käsi 27.09.2006 03:25:42 (muokattu 27.09.2006 03:55:21) | |
---|
Mitä asioita pitää ottaa huomioon rakenteessa? Olen ajatellut rakantaa 1x12 ja 2x12 kaapit kitaran soitto hommiin. Elementeistä ja sähköpuolesta en tiedä tuon taivaallista, mutta nyt aluksi tarvinkin apuja tuon "kopan" rakentamiseen. Mitkä asiat vaikuttaa soundiin ja miten? Mitä puu materiaalia suosittelette jne ja jos joku osaa antaa linkkejä suoraan esim marsun/mesan/orangen kaappien spekseihin olisin kiitollinen. En ole suoraan kopioimassa niitä vaan tutustuisin iten ne kopat on rakennettu ja mitä eroja on noiden valmistajien välillä. edit: luin kyllä tuon faqin, mutta silti kaipaisin jotain rakentajien kommentteja Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
kulmahiomakone 27.09.2006 18:40:54 | |
---|
Mitä asioita pitää ottaa huomioon rakenteessa? Monia asioita pitää ottaa huomioon rakenteessa, mutta merkittävimmät lienevät rakenteen malli ja tukevuus. Mallilla tarkoitan (puoli)avointa, suljettua, detunedia... tukevuudella tukevuutta. Mitkä asiat vaikuttaa soundiin ja miten? Mitä puu materiaalia suosittelette jne Eniten saudiin vaikuttavat rakenteen malli ja koko. En ala selittämään miten. Materiaalilla ei suuremmin ole merkitystä, kunhan ainevahvuus on riittävä. Kaappi voi olla vaneria, lastulevyä, liimapuulevyä tai muuta. Ainevahvuudeksi suositten 18 milliä ja materiaaliksi vaneria tai liimapuulevyä. ja jos joku osaa antaa linkkejä suoraan esim marsun/mesan/orangen kaappien spekseihin olisin kiitollinen. En ole suoraan kopioimassa niitä vaan tutustuisin iten ne Kaappien mitat löytyvät yleensä valmistajien sivuilta. Kaappien rakenteista ja löytynee tarinaa ja kuvia faqien kautta. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
käsi 27.09.2006 19:43:23 | |
---|
Yritin katsella mutta en löytänyt kovin montaa hyvää kuvaa kaapin sisuksista. Eli miten se etulevy jossa elementit on kiinni ontehty ja kiinnitetty sisälle, sekä mistä materiaalista se on tehty. lastulevyä kai on aika moni käyttänyt? Materiaaliksi olin ajatellut liimapuuta, ja ehkä teen sellaiset sormiliitokset. sisäpuolella olin ajatellut laittaa liitoskohtiin puut tueksi. Etukankaan rakennan puukehikkoon ja sen sitten laitan paikalle. olin suljettua ajatellut, mitä siinä pitää ottaa huomioon? tarviiko sinne kaapin sisälle laittaa jotain vaimentimeksi? superloonia tai rakentaa puuosilla jotain äänenrikkomis juttuja? Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
-M- 27.09.2006 20:09:45 | |
---|
Eli miten se etulevy jossa elementit on kiinni ontehty ja kiinnitetty sisälle Kukin tekee tavallaan, mulla on myös kaappiprojekti aluillaan ja ajattelin tehdä etulevyn tollasesta samasta levystä muutkin seinät. Eli noin 20mm koivuvanerista... Toiset ilmeisesti käyttää etulevynä hieman ohempaa levyä kun kaapin rungossa, ite laitan samasta kun tota levyä nyt on. Reikiä sitten vaan levyyn ja elementit kiinni pulteilla ja lyöntimuttereilla. Sitten ajattelin tavallaan upottaa etulevyn hieman kaapin sisään. Ruuvaan kaapin sisälle reunoja kiertämään jotain sopivaa ripaa, jota vasten sitten ruuvaan tuon etulevyn niin että levyn eteen jää vielä hieman "reunoja" tulevan verkon upotusta varten. sekä mistä materiaalista se on tehty. lastulevyä kai on aika moni käyttänyt? En käyttäis lastulevyä, se on kohtalaisen haperaa. Ruuvatessa saattaa lohkeilla eikä ole kovinkaan kestävää kolhuja vastaan. Suosittelen kyllä jotain liimalevyä tai vaneria. Joka toiselle kuoppaa kaivaa...se parhaiten nauraa! |
kulmahiomakone 27.09.2006 20:41:22 | |
---|
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
käsi 27.09.2006 23:18:16 | |
---|
Kiitos yllä olevasta linkistä. Autto eteenpäin. Ajatteli kans etulevyn upottamista kaapin sisään jotta saisin sit etu kankaan laitettua. Mut kannattaako siihen levyyn tehdä muutama ylimääräinen reikä jotta "paine" pääse purkautumaan eteenpäin jos teen takaa suljetun mallin Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
käsi 30.09.2006 15:25:09 | |
---|
Kaapin tukemisesta Oletteko sinne sisäpuolelle laittaneet sellaisia kulmarautoja kulmiin jotta rakenne olisi kestävempi kun olette rakentaneet omia kaappeja? vai tuotteko puuosilla? Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
32788 30.09.2006 16:23:54 (muokattu 30.09.2006 16:24:28) | |
---|
Kiitos yllä olevasta linkistä. Autto eteenpäin. Ajatteli kans etulevyn upottamista kaapin sisään jotta saisin sit etu kankaan laitettua. Mut kannattaako siihen levyyn tehdä muutama ylimääräinen reikä jotta "paine" pääse purkautumaan eteenpäin jos teen takaa suljetun mallin Sehän on juuri suljetun kaapin idea, että se sitten on kanssa suljettu. |
käsi 30.09.2006 17:58:53 | |
---|
Sehän on juuri suljetun kaapin idea, että se sitten on kanssa suljettu. tarkoitin noita reikiä siihen etulevyyn johon tulee kaiutin elementit kiinni. Olen nähnyt sellaisia joissa on muutama ylimääräinen pienehkö reikä tehtynä. Ilmeisesti siksi että ilmanpainetta pääsee purkautumaan eteenpäin. En siis noita reikiä ajatellut laittaa siihen takalevyyn ollenkaan. Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
whagabam 30.09.2006 19:25:29 | |
---|
Mut kannattaako siihen levyyn tehdä muutama ylimääräinen reikä jotta "paine" pääse purkautumaan eteenpäin jos teen takaa suljetun mallin SoundCityn jossain kaapeissahan tuommosia on, tuolla kuva: http://home.earthlink.net/%7Eiktoblikto_1/photo_page_12.htm Kai se vähän erilaiselta kuullostaa, jos on vain kaksi tapaa tehdä kitarakaappi niin sitten se on varmaan oikea tai väärä... .and on the 8th day, God created the Tele and Bassman and said, "this is the tone from which all others will come forth", and it was good!
The Book of Tone |
SoundCityn jossain kaapeissahan tuommosia on, tuolla kuva: http://home.earthlink.net/%7Eiktoblikto_1/photo_page_12.htm Kai se vähän erilaiselta kuullostaa, jos on vain kaksi tapaa tehdä kitarakaappi niin sitten se on varmaan oikea tai väärä... ei kai auta muuta kuin testata sitten kun rakennusvaihe on kunnolla vauhdissa:) Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
Murgo 02.10.2006 07:26:04 | |
---|
Jos etulevyssä on reiät,kyseessä lienee bassorefleksikaappi, ei suljettu? On kai hiukan tarkempi mitoittaa kuin suljettu tai avoin kun resonanssi pitää osua tietylle taajuudelle. Mitoitusohjeita löytynee jostain... Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. |
käsi 02.10.2006 08:03:30 | |
---|
Jos etulevyssä on reiät,kyseessä lienee bassorefleksikaappi, ei suljettu? On kai hiukan tarkempi mitoittaa kuin suljettu tai avoin kun resonanssi pitää osua tietylle taajuudelle. Mitoitusohjeita löytynee jostain... Ahsoo, sitten taitaa mennä jo ehkä liian vaikeaksi mun taidoille/tiedoille. Jos nyt sitten kokeilisi vaan tehdä aluksi suljetun kaapin. jos siitä sitten jatkaisi myöhemmin tuollaiseen. Yritän jostain hommata "malli" kaapin rungon josta voin katsoa miten on tehty. Ajatus on tehdä useampi kaappi kun kerran vauhtiin pääsen. 1x12 ja 2x12 mallisia Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
charvette 02.10.2006 09:05:36 | |
---|
Itse tein liimapuulevystä (18mm / 300 mm leveä), liimasin kulmat päittäisliitoksella ja lisäsin sisäkulmiin pari kulmarautaa /sivu ja rakenne tuntuu olevan kestävä. |
Murgo 02.10.2006 13:12:53 | |
---|
Täällä on myös ollut paljon puhetta 2x12 umpi kaapista josta toinen elementti jätetään pois eli iso aukko tilalla. En tiedä miksi sellaista kutsutaan mutta kuulemma hyvä (edestä avoin kaappi?) Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. |
käsi 05.11.2006 04:28:03 | |
---|
Itse tein liimapuulevystä (18mm / 300 mm leveä), liimasin kulmat päittäisliitoksella ja lisäsin sisäkulmiin pari kulmarautaa /sivu ja rakenne tuntuu olevan kestävä. onko omakuvassa olevat tavaras itse tekemiäsi? tuo kaappi näyttää hienolta Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa |
efunkelist 06.11.2006 20:42:11 | |
---|
Lastulevyä ei kannata käyttää ainakaan etulevyksi, jos ollenkaan kitarakaapissa. Kitarakaappi voi ihan hyvin olla suljettu, eli ilman mitään refleksiaukkoja tms reikiä. Se on hyvin tyypillinen ja toimivaksi todettu ratkaisu. Jos oot tekemässä 2x12" ja 1x12" -kaapit samalla urakalla niin kokeile ihmeessä sitä 2x12" kaappia ensin yhdellä elementillä ennen kuin toisen asennat kiinni ja vertaa siihen 1x12" -kaappiin. Laita sitten vasta toinen elementti kiinni ja kokeile molemmilla ja vertaa soundieroja. Kaapin voi tukea sisäpuolelta puulistoilla tai kulmaraudoilla. Molemmat toimii. Kulmaraudat voi tulla painavammaksi jos on iso kaappi, rautoja tarvii ehkä enemmän. Puulistoissa on sekin etu että saa pitemmältä matkalta tuettua levyt toisiinsa. Tarkoitushan on että kaikki rungon osat ovat tiiviisti kiinni toisissaan ja koko mitalta jotta vältettäisiin ei toivotut resenoinnit ja rakenne on kestävämpi. Jos halutaan että kaappi ei ole umpinainen (closed back) niin sitten suunnitellaan ja toteutetaan ne aukot mitä halutaan. Ja jos haluaa kaapin resonoivan niin käytetään ohuempaa materiaalia esim. etulevyyn. Mun tekemästä faqista löytyy linkki exel-tiedostoon jossa on eri kaappien mittoja. En nyt muista sitä linkkiä ja jätän etsimisen vaivan sulle :) En ole sitten mikään totuuden torvi mutta tällaisia mietteitä meikäläiseltä kahden 2x12" -kaapin jälkeen. Sitten joskus myöhemmin aion rakentaa lisää kaappeja, suunnittelut on vielä vähän vaiheessa. Ehkä 3x12" mutta joka tapauksessa jotain omaperäistä taas... |
efunkelist 06.11.2006 20:51:20 | |
---|
Yritin katsella mutta en löytänyt kovin montaa hyvää kuvaa kaapin sisuksista. Eli miten se etulevy jossa elementit on kiinni ontehty ja kiinnitetty sisälle, sekä mistä materiaalista se on tehty. lastulevyä kai on aika moni käyttänyt? Koivuvaneri lienee suosituin etulevyyn materiaaliksi. Kitarakaiutinhan on siinä mielessä helppo tehdä että kyseessä on vain laatikko johon tehdään elementille reikä ja elementti siihen kiinni. That's it. Akustiikasta ja taajuusvasteesta ei tarvitse stressata sen enempää, toisin kuin jossain kokoaluekaiuttimissa jotka tulevat musiikin kuunteluun (skitan soittohan on metelöintiä ;) Eli suunnittele sopivan kokoinen ja muotoinen laatikko. Pulttaat ja liimaat sen kasaan sillä tavalla että kestää vaikka sen päälle istahtaisi. Ei sen kummempaa :) Materiaaliksi olin ajatellut liimapuuta, ja ehkä teen sellaiset sormiliitokset. sisäpuolella olin ajatellut laittaa liitoskohtiin puut tueksi. Etukankaan rakennan puukehikkoon ja sen sitten laitan paikalle. Sounds like a plan. Anna mennä vaan! olin suljettua ajatellut, mitä siinä pitää ottaa huomioon? Että siitä sitten tulee myös sulkinainen. Kun oot lootan rakentanu niin saumat voi tiivistää sisäpuolelta vielä saniteettiakryylillä. Se on halpaa eikä siitä höyrysty mitään etikkahappoja elementtejä tuhoamaan kuten silikoonista. tarviiko sinne kaapin sisälle laittaa jotain vaimentimeksi? superloonia tai rakentaa puuosilla jotain äänenrikkomis juttuja? Ei missään nimessä ole välttämätöntä. Voihan sellaisia toki kokeilla jos haluaa. |