Aihe: Kiina, ASEM, rummut
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Youni
30.09.2006 14:48:21
Eli olet niitä ihmisiä joiden mielestä akateemisesti koulutetut ihmiset ovat muita parempia......

Mä taas käsitin tuon Anonymous-jazzin pointin niin, että ensin kouluttaudutaan pitkään ja hartaasti. Sitten käy ilmi, ettei sitä duunia sitten olekaan.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Anonymous-jazz
30.09.2006 15:15:01 (muokattu 30.09.2006 15:17:50)

Eli olet niitä ihmisiä joiden mielestä akateemisesti koulutetut ihmiset ovat muita parempia......

Ei ei... On huvittavaa kuvitella olevansa muiden yläpuolella pelkän koulutuksen perusteella.

Ihan sama kun kuvittelisi itsestään että "mä olen mystikko" mä oon parempi kuin te.

Noilla useimmilla kultalusikka suussa syntyneillä on kehittynyt useasti sellainen asenne. Pappa betalar ja pappa järjestää stora duuni jostain stora enso. Liituraita-haalarit päälle ja tukka hyvin... Onko henkinen tasapaino tuossa kondiksessa ?

Ynseää kyseenalaistamista.
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
HeavyMachinery
30.09.2006 15:55:50

Ei ei... On huvittavaa kuvitella olevansa muiden yläpuolella pelkän koulutuksen perusteella.

Ihan sama kun kuvittelisi itsestään että "mä olen mystikko" mä oon parempi kuin te.

Valittevan usein törmään tällaisiin tyyppeihin... Hyvä että oikaisit...
Monesti moni kysyy että mitäs kouluja olet käynyt siihen kun vastaa että no lukio ja soitinrakennus niin vastaus on ympeä njaa... Mutta nämä tyypit saa yleensä sillä hiljaiseksi kun kysyy että missäs olet töissä ja kuin monta vuottaa oot ollut :D

Noilla useimmilla kultalusikka suussa syntyneillä on kehittynyt useasti sellainen asenne. Pappa betalar ja pappa järjestää stora duuni jostain stora enso. Liituraita-haalarit päälle ja tukka hyvin... Onko henkinen tasapaino tuossa kondiksessa ?

Ynseää kyseenalaistamista.

Nykyyän moni kouluttaa itsensä liian pitkälle ja sitten kun ei löydykkää jotain dipl.ins. hommia niinollaan nyrpeissään eikä "huonommat" hommat kelpaa.

Surullista mutta totta että meillä suomessakin loppuu kohta duunarit....
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Youni
30.09.2006 16:47:18
Surullista mutta totta että meillä suomessakin loppuu kohta duunarit....

On muuten ihan totta. Mulla tässä kohta on valinta edessä, että mitä sitä opiskelee. Turha ylikouluttautua, kun ei duunia riitä. Käytännön töissä sitä työtä kyllä tulee riittämään kun vielä suuret ikäluokat väistyy.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Niskamies
30.09.2006 17:12:46
Sulla on hyvä asenne ! oikea meininki. Paskaako teet tutkinnolla jos et pääse töihin.... Ja onko se korkea tutkinto ja huippupalkka onnellisuuden tae ?

Mitens olisi kanssa mielekäs työ?
More is more.
HeavyMachinery
30.09.2006 17:17:15

Mitens olisi kanssa mielekäs työ?

Niinpä kyllä työ tekijänsä palkitsee... Ítseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa työt joista en pidä....
Niskamies
30.09.2006 18:57:51
Niinpä kyllä työ tekijänsä palkitsee... Ítseäni ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa työt joista en pidä....

Näin on. Toisille se mielekäs työ vaatii diplomi-insinöörin paperit.
More is more.
Youni
30.09.2006 19:46:18 (muokattu 30.09.2006 19:46:50)
Sulla on hyvä asenne ! oikea meininki. Paskaako teet tutkinnolla jos et pääse töihin.... Ja onko se korkea tutkinto ja huippupalkka onnellisuuden tae ?

Samaa mieltä myös.
E: Ja niskiksen kommenttikin asiaa.

Vähän aiheestakin: Oli aika hyvä juttu HSn Kuukausiliitteessä Kiinasta. Se nyt ei varsinaisesti ollut taloudesta, vaan länsimaistumisesta. Aika outoa oli katsella kun kiinalaisella äijällä on irokeesi, Misfits-paita ym. proppia. Kyllä sielläkin alkaa jo kommunismi väistyä, hitaasti mutta varmasti. Tiedä sitten onko tämä hyvä vai huono asia ja kenen kannalta.

Hyviä olivat punkkarin kommentit, vaatimuksia vapaudesta, ei kylläkään tätä vapautta määritellyt. Noiden kolmen muun haastattelut vielä lukematta.
Bacchus
01.10.2006 04:52:04
Samaa mieltä myös.
E: Ja niskiksen kommenttikin asiaa.

Vähän aiheestakin: Oli aika hyvä juttu HSn Kuukausiliitteessä Kiinasta. Se nyt ei varsinaisesti ollut taloudesta, vaan länsimaistumisesta. Aika outoa oli katsella kun kiinalaisella äijällä on irokeesi, Misfits-paita ym. proppia. Kyllä sielläkin alkaa jo kommunismi väistyä, hitaasti mutta varmasti. Tiedä sitten onko tämä hyvä vai...

Niskalaukaus siellä on vieläkin toisinajattelijoiden todellisuus, ja se ei siitä mihinkään muutu. Kenelläkään, edes maailmanpoliisi U.S.A:lla, ei ole intressejä eikä auktoriteettia puuttua Kiinan sisäpolitiikkaan.
"You're not right in the head and nor am I / And this is why / This is why I like you, I like you, I like you"
Strumbali
01.10.2006 10:40:16 (muokattu 02.10.2006 09:01:30)
..Viiiilllle Peeeltonen, Ville Peltonen! NYT HUUDETAAN! Heh, tarkoitin sanoa, että on hyvä kuitenkin muistaa Suomalaisuuttakin. En ole ihan varma kannattaako joka kansainväliseen järjestöön tai firmaan olla menossa jakamaan "paloja" Suomesta. Aika usein rahahan näitä asioita ohjaa ja toki on hyvä henkilökohtaisilla päätöksillä vaikuttaa myös Kiinan asioihin, jos se vain on mahdollista. Kuka näistä nyt ottaa selvää sitten. Tuo duunarien häviäminen on ollut muutaman vuoden esillä(poliitikoiden itsensä esille tuontia?). Mielenkiinnolla seuraillaan miten asian kanssa käy. Enpä harrasta erottelua työ- tai koulutuspohjan perusteella. Itselläni on jonkinmoiset paperit opiskeltuna, mutta eipä työssäni ole noita tietoja juurikaan tarvinnut. Työ piti opiskella erikseen, mutta kyllä opiskelujen suorittaminen oli itselleni se vaativampi osuus. Kiinassakin tehdään insinöörejä, mutta palkkaus on vähän eri, kuin "koto-Suomen" liittojen neuvottelemat palkat. Sitä minä en tiedä, miksi kiinalaiset eivät osaisi tehdä rumpuja ja päätökset tuotannon siirtämisestä on tehty jo vuosia sitten.
ettäjotta
jazzmies
01.10.2006 13:11:11
Turha ylikouluttautua, kun ei duunia riitä. Käytännön töissä sitä työtä kyllä tulee riittämään kun vielä suuret ikäluokat väistyy.

Täytynee muistaa että koulutus on suomalaisten ainoa luonnonvara metsien lisäksi. DI:t sun pelit ovat nostaneet suomalaisen elintason melkosen korkealle suunnittelemalla huipputavaraa. Taiteilijat luovat visiot ja ideat, DI:t tekevät siitä mahdollisen toteuttaa ja alemman tutkinnon suorittaneet tekevät ideoista toimivaa rautaa. Siis jokaista tarvitaan todellakin.

Nykyisin korkeakoulujen aloituspaikkoja on niin paljon, että ylikouluttaminen on mahdollista. Kyllä ne surkeimmat korkeakoulut ja turhimmat koulutusohjelmat pikkuhiljaa karsiutuvat pois tai yhdistyvät, ja kouluttamisen määrä tarvittavaan työvoimaan kohdentuu vuosi vuodelta.

Mutta itse en koskaan alkaisi dissaamaan koulutusta ja korkeasti koulutettuja. Jos korkeakoulututkinto on tehty hyvin arvosanoin, näkee systeemi hänessä eksperttiainesta. Ja ekspertille on aina työtä. Toinen ongelma on se, että kuka tekee nuo käytännön duunit? Eipä niitä halukkaita turhan paljoa ilmene "paskaduuneihin", koska kaikki hakevat sitä "parempaa" paikkaa.
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
Youni
01.10.2006 13:15:58
Täytynee muistaa että koulutus on suomalaisten ainoa luonnonvara metsien lisäksi. DI:t sun pelit ovat nostaneet suomalaisen elintason melkosen korkealle suunnittelemalla huipputavaraa. Taiteilijat luovat visiot ja ideat, DI:t tekevät siitä mahdollisen toteuttaa ja alemman tutkinnon suorittaneet tekevät ideoista toimivaa rautaa. Siis jokaista tarvitaan todellakin.

Onhan se totta, ei käy kieltäminen.

Nykyisin korkeakoulujen aloituspaikkoja on niin paljon, että ylikouluttaminen on mahdollista. Kyllä ne surkeimmat korkeakoulut ja turhimmat koulutusohjelmat pikkuhiljaa karsiutuvat pois tai yhdistyvät, ja kouluttamisen määrä tarvittavaan työvoimaan kohdentuu vuosi vuodelta.

Toivottavasti väistyvät. Toinen juttu on se, että kun eräät alat ovat nyt muodissa, niin niiden alojen koulutuksen käyneille ei duunia tahdo riittää. Tästä hyvä esimerkki on media-assistenttilinja. En halua loukata teitä media-assistentteja, teitä on vaan liikaa.

Mutta itse en koskaan alkaisi dissaamaan koulutusta ja korkeasti koulutettuja. Jos korkeakoulututkinto on tehty hyvin arvosanoin, näkee systeemi hänessä eksperttiainesta. Ja ekspertille on aina työtä. Toinen ongelma on se, että kuka tekee nuo käytännön duunit? Eipä niitä halukkaita turhan paljoa ilmene "paskaduuneihin", koska kaikki hakevat sitä "parempaa" paikkaa.

En minä dissaa. Ne opiskelevat jotka tahtovat. Minulla ei todellakaan ole minkäännäköisiä alasuunnitelmia tulevaisuudelle. Lukioon menin lähinnä siksi kun en muutakaan keksinyt. Nyt ne kolme vuotta ovat menneet ja pää on vielä tyhjempi uravalinnan osalta. Kaikki vaihtoehdot ovat mielessäni avoinna.
HeavyMachinery
01.10.2006 13:21:39

Näin on. Toisille se mielekäs työ vaatii diplomi-insinöörin paperit.

Se on toi totta. Mutta valitettavan moni hakee kouluun vain esim. vanhempien painostuksesta... Paskalla todistukselle ei tee mitään....

Nykyaikana työnhakian pitäisi olla korkeasti koulutettu 10vuoden työkokemuksen omaava alle 25 vuotias... :)
Youni
01.10.2006 13:37:32
Mutta valitettavan moni hakee kouluun vain esim. vanhempien painostuksesta...

Heihei! Kyllä me nykynuoret ollaan sen verran rebel, että ei anneta vanhempien määrätä opiskelupaikkaa. Ainakaan mä en tunne yhtään tällaista tapausta.
ultra
01.10.2006 13:57:06
Nykyaikana työnhakian pitäisi olla korkeasti koulutettu 10vuoden työkokemuksen omaava alle 25 vuotias... :)

Työmarkkinat ovat kyllä matkalla avarakatseisempaan suuntaan. Pakkohan se on tulevan oletetun työvoimapulan edessä. Onhan olemassa kaksi tietä rakentaa sitä uraa. Joko kouluttaudut korkeasti ja hakeudut koulutustasi vastaavaan duuniin tai sitten aloitat työelämässä aikaisemmin, hankit kokemusta, osoitat osaamista ja kehitystä ja etenet sitä kautta vaikka kuinka korkealle. Itse kuulun jälkimmäiseen koulukuntaan ja tämä on ollut ehdottomasti paras tie minulle. Ihmettelen, että ne korkeasti koulutetut kaverini ovat katkeria siitä, että minä tienaan heitä enemmän. Noh - minä olen käynyt kouluni työelämässä ja kyllä kai se työnantaja tietää, kenelle hänen kannattaa maksaa..
I'm a gooner
Nolte
01.10.2006 14:03:15
Heihei! Kyllä me nykynuoret ollaan sen verran rebel, että ei anneta vanhempien määrätä opiskelupaikkaa. Ainakaan mä en tunne yhtään tällaista tapausta.

Alkuperäistä keskustelua mitenkään kommentoimatta, voinee sanoa, ettet vaan tiedä kaikkea. Se painostus on joskus niin hienovaraista ja itse asiassa vaistonvaraista, ettei sitä oikein kukaan huomaakaan. Eli asiat ikäänkuin vain lutviutuu siihen suuntaan, kuin omilla vanhemmillakin. Muutama poikkeus vahvistakoon säännön.
Hyvät kamat - huono soittaja!
Niskamies
01.10.2006 14:05:40
Työmarkkinat ovat kyllä matkalla avarakatseisempaan suuntaan. Pakkohan se on tulevan oletetun työvoimapulan edessä. Onhan olemassa kaksi tietä rakentaa sitä uraa. Joko kouluttaudut korkeasti ja hakeudut koulutustasi vastaavaan duuniin tai sitten aloitat työelämässä aikaisemmin, hankit kokemusta, osoitat osaamista ja kehitystä ja etenet sitä kautta vaikka kuinka korkealle. Itse kuulun jälkimmäiseen koulukuntaan ja tämä on ollut ehdottomasti paras tie minulle. Ihmettelen, että ne korkeasti koulutetut kaverini ovat katkeria siitä, että minä tienaan heitä enemmän. Noh - minä olen käynyt kouluni työelämässä ja kyllä kai se työnantaja tietää, kenelle hänen kannattaa maksaa..

Nykyään toi ei vaan valitettavasti hyvinkään helposti onnistu. Niihin "huippuhommiin" pitää järjestäen olla korkeakoulu-paperit.

Ennen toi elämän koulu onnistui hyvin, ja tiedän useita 50-60 vuotiata ketkä tekevät huippuhommia ilman koulutusta. Nykyään ei vaan käytännössä onnistu.

Tosin tässäkin tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön.
More is more.
ultra
01.10.2006 14:12:37 (muokattu 01.10.2006 14:13:27)
Nykyään toi ei vaan valitettavasti hyvinkään helposti onnistu. Niihin "huippuhommiin" pitää järjestäen olla korkeakoulu-paperit.

Ennen toi elämän koulu onnistui hyvin, ja tiedän useita 50-60 vuotiata ketkä tekevät huippuhommia ilman koulutusta. Nykyään ei vaan käytännössä onnistu.

No, huippuhommat huippualoilla ovat ihan asia erikseen. Sinne kuitenkin pääsevät niistä korkeakoulutetuistakin vain murto-osan vähemmistö.

Ja minulla ei ole ikää 50-60 vaan 32 ja hyvin tuntuu onnistuvan. Riippuu kyllä alasta varmasti aika paljon. Ei kuitenkaan kannata ihan teilata tätä mallia.
I'm a gooner
HeavyMachinery
01.10.2006 15:36:30

Mistäs sen tiedät ettei nykyään onnistu kun ne ei ole vielä 50-60 vuotia vaan 30:siä....

Itse arvostan paljon enemmän työnkautta saatua kokemusta kuin sitä mikä on paperilla. Olen joutunut törmäämään eri aloille koulutettuja tyypejä jotka ei osaa oikastaan tehdä mitään. Tietävät kyllä kuinka teoriassa se tehtäisiin mutta siihen se jää...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)