Turder 29.09.2006 12:05:33 | |
---|
|
mullet3000 29.09.2006 12:53:51 | |
---|
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=37726301 Elikkä jos tuo linkki nyt toimii,niin mitä mieltä olette ostamastani kitarasta 12-vuotiaalle ensisoittimeksi? Jos pitää vireensä, niin hyvin sillä aloittelee. Jos on vaikee soittaa, ja soittoinnostus riittää, niin sitten vaan uutta hakemaan. Ittelläni on 20 vuotta vanha Landola, pitää viirensä ihan OK, mut soundi ja soitettavuus on huonoja. 10 soittovuoden jälkeen en vieläkään ostanut uutta, kun nälkä kasvaa syödessä, enkä halua heittää 500€ hukkaan johonkin liukuhihnavalmisteiseen Aasialaiseen (kun puhutaan nylon-kielisistä). Sit kun on opintolainat maksettu haen tuolta ( http://www.casaparramon.com/) käsin tehdyn Espanjalaisen. 700€ maksava peli oli todella hyvä. No niin sitten asiaan: Elikkäs onko kukaan teistä törmänny tähän: http://www.ibanez.co.jp/world/produ … _news/pages/2006/talman_ltd/nt.htmlJuuri tolla grafiikalla. Iski vaan GAS kun se on niin makee. Makunsa kullakin sanoi akka, kun mirriä nuoli. "You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel |
Chips 29.09.2006 13:10:11 (muokattu 29.09.2006 16:16:34) | |
---|
Elikkäs onko kukaan teistä törmänny tähän: http://www.ibanez.co.jp/world/produ … _news/pages/2006/talman_ltd/nt.html Juuri tolla grafiikalla. Iski vaan GAS kun se on niin makee. Makunsa kullakin sanoi akka, kun mirriä nuoli. Hämeenlinnan TV-Sävelessä on pari Talmania. En ole 100% varma oliko juuri tuolla värityksellä, mutta ainakin se pinkki versio löytyy. Turder, tuopa onkin hyvä linkki. Löytyy paljon mielenkiintoisia videoita soittamisesta, tehtaalta, kitaran huollosta yms. Factory Fridays on mielestäni paras osio noista, koska siinä näytetään kuinka kitaroiden eri osat valmistuvat. Itse valmistuin ammattikoulusta puusepäksi, joten tämmöset videot on erityisen kiinnostavia. Toivon että joku päivä pääsisin itse tekemään samaa hommaa. |
ballfish 29.09.2006 15:09:50 | |
---|
Paljonko on hintaa Ibanez Euphoria-mallilla?? |
Turder 30.09.2006 14:44:42 | |
---|
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone. |
masterhat 01.10.2006 18:01:24 | |
---|
Helppis. niin mulla on ibanezin elektro-akustinen, mallia en juuri nyt muista. 300 suunilleen hintaa. ongelmana on, että siinä ei ole hihnan paikkaa kaulan puolella. Ajattelinkin, että kuinka turvallista on ruuvailla kaulaan, tai jonnekin sinne hihnatappi kiinni? vai meneekö kitaran sointi radikaalisti huonommaksi, jos siihen ruuvaa yhden kiinnikkeen? kaikukoppaan tuskin on kovin fiksua ruuvata yhtään mitään, mutta entäs sinne kaulankiinityskohdan seutuville? Tehotyttö95 |
Chips 01.10.2006 18:52:38 (muokattu 01.10.2006 18:55:53) | |
---|
Kyllähän sinne voi hihnatapin laittaa, kannattaa vaan selvittää mihin kohtaan tarkalleen. Eli siihen kaulaliitokseen se tulee. En ainakaan nähnyt Ibanezin sivulla ohjeita tuohon. Etkö tykkää pitää hihnaa siellä lavassa? |
Turder 01.10.2006 20:00:43 (muokattu 01.10.2006 20:07:22) | |
---|
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone. |
Kyllähän sinne voi hihnatapin laittaa, kannattaa vaan selvittää mihin kohtaan tarkalleen. Eli siihen kaulaliitokseen se tulee. En ainakaan nähnyt Ibanezin sivulla ohjeita tuohon. Etkö tykkää pitää hihnaa siellä lavassa? ei käynyt mielessäkään. tyhmä minä, täytyy kokeilla:) edit: kiitos hyvistä kuvista, juuri tuohon sen itsekin ajattelin laittaa. uskaltaisko vai eikö..hmmm. pakkohan se on:) Tehotyttö95 |
masterhat 01.10.2006 21:24:04 | |
---|
operaatio suoritettu, hyvin onnistu. kiitoksia vinkeistä. sointi ei muuttunut laisinkaan:) Tehotyttö95 |
Puavali 01.10.2006 21:40:40 | |
---|
Olettekos kokeilleet materiaaliltaan erilaisia tallapinnejä (bridge pins, mikä onkaan valtionvirallinen nimi näille)? Selailin tuossa muutamaa AG magia ja näin mainoksia tälläisista. Oli kuulemma sustain ja soundi muuttunut. Onko ihan huuhaata vaiko totta? Kuitenkin kyseessä on osa, joka on kitaran ja kielten välissä. Mikälie sitten paras materiaali näihin? Luu, muovi, puu vaiko joku muu? Mulla on Landolassa puiset pinnit, ja tuo landola on "maailman paras kitara"... On se ainakin hyvähkö soittaa ja ääneltäänkin. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
flattopguitar 02.10.2006 09:53:08 | |
---|
Olettekos kokeilleet materiaaliltaan erilaisia tallapinnejä (bridge pins, mikä onkaan valtionvirallinen nimi näille)? Selailin tuossa muutamaa AG magia ja näin mainoksia tälläisista. Oli kuulemma sustain ja soundi muuttunut. Onko ihan huuhaata vaiko totta? Kuitenkin kyseessä on osa, joka on kitaran ja kielten välissä. Mikälie sitten paras materiaali näihin? Luu, muovi, puu vaiko joku muu? Olen koittanut erilaisia materiaaleja. Nykyisin tavallisemmin laadukkaissakin (Gibson, Martin) akustisissa on muoviset tallapinnit ja olen ostanut uusia joita on tehty, ebenpuusta (kuten talla), fossiloituneesta mammutin luusta ja tavallisesta luusta. Pinnit vaikuttavat kielen soundiin kahdella tapaa: 1.) kovempi materiaali kuten luu saa kielen soimaan kirkkaammin ja terävämmin ja 2.) pinnin massa (jos se on suurempi kuin vaikka muovisen, miten yleensä on), niin lisää sustainia, mutta vähentää herkkyyttä. Itseasiassa erot jälkimmäisessä on helpompi huomata kuin ensimmäisessä. Kokeiluiden jälkeen olen aina päätynyt käyttämään vanhoja, hyviä muovisia tallapinnejä, koska ne ovat kaikesta keveimmät ja kitara tuntuu niiden kanssa herkemmältä. Jos saisi jostain aitoa elefantinsarviluusta tehtyjä pinnejä, jotka olisivat kevyitä ja ultra-kovia, niin ne voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Pinneillä saa myös muutettua yhden tai useamman kielen soundia jos käyttää niissä erityyppistä pinniä... Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
Chips 02.10.2006 10:53:10 | |
---|
Kuinka paljon tallapalan ja satulan (siis saddle & nut) vaihto vaikuttaa soundiin? Muovia nuo varmaankin ovat näissä halvemmissa malleissa. |
flattopguitar 02.10.2006 11:17:10 | |
---|
Kuinka paljon tallapalan ja satulan (siis saddle & nut) vaihto vaikuttaa soundiin? Muovia nuo varmaankin ovat näissä halvemmissa malleissa. Enemmän kuin tallapinnien. Kielet painautuvat lujasti tallapalaa vasten ja sen tehtävä on välittää värähtelyt tallan kautta kanteen. Mitä parempi materiaali on kyseessä, niin sitä parempi on äänen laatu ja voimakkuus. Tärkeämpää kuin itse tallapalan materiaali on sen kosketuspinta kielen kanssa ja että alapinta on tasainen ja se saa hyvän kontaktin tallaan. Minun mielestä mitä kovempi sen parempi, eli valkaisematon ns. vintage bone satula on paras. Parhaat ovat tietenkin elefantinluu ja muut vanhat ja kovat fossiloituneet luulaadut. Itse tallapaloja tehneenä voin kertoa, että pienikin epätasaisuus tai epäonnistunut tallaaihio vaikuttaa negatiivisesti soundiin ja äänen voimakkuuteen. Nykyisin kitaroissa käytettävät keino-luu tallot ovat kuitenkin melko hyviä, mutta teettäisin molemmat, tallan ja satulan luusta, jos meinaisin pitää kitaran pidempään itselläni. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
flattopguitar 06.10.2006 14:29:46 | |
---|
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=128956http://muusikoiden.net/dyn/tori/128956.jpg "Kunto BUENO. Huollettu ja uudet Addariot päällä. Sopii hyvin Slidesoittoon, sillä kielet ovat melko korkealla. Tallaa voi madaltaa, jos osaa. Soundi on hyvä." Hyvä esimerkki siitä, kun akustisessa on mennyt kaulankulma pieleen. Kielet ovat korkealla ja tallassa hyvin vähän varaa madaltaa, jos yhtään. Tallan madaltamisessa on se huonopuoli, että kielten kulma muuttuu huonommaksi ja alaspäin tuleva paine vähenee = soundi sekä äänen voimakkuus on pienempi. Tuo kitara on VAIN slidesoittoon, koska ei tuon hintaluokan kitaroista kannata kaulaa uudelleen asettaa paremmassa kulmassa paikoilleen. Ellei sitten tee itse harjoitusmielessä. Melkein jokaisen laadukkaankin akustisen kaulan kulma menee vuosikymmenten aikana pieleen, mutta koska korjaus on iso, niin kaikkiin kitaroihin sitä ei kannata tehdä. Paskoissa halpiksissa kaulan kulma voi mennä pieleen muutamassa vuodessa - kiitos huonolaatuisen puuaineksen ja hutiloidun työn. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
rattledad 06.10.2006 14:56:41 | |
---|
|
ipa 08.10.2006 13:17:59 | |
---|
Nyt tekisi mieli hankkia nailonkielinen akustinen kitara halvalla ja mieluusti mikitettynä. Paikallisesta putiikista löytyi tällainen (hinta hieman yläkanttiin 230€): http://www.ibanez.co.jp/ac_page.php … &COLOR=CL01&MODEL_NO=GA5TCE Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä kitarasta? Oli mielestäni ihan tyylikkään näköinen ja soittotuntumaltaan ok, mutta ei pysynyt vireessä paria rämpäytystä kauempaa. Myyjä sanoi tämän johtuvan siitä, että kielet ovat niin uudet ja ongelma poistuu ajanmyötä. |
Ze Kink 08.10.2006 14:04:37 | |
---|
Kuinka paljon tallapalan ja satulan (siis saddle & nut) vaihto vaikuttaa soundiin? Muovia nuo varmaankin ovat näissä halvemmissa malleissa. Alasatula vaikuttaa kyllä, paljonkin, mutta yläsatula ei niinkään paljoa, sillä se vaikuttaa vain avoimiin kieliin ja huiluääniin. Nollanauhalla varustetuissa kitaroissa ei niihinkään. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi! |
Thule 24.10.2006 13:38:55 (muokattu 24.10.2006 13:50:39) | |
---|
Eräs oppilas toi minulle teräskielisen ja pyysi tekemään sille jotain, koska kitara ei kuulemma pidä virettä. Tutkailun ja testailun jälkeen tulin tulokseen, että kitara pitää kyllä varsin hyvin vireensä, mutta hienovire on aivan keturallaan. Yläsatula näyttää hyvältä, kielet ovat järkevällä korkeudella jne. mutta alasatula, siis talla, on todella korkealla. Tästä johtuen kielet ovat otelaudan loppupäästä käytännössä soiton kannalta mahdottomalla korkeudella. Tallan korkeusko syynä huonolle intonaatiolle? Mitä tälle oppilaalle sanon, kun tulee kitaraansa hakemaan? Kehoitan viemään näytille soitinrakentajalle/musaliikkeeseen ja pyytämään huoltoa...? Niin juu, pienenä lisäyksenä ilmoitan etten siis ole soitonopettaja tms., vaan yläasteella työskentelevä sivari. Ette sitten pääse ammattitaidottomaksi parjaamaan ;) It is illegal to wear a fake moustache that causes laughter in church. |
flattopguitar 24.10.2006 13:54:42 (muokattu 24.10.2006 14:45:44) | |
---|
Mitä tälle oppilaalle sanon, kun tulee kitaraansa hakemaan? Kehoitan viemään näytille soitinrakentajalle/musaliikkeeseen ja pyytämään huoltoa...? Jos siellä on puukäsityöluokkaa, niin viekää kitara sinne ja irrottakaa kielet. Sitten hiotte sitä tallaluun alapintaa tasaisella alustalla aluksi vaikka 0.5mm ja laitat sen takaisin. Toistat operaation niin monta kertaa kunnes kielet ovat inhimillisellä korkeudella. Jos tallaluu on kuitenkin alunpitäen ns. normaali korkeuksinen, mutta kielet ovat vain liian korkealla, niin kyseessä on taas kerran esimerkki siitä, kun kitaran kaulakulma on mennyt pieleen. Mikäli kitara on halpa ja vanha, niin sitä ei kannata korjauttaa. Tallaluuta voi yrittää laskea niin alas kuin mahdollista, mutta haittapuolena tuossa on se, että kielen alaspäin kohdistama paine vähenee ja voluumi ja soundi heikkenee, vire kyllä parantuu. Yleensä paras kulma kielelle on n. 45astetta, eli se kulma jolla kieli lähtee tallasta ja osuu tallaluun yläpintaan. Kun mennään paljon tämän yli (talla hirveän korkea), niin taaskaan kielen alaspäin kohdistama paine ei ole hyvä ja muutenkin korkea tallaluu voi aiheuttaa ongelmia. Liian alas mentäessä tulee vastaan tuo edellämainittu alaspäin kohdistuvan paineen vähentyminen. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |