Aihe: Marshall JCM 800 Bass
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Vemmy
18.11.2003 14:35:40
Samaa sarjaa nuppi & kaappi (4x12").

Niin, ei tuo 750 tuosta yhdistelmästä paha hinta ole.
Vieläkö meillä on kaljaa?
N_Bates
18.11.2003 21:16:07

pakko nyt hieman lieventää aikaisempia lausuntojani kyseisestä bassovahvistimesta. Tänään soittelin taas jcm800 nupilla, mutta eri kaapin läpi kun aikasemmin. Kas kummaa, sehän kuulosti oikein hyvältä! Eli nähtävästi syy aikasempiin huonoihin kokemuksiini oli juuri epämääräinen kaappi. Tosin ei nytkään ollut alla marsun oma kaappi, joten siitä en sano yhtikäs mittään..
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
R M
18.11.2003 23:21:10
Nostoa..

Paljonko tällaisesta Marsusta (JCM 800) sitten kannattaisi maksaa? 750€ oli hintapyyntö käytetylle.

Moi!

Jos toi hinta on pelkälle nupille niin hinta on todella pahasti metsässä. Ostin itse parikuukautta sitten tollasen JCM 800 nupin ja JCM 800 kaapin (jossa on 2 x 10" ja 1 x 15" elementit) ja maksoin siitä 900€ ja ostin ton setin vielä Soitin Huttuselta (joka ei ole kaikkein halvin paikka käytetyissä, mutta maksavat vaihtokamoista hyvin ja palvelu on loistavaa eli siksi suosin itse liikkeitä). Eli jos ostaisin itse suoraan käyttäjältä niin en pelkästä nupista paljon yli 400 euroa maksaisi, mutta jos taas ostat liikkeestä joka myöntää tuotteelle takuun niin hinta varmaan luokkaa 450-500€ maksimissaan.

Pitää muistaa että toi kyseinen malli ei ole bassonupeissa todellakaan samassa huudossa kuin JCM 800 kitaranuppi josta tehdään ns. uusintapainoksia joita myydään luokkaa 1500€ uutena jota myydään ja josta rahastetaan törkeästä ns. vintage arvolla tai siitä että se on joille ns. rock soundin standardi. Noiden käytettyjenkin hinnat ei voi muuta kuin naurattaa, vähän reilu kymmenen vuotta sitten noita sai puoleenhintaan tän päivän hinnoista eikä niitä kukaan halunnut.

Itse pidän JCM 800 nupin saundista (bassona Fender Jazz Bass), kun musa tyylinä on ROCK (rollarit, AC/DC, The Sonics, Danco Jones, Hurriganes ja sinne päin). Ei toi mikään Ampeg ole mutta ei se maksakkaan kuin noin kuudes osan kunnollisesta uudesta Ampegin putkinupista. Ja kun soittaa putkivahvistimella niin ei tarvitse käyttää kompressoria bassossa, eli heti säästöä pari sataa euroa (siis tämä on tietenkin makuasia jonka minä alletrekirjoitan). Suosittelen kokeilemaan ja yritä saada avokaupalla eli kamat treeneihin ja jos vielä treenienkin jälkeen miellyttää niin ei kun kaupat kiinni jos sopiva löytyy.

nimim. soitinliikkeissä kokeilu on turhaa ajan hukkaa

T:R M
Maisteri
19.11.2003 14:25:42 (muokattu 19.11.2003 14:49:20)
pakko nyt hieman lieventää aikaisempia lausuntojani kyseisestä bassovahvistimesta. Tänään soittelin taas jcm800 nupilla, mutta eri kaapin läpi kun aikasemmin. Kas kummaa, sehän kuulosti oikein hyvältä! Eli nähtävästi syy aikasempiin huonoihin kokemuksiini oli juuri epämääräinen kaappi. Tosin ei nytkään ollut alla marsun oma kaappi, joten siitä en sano yhtikäs mittään..

Do dih! Kaapin vika :)

Kuten sanottua, ainaki tolla saman sarjan 4x12 kaapilla saundi on mielestäni mainio. Muilla kaapeilla en oo vielä kokeillu. Jahka kerkee, vois kokeilla tuttavan Ampeg 4x10 classicilla.

EDIT: Viime viikonloppuna olin kolmen punkbändin iltamassa. Yhden bändin basistilla oli JCM 800-nuppi. Se ajoi sitä Ampegin ranatasaunan (8x10) läpi. Olihan lämmin soundi ja muhkea alapää! Ehkä jopa vähän liikaakin huminaa... Bassona oli Tokain presari.
HC-Audio
19.11.2003 17:17:54

soitin yhdet treenit tollasella jcm800 ja 4x12 kaapilla ja en kyllä yhtään tykännyt! kyllä siitä ääntä lähti mutta yliohjautuminen oli perserestä ja huonot säröt. mutta erittäin hyvä rokkivahvistin on esim. ashdownin abm-sarja jossa on etuasteputki. paljon monipuolisempia saundeja saa, tosin on vähn kalliimpikin, mutta pieksee nuo marsut kyllä mennen tullen. se vba on tosin kyllä aika hyvän kuulonen, mutta ennemmin mä ampegin tottakai ottasin...
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
Pahisguy
19.11.2003 17:53:47
MItäs tykkäättä tuosta 15+2x10" kaapista? Mulla on semmonen, mutta ei enää orkkiselementeillä.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
N_Bates
19.11.2003 21:52:03

erittäin hyvä rokkivahvistin on esim. ashdownin abm-sarja jossa on etuasteputki.

Ei muuten ole mitään etuasteputkia ashdownissa...
Heikki L.
19.11.2003 23:10:53

Ei muuten ole mitään etuasteputkia ashdownissa...

Kyseisestä ABM-sarjasta löytyy kyllä etuasteputki.
Ashdownin sivuilta infoa oli tosin melko vaikea löytää:

A single input is switchable for passive and active instruments with a blend of solid state and dual triode tube preamps stages which can be preset and selected by footswitch, providing access to a massive range of clean, warm and overdriven tones.
"Selitä uudestaan..."
N_Bates
20.11.2003 00:27:30

onpas omituista markkinointia.. Yleensä kun sitä putkea hehkutetaan jokaisessa lauseessa..
HC-Audio
20.11.2003 14:58:45

äläs änbeits puhu läpiä päätäsi. löytyy etuaste putki joku 12AX7 tai ECC-83
ajomies63
20.11.2003 15:26:08
Onko jollain Marshallin JCM800 1x15"+ 2x10"(syvä) kaappi Oulun suunnalla? Jos on , niin luultavasti minulta pöllitty.
Kyllähän Marsun JCM800 saundaa aivan yhtä hyvältä , kuin V4B.Laittakaa rinnakkain samanlaiseen kaappiin, niin ette huomaa kummalla soitatte.
Maisteri
20.11.2003 16:14:10
Kyllähän Marsun JCM800 saundaa aivan yhtä hyvältä , kuin V4B. Laittakaa rinnakkain samanlaiseen kaappiin, niin ette huomaa kummalla soitatte.

Tällasia kommentteja oon kuullu muiltakin. Pari kertaa oon yksin testannu tuota Ampegin V4B:tä, enkä havainnut juurikaan eroja Marsuuni verrattuna. Bändin kanssa en oo testannu Ampeggia. Hinnassa sitten eroa riittääkin. Käytetyt JCM kasisataset maksaa sen 400-500e ja Käytetyt veeneloset 1100-1300e. Uusi veenelonen maksaakin jo hulppeat 1600 erkkiä.
Maisteri
20.11.2003 16:27:24
soitin yhdet treenit tollasella jcm800 ja 4x12 kaapilla ja en kyllä yhtään tykännyt! kyllä siitä ääntä lähti mutta yliohjautuminen oli perserestä ja huonot säröt. mutta erittäin hyvä rokkivahvistin on esim. ashdownin abm-sarja jossa on etuasteputki. paljon monipuolisempia saundeja saa, tosin on vähn kalliimpikin, mutta pieksee nuo marsut kyllä mennen tullen. se vba on tosin kyllä aika hyvän kuulonen, mutta ennemmin mä ampegin tottakai ottasin...

Jos kytkee aktiivibasson, jossa signaalitaso on korkea, JCM:n vaimentamattomaan inputtiin, saattaa etuaste, ja volaa lisättäessä myös päättäri, mennä liikaa ruvelle. Siinä kun ei ole sitä gainia, niin voi olla ettei ihan ensi kerralla löydy sopivia säätöjä. Äkkiäpä sen kanssa kuitenkin oppii pelaamaan, ja onhan nuo putkikoneet aina vähän herkempiä ja yksilöllisempiä, kuin trankkuvehkeet.

VBA tosiaan on parasta, millä oon koskaan soittanu. Vertailun vuoksi ja edelliseen kirjoitukseeni viitaten todettakoon, että 400W Marsun VBA maksaa 1600e, eli saman verran kuin 100W Ampegin V4B. Ei kannata edes kysyä, kumpaa ostaessa saa enemmän vastinetta rahoilleen. Ampegin hinnoissa "taitaa" olla sitä kuuluisaa nimilisää.
HC-Audio
20.11.2003 20:24:05

joo Aktiivimusarillahan mä sitä luukutin.. mutta ei siitä mun mielstä v4b:n saundia saanut lähellekään, mutta en niin siitä v4:stakaan tykkää. Svt, siinä vasta styge. kallis ku mikä, mutta loistava. Ottaa vaan päähän ku kaikilla on sellanen, tehtäis enemmän noita laadukkaita rokkiputkivahvareita..
cfe
21.11.2003 10:24:27

treenikämpällä oli kaverin vanha marshallin bassokaappi, taisi olla se perus eli 4x12 (?) malli. Yllättävän hyvät soundit sai Hartken nupilla siitä, en ole koskaan pitänyt Marshallia minään bassomerkkinä mutta tuo kaappi muutti asenteen. Nyt olisi haussa jokin tuollainen vanha helmi...
Cause For Effect http://www.saunalahti.fi/cfe basso pääosassa
AoA
24.03.2004 10:59:07
Nostoa..

Paljonko tällaisesta Marsusta (JCM 800) sitten kannattaisi maksaa? 750€ oli hintapyyntö käytetylle.

Ai Hekkalalla nuppi/kaappi -yhdistelmä? Sehän on 750e..
-Anssi
AoA
24.03.2004 11:03:25
Hemmo

Vemmy

No ajattelinkin että siinä on tätä Kuusamo-lisää hiukan :) Pitänee käydä tinkaamassa. Tuosta kuitenkin luulisi öyhyä lähtevän?

EDIT: Siis tarkennuksena, nuppi+kaappi teki yhteensä 750€.

muuten btw, raahattiin tuossa viikonloppuna tuo yhdistelmä treenikämpälle kun Satu oli sitä ostamassa, suurilla volumeillä tietyistä kohtaa lähti kaapista aivan kamala rätinä, liekkö kartioissa jotain vikaa, mutta aika perkeleen ruoskalta se kuulosti, joten rikkinäisestä paketista nyt kannattaa korkeintaan 500e maksaa. Mutta se äijä kun ei myy kuin ne yhdessä. Palautettiin sitten kamppeet takaisin ja sanottiin viasta, eihän se uskonut vaikka siellä liikkeessäkin sitä luukutettiin ja pärinää kuului.
-Anssi
Maisteri
24.03.2004 12:53:10
muuten btw, raahattiin tuossa viikonloppuna tuo yhdistelmä treenikämpälle kun Satu oli sitä ostamassa, suurilla volumeillä tietyistä kohtaa lähti kaapista aivan kamala rätinä, liekkö kartioissa jotain vikaa, mutta aika perkeleen ruoskalta se kuulosti, joten rikkinäisestä paketista nyt kannattaa korkeintaan 500e maksaa. Mutta se äijä kun ei myy kuin ne yhdessä. Palautettiin sitten kamppeet takaisin ja sanottiin viasta, eihän se uskonut vaikka siellä liikkeessäkin sitä luukutettiin ja pärinää kuului.

Voi olla myös kotelon resonointia. Jos kuuluu epämäärä-ääniä vain joitain tiettyjä säveliä soittaessa, voi olla että kahvojen tai takapaneelin ruuvit on löystyny ja tietyt taajudet aiheuttavat sitten kovilla voluumeilla sitä särinää. Kiristäminen voi auttaa.

Kannattaa myös kuunnella saundia korva erikseen joka elementissä kiinni. Jos jonkun elementin saundi eroaa toisista selvästi ja rutinaa kuuluu useita eli säveliä soitettaessa, vika lienee sitten element(e)issä.
Lou
24.03.2004 14:32:29
Päätty ihan jees vahvari tulaa Saksan Ebayssa:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll … ;item=3709451355&category=47614
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)