Aihe: T.bone kondensaattorimikit
1 2
-septimisti-
02.10.2006 17:10:20
Olen tässä about ihan just kohta nyt laittamassa tompalle tilausta sisään ja ajattelin, jotta josko sitä ottaisi vielä tuollaisen halvan kondensaattorimikin. Painotus sanalla halpa. Löin kamatilauksen hintakatoksi 400 euroa, enkä oikeastaan ajatellut sitä ylittää. Nyt olisi vielä ~50e löysää. Mikillä olisi tarkoitus äänittää kerrostalo-olosuhteissa lähinnä akustista kitaaa ja jotain helvetin helistimiä. Olisi myös hyvä, jos jonkinlaisen mies + kitara + huuliharppu + jalalla lattiaan meiningin taltiointi onnistuisi suht tyydyttävästi.

1. Kelpaako tuollainen 50e mikki ylipäätään mihinkään? Jos ei, niin miksi ei?
2. Voiko noista halvimmista malleista suositella jotain tiettyä?
3. Saanko ihan eri tason mikin jos lyön 200e tiskiin?
PIM
02.10.2006 17:30:09
Itselläni on pari EM800:ia, ihan hyvin niillä nauhoittelee esim. rumpuja. Yllättävän hyvä-äänisiä nuo aivan halvimmatkin konkkamikit on.
Niq
02.10.2006 17:44:07

Mulla on tommonen: http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_sc300_prodinfo.html

Kyllä sillä on rummut ja laulut ihan jees -laadulla äänittänyt. Kihisevä yläpää ja kirkas yläpää, eli vaatii EQutteluja rumpujen kanssa. Tai sitten sijoittaa mikin parin metrin päähän rumpujen eteen, n. metrin korkeuteen, siten olen saanut parhaat soundit tuolla ja pellitkään ei tule liikaa yli, kuten overheadina meinaa tulla.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Antti1
02.10.2006 17:46:33
Eikös tuossa ole pieni epäloogisuus, että pellit meinaa tulla liikaa läpi overheadeista? Kyllähän sitä asettelulla muutakin saa kuulumaan, mut niin... :)
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Niq
02.10.2006 17:55:04 (muokattu 02.10.2006 17:56:21)

Eikös tuossa ole pieni epäloogisuus, että pellit meinaa tulla liikaa läpi overheadeista? Kyllähän sitä asettelulla muutakin saa kuulumaan, mut niin... :)

Mä olen äänitellyt mikki basariin ja toinen overiksi -tekniikalla ja kyllä sillä tosiaan saa kaiken tasapuolisesti, mutta kun tuossa mikissä on korostunut yläpää, niin kihisee ne pellit liikaakin...

EDIT: soundin tasapainoisuushan tulee siitä, kuinka paljon korkeuseroa on rummuilla ja pelleillä, itselläni ei ole juurikaan, vaan pellit ovat niin matalalalla kun vaan saa. Toki myös pellin koko ja kuinka sitä paiskoo, vaikuttaa lopputulokseen... :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Antti1
02.10.2006 18:06:34
Jep jep, Bonhamit on erikseen. Offaria vähän, mutta mä haen yleensä overeilta pelkkää peltiä ja mahdollisimman vähän muuta. Kaikki muu sitten tulee lähimikityksellä ja ambienssina.

Nyt mä ajattelin siirtyä lähimikittämään myös pellit ja käyttämään ambiensseja pelkästään overeiden tilalla. Saa taas asteen verran enempi kontrollia settiin.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Aki
02.10.2006 18:30:52

Mainittuun tarpeeseen (helinät, kolinat, räminät ja pauke) olisi pienikalvoinen konkka periaatteessa sopivampi, mutta halvoissa pienikalvoisissa on tuo hirvittävä räikeys isokalvoisiakin tavallisempaa. t.bonen mikkejä en tunne, mutta en kyllä lähtisi sokkona ostamaan.

Yksi suosikkimikeistäni on GA Projectsin FC-4, Ruotsista 128€ pari kuljetuksineen (varmaankin 65€/kpl). Isokalvoisista Studio Projects B1 on myös jokapaikanhöylä, mutta isokalvoinen.
"Every being in the universe knows right from wrong, Mark." -Prot, 2001
faq1
03.10.2006 07:23:05
Mulla on Thomannilta tilattu Tbone MB-78 konkkamikki, jota mainostavat lehdessään mm. akustisen kitaran äänittämiseen. Hinta noin 60 euroa.

Ilman vertailukohtaa en osaa sanoa, paljonko parempia ovat esim satkun kalliimmat, mutta tuonkin ääni on kotiäänityksissä ("kamarimusiikkiäänityksissä")mielestäni kohtalainen. En ainakaan tuon hintaiseksi ole siihen pettynyt.
ewqqq
03.10.2006 08:15:33
Mulla on Thomannilta tilattu Tbone MB-78 konkkamikki, jota mainostavat lehdessään mm. akustisen kitaran äänittämiseen. Hinta noin 60 euroa.

Ilman vertailukohtaa en osaa sanoa, paljonko parempia ovat esim satkun kalliimmat, mutta tuonkin ääni on kotiäänityksissä ("kamarimusiikkiäänityksissä")mielestäni kohtalainen. En ainakaan tuon hintaiseksi ole siihen pettynyt.

Tosi HJyvä peli hintaisekseen toi vaan overiksi ja toimii

Neutraali, ehkä ihan vähän muovinen, mutta ei haitaksi asti

nimimerkin sivuilla kaikissa biiseissä toi overina.
Tarkasta oma jäsenkuvauksesi.
donkkis
05.11.2006 12:57:31
Nostanpa, jos joku vaikka vastais...

Jos puhutaan laulujen äänityksestä, niin onkohan tuolla 30e t-bonella loppupeleissä paljonkaan eroa esim SM-58:iin ? Eli käytännössä onko paskakin konkkamikki parempi vaihtoehto laulun/örinän nauhoituskäyttöön kuin hyvä dynaaminen?
Tyhjän saa pyytämättäkin.
Antti1
05.11.2006 14:16:48 (muokattu 05.11.2006 14:18:05)
Hyvä dynaaminen on parempi kaikkeen, kuin paska konkkamikki. Se on sitten taas asia erikseen, mikä mielletään hyväksi dynaamiseksi. Mulle Shuren SM58 ei ole sellainen, mutta se on vain mielipide.

EDIT: Niin ja soundillisesti noiden kahden ero on aivan valtava. Kannattaa testata kaikkea kaikkeen, eikä luottaa mihinkään ennakkoasetelmiin ja virheellisiin luuloihin.
SamPpaa
05.11.2006 21:10:37
Huomasitteko, että J. Karjalaisen uusi Lännen-Jukka albumi on kokonaan vedetty t.bone RB-700 nauhamikrofoniin. On muuten hullun hyvä levy.
kivi
05.11.2006 22:29:31
Huomasitteko, että J. Karjalaisen uusi Lännen-Jukka albumi on kokonaan vedetty t.bone RB-700 nauhamikrofoniin. On muuten hullun hyvä levy.

Mistäs tämä tieto on?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
M.i.k.key
05.11.2006 22:39:02
Mistäs tämä tieto on?

Ihan kuin olisi lukenut levyn mukana tulevassa tyylikkäässä kansikirjassa.
möllisty
varakeef
06.11.2006 09:40:39
Kuva ei tietenkään valehtele. Reliikkejä napsuttelemaan ja mikkiä bongaamaan.
http://www.lannenjukka.com/index.html
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
StJerky
06.11.2006 10:20:11
Itselläni on pari EM800:ia, ihan hyvin niillä nauhoittelee esim. rumpuja. Yllättävän hyvä-äänisiä nuo aivan halvimmatkin konkkamikit on.

Sama vika täällä, mutta en voi verrata kalliimpiin (kun en ole kalliita kotistudiossani kokeillut).
Roberto
06.11.2006 12:03:56

Kuva ei tietenkään valehtele. Reliikkejä napsuttelemaan ja mikkiä bongaamaan.
http://www.lannenjukka.com/index.html

Juuh.. oma pari noita on ollut ihan samoissa käytöissä. Overheadina toimii myös.

Suhina-allergikot ja yli 6 kHz:iin rakastuneet älkööt kuitenkaan vaivaantuko.
mhelin
06.11.2006 12:14:03
T.Bone RB-500 ja muuntajan vaihto Edcorin tai Lundahlin vastaavaan (1:37, Edcor RMX1, Lundahl LL2911) muuntajaan voisi olla myös hyvä vaihtoehto.

http://www.edcorusa.com/classx/ribbon/rmx/rmx1.htm
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2911.pdf
Roberto
06.11.2006 13:31:09

T.Bone RB-500 ja muuntajan vaihto Edcorin tai Lundahlin vastaavaan (1:37, Edcor RMX1, Lundahl LL2911) muuntajaan voisi olla myös hyvä vaihtoehto.

http://www.edcorusa.com/classx/ribbon/rmx/rmx1.htm
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2911.pdf

Mites tossa käytännössä elo sit paranee?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)