Aihe: Millä huoneen kaiuista eroon?
1
LaXu
01.10.2006 22:18:09
Muutin tässä juuri HOASin pienkaksioon ja 13 neliön huonetta, johon olen soittopelit sun muut tunkenut vaivaa kaikuminen pahemman kerran. Huoneessa on jo jonkin verran huonekaluja, mutta ne eivät juuri vaimenna.

Olen ajatellut, että jos seinille ripustaisi jonkin sortin verhot, saisi kaikumisen kuriin. Onko tämä hyvä ratkaisu? Mistähän tarkoitukseen sopivat verhot saisi edullisesti vai kannattaako hommata jokin varta vasten tähän tarkoitukseen tehty härpäke?
saastara
01.10.2006 22:22:51
Jos ei hifi-linjalle lähdetä niin paksut verhot, ryijyt ja matot seinällä ymv kamat auttavat kummasti.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Puavali
01.10.2006 22:36:27
Paksut verhot olivatkin mielessä. Ne saa kuitenkin ripustettua sen verran helposti ja eivät näytä ihan kamalilta. Kuinka paksut verhojen pitäisi olla? Löytyykö ihan tavallisista huonekaluliikkeistä?

Yhelle seinälle kirjahylly, oven eteen patja, kangaskaupasta jotain halpaa ja paksua ja painavaa verhokangasta.

Mulla on tuon laulupisteen vieressä ikkunassa kolme verhoa päällekkäin.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
axelsson
01.10.2006 22:43:28
Thomannin "pyramidilevyt" ovat hyvin tehoikkaita. Mutta jos huoneessa on ikkuna ja siinä tuplaverhokiskot, kuten normaalisti on, niin niihin molempiin kiskoihin tuplaverho auttaa myös kivasti. Yleensä lattian ja katon välinen tärykaiku on myös häiritsevää. Hyvin paksu lattiamatto auttaa ja parhaan tuloksen saa jos onnistuu myös kattoon ripustamaan vaikka akustolevyn.
LaXu
01.10.2006 22:53:44
Kattoon en taida saada mitään, mutta voisin laittaa lattialle muutamat matot lisää. Ikkunaan on tulossa verho, mutta en usko, että se auttaa hirveästi koska ikkuna on kuitenkin aika pieni ja sen vieressä iso seinään pultattu kaappi.

Huoneessa on tällä hetkellä huonekaluja tai laitteita joka seinän vierusta täynnä, mutta silti jää seinille paljon paljasta tilaa ja se varmaankin aiheuttaa kaiunnan.
masterhat
02.10.2006 00:39:50
bändikämppä on akustoitu akustointi levyillä (noin 7cm paksua villaa ja jonkinlainen kuitupinta). yksi seinä ei ole akustoitu, siihen tungettu vanhoja ja raskaita ryijyjä ja kaiken maailman karvamattoja ripustettu. lattia sitten täynnä mattoja, mitä paksumpia sen parempi. akustiikka on kyllä melkoisen hyvä (lue: dempattu) noin 25m2 bändikämppään. korkeutta on melkein 3,5 metriä, joten kattoon ei kyllä kauheesti mitään saa. etenkin, kun lämmitys patterit ovat katossa. bassotkaan ei humise häiritsevästi. niin, eli akustointilevyjä suosittelen. sitten jos on aikaa/rahaa/osaamista, niin diffuusorien rakentaminen on tietenkin tehokas ratkaisu. ainakin hifilehdessä on opastettu paljon niiden rakentamisesta. enää en tosin ole tilaaja joten en tiedä onko nykyisinkin. ne tosin vie melko paljon tilaa, etenkin jos bassoja käy vaimentamaan
Tehotyttö95
hape
02.10.2006 09:03:49

Thomannin "pyramidilevyt" ovat hyvin tehoikkaita.

Tästä olen kyllä vähän eri mieltä. Joku perus akustovillalevy on halvempaa, toimii paremmin ja vaikutusalue on paljon laajempi.

Verhot seinille on hyvä idea, mutta epäilen että se pahin tärykaiku tulee katon ja lattian väliin. Hommaa kattoon muutama "oikea" akustiikkalevy niin auttaa varmasti asiaa. Ei maksa montaa kymppiä, esim. Paroc Bullerskiva 100mm paksu maksaa noin 60-70 € paketti, paketissa 4 kpl 60x120cm levyjä. Ja tuo sitten vaikuttaa jo sinne alempiin taajuksiinkin, absorptiokäyrä: http://www.paroc.fi/resources/ac_kayra_bullerskiva100.gif

Jos puutavaraa löytyy, niin jonkinlaisen diffusoririmotuksen askartelu kattoon auttaisi varmasti. Paras tietysti jos saat akustolevyt ensin ja rimat siihen päälle.

Toki sitä paksua verhoa voi ripustaa kattoonkin, silleen vielä laskostetusti että jää vähän ilmaa väliin. Siitä vois saada myös ihan hyvän näkösen.

Äh, mitäs minä tyhyjää jauhan :) http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=128694
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
LaXu
03.10.2006 22:51:13
Kokeilin tänään pistää patjan tuolin päälle kaikkein tyhjimpään kohtaan seinistä. Pahimmat kaiut katosivat heti. Pitänee katsoa, jos jostain saisi halvalla akustointilevyjä, n. 3-4 kappaletta varmaan riittäisivät hyvin koko huoneelle, vaikka jo parilla saisi pahimmat häröilyt kuntoon.
passe
04.10.2006 00:05:51
"Good is in the details..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)