Aihe: Overdrive/Distortion erot ja Korg Classic Overdrive
1 2
Exhausted
30.09.2006 12:28:23

En tiedä yhtäkään särö-stompoxi, jossa tosissaan olisi soundi kunnossa täysin puhtaaseen (PA) vahvariin lyötynä.

Ei tietenkään, sillä säröinen kitarasoundi vaatii kitaralle suunnitellun kaiutinelementin leikkaamaan turhat ylätaajuudet pois.
Hipelius
30.09.2006 12:31:49 (muokattu 30.09.2006 12:33:32)
En tiedä yhtäkään särö-stompoxi, jossa tosissaan olisi soundi kunnossa täysin puhtaaseen (PA) vahvariin lyötynä.

Tuota, ei niitä niin ole tarkoitus käyttää. Jös säröpurkin pistät PA:han kiinni lopputuloksena on sirkkelisirinää. Ne tarvitsevat sen vahvarin (tai sitten kaiutinmallinnuksen).

E: hidaas..
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Twinkle
30.09.2006 13:54:47
Niinno. Onhan niitä säröpedaaleja (kuin myös vaikka delaypedaaleja) joilla voi myös boostata, vaikka ihan puhdasta signaalia siinä missä varsinaisesti siihen tarkoitukseen tarkoitetuilla boostereilla.

Oletko koskaan testaillut paljonko nuo tuommoiset tavalliset pedaalit lisää signaalin tasoa vaikka levelin kääntäisi kuinka suureksi? Hyvin vähäisissä määrin, sellaisilla määrillä ei hirveästi vielä yliajeta yhtään mitään. EQ-pedaaleissa signaalia voi boostata paljon suuremmissa määrin ja niillä saavutetaan sitten jo tuollaista oikeaa yliajamista.

"Jos oot tietävinäs kaiken ni kandee pitää huoli ettei jää kiinni housut nilkoissa" - vanha viidakon sanonta.

"Vaikka isot pojat kertoo, se ei välttämättä ole totta" - 1. Mustanaamio 1654 AD
Dr. Muff
30.09.2006 17:35:54 (muokattu 30.09.2006 17:40:03)
Oletko koskaan testaillut paljonko nuo tuommoiset tavalliset pedaalit lisää signaalin tasoa vaikka levelin kääntäisi kuinka suureksi? Hyvin vähäisissä määrin, sellaisilla määrillä ei hirveästi vielä yliajeta yhtään mitään. EQ-pedaaleissa signaalia voi boostata paljon suuremmissa määrin ja niillä saavutetaan sitten jo tuollaista oikeaa yliajamista.

Tiä sit mikä on tavallinen. Behringer? Digitech? Niitä en oo testaillu. Pleximarsua kävin äsken vähän boostaamassa erillaisilla (Foxrox, BJF, Skeddy, Barber) säröpedaaleilla. Myös kompuralla tuuttasin vähän. Hyvin meni ruttuun.

Riippuu ihan pedaalista, monessa futsissa unity gainkin voi jäädä saavuttamatta riippuen vähän kombinaatiosta ja semmonen esimerkki minkä ehkä sinäkin saatat tietää voisi olla Bossin DS-1. Varsin vähän ulostuloa. Tube Factorissa esimerkiksi oli sitten taas aika paljon ulostuloa ja ihan puhdasta vielä, kuin myös vaikkapa EHX Deluxe Memory Manissa. Harvassa säröpedaalissa riittää headroomi varsinkaan humppareilla ihan puhtaaseen boostattuun signaaliin mutta hieman karvoittuneeseen boostattuun kylläkin.

Sano nyt vielä missä menee kynnys jonka jälkeen voidaan käyttää termiä "oikea yliajaminen"? Kyllä noissa signaalia saa vahvistettua, se että mihin se riittää on aika tapauskohtaista.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
Twinkle
30.09.2006 20:14:23
semmonen esimerkki minkä ehkä sinäkin saatat tietää voisi olla Bossin DS-1. Varsin vähän ulostuloa.

Perustuuko argumentaatiosi "Kun mulla on näin harvinaiset vehkeet mitä sulla ei oo"...

Tube Factorissa esimerkiksi oli sitten taas aika paljon ulostuloa ja ihan puhdasta vielä, kuin myös vaikkapa EHX Deluxe Memory Manissa. Harvassa säröpedaalissa riittää headroomi varsinkaan humppareilla ihan puhtaaseen boostattuun signaaliin mutta hieman karvoittuneeseen boostattuun kylläkin.

... vai pikemminkin niinkin tarkoihin tunnustettuihin mittasuureisiin kuin "hyvin harvoissa, aika paljon, hieman karvoittu, puhtaasi boostattu"? Ei kuule, minä pelaan täällä sähkömekaanisilla suureilla, käytän mittauksissa desibelejä ja voltteja. Valtaosassa testaamistani "overdrive"-pedaaleista (joita oli muun muassa Digitech, behringer, Boss, Electro-Harmonix, DOD plus kaksi zoomin multitoosaa) ulostulon määrä leveliä säädettäessä kasvoi keskimäärin 0,7 desibeliä siirrettäessä mittaustuloksen keskipisteestä ääriarvoon.

mitä taas tulee siihen, kuinka en juurikaan ole perehtynyt mihinkään putiikkijuttuihin, on varsin selvä. Koska noita Bossin, Behringerin, digitechin ja muiden vehkeitä myydään suurimmat määrät ja sillä pohjalla suurin osa ihmisistä joutuu niiden kanssa tekemiseen. Jos sinä tulet autuaaksi niiden putiikkivehkeidesi seurassa siellä ylhäisellä vuorellasi niin ole sitä. Toki sieltä ei kannata huudella meille matosille jotka täällä alhaalla käyttää markkinajohtajien valmistamia pedaaleita.

Sano nyt vielä missä menee kynnys jonka jälkeen voidaan käyttää termiä "oikea yliajaminen"? Kyllä noissa signaalia saa vahvistettua, se että mihin se riittää on aika tapauskohtaista.

Aivan tässä on juuri koko homman pointti. Missä ihmeen vaiheessa se oikea yliajaminen tapahtuu. Se on joka suhteessa hyvin kyseenalaista ja sen määrittäminen on perkuleen hankalaa. Pääasia kuitenkin tässä nyt on se, että valtaosa overdrive-nimikkeeltä myytävistä tuotteista ei ole etuasteen yliajamiseen tarkoitettu. Overdrive-pedaalit mallintaa miedompaa säröä puolijohteilla ja siihen se on hyvinkin tarkoitettu. Markkinoiden vuoksi on juurikin tullut kaksi erilaista särömallia, overdrive ja distortion. Näistä kumpikin juuri on distortion eli äänen vääristämistä, mutta overdrive-termin väärinkäyttö johtaa lähinnä väärinkäsityksiin.

Ei se sinänsä mitään haittaisi, mutta kun nettiin leviää pseudotieteelliset selitykset ja esitykset siitä, miksi esimerkiksi transistorivahvistimen eteen ei voi overdrivena markkinoitua pedaalia tunkea. Se on yksinkertaisesti harhakäsitys.

Tokihan se niinkin on, että musiikkitekniikka ei lue lakia eikä noudata mitään sähkömekaanisia oppeja ja vallitsevat käsitykset on kaukana tieteellisistä. On totta, että boosterin käsite on myös kaukana vakiintuneesta ja kukin käyttäköön laitteita mitä tykkää. Niiden toimintaperiaatteet olisi vaan hyvä tietää, koska niistä saa loppupeleissä paljon enemmän iloa siten.
Dr. Muff
30.09.2006 22:34:54 (muokattu 01.10.2006 04:31:24)
Perustuuko argumentaatiosi "Kun mulla on näin harvinaiset vehkeet mitä sulla ei oo"...

Jep. Eikä pelkästään harvinaiset vaan niin kalliit ettei sulla oo moisiin varaa.

... vai pikemminkin niinkin tarkoihin tunnustettuihin mittasuureisiin kuin "hyvin harvoissa, aika paljon, hieman karvoittu, puhtaasi boostattu"? Ei kuule, minä pelaan täällä sähkömekaanisilla suureilla, käytän mittauksissa desibelejä ja voltteja. Valtaosassa testaamistani "overdrive"-pedaaleista (joita oli muun muassa Digitech, behringer, Boss, Electro-Harmonix, DOD plus kaksi zoomin multitoosaa) ulostulon määrä leveliä säädettäessä kasvoi keskimäärin 0,7 desibeliä siirrettäessä mittaustuloksen keskipisteestä ääriarvoon.

Noista mulla ei oo ollu kun bossilta pari ODta. Japsi SD-1, Uraltone SD-1 ja OD-3. Niissä ei ollut ihan hirveästi boostia tarjolla, jos nyt oikein muistan, ei liiemmin puhdasta soundia. Electro-Harmonixilta ei edes tule OD-pedaaleita mieleen. Tarkoituksella käytin mahdollisimman epämääräisiä määreitä, välttääkseni turhaan yleistämisen. Mietippä pitäiskö sunkin yleistää vähän vähemmän? Jos tolla otannalla oikeesti rupeat luennoimaan niin ehkä vähän heikolla pohjalla olet. Sulla on hyvin epätieteellinen lähestymistapa asioihin vaikka muuta koitat toitottaa. Mun mielestä oikeaan tieteenharjoittamiseen kuuluu se että otetaan oikeasti asioista selvää eikä vaan vähän mittailla ja huudella totuuksina. Näin ainakin meillä akateemisessa maailmassa. Muisteleppa kun viimeksi väitit ettei puiset kitarat voi erota toisistaan koska laadunvalvonta karsii poikkeamat. Tai sillon kun kinattiin kuulovaurioista.

Mä en ole mitannut noista pedaaleista mitään, muutenkaan en juuri mittaile vehkeitäni. Havainnot perustuu vain ja ainoastaan käyttökokemukseen. Se on helposti kokeiltavissa lisääntyykö vola vain ei.

Toi sun 0,7db kuulostaa varsin vaatimattomalta, tarkastelit ilmaisua sitten kummalta kantilta tahansa. Noin pieni lisäys ei ole edes helposti havaittavissa. Tubefactorin manuaali muistaakseni lupasi boostia 6db tai 12db. En muista kumpi, ei oo enää sitä.

mitä taas tulee siihen, kuinka en juurikaan ole perehtynyt mihinkään putiikkijuttuihin, on varsin selvä. Koska noita Bossin, Behringerin, digitechin ja muiden vehkeitä myydään suurimmat määrät ja sillä pohjalla suurin osa ihmisistä joutuu niiden kanssa tekemiseen. Jos sinä tulet autuaaksi niiden putiikkivehkeidesi seurassa siellä ylhäisellä vuorellasi niin ole sitä. Toki sieltä ei kannata huudella meille matosille jotka täällä alhaalla käyttää markkinajohtajien valmistamia pedaaleita.

Tää on taas niin asiatonta, että en ota kantaa.

Aivan tässä on juuri koko homman pointti. Missä ihmeen vaiheessa se oikea yliajaminen tapahtuu. Se on joka suhteessa hyvin kyseenalaista ja sen määrittäminen on perkuleen hankalaa. Pääasia kuitenkin tässä nyt on se, että valtaosa overdrive-nimikkeeltä myytävistä tuotteista ei ole etuasteen yliajamiseen tarkoitettu. Overdrive-pedaalit mallintaa miedompaa säröä puolijohteilla ja siihen se on hyvinkin tarkoitettu. Markkinoiden vuoksi on juurikin tullut kaksi erilaista särömallia, overdrive ja distortion. Näistä kumpikin juuri on distortion eli äänen vääristämistä, mutta overdrive-termin väärinkäyttö johtaa lähinnä väärinkäsityksiin.

Ei tässä oo mulle mitään uutta. Kun sä nyt toitotat lähestymistapaa tieteenharjoittajan kannalta niin eikö asia sillon periaattessa ole niin että yliajamista on kaikki vaikkakin infinitesimaalinen poikkeama unity gainistä, koska eihän sitä muutenkaan voi määritellä johtuen ympäristötekijöistä. Se on sitten eri asia tapahtuuko sillä poikkeamalla mitään.

Ei se sinänsä mitään haittaisi, mutta kun nettiin leviää pseudotieteelliset selitykset ja esitykset siitä, miksi esimerkiksi transistorivahvistimen eteen ei voi overdrivena markkinoitua pedaalia tunkea. Se on yksinkertaisesti harhakäsitys.

Tässäkään ei ole mulle mitään uutta.

Tokihan se niinkin on, että musiikkitekniikka ei lue lakia eikä noudata mitään sähkömekaanisia oppeja ja vallitsevat käsitykset on kaukana tieteellisistä. On totta, että boosterin käsite on myös kaukana vakiintuneesta ja kukin käyttäköön laitteita mitä tykkää. Niiden toimintaperiaatteet olisi vaan hyvä tietää, koska niistä saa loppupeleissä paljon enemmän iloa siten.

Niinno. Aika itsestäänselvää.
masterhat
01.10.2006 16:00:58
rauha nyt heti!
Tehotyttö95
Dr. Muff
01.10.2006 16:59:41 (muokattu 01.10.2006 17:02:23)
Minä en tiedä missä ihmeessä se teidän "akateeminen maailma" on, mutta meidän akaateeminen maailma lahjoittaa minulle nyt viiden vuoden opiskeluiden jälkeen paperit. Elektroniikkapuolen insinööriksi tullaan, joten eiköhän ne akateemiset puolet ole täysin hallussa.

Vai niin. Mulla on enemmän opintoja takana, korkeammalta tasolta joten se siitä. Mä veikkaan että aika harvaa moiset asiat kiinnostaa. Mitä nyt iskää, äiskää ja isovanhempia.

Mitä taas siihen edelliseen tapaukseen, jossa kitaroiden puista... olen yhä sitä mieltä kuin silloin sanoin, perustelutkin löytyy. Se loppui siihen, kun pikaviestillä alkoi tulla henkilökohtaisia loukkausia niiltä jotka "ovat 30-vuotta tätä hommaa tehneet työkseen". Mitään muuta argumenttia siellä ei esitettykään kuin "että minä tiedän".

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Et sä oikeasti voi olla niin huuruissa että väität puun kun puun soivan samalla tavalla. Turha tarttua sanamuotoihin, puhutaan vaikka saman mallin puukannasta. Tottahan toki eroja on koska puu on epähomogeenista. Siis sä et voi, et millään väittää moista. On ne kitarat ulkoisesti lähes homogeenisiä, toleranssien sisällä, mutta mites soinnillisesti. Mikeissäkin on jo melkomoisia eroja. Just mittasin kustin tuomasta Fender Custom '69 setistä tasavirtavastukset. 5,41/5,48/5,85 kOhm vaikka valmistajan ilmoituksen mukaan arvon pitäisi olla 5,8kOhmia.

Jotkut kitarat soi, jotkut vaan ei, vaikka olisivat paperilla samanlaisia. En varsinaisesti ihmettele että jengillä palaa hihat. Luet jotain kurssimateriaalejasi kuin piru raamattua. Tai ainakin sen kuvan saan minä.

Ota ihmeessä, ei se sinun kommunikaatiosi tasoa muuta enää kuin korkeampaan suuntaan.

Heh. Anna tulla vaan, älä yhtään ujostele solvaustesi kanssa. Mä lähen nyt koirien kanssa ulos ja menen soittamaan sen jälkeen. Kun tulen takasin odotan että olet saanut säiläsi teroitettua ja käyt uuteen hyökkäykseen.
askomiko
01.10.2006 17:07:48
Ei se mitään, suomessa säädetään lakejakin zulupohjalta.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Twinkle
01.10.2006 17:11:18
Heh. Anna tulla vaan, älä yhtään ujostele solvaustesi kanssa. Mä lähen nyt koirien kanssa ulos ja menen soittamaan sen jälkeen. Kun tulen takasin odotan että olet saanut säiläsi teroitettua ja käyt uuteen hyökkäykseen.

Tämähän oli niin nokkela veto että viimeksi alakoulun hiekkalaatikolla tätä kuulin. Minä en tähän mennessä ole kerennyt solvaamaan ketään tässä ketjussa, joten toivon että lopetat pelleilysi ennen kuin aloitatkaan.
H-Diddy
01.10.2006 20:09:34 (muokattu 01.10.2006 20:11:29)
Voi helvetti. Joku jäbä utelee eroja overdriven ja distortionin välille ja jotkut näädät aloittaa hiekkalaatikkotappelun jostain mikä ei edes liity aiheeseen. Hyi olkoon aikuiset ihmiset. Perustakaa oma topic missä höpötätte tieteellistä paskajargonianne ja nimittelette vaikka toisianne seksuaalisesti poikkeaviksi. Nyt rauha maailmaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)