokäpälilläni selailemaan luetteloita enkä ole päässyt selvyyteen edes soitinliikkeiden kapulahyllyjen edessä.. Ja pistäkää kehiin, jos tuli mieleen joitain hyviä signature-kapuloita!
Wiitala
02.10.2006 12:29:00
Varsinkin jos käytät VicFirthin tikkuja, niin koitappas semmoista kuin "SD4 Combo"... *vink vink*.

Sama ongelma ollut itsellä, ja näillä ratkesi.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
gulfstream650
02.10.2006 12:43:06

Olen löytänyt itse ratkaisun hieman samanlaiseen ongelmaan. On pienet käpälät ja vaillinainen tekniikka meikäläisellä..

5A:n ja 7A:n välistä löytyy vaahterainen Millenium (7A) yllättäen Thomannilta. On hieman paksumpi kuin normaali 7A ja kevyempi. Istuu käteeni äärimmäisen hyvin.

Lisäksi Milleniumin 7A on "sitkeä" kapula. Ei pirstaloidu hihatin kulmaa tai rummun kanttia "juntatessa". Hintaakin 2,16 euroa/pari. Kymmenen paria muistaakseni -10 prossaa.

Olemme joskus painatelleet kyseisten kapuloiden varteen ties mitä tekstejä...
Svengaa kuin saksanhirvi.
jussijoe
02.10.2006 13:05:20

Varsinkin jos käytät VicFirthin tikkuja, niin koitappas semmoista kuin "SD4 Combo"... *vink vink*.

Sama ongelma ollut itsellä, ja näillä ratkesi.

Nämä on kyllä hyvä soundiset ja kevyet kapulat. Kapulat ovat siis vahteeraa.
savopie
02.10.2006 13:56:44
Mulla samanlainen ongelma. Vastaus oli mulle regal tip; metal X.

Jonkin verran paksmpi kuin 7a, mutta ohuempi kuin 5a. kuitenkin yhtä pitkä, tai melkeinpä pidempi kuin 5a, ja melko kevyet.!

Mutta joo, ois kyllä kiva tietää mistä nuo A:t ja B:t tulee, ja mistä ne numerot ovat peräisin..
Pietu.
markkuliini
02.10.2006 14:08:35 (muokattu 02.10.2006 14:09:39)

Mulla samanlainen ongelma. Vastaus oli mulle regal tip; metal X.

Jonkin verran paksmpi kuin 7a, mutta ohuempi kuin 5a. kuitenkin yhtä pitkä, tai melkeinpä pidempi kuin 5a, ja melko kevyet.!

Mitäköhän ne on sulle oikein myyny...? Tossa specksit:

Metal X:

http://regaltip.com/phpshop/htdocs/ … ID=f0144049abdfde0d7158827b5413429d

5 A:

http://regaltip.com/phpshop/htdocs/ … 1a03b2b0e1b6dbd972e9f5af5ca992&

E: 17" pitkät on nimittäin jo ihan hiton pitkät. Ja melko halot nuo ympärysmitaltaankin ovat...
www.vasamayhtye.com
Kukkis 77
02.10.2006 14:11:36

Mutta joo, ois kyllä kiva tietää mistä nuo A:t ja B:t tulee, ja mistä ne numerot ovat peräisin..

Eipä noissa kapuloiden kokomerkinnöissä ole oikein varsinaista yhteistä käytäntöä eri valmistajien kesken, mutta pääpiirtettäin hommahan menee niin että mitä pienempi numero, sen paksumpi kapula. Ja B on paksumpi kuin A.

Hitto kun mulla on yks alan kirja jossain missä on vähän selvennetty tuota kokoluokittelua, mutta en nyt löydä sitä.. Lisäilen tähän jos löydän.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
-Tuke-
02.10.2006 14:50:43
Täälläkin päin samaa ongelmaa ollut.
Ennen soittelin aina Vic Firth 7A. Mukava ja helppo soitella mutta vähän paksummat ois saanu olla rokkihommiin. Ostin Dave Weckl Sig. Ei oikein ollu nekään. Omar Hakim..? Ei nekään. Vic Firth 5A??? Liian raskaat.

BALBEX 5A ja 5A Germany!!!

Nam!
-Henri-
02.10.2006 14:57:33 (muokattu 02.10.2006 15:10:03)

Luulen et noi kirjaimet tulee tippien muodosta; A on "pallomaisempi" ja B on "muikulaisempi". Esim. tuolla voi verrata http://www.vicfirth.com/products/americanclassicN.html

Ja hieman tutkittuani asiaa enemmälti:

5A: L=16", Dia.=.565"
Eli pituus (lenght) on 16 tuumaa (=40,64 cm) ja halkaisija (diameter) on 0.565 tuumaa (=1,435 cm)

5B: L=16", Dia.=.595"
Pituus se sama 16 tuumaa ja halkaisija 0.595 tuumaa elikkä 1,512 cm.

Eli halkaisijassa on miltei millin (!!) ero.
-----------------------------------------------
Nämä tiedot koskee siis Vic Firthin ((Nylon-tippisiä)) 5A ja 5B -kapuloita. Nuita näkyy tuolla olevan jos jonki laisia (esim. 8D) Liekö ihan turha tää mun kirjotus...? :D

En tiiä poikkeaako eri valmistajien koot toisistaan...

-------------------------------------------------------------
E: Mainittakoon vielä että Vic Firthin extremeversiot (esim. X5A) ovat puoli tuumaa, eli 1,27 cm, pidemmät kun normit.

E2: En kyllä tiiä mistä tulee esim. 5A:han toi 5. Liekö jonku sopimuksen mukaan...?
Analuuk
02.10.2006 15:37:07
Soitin ennen vuosia vic firthin 5A:lla. Sit kokeilin Ayotten "jazz" kapuloita, enkä osaa enää muilla soittaa. Ne on vaahteraa, ehkä hieman 5A:ta paksummat, lyhyemmät ja paljon kevyemmät. kestävätkin ihan suh hyvin... Sopivat käteen erittäin hyvin.
Ei sillä niin väliä, kunhan ne on siniset!
savopie
02.10.2006 17:01:35
Mitäköhän ne on sulle oikein myyny...? Tossa specksit:

Metal X:

http://regaltip.com/phpshop/htdocs/ … ID=f0144049abdfde0d7158827b5413429d

Ehh :)

Vilkasin tuolta sivulta, niin tämä rock X

http://regaltip.com/phpshop/htdocs/ … 6e6f2f961ccc4323bcb5b28ac5a064&
Näyttääkin olevan kyseinen kapula, onkohan painovirhepaholainen sitten sattunu, koska reeniksellä on rockX:n spekseillä oleva metalX... Kuitenkin, suosittelen tuota rockX:ää ;)
Pietu.
Youni
02.10.2006 20:02:32
Mikä kapulakoko olisi 5A:n ja 7A:n välillä? Itse tykkään soitella 7A:lla, koska koko on kevyt ja helppo käsitellä, mutta välillä tuntuu, että ne ovat hivenen verran liian pienet näihin mutaatiokäpäliini. 5A:t sen sijaan tuntuvat jo liian raskailta. Olisiko B:t jommasta kummasta sopivat, mitä eroa niillä on näihin A-kapuloihin (halkaisija, pituus)? Nyt tietämystä kehiin, koska en itse jaksa ruveta mutaatiokäpälilläni selailemaan luetteloita enkä ole päässyt selvyyteen edes soitinliikkeiden kapulahyllyjen edessä.. Ja pistäkää kehiin, jos tuli mieleen joitain hyviä signature-kapuloita!

Kysymyksen vastaus riippuu siitä minkä merkkien 5Ata ja 7Ata vertaillaan. Käyttämäni kapulan, Balbex Classic 5An mitat ovat 14mm ja 407mm. Joillakin merkeillä tämän kokoinen kapula löytyy 5B nimikkeen alta, joillakin vastaavaa ei ole. Katsot siis noiden sinun 5An ja 7An mitat netistä ja etsit välivaihtoehdon.

Vink vink Balbexin ystäville. Jo jonkun aikaa sitten sain tilauksen yhteydessä Komppisorvaamin pyörittäjältä tiedon, jossa hän mainitsi Kuoppis-signaturet. Tulevat ilmeisesti tämän kuun lopulla myyntiin. Mitat ovat 5A Classicin, mutta tippi on Germany. Juuri tuon paksuuseron vuoksi (5A Classic 14mm, 5A Germany 14.4mm) en Germanyjä ole vielä kokeillut, joten tulen noita Signatureja tilaamaan.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Progressor
02.10.2006 21:11:43
Vastauksia on niin paljon kuin rumpaleitakin. Minä kehottaisin kokeilemaan Vic Firthin Steve Gadd -kapuloita, joita itse käytän.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
LaKu
02.10.2006 22:14:52
Kun treenaan sähkösetillä käytän aina 7A-kapuloita, nykyään yleensä Pro Markin tai Regal Tipin.
Bänditreeneissä kun soitan akustisilla, on aivan hiljattain löytynyt uusi suosikki: Vaterin Pro Rock kapula. Vastaa ehkä lähinnä 5A-kapulaa.
Vaikka kädet on mallia "small" niin tämä kapula on aivan loistava. On ns. balanssissa :)
rm_wispila
03.10.2006 15:02:22
Suosikki on Taman tammitikku (koko 5).
Siinä on ominaisuudet täysin päinvastoin kuin topicin aloittajan ongelma; ohut mutta painava keppi pieniin kätösiin...
Sen verran jämäkkä soittaa, että kaikki hikkorit yms. tuntuvat törkeän kevyiltä noiden jälkeen.

Painavalla kapulalla on mukava lyödä, kunhan se ei ole ulkomitoiltaan halko.

(Halko-kapula kyllä antaa eri fiiliksen; käytän joskus sellaista "riisitikku"mallia, joka on lähes 30mm paksu ja yksittäiset säleet vahvuudeltaan 5 millisiä. Kuitenkin kevyt soittaa ja siinä saavuttaa helposti sellaisen kasari-apina-fiiliksen ;)

Kestävyyskin (siis Taman) on ollut todella loistava, vuosia vanhoja kapulapareja pyörii edelleen kapulasalkun pohjalla. Iän huomaa vain lähes mustaksi muuttuneesta väristä.

Nuo kapulamerkinnät eivät ilmeisesti mene minkään standardin mukaan, yleensä kuitenkin kakkonen on paksumpi kuin 5 jne. Kirjaimilla valmistajat kuvailevat muotoa. Kirjavuutta kuitenkin lienee paljon noissa lisäkirjaimissa...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Nolte
03.10.2006 16:38:37 (muokattu 03.10.2006 18:18:00)
Vastauksia on niin paljon kuin rumpaleitakin. Minä kehottaisin kokeilemaan Vic Firthin Steve Gadd -kapuloita, joita itse käytän.

Joo, tässäpä oiva tikku soittaa. Mutta, ei voi käyttää, kun ei kestä yhtään ne tipit. Tähän mennessä kylläkin ehdottomasti parhaimman tuntuinen kapula, jota olen kokeillut.

edit. Niin, käytössä edellämainitusta syystä Tama Ka Shi Japanese Oak 214B.
Hyvät kamat - huono soittaja!
passe
03.10.2006 18:50:53 (muokattu 03.10.2006 18:52:19)
Vic Firth 5A Extreme, iliman lakkoo.

Jaa, ei tullut luettua aloitusviestia kunnolla. Teen 10 kyykkyhyppya...
"Good is in the details..."
Epämuusikko
03.10.2006 19:03:36
Soitin ennen vuosia vic firthin 5A:lla. Sit kokeilin Ayotten "jazz" kapuloita, enkä osaa enää muilla soittaa. Ne on vaahteraa, ehkä hieman 5A:ta paksummat, lyhyemmät ja paljon kevyemmät. kestävätkin ihan suh hyvin... Sopivat käteen erittäin hyvin.

Mistä noita saa?

Itsellä on Vaterin "Fusion"-koko viihtynyt kourassa.
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
moderndrummer88
04.10.2006 10:41:49
Vic firthin SD4:set ja rock classicit on ihan mukavia kapuloita, mutta mieluiten käytän B-stickin Jazz Kingejä, hickoria. Tuntuma ja kestävyys ihan eri luokkaa kun Viceissä.
Anyone using any such item will be tortured to death by making him/her listen Dave Weckl's solo material for one 24 hours
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)