iljanen 27.09.2006 17:28:40 | |
---|
Elikkä tuollainen pieni ongelma, E,A,D-kielten ekoja nauhoja painatessa syntyy surinaa. Olen yrittänyt nostaa tallaa korkeammalle, muttei auttanu. Onko siis pakko vääntää kaularaudasta? Kaula on hieman kupera nyt, ei ole suora. |
Mike M. Hiirenloukku 27.09.2006 17:40:43 | |
---|
Kaulassa olisi tarkoitus olla jopa vähän koveruutta, mutta ei kuperuutta. Ja kyllä - rautaa täytyy säätää ;) Täälläkin on jossain keskustelua tai ehkäpä jopa FAQ siitä hommasta. Järkeä ja ohjeita noudattamalla onnistuu helposti. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Makuupussimies 27.09.2006 23:14:58 | |
---|
Meikäläinen suosittelisi säätämään tuon kitaran ihan ammattilaisen käsissä. Voi tulla kallis reissu, mikäli säädöt vähän "kusahtaa." "Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?" |
TheLemon 28.09.2006 13:28:33 | |
---|
Kitara vaan johonkin soitinliikkeeseen huoltoon, ei kannata alkaa kaularaudan kanssa ite säätämään, jos ei tiedä mitä tekee. Vanhat kielet voi kyllä toisinaan säristä enempi, mutta jos kitaralla ei edes puhtaita ääniä ilman särinää saa soitettua, on kaularauta varmaan huonosti.. Myös nauhojen huono kunto voi johtaa huonoon sointiin ja särinään, ja sen saa yleensä hoidettua nauhoja hiomalla, mutta kaularaudasta on varmaan kyse... "Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding." |
Käytin yhden stratoistani ammattilaisella (tampereen kitarafaktori) säädettävänä ja nauhat hiottiin myös. Taitaa jo puolisen vuotta tostakin olla, eikä ole tarvinnut muuta tehdä kuin kieliä vaihtaa. Kitara toimii kuin jyrä sateella. Ei sillä ettenkö ite osais, mut jos ei oo varma miten säädetään nii aina löytyy parempi, ammattilainen, joka ei siitä montaakymppiä ota. Tosin kannattaa opetella joskus se kitara säätämään itse, helpottaa. How blue can you get? |
iljanen 01.10.2006 13:52:20 | |
---|
Kyllä olen siis ennenkin säätänyt kaularautaa. silloin se oli ihan suora, joten hieman koveraksi sitä säädin. Ajattelin vaan, että jos ois jotain muita tapoja joilla saisi ohitettua tuon kaularaudan kanssa säätämisen. =) Mutta nyt uusi kysymys, että jos kaula on liian KOVERA, niin voiko se surina johtua siitä? Mietin vaan, kun kitarassa nyt kaula on ihan "tarpeeks" kovera (mun mielest) mut surisee silti. Niin voiko se olla silloin liiankin kovera? |
Manicci 01.10.2006 13:59:58 | |
---|
no voi se olla liiankin kovera kyllä. Teeppä sillain että säädä se täysin suoraksi, ja säädä myös muut säädöt kuntoon. Jos särisee vieläkin, niin lähde löysäämään kaularautaa mahdollisimman pienin liikkein, aina välissä koittamalla että säriseekö enää. How blue can you get? |